onsdag 15 augusti 2007

In the Ghetto....

Jaha, minsann. Lisa Maria Presley ska sjunga duett med sin döde far i hans gamla hit In The Ghetto. Intäkterna går till husbyggen i New Orleans, när staten inte duger något till får gamla rocklegender träda in...

Orginalinspelningen av In The Ghetto har för övrigt sin egen historia: Elvis hade, efter några hemska filmår på sextiotalet, gjort comeback med en teveshow - som var allt annat än det som hans manager Överste Parker förordade, i själva verket blev det en hård strid mellan de två - som fick kritiker världen över att jubla. Rockens kung var tillbaka... Uppstånden från döden i Hollywood... Och han avslutade med en låt - If I Can Dream - som fick manager Överste Parker (han var hedersöverste i en liten brandkår) att skälva av olust.

Det blev således succé. Och mot alla förväntningar drar Presley ner till Memphis svartaste delar och tar in i en skabbig studio som hans manager inte skulle sätta sin fot i. En kamp blir det när han vill spela in In The Ghetto, det passar inte in i bilden av den vite tönt som Hollywood skapat. Mer än tio år tidigare hade Presley chockat den amerikanska Södern genom att, som ensam vit, vandra in på en svart klubb i Memphis, mitt under en radioutsändning. Södern på den tiden var uppdelad i vitt och svart - rasismen var regel, inte undantag.

Imorgon är det 30 år sedan Presley dog. Då ska Lisa Marias duett släppas i Memphis. Jag uppskattar Lisa Maria, hon är den enda kring Graceland som vågar stå för att Elvis rötter också fanns i svart blues. Personligen är jag i Jönköping för att med Fred Lane göra sommarens sista föreställning av (D)elvis Presley... Alltid något... Bidrar inte till husbyggen i New Orleans, men väl till inköp av några getter till kvinnor i Uganda - se vänsterspalten "Veckans Länk".

9 kommentarer:

  1. Mycket Elvis blir det nu, kul att du plockar fram en annan sida än den fjantiga Las Vegaspaljetten. Killen är värd att bli ihågkommen för något större.

    SvaraRadera
  2. Kul med dina musikinlägg!

    SvaraRadera
  3. Rock on, Birger! Kolla in www.drkurberg.sprayblog.se och delta i den drypande nostalgin.

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg! "Överste" Parker, ja. Tänk vad som hänt om han inte satt sina klor i Elvis... Elvis var min stora idol upp till 12 års ålder, vilket är något ovanligt för nån som är född på -70-talet. I varje fall ber jag dig att byta namn på Elvis-föreställningen. (d)Elvis, det är sämre än Arne Hegerfors. Du är väl inte ens från gbg?

    SvaraRadera
  5. Härligt med människor som (D)elvis Presley, men hur var det med den riktige Elvis?

    Läs på Motvallsbloggen om Elvis läkemedelsberoende:

    http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=814

    SvaraRadera
  6. Lite eftersläntrande kommentarer från en som inte har haft tillgång till Internet på ett tag...
    Jo, det verkar behövas döda och levande rocklegender/stjärnor för att få New Orleans på fötter. Bono och The Egde sålde sin gitarrer till förmån för Katrinaoffren...
    http://monicaolssonkolkman.blogspot.com/2007/04/17-miljoner-fr-edges-gitarr.html

    SvaraRadera
  7. Elvis var fantastisk, både som rockidol och som person.
    Jag och två vänner ska sjunga In ghetto (Lisa Marie-versionen) på våran vintershow. Ska bli grymt roligt!

    SvaraRadera
  8. Linnea! Lycka till med fintershowen!
    Glenn! Jo, men bättre än så blir det inte... Hade vi varit från Gbg hade det no blivit bättre... Delvis, hänger ihop med att föreställningen rymmer ganska mycket om det amerikanska samhället på 50- och 60-talen - liksom en del om det svenska.

    SvaraRadera
  9. För lite över ett år sedan trodde jag att mitt äktenskap var över. Hon flyttade ut med en annan, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, jag har kontakt kärlek trollkarl från andra delar av världen men ingen kunde hjälpa mig att föra honom hem, tills en vän till mig introducerade en stor man från den afrikanska nationen som heter Dr.Oduduwa, efter att ha älskat stavning aktivering av Oduduwa samma dag fick jag ett telefonsamtal från min ex pojkvän och han bad om ursäkt till mig och han lovar att komma och träffa mig hemma nästa dag.
    Tack till Dr.Oduduwa, en spirituell healare för att ha gett mig de verktyg som jag behövde för att rädda mitt äktenskap från skilsmässa. Idag är min kärleksman här med mig, ända sedan vi är lyckligare i kärlek mer än någonsin tidigare.
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr.Oduduwa till alla som försöker återställa trasiga äktenskap och att återvända tillbaka ex love (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.