De första åren i skolan var inte så lätta. Jag grät ofta och hade ingen att anförtro mig åt heller. Vi hade det oroligt hemma.
tisdag 19 augusti 2008
BoE (9): "Det kändes som om jag inte var någonting..."
Den här delen av berättelsen om Emily, som i sin helhet även kan komma ut i bokform i Sverige, handlar bland annat om de första skolåren och hur ett barn kan tappa sin identitet. Tidigare delar: 1, 2, 3,4, 5, 6 ,7,8.
5 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Mycket bra berättat, gripande, vackert, sorgligt, vardagligt och främmande.
SvaraRaderaNär beräknas boken komma ut från trycket?
SvaraRaderaIN
Det berättades att Emilys far var revolutionär, det vill säga slogs på kommunisternas sida innan Mao tog över. På vilken sida stod uigurerna? Stod kazakerna och uigurerna på olika sidor? Vad händer då om uigurerna skulle uppnå sitt mål med Östturkistan? Kommer kazakerna i sämre läge än idag?
SvaraRaderaHasse Bildoktor
Gripande och intressant.
SvaraRaderaHoppas att det blir en bok.
Jag vill veta mer om Emily.
IN och Monica: vi vet ännu inte om det blir någon bok som kommer ut i Sverige.
SvaraRaderaHasse Bildoktor: Tja, det är väl ganska troligt att de mindre minoriteterna mycket väl skulle förlora på en sådan statsbildning.
Situationen innan kommunisterna tog över var, så vitt jag begriper, ganska kaotisk. Det var inte bara nationalister mot kommunister utan även krigsherrar i denna region.
Jag nöjer mig just nu med att svara så för att inte hamna i en historisk strid mellan olika beskrivningar av det som hänt.