måndag 26 mars 2007

Rock´n´roll t/r Kinshasa - Memphis

Kongofloden flyter stilla, vacker, skitig, himmelsk och jävlig mellan Brazzaville och Kinshasa. Den här floden födde den afrikanska musik som kokade av kolonialväldets förtryck och slavskeppens stinkande ångest. Men också av spirande hopp och frustande längtan.

Här, i den skitiga Kongofloden, växte rytmen som bar hoppet, sorgen, förtvivlan och längtan långt över havet till Mississippis stränder, där den förädlades till blues och gospel bland slavarna på bomullsfälten.

Av detta föddes klassisk rock´n´roll, det största steget togs när Presley gjorde cover på svart musik. Han älskade musiken som pumpade på Beale Street i Memphis. Mr Blues sjöng That´s All right, Willie Mae Thornton slungade ut Hound Dog, Clyde McPhatters stönade fram Money Honey och Lloyd Price hittade hem med Lawdy Miss Clawdy. Han gjorde cover på dem alla.

Det var djungelmusik, det var så den kallades i Södern på 50-talet. Och Presley lade till och drog ifrån. Och förde in den i de vita glinas vardag, globaliseringen växte fram.

Sen studsade musiken tillbaka, via latinoland, och blandades åter med Kongoflodens hopp och förtvivlan till kongopop, soukous, kwasa-kwasa med texter om allt från Gud och kärlek till svek och kneg. Det handlar om musik som inte bryr sig om etniska skillnader. Här i Kinshasas fattigaste kvarter sjuder det av rytmer. Livets rytm, dödens rytm. Kärlekens rytm, hatets rytm.

Här, vid Kongofloden, tillverkar man fortfarande gitarrer av bråte, lastpallar och plåtbitar. Stämskruvarna gör man av armeringsjärn och strängarna av koppartråd från övergivna kylskåpsaggregat. På dom här gurorna lirar gatuglin som sett mer av livet än de flesta riksdagsmän, aktiemäklare och styrelseproffs.

Plötsligt hör jag Presley sjunga Lawdy Miss Clawdy, och det är lika bedövande vackert nu som då.

4 kommentarer:

  1. Morgonens höjdpunkt!

    SvaraRadera
  2. Morgondimman lättar på Beale Street. Snyggt hantverk, Schlaug!

    SvaraRadera
  3. Du glömde att Ike Turner var den som gjrode den första riktiga rockplattan! Tinas burduse före detta man!

    SvaraRadera
  4. För lite över ett år sedan trodde jag att mitt äktenskap var över. Hon flyttade ut med en annan, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, jag har kontakt kärlek trollkarl från andra delar av världen men ingen kunde hjälpa mig att föra honom hem, tills en vän till mig introducerade en stor man från den afrikanska nationen som heter Dr.Oduduwa, efter att ha älskat stavning aktivering av Oduduwa samma dag fick jag ett telefonsamtal från min ex pojkvän och han bad om ursäkt till mig och han lovar att komma och träffa mig hemma nästa dag.
    Tack till Dr.Oduduwa, en spirituell healare för att ha gett mig de verktyg som jag behövde för att rädda mitt äktenskap från skilsmässa. Idag är min kärleksman här med mig, ända sedan vi är lyckligare i kärlek mer än någonsin tidigare.
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr.Oduduwa till alla som försöker återställa trasiga äktenskap och att återvända tillbaka ex love (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.