söndag 1 januari 2006

Vandring i blåsten



Det var kallt och vi gick på en strand i Skåne. Vi såg siluetterna av Barsebäck. 

Kärnkraftverken gav värme åt många den där kalla vintern. Man kan kritisera att så lite har hänt vad gäller avvecklingen. Visst, kan man det. Men det hjälpte inte den här kalla dagen. Några reaktorer stod stilla eftersom det var fel på dem. Några vintrar tidigare var hälften av de svenska reaktorerna avstängda för att säkerheten inte var tillräcklig. Det var en mild vinter.
 
Jag undrade vad som hänt om myndigheten för kärnsäkerhet hade stängt av lika många reaktorer denna vinter när vi gick på stranden och såg siluetten av Barsebäck. Ransonering hade förmodligen införts. Många hade fått stänga av några rum i sina villor. Krupit närmare varandra. Älskat mer. Flyttat in teven i köket. Satt på sig ullstrumpor och ylletröja. Kanske hade man samåkt till jobbet för att slippa använda så många motorvärmare.

Det hade säkert fungerat. Lite obekvämare, men kanske rent av lite mysigt. Kanske hade nya kontakter knutits. Grannar träffats, lärt känna varandra när man samåkt till stan eller kört varandras barn till dagis. För industrin hade det nog varit värre, en del permitteringar hade det säkert blivit. Kanske några elintensiva industrier fått lägga ner några månader. Det hade varit synd, kostat en del, men vi hade säkert överlevt det också. Självfallet hade det varit uppskruvat debattklimat, men det hade lagt sig så småningom och kanske hade en del tyckt att det var skönt med extrasemester ett tag. 

Men nu stod Barsebäck där borta och puttrade. Då och då släpptes kortlivade radioaktiva ämnen ut från skorstenen - ja, det finns ju faktiskt skorstenar på kärnkraftverk. Men det var nog inte så farligt. Och de svenska reaktorerna hade ju filter som nog skulle kunna ta upp radioaktivitet om det skulle hända något.

Det var säkert varmt och gott i husen därborta som skymtade i fjärran. Vi gick ganska fort på stranden. Siluetten från Barsebäck var inte vacker. Siluetten från vindkraftverk är vackert. Tyckte vi där vi gick. Man kan knappast säga att siluetten från en biobränsleanläggning är vacker. Och miljövänligt, vad är det? Solceller är bra, men tillverkningen är ofta miljövidrig. Ved, pellets, flis ingår visserligen i det naturliga kretsloppet - den koldioxid som bildas när man eldar används då nya träd växer - men det finns problem med det också. Nyplanterade träd tar inte upp lika mycket som fullvuxna. Vilket ofta glöms i debatten.

Vindkraftverk är väl bra när det blåser och vattenkraft förstör väsentliga naturvärden och ett brott i en damm kan få förödande konsekvenser. Men kombinationen vatten och vind är bra, vatten från dammarna kan släppas på allteftersom det blåser. 

Men ingenting är lätt och självklart. Några menar att gigantiska fält med solceller i Sahara skulle kunna försörja halva Europa med el. Jo, men sårbart blir det. Oändligt sårbart. Samhällen med komplicerade energisystem är såbara. 

Långt bort från den politiska retoriken gick vi där i kylan, hand i hand, och vi pratade om hur lätt det är att måla i svart och vitt. Jag har hållit brandtal mot Barsebäck, demonstrerat och varnat för olycksrisker, avfall och uranbrytning. De svenska reaktorerna behöver över 1000 ton uran årligen. Det ger upphov till fyra miljoner ton radioaktivt slagg. Det motsvarar vad som kan lastas på ett godståg med en längd av 150 mil, brukade jag säga. Bilden är bra, retoriken sitter bra. Men ingenting är lätt. Visst kan man säga att bara några dagars solinstrålning ger oss mer energi än vi behöver på ett helt år. Men vadå? Vi ska ta hand om den, omvandla den till el.  

Jag har talat vackert om alternativen, kanske i stridens hetta förgyllt dem lite grand. Det finns inget svart eller vitt. Ibland tas övertoner till från båda sidorna. Inför folkomröstningen om kärnkraft blev det så; inför slutdebatten i teve hade de olika linjerna fått göra var sin film som skulle ge information. Linje 3:s film var ett monster av överdrift över hur det såg ut i Harrisburg. Som om verkligheten inte räckte, tog man i så man väl knappast vågade se sig själva i spegeln dagen efter att filmen sänts. Jag hade gjort min del för Linje 3, gräsrotat med broschyrer och sånt.

Hur komplicerat och gråskalig energifrågan än är så kan man ju tycka att det skulle vara rationellt att snarast möjligt bygga bort all kärnkraft ur det svenska energisystemet eftersom det är en så osäker energikälla. Det är ju inte så bra att göra sig beroende av system som från en dag till en annan kan stängas av. Särskilt inte om landet har kyligt klimat och är beroende av elintensiv industri för exporten. Det är på något sätt ogenomtänkt. Rent av ansvarslöst. 

Men vinden blåser ju inte alltid heller, säger vän av ordning. Och det är sant. Därför vore det dumt att låta 50 procent av elbehovet täckas genom vindkraft. Lika dumt, men mindre riksfyllt på andra sätt, än att låta 50 procent täckas av kärnkraft. Solceller? Det är bra, men ger inte så mycket under den mörka årstiden.

Jag har stått på barrikaderna och talat. I stugan i värmen, där vi övernattat, har vi lyssnat vi på några band från åttitpalet. Det var demonstration utanför Barsebäck. Min röst är ganska uppskruvad, retoriken är bra, angreppet bra: ”Varje investering i kärnkraften är en kriminell handling. Om ett haveri i en svensk reaktor inträffar kommer varje fackförbund, varje arbetsgivarorganisation, varje politiker, varje parti, varje expert, varje person som idag försvarar kärnkraften komma att dömas lika hårt som man idag dömer de som teg och samtyckte i Nazityskland när ett av historiens vidrigaste brott begicks. Ingen kan nämligen idag frånkänna sig ansvaret för en kärnkraftsolycka eftersom alla vet att ett kärnkraftshaveri i Sverige skulle kunna slå ut områden stora som Götaland under årtionden och leda till att Köpenhamn skulle utrymmas under närmare hundra år. Med ekologiska och sociala följder som bara inte kan överblickas. Berätta för mig, ni som försvarar kärnkraften, vad ska människor göra om det händer?”

Jag talade vid den årliga Barsebäcksmarschen. Det var i juni. Det var sommar och varmt och solen värmde oss. Det var lätt att plädera för omedelbar avstängning av Barsebäck. Det var lustigt att ligga på fårskinnen i stugan och många år senare höra det där talet. Jag visste nog inte riktigt säkert om det var så att Köpenhamn skulle kunna komma att behöva utrymmas under närmare hundra år. Det fick jag veta senare när statens stora säkerhetsutredning, som fick namnet Efter Tjernobyl, kom ut. Där kunde man läsa att utsläpp större än de i Tjernobyl kan inträffa i alla svenska reaktorer. Det pratas inte så mycket om den där utredningen, den var många tegelstenar tjock.

Vi stannade och öppnade ryggsäckarna. Klockan var närmare tre på eftermiddagen och snart skulle det bli mörkt. Tog upp ostmackor och varm choklad och vände ryggen till Barsebäck för att få blåsten i ryggen. Vi pratade om att ta ansvar för hur de pengar man har används. Hur man måste rösta med mer än en papperslapp, hur man måste rösta med hela sitt jag. Hur orimligt det är att ”låta pengarna arbeta”, som det ju heter, inom områden som man själv inte kan stå för. 

Vill man ha en utveckling åt ett visst håll så kan man rimligen inte satsa i allemansfonder eller aktieportföljer där ens pengar kanske stöder investeringar i sådant man inte själv tycker är bra. Visst är det viktigt att handla miljövänligt, men vad hjälper det om man satsar sitt pensionssparande eller annat sparande på ett sätt så att det investeras på något helt annat. Då har man ju aktivt bidragit till en samhällsutveckling man inte själv vill ha. Är det att ta ansvar? 

Vi packade ihop och fortsatte vandringen med mössorna långt neddragna. Vi hade två dagar kvar innan vardagen.

Ansvar. Ett ord med våldsam betydelse. Hur tar man ansvar för ett kärnkraftsolycka om man är energiminister? Kanske avgår man. Och blir utsedd som ambassadör någonstans. Dock inte i Köpenhamn om det varit Barsebäck som havererar, muttrade jag. Och om det händer något i Forsmark? Och vinden ligger på mot Stockholm? Och det börjar regna? 

Men sannolikheten för det är väldigt liten förstås. Och det är ju sannolikheter vi skall ta hänsyn till, har vi lärt oss.
(Redigerat utdrag ur boken Svarta oliver och gröna drömmar)

ProVoka presenterar Birger Schlaug

Birger Schlaug, född 1949, är sedan mitten av 80-talet en stark profil i den svenska samhällsdebatten. Flera tusen föreläsningar, föredrag, krönikor och debattartiklar samt otaliga radio- och teveframträdanden har gjort honom till en av Sveriges mest erfarna debattörer och föreläsare om bland annat miljö och klimat.

Sedan 2001 har han inte kvar några politiska uppdrag - efter att i mer än 15 år varit partipolitiskt aktiv i De gröna.

Idag deltar han bland annat i SVT:s Nyhetspanel samt intervjuar författare i Kunskapskanalens (UR) serie
En bok - en författare - under de senaste åren har han gjort drygt 70 intervjuer. 


Birger skriver även böcker och krönikor förutom att delta i debatten genom sin blogg SCHLAUG.SE. Birger föreläser om bland annat miljö och klimat. Två föreläsningsserier pågår nu; dels en om Elin Wägner, dels en som heter "Skynda, skynda" där han väver samman klimat, ekonomi och livsfrågor. 

Birger har suttit i styrelsen för Ordfront och Elin Wägnersällskapet samt i Föreningen Rädda Tisnaren. Gör tillsammans med den brittiske sångaren Fred Lane föreställningen (D)elvis Presley.



Birger Schlaug har skrivit flera böcker, bland annat:
Miljön, makten och friheten, som behandlar naturvetenskapens, kulturens och ekonomins påverkan på dagens samhälle.
Svarta oliver och gröna drömmar, i vilken Birger på ett ledigt sätt berättar om allt från ekonomiska sammanhang och genteknik till upplevelser från barndom och politik.
Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac, en kritikerrosad roman om Elvis, rockmusiken och tidens om var.
Berättelsen om Emily från Xinjiang, tillsammans med Emily Su Hadexia. Finns som nätbok, att läsa utan kostnad, här!

Birger har också medverkat i ett tiotal antologier, bland annat:
  • Välj energi! - om energisystemet.
  • Ombyggnad pågår - om kooperativ utveckling.
  • Det nya klassamhället – om ekonomiska drivkrafter.
  • Handbok i ekologi
  • Maskrosbarn - om Miljöpartiets historia
  • Det första fotstegets moder - en antologi om Elin Wägner.
Birger Schlaug var under åren 1985-88 samt 1992-2000 språkrör för Miljöpartiet de Gröna, ett parti han var med att grunda och utveckla. Han var riksdagsledamot åren 1988-89, samt 1994-2000.

Birger har varit nämndeman i Kammarrätten och innehaft uppdrag i bl.a. Exportkontrollrådet, EU-nämnden samt Sverige FN-delegation. Har även varit ledamot i den kommitté som arbetat med egendomsskatter, förmögenhetsskatter och fastighetskatter.
Lokalt har han varit ordförande i Vingåkers Volleybollklubb - som spelar i elitserien och har en stor ungdomsverksamhet. Styrelseledamot i Föreningen Rädda Tisnaren.

Birger skriver krönikor i flera tidningar bland annat Borås Tidning och Helsingborgs Dagblad. Han fungerar även som moderator vid debatter samt arbetar praktiskt med info- och mediestrategier. 


Birger är medlem i Elin Wägnersällskapets samt skriver en Wägner-blogg, där han bland annat recenserar hennes böcker och informerar om hennes liv.

Birger har dessutom skrivit manus till föreställningen (d)Elvis Presley – historien om Elvis, musiken och tiden som var, där han själv medverkar tillsammans med den brittiske sångaren Fred Lane. Birger gör även föreställningen Mess Of Blues, där han ensam tillsammans med en bunt unika inspelningar gör en föreställning i form av författarafton eller kulturafton som baseras på hans bok Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac.
Mikaela Holm/ProVoka /provoka@telia.com

Du har sökt dig fram till reklam för egen el...


Reklam ska man inte utsättas för mot sin vilja. Men en del saker är bättre än andra. Därför finns det reklam på den här bloggen - för den som själv söker den. Reklam här kostar inte något. Och man kan inte köpa sig plats. Bloggägaren tar själv initiativ. Om företaget som presenteras ändå känner att man vill betala får man göra det - annars låter man bli. Vill man betala så sätter man in valfri slant på ProVokas plusgiro. Hälften av intäkterna används för att att delfinansiera arbete med bloggen - t ex kolla upp företag som får reklam... Hälften används för att ProVoka skall kunna bygga upp en liten kassa för att stötta ideella miljöprojekt.
ProVoka når du på provoka@telia.com.
ProVokas plusgiro: 51224-4 Birger Schlaug, Lena Rosén-Schlaug, Mikaela Holm


Dyr, men egen, el....


Att göra egen el kan vara dyrt, men någonstans måste det börja. ETC har startat försäljning av solpaneler och vindsnurror. Man kopplar bara in dem i en vanlig elkontakt. Det har funnits länge i andra länder - och sålts i Sverige också, men då av företag som nog bara vi nördar känner oss hemma i...

Nu har således ETC börjat sälja pryttlar. En del bygger på pryhysteri, även om det i sig är "miljövänligt". Men onödiga pryttlar är onödiga pryttlar.

Om du funderar på egen el så räkna på det själv. Ett litet minivindkraftverk som ger 1000 w kostar 50 000 kronor. Tro inte på glädjekalkyler när du funderar över vad den elen kommer att kosta. Men någonstans måste man ju börja, och det här kan vara ett sätt. Och nog är det grön status att sätta en vindsnurra på huset... Och solpaneler på balkongen... Skippa Thailandresan kan man göra, så får man pengar över - och sparar koldioxid. ETC är värd en eloge, trots viss pryttelhysteri i Johans butik...


Här hittar du ETC Egen El.





Du har sökt dig fram till reklam (3)....



Fiat


Punto Bi-Power




OK, det bär mig emot, det här med Fiat. Men vad ska jag göra. Fiat Punto 1.2 Bi-Power är bäst på att vara minst dålig när det gäller bilar och miljö. Vilket även Gröna Bilister anser.

Skönt att den inte går på etanol - utan på fordonsgas. Synd att det inte finns att tillgå än överallt. I närheten av mig till exempel...


Här hittar du mer info!


Reklam ska man inte utsättas för mot sin vilja. Men en del saker är bättre än andra. Därför finns det reklam på den här bloggen - för den som själv söker den. Reklam här kostar inte något. Och man kan inte köpa sig plats. Bloggägaren tar själv initiativ. Om företaget som presenteras ändå känner att man vill betala får man göra det - annars låter man bli. Vill man betala så sätter man in valfri slant på ProVokas plusgiro. Hälften av intäkterna används för att att delfinansiera arbete med bloggen - t ex kolla upp företag som får reklam... Hälften används för att ProVoka skall kunna bygga upp en liten kassa för att stötta ideella miljöprojekt. ProVoka når du på provoka@telia.com.ProVokas plusgiro: 51224-4Birger Schlaug, Lena Rosén-Schlaug, Mikaela Holm

Du har sökt dig fram till reklam...

Kravmärkta

GÅRDSCHIPS






Inte för att jag käkar speciellt mycket chips. Men när det någon gång blir, så är det kravmärkta Gårdchips som gäller. Tillverkas av ett mindre företag i Laholm. Finns hos Coop och är lite miljöbättre, lite mindre onyttiga och mycket godare. Dessutom slipper man gynna multisar som Estrella och OLW. Bara det!


Här hittar du företaget som tillverkar Gårdships.


Reklam ska man inte utsättas för mot sin vilja. Men en del saker är bättre än andra. Därför finns det reklam på den här bloggen - för den som själv söker den. Reklam här kostar inte något. Och man kan inte köpa sig plats. Bloggägaren tar själv initiativ. Om företaget som presenteras ändå känner att man vill betala får man göra det - annars låter man bli. Vill man betala så sätter man in valfri slant på ProVokas plusgiro. Hälften av intäkterna används för att att delfinansiera arbete med bloggen - t ex kolla upp företag som får reklam... Hälften används för att ProVoka skall kunna bygga upp en liten kassa för att stötta ideella miljöprojekt.
ProVoka når du på provoka@telia.com.
ProVokas plusgiro: 51224-4

Birger Schlaug, Lena Rosén-Schlaug, Mikaela Holm



onsdag 24 mars 2004

Föreställningen

om Elvis,

musiken och tiden som var.

Succé! Högt underhållningsvärde, drog storpublik! Katrineholms Kuriren

Fängslade publiken Folkbladet

Populär helkväll Norrköpings Tidningar

Festligt, folkligt, fullsatt! Fylking

Birger Schlaug kan ta en publik... Fred Lanes tolkningar är råa och avskalade KK

Muntliga och musikaliska godbitar Jönköpingsposten

Trevligt, lärorikt, skämtsamt, trivsamt, humoristisk samspel mellan Schlaug och Lane Sala Allehanda

fredag 15 mars 2002

Vårens föreställningar
av
(D)elvis Presley
med
Fred Lane och Birger Schlaug

Baserad på Birger Schlaugs bok Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac.

1 april Redbergsteatern, Göteborg
2 april Kustens Hus, Göteborg
3 april Nääs Slott, Nääs
9 april Bibliotekets hörsal, Flen

För bokningar, recensioner och mer inf: klicka här!

tisdag 1 januari 2002

Om Emilys berättelse

För några år sedan besökte jag, och några andra nämndemän, Beijing för att bland annat följa en rättegång. På flygplatsen togs vi emot av en guide, en ung kvinna som utstrålade värme, humor och engagemang. Hon presenterade sig som Emily och arbetade för reseföretaget Lotus Travel.

Det var första gången jag besökte Kina. Landet var till stor del främmande för mig. Visst hade jag ytligt följt de politiska skiftningarna genom åren, läst en del om landets kultur och haft ungdomsvänner som sprang omkring med Maos lilla röda under armen.

Som politiker hade jag nästan aldrig kommit i kontakt med någon från Kina – trots att möte med människor från andra länder inte är ovanligt för riksdagsledamöter.

Emily öppnade försiktigt en ny värld för mig, dels i sin egenskap av välutbildad och engagerad guide, dels i egenskap av spännande och öppen privatperson. Hon delade med sig av sitt liv, berättade om sin barndom och uppväxt långt bort i nordvästra Kina, i den lilla byn i Xinjiangprovinsen.

Så småningom lärde jag känna Emily, och vi beslöt oss för att hon skulle berätta om sitt liv medan jag skrev ner hennes berättelse. Anspråkslöst och utan större åthävor.

Politik har inte varit det centrala för våra samtal, även om jag naturligtvis varit nyfiken på hur ”en vanlig” kines tänker om mänskliga rättigheter, Tibet och dödsstraff, det vill säga sådant som intresserar oss i Sverige. Nu är inte Emily någon ”vanlig kines”, jag vet inte om sådana finns i ett land med 1, 3 miljarder människor och med över femtio minoritetsfolk.

Emily och jag kommer inte bara från olika kulturer utan är också fostrade under helt olika politiska förhållanden. I min vardag är demokrati likvärdigt med rätten att skriva och tala fritt, att få rösta på olika partier och att ge även de med små förutsättningar rätten till gratis utbildning i tolv år... Vilket förstås kan upplevas som ganska lyxigt för den som i sin vardag kämpat för att få äta sig mätt, få ihop pengar till skolböcker och delat säng med otaliga syskon.

Vi vet mycket litet om den kinesiska lagstiftningen i Sverige. Vi har mest skaffat oss föreställningar. Det var det jag tänkte på när jag satt i domstolen i Beijing, medan Emily tolkade. Den lille mannen, som var åtalad, satt nedklämd mellan två bastanta poliser i uniform. Han hade handklovar och böjt huvud. Han hade redan erkänt och sagt sig villig att betala böter på 5000 yuen. Det var en årslön, eller mer, för honom.

Den åtalade arbetade som sophämtare och hade slagit en konkurrent på truten så denna fått skador på ett av ögonbrynsbenen. Försvarsadvokaten sa inte mycket, hade inte fått se handlingarna innan domförhandlingarna. När domaren bad den åtalade att resa sig så reagerar han blixtsnabbt. De bastanta poliserna hinner inte med utan kommer liksom på efterkälken. Det ser lustigt ut, som i en film. Domaren tittade lite ironiskt på dem.

Domaren är strikt när han läser upp domen. Den åtalade, som skadat en lagligt registrerad medborgare i Beijing, har erkänt sitt brott, accepterat att betala sina böter och döms därför endast till 6 månades fängelse. I salen sitter några vänner till den lille mannen. De tittar frågande på mig och de övriga västerlänningar som fått tillstånd att följa rättegången. Kanske är de tacksamma mot oss. Kanske hade domen blivit hårdare om vi inte suttit där. Vad vet jag? Kanske är alltihop ett spel. Emily säger ingenting om detta. Jag försöker tolka hennes ansiktsuttryck.

Rättsystemet i Kina är under utveckling. ”Det går åt rätt håll”, säger advokaterna vi träffar medan de försiktigt sänker blicken. Det säger man på svenska ambassaden också. Utan att sänka blicken. Det går åt rätt håll. Men det är långt kvar.

Dödsstraffet är något självklart i Kina. Över 90 procent av kineserna är för dödsstraff, enligt opinionsmätningar. I USA är det drygt 60 procent. Så större är inte skillnaden i attityd.

”Det folkliga stödet för dödsstraff är ett problem”, säger en ung kines som jag träffar över en öl. Han studerar juridik. ”De inom partiet som skulle vilja avveckla dödsstraffet har mycket litet stöd i befolkningen. De som är motståndare till dödsstraff är minoritetsbefolkningar och kapitalister - stora ekonomiska brott medför ofta dödsstraff. I USA kanske det inte är så. Där drabbar väl dödsstraff bara fattiga svarta, eller?”

”Inte riktigt bara, men nästan”, säger jag.

”Dödsstraff är en del av vår historia. Det kommer att försvinna så småningom. Kanske innan det försvinner i USA”, säger han medan amerikansk rockmusik dånar i högtalarna och vi beställer in ytterligare en omgång kinesiskt öl. Som smakar helt okej.

När jag träffade Emily första gången så skulle just Rolling Stones ge en konsert i Shanghai. Det berättades att den kinesiska censurmyndigheten inte godtog alla de låtar som Stones hade tänkt sig att framföra. Brown Suger handlar om knark, så den låten måste man avstå från. Let´s Spend The Night Together får man också stryka från listan, den var för omoralisk. Jag minns att Rolling Stones hade fått samma besked när man 1968 skulle framträda i amerikansk teve, i Ed Sullivan Show. Då hade man tvingats göra om texten till Let´s Spend Some Time Together…

Att skriva en bok på det här sättet innebär kulturkrockar. Men ändå finns mycket gemensamt mellan kineser och svenskar. Emily uttrycker det bra när hon under berättelsens gång säger: ”Egentligen är det intressant att vi är så lika. Vi har kroppar som fungerar likadant, vi har hjärtan som slår och händer som kan utföra fantastiska saker. Vi behöver alla luft, vatten och mat för dagen. Vi behöver alla bli uppskattade och sedda. Vi vill leva i fred, skydda våra barn och känna att någon bryr sig. Se där så lika vi ändå är! Jag och du är så lika, trots att vi kommer från så olika kulturer.”

Och det är väl så det är. Välkommen att få ta del av Emilys berättelse! Kanske kan det öka din nyfikenhet på Kina, som ju har så mycket mer än en fantastisk historia och kulturella sevärdheter. Det stora landet har också människor som lever ett vardagsliv långt bort från Kinesiska muren, Terrakottaarmén och Pekinganka…

Här hittar du delar av Emilys berättelse - det första avsnittet hittar du längst ner på den sida som rullar upp.

måndag 1 januari 2001

Spellista jan 2013

Ungefär så här låter det hemma just nu.
Elin Wägner 1882-1949

Elin Wägner

Mod och inspiration!

Boka föreläsning till Minnesåret 2009 här.


tisdag 12 december 2000

Vad ska vi med hjärnbarken till?

När jag kom in i rummet kände jag hur hela kroppen reagerade. Det var ett rum där burar stod uppradade efter väggarna. I burarna satt levande varelser avsedda att göra experiment på. De som satt i burarna kallades försöksdjur. Över en halv miljon försöksdjur används årligen i Sverige. Oftast fullständigt onödigt. Djuren led i burarna. Ännu idag gäller inte djurskyddslagarna för förvaringen av försöksdjur. Det var en märklig känsla att se en medveten, systematiserad organisation med uppgift att planera lidande.

Jag har funderat en del över var gränsen mellan djur och människa går. Och vad som skiljer den smärta en människa kan känna från den smärta ett djur kan känna. Det var med dessa frågor i huvudet jag ville se hur försöksdjur lever. Med evolutionen som utgångspunkt hade jag nämligen svårt att se hur man kan dra absoluta gränser mellan smärta hos människor och smärta hos djur. Evolutionen säger oss att djurens nervsystem utvecklats ungefär som människans. Det var först när huvuddragen utvecklats som vi gick olika vägar genom evolutionen. Djur känner naturligtvis smärta, det är därför man ger sin hund smärtstillande medel före en operation. Det är därför man bedövar sin katt när den skall steriliseras. Detta är självklart för oss alla, ändå uppfattar vi det som något naturligt att tillåta plågsamma djurförsök av ren slentrian. Detta stör mig, jag finner det helt enkelt ologiskt.

Vi vet att såväl däggdjur som fåglar har nervsystem som liknar människans. Det är i mellanhjärnan som känslor, smärta och välbefinnande upplevs och denna del av hjärnan är välutvecklad även hos andra arter än människan. Människan fick en mer utvecklad hjärnbark än andra arter - men hjärnbarken ägnar sig mest åt tankeverksamhet, inte åt upplevelser. Att detta, d.v.s. mer eller mindre utvecklad tankeverksamhet, skulle utgöra ett motiv för hur mycket smärta och lidande man kan utsätta en levande varelse för kan leda till de mest absurda slutsatser när det gäller vår syn på människan. Djurrättsfilosofen Peter Singer för ett resonemang som hamnar i en nästan plågsam slutsats: vi ska inte acceptera medicinska experiment på djur om vi inte skulle acceptera dem på människor som befinner sig ”på en motsvarande mental nivå”. Vänd på resonemanget och känn hur illa det smakar! Singer menar självfallet inte att forskarvärlden skall använda illa drabbade människor på det sätt man nu använder djur, han menar att vi rimligen inte kan behandla djur sämre än vi, med moralen i behåll, skulle kunna behandla de mentalt hårdast drabbade människorna.

Vad är det då vi håller på med? Vi offrar ”de ickemänskliga individernas” mest grundläggande intresse och önskemål att slippa smärta och lidande bara för att uppnå tämligen triviala intressen och önskemål för mänskliga individer. Jag tillhör inte de som anser att alla djurförsök skall upphöra. Det går en skarp gräns mellan de internationella djurrättsfilosofer som Peter Singer, som menar att det finns djurförsök som är berättigade, och Tom Regan, som avvisar alla försök.

Varför fnissas det så ofta i de finare politiska leden åt djurvännernas engagemang? Kanske är det så att fnisset kan hjälpa oss förtränga det faktum att vårt ”moderna” samhälle i hög grad bygger på andra arters lidande? Kanske beror fnisset också på historielöshet? Det är ju inte bara Astrid Lindgren som engagerat sig för djurens rätt, även en arbetarförfattare med så stort socialt patos som Ivar Lo-Johansson var engagerad. Borde inte det väcka till viss nyfikenhet och analys? Kanske fnisset fastnar i halsen om man får klart för sig att många av de som gått till världshistorien för sitt sociala patos och sina människoskildringar också varit motståndare till kränkningar av djur. Mahatma Gandhi, Albert Schweizer, Annie Besant, Victor Hugo, Voltaire, Tolstoj, Blake, Ibsen, Schopenhauer, Shaw...

Det finns inte någon motsättning mellan att vara ”människovän” och att vara ”djurvän”. Det är ju inte heller så att de som beslutar om förtryck av djur kan sägas vara stora människovänner. Inom försök som rör biologisk krigföring, kemisk krigföring och forskning kring kärnvapen lider djuren bara som förspel till det att människor skall lida... Å andra sidan kan man konstatera att människor som gjort de ondaste gärningar mot andra människor ibland uppträtt som djurskyddets försvarare; nazisterna massavrättade judar medan man skyddade djuren. Frågan var om detta var av hänsyn till djurens rätt, eller om det var för att ytterligare kränka judar? Rasister anser att lidande hos någon med ”fel” etniska bakgrund spelar mindre roll. Sexister anser att kränkande av ett kön är mer acceptabelt än kränkande av det andra. Speciesister anser att den egna artens intressen kan motivera kränkningar och lidande hos andra arter. Jämförelserna kan tyckas halta, men mönstren är faktiskt desamma. Detta borde föranleda politiker en del funderingar.

Jag tror att avståndet mellan de som är lagstiftare och de som berörs av lagarna är för stort. Jag erkänner gärna att jag blev chockad när jag första gången mötte verkligheten i ett djurforskningslabb där man som enda skäl att plåga stressade individer hade att rutinerna var sådana. De som berörs av djurskyddslagarna är inte i första hand som kallas kosmetikaforskare, äggproducenter, fläskproducenter eller pälsdjursuppfödare. De som berörs av djurskyddslagarna är naturligtvis främst djuren. Men hur många lagstiftare har besökt massanläggningar för burhöns, där varje höna har en yta lika stor som ett A4-papper att röra sig på p.g.a. att äggen annars blir några tioöringar dyrare... Hur många har sett hur suggorna tvingas leva för att de skall ge billigast möjliga fläskproduktion... Hur många lagstiftare har förresten sett ”försöksdjur” - detta märkliga begrepp! – ligga i kramper, kräkningar och smärtor för att lagstiftningen säger att djurförsök skall vara rutin för att pröva nya, mer eller mindre nödvändiga, produkter? Skulle vi acceptera att levande individer av människosläktet, med mindre utvecklad hjärnbark och mindre utvecklad tankeverksamhet, också används för rutinmässiga plågsamma försök?

Naturligtvis inte! Naturligtvis inte. Naturligtvis inte? Det är kanske just den frågeställningen som föranlett så många människor med social patos att ta avstånd från kränkningar av djur. För var går egentligen gränsen för vilken smärta och vilket lidande vi ska uppmuntra, vara likgiltiga för eller till nöds acceptera? Finns det inte stora skäl för människor, som under evolutionen eller skapelsen (kalla det vad du vill!) försetts med förmåga att i hjärnbarken bedriva en rätt avancerad tankeförmåga, att ta ett moraliskt ansvar som åtminstone medför att vi inte utsätter levande individer för systematiserad smärta, lidande och kränkningar? Vad ska annars den där hjärnbarken vara bra för?

Utdrag ur boken Svarta oliver och g röna drömmar.

torsdag 20 januari 2000

PS!

Den 11 mars 2007 skrev jag i bloggen att Miljöpartiets gröna färg alltmer liknar militärens. Per Gahrton svarade så här på bloggen: "Mp:s partistyrelse beslöt redan i slutet av februari att nu får det vara nog i Afghanistan - vilket Fib-Kulturfront lagt märke till och berömt."
Det har gått 2,5 år sedan dess och MP, som tillsammans med s tog initiativ till den svenska medverkan under Natobefäl i Afghanistan, har satt sig på det sluttande planet. Det är kanske det man kallas socialliberalism.

I veckan röstade man för att skicka fler svenska soldater till Afghanistan. Samtidigt som Peter Eriksson i teve gett sken av att MP står i konflikt med regeringen i frågan. Det enda parti som röstade mot var Vänstern.

Nu kommer säkert MP:s partiledning att hävda att MP och S kräver att man 2011 skall utvärdera kriget, och att utvärderingen skall vara början på ett tillbakadragande, en så kallad exitplan. Jag har redan hört Peter Erikssons och andra säga det. Det är så man tänker leverera till medlemmarna.

Men låt inte lura er. För det är inte så det står i uppgörelsen mellan S och MP, vilket Peter Rådberg öppet redovisade i debatten: " I den översynen står det att vi är kvar eller att vi lämnar. Det är det som översynen handlar om."

Det är alltså ingen plan för avveckling utan kan leda till ökning av antalet soldater. Vad än språkrör och andra tänker hävda gentemot sina egna.

Riksdagsdebatten finns förresten här - den börjar med anförande 117.

Blir du förvirrad över hur ett parti kan tala så vackert sedan rösta emot sig själv så är det förståeligt. Det var exakt den sortens hyckleri som miljöpartister under hela 80-talet häcklade socialdemokrater för att ägna sig åt - säga ett, göra tvärtom. Storebror har lärt lillebror hur det går till. Både att blåsa sina medlemmar och publiken. Det är politik när den är som sämst.

Det känns tragiskt för en grön själ att behöva konstatera att det enda parti som i just denna fråga betett sig rakt hela vägen är Vänsterpartiet. Kanske var Vänstern det enda parti som läst på Afghanistans historia - de hade ju lärt sig hur Sovjet till slut kastades ut av talibaner och andra - och begrep förmodligen att invadering på det här sättet - och utan målsättningsplan! - var dömt att misslyckas.

lördag 1 januari 2000

Elin Wägnerssällskapets hösthelg

KRIG OCH FRED

om kvinnors arbete för fred då – och nu


Välkommen till Elin Wägner-sällskapets hösthelg på St Sigfrids folkhögskola i Växjö den 19-20 september 2009.


Temat är kvinnors fredsarbete.


Årets ”Väckarklocka”, organisationen Kvinna till Kvinna, presenterar sig.

Eva Moberg, Irene Andersson och Anders Nilsson föreläser. Teater Hibiscus framträder med en scen ur ”Väckarklocka”. Konsert med skolans elever, god mat och trivsam miljö kan vi också erbjuda.

Alla välkomna!

Klicka här för fullständigt program och anmälningstalong. Studentrabatt!


EXTRA på St Sigfrids!!!!

Måndag 21 september kl 13.00:

Birger Schlaug föreläser om Elin Wägner


Skynda, skynda, skynda...

Under våren 2008 höll Birger ett antal föreläsningar inför fullsatta hus på temat "Skynda, skynda, skynda...".

Det finns några tider kvar under hösten 2010.

Föreläsningen ger hopp om att det finns möjligheter till en annan utvecklingsmodell än den som är den etablerade.

För är verkligen svaret på klimatkris, arbetslöshet och ekonomisk oro ökad konsumtion, ökad stress och evig jakt på tillväxt?

Behöver vi verkligen stressa som vi gör? Måste vi vara fast i ekonomismens hjul?

Var inte de gamla tänkarna - oavsett om de var liberaler, konservativa eller socialister - egentligen överens om en sak: att efter tillväxtsamhället är det dags för utvecklingssamhället!? Och vad är utveckling? Finns det något vi kan kalla samhällsevolution?

En omtumlande föreläsning som ger inspiration och hopp - och som är en utmaning av de politiska partierna: Tänk längre! Tänk bättre!

Nu kan du boka föreläsningar för våren 2010, lagom till riksdagsvalet på hösten...

För bokning och mer info: provoka@telia.com

Mikaela Holm,
ProVoka

Reinfeldts och Sahlins aftonbön: Gud, vi ber om ökad konsumtion...



Låt oss avveckla konsumismen

Publicerad: 2008-12-30 06:00
Var och en inser nog det absurda i tillväxtsamhällets egen torftiga logik. Vi vare sig kan eller bör fortsätta som vi gjort. Vi står inför vägval. Låt oss avveckla den religion som kapat våra sinnen: ekonomismen. Om detta borde kyrkor, samfund och miljörörelse kunna stå eniga.

I dessa dagar vore det intressant att höra vilka aftonböner Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin och de andra partiledarna ber. För även om de aldrig bett aftonbön tidigare så är de nog tillräckligt skakade för att göra det nu under finanskris och lågkonjunktur ...

”Gode Gud, vi ber att med­borgarna konsumerar så att hjulen börjar snurra, vi ber att alla spisar och kylskåp i vårt land må have­rera, vi ber att sängarna må brista ... Gode Gud, vi ber om att medborgarna konsumerar nya ­spisar, nya kylskåp och nya sängar. Ja, Gode Gud, vi ber om ökad konsumtion ...”


Och de internationellt verksamma ekonomerna ber förstås också sina aftonböner:

”Gode Gud, gör så att alla föräldrar begraver sina ungar i nya kinesiska platsleksaker, gärna med kort livslängd så att de snabbt hamnar på soptipparna på det att föräldrarna måste köpa nya ... Vi måste ju rädda ekonomin!”.

Låter det sjukt? Jo, men det är sjukt. Vi har byggt ett ekonomiskt system som utgår från idén om ständigt ökande konsumtion. Det stressar naturen, det stressar människan, det är förödande för vår livskvalitet. Det är en nåd att stilla bedja om att 2009 blir det år då politiker, ekonomer och samhällsdebattörer inser att det är tid för ett ärofyllt återtåg från konsumtionssamhället.


Ökad tillväxt, och därmed vidhängande konsumtionshets, har förvandlats till ett mantra. Men i själva verket är idén om den eviga tillväxten något nytt i den idéhistoriska debatten. Det har funnits stor enighet hos såväl liberala som socialistiska och konservativa tänkare om att samhällsevolutionen kommer att driva oss vidare från tillväxt- och konsumtionssamhälle till utvecklingssamhället! Med ”utveckling” menas mänsklig utveckling.


Liberalismens fader John Stuart Mill menade att den dag vi uppnått ett materiellt gott samhälle så ska det vara andra saker som får växa: den fria tiden, kulturen och det han kallade andlighet.
Konservativa tänkare, som till exempel Staffan Burenstam Linder (m), skrev i slutet av 1960-talet att ”den ekonomiska tillväxtens dekadensperiod” skulle leda till allt ­absurdare idéer om ”upprätthållande av tillväxtmanin”. Skulle vi fortsätta att stressa fram ständigt ökad konsumtion skulle vi förstöra både miljö och människovärde. Han krävde omtänkande så att vi inte skulle hamna i ekonomiskt slaveri ”i de bokförda expansionsökningarnas namn”.

Men det är i detta slaveri vi fastnat! Lyckas vi nu stanna upp och tänka efter så skulle den ekonomiska krisen verkligen kunna vara av godo. Den skulle kunna bli avstamp för nästa steg i samhällsevolutionen.
Vi står nämligen inför vägval, mer konkret än på mycket länge. Antingen fortsätta med ledord som mer, fler, större och snabbare - eller varva ner, växla ner, ta in på en annan väg där vi ödmjukt tackar för den tillväxt som varit och sedan går vidare med att utveckla våra liv, vår kultur och vår förmåga att engagera oss i medmänniskor i stället för i prylar.

Det gäller således att varva ner och växla ner. Inte att varva upp och växla upp. När jag talar om detta på offentliga möten, så känns det som om åhörarna nästan tappar andan.
Kan man säga på detta sätt? Måste inte allt bli större och snabbare? Måste inte volymerna ständigt växa? Nej, det behöver de inte. Större och snabbare är inte detsamma som bättre.

Låt mig provocera en aning: Det är kris när Volvo inte får sälja så många personbilar som man planerat - men vore det inte än värre om man hade fått sälja bilar som är på tok för energislösande?
Det är kris för lastbilstillverkare om inte försäljningen ständigt ökar - men hade det inte varit värre om transportbehovet ständigt ökade? Kan det betecknas som kris för klädkedjorna om de inte får sälja mer kläder än förrförra året till svenska konsumenter - det är väl inte brist på kläder i svenska garderober?

Är det mer kris om julhandeln minskat något, än om den ökar varje år?
Svensk Handel oroar sig över att konsumtionen ”bara” ökar med 4 procent ... Men det innebär ju fördubbling på 18 år. Åttadubbling om 36 år. Och 16 gånger så stor konsumtion ytterligare 18 år senare. Var och en inser nog det absurda i tillväxtsamhällets egen torftiga logik. Vi vare sig kan eller bör fortsätta som vi gjort. Det är lika viktigt att inse detta, i ett land som vårt, som att inse att materiellt fattiga länder har reella behov av såväl materiellt som ekonomiskt växande.

Det finns förvisso massor av områden även i vårt land som behöver växa - men att inbilla sig att detta är detsamma som att den totala tillväxten ständigt måste öka, är feltänkt.
Den finanskris som nu ackompanjerar klimat- och miljö­krisen skulle verkligen kunna vara avstamp för ett omtänkande. Avstamp för ett värdigt återtåg till sans och måtta.

I vardagen betyder det att vi må lära oss att leva på det sätt som vi lärde oss en gång som små: spara först, köpa sedan.
Det är mycket skönare att titta på en tv som är betald än en som ska betalas medan den blir allt mer omodern. Det är en härlig känsla att längta efter något innan man köper det. För att inte tala om att den som, i möjligaste mån, sparar till det som ska köpas inte åker dit på spontanköp som uppmuntrats av erbarmlig reklam som riktar sig till våra maggropar i stället för våra hjärnor.

Själv är jag utshoppad, känner avsmak för de groteska köpladorna och vägrar handla varumärken som i sin reklam behandlar mig som vore jag korkad.


Genom att fästa oss vid - i stället för att frigöra oss från - ett alltmer stressat ekonomiskt tänkesätt är vi inte bara på väg att föröda vår jord, vi är också på väg att reducera oss själva till ekonomiska varelser. Men vi är större än så: vi är biologiska, sociala, kulturella och, om ni så vill, andliga varelser.
Men låt oss då uppträda som sådana och ta stegen från konsumtions- och tillväxtsamhället till utvecklingssamhället!

Låt oss avveckla den religion som kapat våra sinnen: ekonomismen. Om detta borde kyrkor, samfund och miljörörelse kunna stå eniga.



Birger Schlaug, fristående debattör och före detta språkrör för miljöpartiet
redaktionendagen.se

Bryt upp från tillväxtmanin

print page
Detta är en utskrift från Göteborgs-Posten.
Uppdaterad: 2008-12-29 10:53

Bryt upp från tillväxtmanin

Vi har byggt upp ett ekonomiskt system som bygger på evig tillväxt med ständigt ökande konsumtion. När nu politikerna pekar finger åt banker och bilföretag så vore det klädsamt om man också funderade lite på sitt eget ansvar, skriver Birger Schlaug, författare och samhällsdebattör och tidigare språkrör för miljöpartiet de gröna.

Så körde då stora delar av det globala samhället rakt in i väggen. Men, uppriktigt sagt, hur kan man ha trott något annat? Att detta drabbar Västsverige är inte heller konstigt. Bilföretagens ledningar har på grund av usel omvärldsanalys - trots tillgång till kompetent och lojal arbetskraft - kört sina företag in i en återvändsgränd. Jag har mött företrädare för svensk bilindustri som mött klimatfrågan med ett hånflin. Vilket nu bidrar till krisen.
Vi har byggt upp ett ekonomiskt system som bygger på evig tillväxt med ständigt ökande konsumtion. När nu politikerna pekar finger åt banker och bilföretag så vore det klädsamt om man också funderade lite på sitt eget ansvar.

Är det inte så att politiker drivit fram jakten på ständigt ökad materiell tillväxt, även med lånade pengar och långt utöver vad naturen tål? Är det inte så att man byggt upp system på en infantil dröm om evigt växande volymer?

Öka produktionen
Denna jakt på ständigt ökande produktion och konsumtion leder inte bara till stressade människor och stressad natur utan även till en stressad ekonomi. När också Miljöpartiets språkrör, redan långt innan krisen, uttalar att tillväxt är nödvändigt av både ekologiska och sociala skäl så har det gått ohyggligt långt i den ensidighet som alltmer präglar svensk politik.

Det vore tacksamt om något av riksdagens partier - oavsett om de kallar sig borgerliga, socialistiska eller gröna - vaknar upp ur den tillväxtmani de fastnat i. Jag skulle önska att de tog klimathot och finanskris som avstamp för ett ödmjukt omtänkande, istället för att som nu paniskt rikta in sig på att återföra ekonomi och samhälle till det som var innan sammanbrottet: ständigt ökande konsumtion, ständig jakt på större volymer, ständigt räknande i kvantiteter på ett sätt som stressar människa, djur och natur.

Behov av nya partier
Om inte annat borde de vakna upp för sin egen skull, fastnar de alla i samma världsbild där ständig växt prioriteras framför grundläggande livsvärden skapar man behov av nya partier.
När nu det politiska landskapet ritas om så att vi får två cementerade politiska block så kommer nämligen varje tanke som inte ryms i de två stora partierna att försvinna från den politiska debatten. Varje sätt att se på samhälle och människa som inte innebär fortsatt jakt på evigt ökande konsumtion kommer att begravas innan debatt ens påbörjats.

Det finns något djupt tragiskt i detta, något mentalt fattigt och djupt oroande. Politik och tankar snävas in så att de ryms innanför den bur som anses politiskt korrekt.

Vad är kris?
Låt mig provocera en aning: Det är kris när Volvo inte får sälja så många personbilar som man planerat - men vore det inte än värre om man hade fått sälja bilar som är på tok för energislösande? Det är kris för lastbilstillverkare om inte försäljningen ständigt ökar - men vore det inte varit värre om transportbehovet ständigt ökade? Lider världen brist på bilfabriker?

Kan det betecknas som kris att HM inte får sälja mer kläder än förrförra året till svenska konsumenter - det är väl inte brist på kläder i svenska garderober? Är det mer kris om julhandeln minskar något, än om den ökar varje år&? Vi lever på en jord, och vi har bara ett liv var, men vi tycks slösa bort båda delarna.

Den finanskris som nu ackompanjerar klimat- och miljökrisen skulle verkligen kunna vara avstamp för ett omtänkande. Avstamp för ett värdigt återtåg till sans och måtta.

Bli som förr
I stället ser vi hur världens ledare gör allt för att återföra oss till det som varit. Det vill säga varva upp, växla upp och köra på. I en tid när vi istället borde tänka efter så att vi jämfört med tidigare kan varva ner, växla ner och tänka efter.

Vi behöver längre tankar än dem vi hör uttryckas från ledande politiker, fackföreningsledare och företrädare för näringslivet. De har fastnat i en tankarnas bur.

Jag kan inte bättre än att förklara deras beteende genom att citera några rader från Elin Wägners Väckarklocka, som hon skrev 1941: En fågel värjer sin bur. Det är det enda den kan göra om den tillhör en gammal burfågelsläkt och inte vet av någon annan uppehållsort.

Birger Schlaug
Samhällsdebattör