torsdag 23 augusti 2007

Sorry, jag struntar i Annika... men sträckläser Dawkins och älskar Keynes barnbarn

Ursäkta, men jag struntar fullständigt i Annika Bengtzon. Jag kom inte ens igenom den fjärde boken i Liza Marklunds serie. Trots den feministiska insikten och vreden som jag uppskattar. Orkade inte med språket helt enkelt. Tycker det är platt. Och hon säljer ju bra utan att jag deltar i masskonsumtionen, även om recensionerna kan vara taskiga.

Nu ska ingen tro att jag är så märkvärdig att jag ställer mig på Björn Ranelids sida så där rakt av. Han, eller åtminstonde den rollfigur han spelar, har ju spytt sin beska galla över Marklund. Förresten samåkte Ranelid och jag i en taxi en gång i tiden. Han berättade att han bott i Stockholm flera år. "Bor du i Stockholm med den skånskan?", frågade jag. Jag tror han blev sur. I någon av morgontidningarna skvallrades det om mitt spontana utlåtande om hans rotvälska. Har alltid undrat om det var taxichauffören eller Björn som ringde upp skvallerredaktionen...

Någon gång vart femte år känner jag behov av ett par Ranelid, men i tätare doser kan jag inte med honom. Han skriver så vackert och formulerar sig så medvetet konstruerat att det pöser över av illa dold självbelåtenhet. Eller nåt sånt. Marklund blir för mycket av det ena, och Ranelid blir för mycket av det andra. Så att säga. Med ålderns rätt ger jag mig numera rätten att slå ihop även en bok som inte är färdigläst. Den sista av Jan Guillus Arnböcker blev en sådan.

Annars läser jag mycket. Och förmodligen alltför fort. Favoriter under åren har varit Yasar Kemal, Per Gunnar Evander, Stig Claesson och Elin Wägner.

Just nu läser jag Richard Dawkins "The God Illusion", en ganska sluggerbetonad vidräkning med religioner. Religioner är så fantastiska, oavsett om man tycker att de är sagor eller inte. Bara det faktum att majoriteten av jordens befolkning på fullt allvar tror på en, eller flera, gudar är ganska omtumlande. Eller att man ännu på 2000-talet ägnar kraft åt att disktuera huruvida man får byta religion eller inte... Själv tillhör jag således en ynka minoritet, som med viss ödmjukhet inser just detta: att jag, liksom de flesta svenskar, tillhör en ynka liten minoritet. Ända sedan barnsben har jag funderat över hur det kommer sig att jag, som tillhör världens minoritet, har mage att uppfatta mig som bättre vetande, och alla de andra som vidskepliga och sagoberoende.

Omläsning blir det snart av Christer Sannes bok Keynes barnbarn - när jag snabbläste den, härom månaden, kändes det som att den var en av de mest angelägna böcker som skrivits det här årtiondet. Har du inte läst den, så samla mod och läs! Du kan nog få en hygglig synvidga.

13 kommentarer:

  1. Dawkins bok tar Du upp. Har bara läst om den. Har uppfattat att den är, som Du skriver, "sluggerbetonad".
    Mycket av innehållet bygger på en nidbild, vilket förtar trovärdigheten. Han delar upp världen i två läger, skriver Ulf Jonson i SvD, goda, toleranta ateister mot intoleranta troende som motarbetar vetenskapen. Ödmjukhet och nyfiket resonerande är inte Dawkins starka sida, till skillnad från Dig, Birger Schlaug, som kritiserar vår tro på ett både ödmjukt och ibland mycket träffande sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag fastnade på Christer Sannes sida och har nu läst en stund om att jobba mindre och prioritera mer. Så nu måste jag verkligen börja jobbba och inte slöa på jobbet *ler*.
    Han tyckte förresten att man skulle räkna ut sin dödsdag och se att tiden var utmätt och leva mot den. Det tror jag bevars _inte_ att jag ska göra. Det låter mycket stressande.
    /Sara

    SvaraRadera
  3. 1. En av Sannes poänger är följande: teknisk utveckling för bättre miljö äts upp av ökad konsumtion om vi inte också ändrar livsstil. Detta är så oerhört explosivt i den politiska debatten att ingen vågar ta i det. Ny, bättre och mer effektiv teknik, ger således inte bättre miljö - den ökande konsumtionen äter upp hela vinsten.

    2. Sannes hemsida fungerar inte om man kopplat över till "normal" (eller större) text. Den går bara att läsa om man drar ner texststorleken till minsta möjliga. Hemsidan är således felbyggd. Men förtar inte vikten av innehållet!

    SvaraRadera
  4. Du skriver om Ranelid "Han skriver så vackert och formulerar sig så medvetet konstruerat att det pöser över av illa dold självbelåtenhet. Eller nåt sånt." Exakt så är det, men jag älskar honom ändå.

    SvaraRadera
  5. Och som du flesta andra i världen kallar du inte verkligheten för en religion.......men för många andra tillhör du en minoritets religion i världen, och majoritetsreligionen i sverige.

    SvaraRadera
  6. Anonym skrev: "Ny, bättre och mer effektiv teknik, ger således inte bättre miljö - den ökande konsumtionen äter upp hela vinsten.".

    Detta är inte sant. Denna sk. reboundeffekt brukar vara ca 20%. Men självklart behövs ändrad livsstil ändå.

    Schlaug: Ska vi tolka detta som att även du läser mest manliga författare?

    SvaraRadera
  7. Svar till T: Ja, det får man nog tolka det som.

    SvaraRadera
  8. Hej Birger,
    Har just "hittat" din blog men kan bara inte hålla mig från att rekomendera en bok. Från vad jag läst kan jag inte annat än tro att du skulle tycka om den:
    "Straw Dogs: Thoughts on Humans and Other Animals" av John Gray.
    Jag skall inte slösa plats med en beskrivning utan länkar till amazon nedan.
    Mvh // Jonas
    http://www.amazon.com/Straw-Dogs-Thoughts-Humans-Animals/dp/0374270937/ref=pd_bbs_sr_3/002-6555392-0972858?ie=UTF8&s=books&qid=1187992957&sr=8-3)

    SvaraRadera
  9. Hej Birger!
    Så trevligt att läsa att Per Gunnar Evander hör till Dina favoriter! Han har sedan 70-talet varit min favoritförfattare och han är oslagbar! Jag läser hans romaner om och om igen. Håller nu på med omläsning av "Härlig är jorden". Har Du någon favoritroman av PGE? "Det sista äventyret" är jag särskilt förtjust i , men det är svårt att välja bland hans mästerverk....t.ex. "Tegelmästare Lundin och stora världen", "Berättelsen om Josef", "Måndagarna med Fanny", "Judas Iskariots knutna händer", "Se mig i mitt friska öga", "Ängslans boningar", "Veronikas vrede", "Samma sol som vår"... och hans senaste "I min ungdom speglade jag mig ofta". Vilken stor författare han är! Vilket vackert unikt språk! Förresten har Du läst "Anmärkningar om saknaden"? (Finns att beställa på nätbokhandel.)Rekommenderas varmt!!!
    Mvh, Agathe

    SvaraRadera
  10. Birger! Jag undrar trots allt: hänger du på en trend som går ut på att mobba Björn Ranelid? Du verkar vara en självständig typ(:-), så därför blir jag besviken om du inte skulle vara det... Jag rekommenderar Kärlekens innersta rum, Synden och mitt namn ska vara Stig Dagerman. Att Ranelid har sitt eget sätt när han pratar...tja, vad göra? Han ÄR väl sådan, helt enkelt! Man får väl ta honom som han är.
    Till Agathe. Jag har läst ganska många av Evanders böcker. Just nu håller jag på med Medan dagen svalnar.Sympatisk. Han är väldigt begåvad. Psykologisk till max. En bra människokännare!
    M V H Månviolen.

    SvaraRadera
  11. Agathe! Jodå,jag har läst den. Favorit? Nja, svårt att säga, jag gillar dem alla med sitt knastriga språk. Fallet Lillemor Holm, och uppföljaren, gjorde i alla fall att jag en gång hittade honom.

    Månviolen! Nejdå, jag tillhör inte dem som mobbar Ranelid... Men ibland är han bara för mycket... Fast å andra sidan, som jag skrev, jag har mina Ranelidperioder - och njuter då i fulla drag. Men det gäller att vara på rätt humör...

    SvaraRadera
  12. Tack för ditt svar, Birger! Bra skrivet. Nog måste man vara på "rätt" humör, men det gäller ju vid all läsning. Rätt våglängd för när modern håller sitt öga mot ljuset och finner att pupillen svartnat i sorg... el dyl...hehe...
    M V H Månviolen.

    SvaraRadera
  13. Till föregående (Månviolen): Fint skaldat, en viss dos Ranelidsk tolkning tycker jag mig se när jag läser... du kanske ska börja skriva böcker? ;-)

    Boktips: Kan starkt rekomendera "Flytande rädsla" av Zugmunt Bauman, mycket givande läsning om vår samtid!

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=665319

    Mvh
    Anders

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.