
Bara 8 procent av bolagen vågar använda sig av oberoende granskare! Resten struntar i det. Det gäller allt från Volvo och Cloetta till Swedbank och Folksam.
Därmed hamnar Sverige sist i den redovisning som European Sustainability Reporting Association (ESRA) nu presenterat. Sämre än Ryssland. Så när svenska företag lämnar sina smaksiga miljöredovisningar kan man lugnt utelämna obehagliga fakta och känsliga uppgifter.
Bilden av Sverige som ett föredöme när det gäller hållbar utveckling får sig en ordentlig törn. Istället för oberoende granskning ägnar sig företagen åt rena rama reklamkatalogerna över sitt engagemang när det gäller miljö och socialt ansvar.
Eller som Emma Ihre på Amnesty Buisness Group säger i SvD: Har företagen bara en duktig pr-konsult kan de i princip skriva vad de vill...
Det här är förstås ingenting nytt i sak. Greenwash har alltid varit näringslivets sätt att smyga undan. Man låter sitt legitimerande system träda in för att svara upp på berättigade krav när det gäller miljö och socialt ansvar - man har i årtionden använt sig av jippon, miljödagar, miljöambassadörer, miljöpriser, slagord och reklam medan det operativa systemet legat hästlängder efter.
Det där säger ju inte ett smack om svenska företags miljöansvar, det är väl inte redovisningen som är viktigt utan åtgärderna...
SvaraRaderaHar man rent mjöl i påsen så vågar man granskas!
SvaraRadera