tisdag 7 augusti 2007

Jag är utshoppad


Jag är utshoppad. Totalt utshoppad. Jag drabbades redan för tolv år sedan av en del smärre symptom. Men lyckades trots detta leva ett ganska normalt liv. Men nu är det slut. Jag känner utanförskapets kalla vinddrag varhelst jag går …

Vi blir alltfler som drabbats och de senaste rönen visar att vi drabbats av det så kallade Utshoppningssyndromet.

Detta består av: 

  * känslomässig utmattning inför köpbudskap,

*  okänslighet inför modenycker

 * och låg prestationsförmåga när det gäller konsumtion. 

Det absoluta förfallet infaller då man inte ens känner trängande behov att inhandla en ny platt-tv. Då har man nått det totala konsumtionssammanbrottet. 

Vi som drabbats av konsumtionssammanbrott har ofta råkat ut för en rad kognitiva begränsningar som upplevs som starkt hämmande. Vi klagar på störningar i minnesfunktionen – har svårt att lägga reklam på minnet, än svårare att ta del av det sinnliga i reklambudskapen. Det hela börjar med att man tvångsmässigt zappar bort från tv-reklam, klottrar ”Reklam – Nej tack” på sin brevlåda och ber telefonförsäljaren dra åt helvete. 

Man känner dessutom otacksamhet när man får fina gåvor inlagda i den adresserade reklamen – fina gåvor i form av en liten blyertspenna, en liten pappershatt eller en serpentin att förgylla festliga tillfällen med. 

Smittorisken uppmärksammas intensivt av både stat och näringsliv. Stora insatser görs för att förhindra en epidemi. Staten talar om att med alla medel stoppa utanförskapet och återföra oss vilsna själar till sunda livsmönster. Näringslivet sponsrar med en informationskampanj som detta år beräknas gå på drygt 50 miljarder kronor, tio miljarder mer än det militära försvaret kostar, för att vi skall bli friska och återfå vår konsumtionshälsa. Man upplever det som en rimlig insats för att få tillbaka oss stackars satar som inte förstår lyckan i att tillbringa semestrar och annan fri tid i de konsumtionstempel man byggt för vår frälsnings skull. 

Forskare menar att långvariga och upprepade besvikelser över att den ”nyinköpta saken” inte gav någon långvarig lycka kan resultera i utshoppning. Men också att mer personliga brister – i form av inre trygghet, djupare värderingar och tillfredsställelse med det man har – kan bidra till att sjukdomen bryter ut. För en del är den yttre situationen så pass hotfull och orubblig att ingen förändring känns möjlig trots övermänskliga ansträngningar att lägga onödiga Saker i shoppingvagnen. 

Många drabbade upplever en ökad känslighet i olika sinnen och upplever att konsumtion av allehanda ting är skadligt för miljön. Allvarligast är det när man i sitt inre får vrångbilder av att konsumtion har samband med klimatförändringar. Som om man inte begrep att det räckte med att dricka ekologiskt kaffe för att rädda världen. Personligen sitter jag matt och oengagerad utanför köptemplen, mer intresserad av att mata duvorna än att gå in och låta mig frälsas av den nya tidens prästerskap.

Jag erkänner fullt ut att jag missbrukar min tid, att jag känner mig köptom inombords och inte orkar ge mer i konsumtionsarbetet. Att jag är en otacksam medborgare som inte förstår att samhället värnar om min själ. Att lyckan finns i det varma, goda ekonomiska hjul som bara kan snurra om vi konsumerar mera. Jag har inte ens förstånd nog att pillra i mig ett överdåd av läkemedel för att må bra, trots att detta skulle medföra god avkastning för läkemedelsföretagen, och därmed god avkastning på våra pensionsfonder.

Jag känner mig som ett asocialt element. Och det värsta är att jag mår så förbannat bra. Förlåt mig. 

Artikeln den 29 november 2007 var införd i Aftonbladet

13 kommentarer:

  1. Och här är en till som är utshoppad! *räcker upp handen*

    Känns så befriande och nördigt!

    //ninni

    SvaraRadera
  2. Årets beästa nya begrepp är uppfunnet: Utshoppad! In i Svenska Akademins Ordbok!!!

    SvaraRadera
  3. jag hålller med föregående! det är ett toppenbra begrepp! jag undrar hur stor del av befolkningen som i hemlighet lider (?) av denna åkomma. man är ju ett hot mot välfärden om man inte älskar att handla och konsumera. modigt abirger att du vågar komma ut ur garderoben!
    Nelson
    Nelson

    SvaraRadera
  4. Full pott, din utvecklade krönika i BT var om möjligt än bättre!!

    SvaraRadera
  5. Utschasad, utbränd, utflippad, utshoppad.

    SvaraRadera
  6. Vad bra att någon äntligen tar tag i denna stigmatiserade sjukdom! Det är på tiden att vi drabbade också sågs som människor, trots att vi må vara onormala - ja, rentav handikappade! ;)

    Tack för ett kul inlägg! :)

    SvaraRadera
  7. Jag var på träff med några människor jag aldrig tidigare mött, sk vanliga människor (gravidträff, bli-föräldrar-grupp). Vi skulle mötas och shoppa på Ikea.

    Jag brukar byta ut mitt porslin vartannat år, sa en och stoppade vagnen full med massor av tallrikar och muggar hon knappt slängde en blick åt. De här blir fina, sa hon lättsamt.

    En av tjejerna visade sig vara butikschef i en annan stor affärskedja. Jag ställde försiktigt frågan:
    Hur är det att jobba i butik? Kan inte du känna matthet ibland inför att vi konsumerar så mycket, när du bara ser hur folk köper och köper? Känner du då och då: hur ska planeten klara av det här?

    Nej, så tänker jag aldrig, sa hon glatt och helt obesvärat. Jag tänker precis tvärtom, jag blir glad när folk köper mycket, då får ju jag bättre siffror!

    Sen pratade hon vidare om annat. Hon kände sig inte alls träffad över frågan! Vilket jag iofs var tacksam för där och då, jag ville inte verka bråkig eller konfrontativ, jag var bara nyfiken. Och efteråt blev jag deprimerad.

    Jag ska hjälpa till att använda ordet utshoppad i fortsättningen, det behöver spridas.

    SvaraRadera
  8. Jo visst kan vi i butikerna känna oss helt slut på detta vansinne..folk går runt med glasartad blick och frågar efter sånt man bara "måste ha" för att det ska bli jul i år...och vi plockar undan efter barnen som leker med alla leksakerna, tittar i alla böcker med hamburgerdressing på fingrarna. Man blir matt av att jobba till mitt i natten för att öppettiderna förlängs varje år ( när kommer de nattöppna köpcenterna?)Och man är glad om barnen känner igen en när man kommer hem vid halv elva och säger att det blir inga klappar i år..Mamma är handlingsförlamad...
    Fast man går till jobb nästa dag igen..det finns ju trevliga kunder som gör att man trivs med jobbet..som vill köpa ekologiskt och rättvisemärkt..mitt hopp står till er..det är de siffrorna vi ska köpa in nästa års julvaror på.

    SvaraRadera
  9. Tack, Birger, för din artikel. Den ger mig stöd i att avstå från allt dumt dom försöker pracka på mig!
    Annika

    SvaraRadera
  10. "Det absoluta förfallet infaller då man inte ens känner trängande behov att inhandla en ny platt-tv"

    Va? Skall man köpa en GAMMAL platt-tv? Det kan då icke vara meningen. Skall Du ta arbetet ifrån våra gula bröder och systrar?

    SvaraRadera
  11. *Haha*

    "okänslighet inför modenycker och låg prestationsförmåga när det gäller konsumtion"

    Det skriver jag under på!

    SvaraRadera
  12. Du har en skön formuleringsförmåga, Birger. Men jag undrar om historien du berättar är riktigt sann. Det förutsätter ju nämligen att det fanns en tid dessförinnan när du levde på det sätt som du beskriver.

    För att citera mig själv:
    "en tid då Birger Schlaug hängivet följde modetrender, samlade på sig gadgets med sylvass spetsteknik, lät sig ledas av reklamen och rentav ägde en rakapparat. En tid som ska ha slutat för bara tolv [nu fjorton, vi har hört historien ett par gånger] år sedan, dvs mitt uppe i hans andra period som miljöpartistiskt språkrör. Finns det bildbevis, Birger? Du kan väl inte ha blivit ”utshoppad” av att någon gång i veckan botanisera bland det blåvita sortimentet på Konsum?"

    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.1431115

    Skickar med den frågan innan jag släcker ner för att konsumera tid med mina barn och vänner, samt svära över mina prylar (dammsugaren). God jul.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.