lördag 25 augusti 2007

Carolina Klüft bor kvar - och lite om spelet kring idrottskonto i den politiska manegen...

Resterna från skaldjuren får ligga kvar på altanen för friidrotts-VM har börjat. Carolina Klüft har just sprungit häckloppet på en bra tid.

Hon har valt att bo kvar i Sverige, till skillnad från Kajsa Bergqvist och Christer Olsson. Har svårt att tänka mig att hon skulle fly landet för att undkomma skatt. Får mig att tänka på hur borgarna hanterat frågan om idrottskonto.

Under min sista tid i riksdagen satt jag i skatteutskottet. Borgare hade under många år, i därför lämpliga situationer, hävdat att man gärna ville införa idrottskonto, så att även idrottare skulle kunna skjuta upp skatten till dess man tar ut pengarna från sitt konto. Man hade till och med låtit några av sina riksdagsledamöter lägga så kallade alibimotioner i frågan - meningen var aldrig att motionerna skulle gå igenom i riksdagen, man skulle inte ens rösta för dem. Men det skulle ju se fint ut, och man kunde spela upp sitt intresse inför idrottsrörelsen.

Hur som helst: Jag stödde en sådan här alibimotion i skatteutskottet och viss oro utbröt på den borgerliga sidan, speciellt upprörd blev centerpartisten. Det var nämligen en centermotion jag stödde. Eftersom jag var vågmästare i utskottet skulle vi kunna få majoriet med mp,c,fp,kd,och m. Men borgarna klarade inte av detta. Skulle man driva igenom det skulle man ju inte kunna låtsas vilja driva igenom det i nästa valrörelse...

Se där ett litet minne från åren i den politiska manegen... Nu ska Carolina snart börja med höjdhoppet. Jag tippar hon tar 1.95 och går upp i ledningen i sjukampen. Mitt personbästa understeg 1.60...
För övrigt finns det en läsvärld krönika om frestelserna av att dopa sig här!

2 kommentarer:

  1. God morgon, Birger.

    SvaraRadera
  2. Hyllningarna av folkhemspräktiga Klüft går mig på nerverna! Skriv dig i Monaco, Carro, skit i det här larviga landet men vifta gärna med svenska flaggan, det tycker vi om.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.