måndag 6 augusti 2007

Politik är flosklernas konst...

Mona Sahlin berättade i Sommar om sin sorg över Anna Lindh, men att hon mitt i sorgen gladdes åt att Lindh ligger begravd bredvid Cornelis Vreeswijk ”och kanske för roliga samtal med honom”.

Ett något märklig föreställning hos en eventuell blivande statsminister, en föreställning som får snart sagt varje sekt att verka sansad och genomtänkt. Det låter nästan lite amerikanskt, som ett citat från någon av alla blivande presidentkandidater som av överlevnadsskäl måste blanda in Gud i sin kampanj. Och om man bombar människor sönder och samman i något avlägset land så gör man det alltid med Guds hjälp.

Undrar vad Humanisterna - den förening som har antireligion som sin religion - säger om Monas funderingar...

Politik är det omöjligas konst. Men också flosklernas konst. En kombination av detta lyckades folkpartiet prestera under helgen då man genomförde ett seminarie på sitt Ostkustmöte. Seminariet leddes av partisekreterare Erik Ullenhag och hette "Folkrörelsen folkpartiet lever!"

Folkrörelse? Är det inte dags för språktest för folkpartister?

Bildvalet kan tyckas märkligt, men vill tydliggöra begreppet "pingviner spekulerar". Var och en kan tolka det som man vill, kanske tillhör bloggaren efter denna insats pingvinskaran.

8 kommentarer:

  1. Jag reagerade också på Sahlins förskräckliga uttryckssätt vad gäller döda som talar med varandra, det är som om hon pratade med barn. I övrigt var hon riktigt bra, även om det var mycket namn-droppning, för att knyta sig själv an till populära personer. Gammalt knep som inte är värdigt en oppositionsledare som bör kunna stå på egna ben! Men 4 poäng av 5 i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Nu hörde jag inte talet och jag är inte heller talesman för Humanisterna. Jag är dock medlem I Humanistera och precis som jag antar att de flesta medlemmar i Humanisterna är, är jag inte religiöst anti mot religion. Sunt skeptisk till vidskepliga ideér och liknande och förespråkare för det sekulariserade samhället vi lyxigt nog har här i Sverige är väl en bra beskrivning på mina anti-tendenser.

    Om någon på fullt allvar tar Mona bokstavligen, när hon säger att hon gläds åt tanken på att de båda begravna har varandra att tala med, är det kanske ett tecken på just en aning för mycket av det fulla allvaret.

    Just vid sorg eller vid något annat stämningsfullt ögonblick kan en mer fantasifull syn på något vara meningsfull. Det behöver inte betyda att man har svårt med att se att fantasin bara är en lek med tanken. Jag lutar åt att Mona skulle bekräfta att hon inte tror att de båda begravna umgås efter döden. Jag lutar också åt att det nog får anses ingå i det vedertagna att inte bli tagen bokstavligen i ett sådant här sammanhang i normala fall, vilket leder mig in på det eventuella vekliga problemet som jag kan se här.

    Politiker som Sahlin har problem med att ständigt vara uppvaktade av kritiker. Som om inte det skulle räcka så uppvaktas hon dessutom av och uppvaktar själv sina oppositionella kollegor. Här hör det till väl snarast till god sed att opportunistiskt citera ner varandra när tillfälle ges. Tricket verkar vara att hålla hålla koll på de egna misstagen man kan tänkas göra, på oövertänkta uttalanden och liknande och på sina motståndares tillkortakommanden vad gäller föregående. Där oroar jag mig en aning för om Mona kommer hålla hela vägen. Alltså, om hon skulle bli statsminister vill jag gärna att hon håller mandatperioden ut med flaggan i topp, trots att jag inte röstar på henne.

    SvaraRadera
  3. Saknar Johan humor helt?
    Blatte

    SvaraRadera
  4. Nu tror jag inte att man ska ta det så bokstavligt att Mona Sahlin verkligen tror att Anna Lindh ligger och har gravallvarliga diskussioner med grabben i graven bredvid, men det finns minst lika flummiga idéer inom Miljöpartiet. Jag tänker t.ex på vurmandet för diverse alternativmedicin som antroposofisk medicin och homeopati. Vad har Schlaug att säga om det?

    SvaraRadera
  5. Alternativmedicin? Tja, du Fredrik. En av mina första debatter som politiker blev en sjukvårdsdebatt. Tror att det var i Nyköping, i början av 80-talet. Vi kom in på alternativmedicin och jag ansåg att akupunktur borde användas i sjukvården, åtminstone som ett alternativ för smärtstillande. Fick då till svar att "det finns inte tillräckligt med erfarenheter av akupunktur... Ridå ner. När mp på den tiden krävde att naprapater skulle kunna få officiell legitimation var också det "flummigt"... Sanningen är ju den att mycket av det som för tjugofem år sedan garvades åt idag är intvolverat i den vanliga sjukvården. Och mer kommer förmodliligen.

    SvaraRadera
  6. Så Schlaug menar att ockultism i antroposofisk tappning, med allt vad det innebär, kommer att bli accepterad så småningom. Jag befarar det med mp vid rodret, men då är vi riktigt illa ute!

    SvaraRadera
  7. Ylva! Det skrev jag välk inte, men man skall nog vara försiktig med att vara alltför tvärsäker på saker och ting. Den senaste tidens ytterligare forskningsresultat om placeboeffekten är väl bevis om något att viss ödmjukhet är nödvändig. Kan vi inte vara överens om att det som var tvärsäkra utlåtanden för femtio år sedan, inte var lika tvärsäkra för trettio år sedan, att det som var tvärsäkra utlåtanden för trettio år sedan inte är lika tvärsäkra idag. Min politiska grundval är att vi människor inte sitter innne med sanningen, bara med kunskaper - och att dessa kunskaper förfärande ofta visar sig vara falska kunskaper när åren går.

    SvaraRadera
  8. Nå,
    men det är ju fler än ockulta sekter som tror att det finns ett liv efter döden och att dessa två själar (Anna Lindhs och Cornelis Vreeswijks) kan föra samtal med varandra, kanske inte i gravarna ;)
    men väl i himmelriket.

    Åsikten är inte starkt ovanlig.
    Den delas av de flesta kristna, judar, muslimer, hinduer.

    Ofta tycker jag att Sahlin uttrycker sig riktigt barnsligt, men inte i detta fallet.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.