fredag 12 februari 2016

För i h-e, Cecilia Malmström - skicka receptet istället!

Cecilia Malmström vill att vi skall skicka fler mandeltårtor över Atlanten. Det är ett skäl till att hon som EU-kommissionens ansvariga avser att driva igenom det beryktade frihandelsavtalet mellan EU och USA. Som om hon aldrig hört talas om klimatförändringar och behov av att minska transporterna, som om framtiden låg i att skicka tårtor och kakor kors och tvärt över världen.

För i h-e Cecilia, vakna! Argumentera för att man ska skicka receptet istället! Vi kan inte fortsätta att utmana miljö och klimat och anständighet bara för att vi fastnat i ett ekonomistiskt tänkande. Frihandelsvulgarismen blir alltmer dysfunktionell.

Hundratusentals européer har demonstrerat mot TTIP - det "transatlantiska partnerskapet för handel och investeringar" - som just nu under stort hemlighetsmakeri förhandlas fram.


Det tragiska, åtminstone för mig som varit språkrör i De gröna, är att Miljöpartiets nuvarande språkrör är tysta som slaktade lamm. Det var väl inte därför vi bildade partiet? För att gröna språkrör skall administrera och legitimera den typen av avtal som nu växer fram. Tvärtom! Det var ju de gröna som skulle reagera, stå på barrikaderna, driva opinion, förändra den förlegade världsbild som håller på att ta kål på såväl planet som anständighet.

Skäms ni inte där ni sitter som slaktade lamm på era taburetter?


Jobben...
Frihandelsavtalet sägs skapa flera jobb. Det är ett populärt argument i dessa tider av arbetslinje... Men vitsen med frihandeln är ju att låta stordriftens och centraliseringens fördelar slå igenom. Med hjälp av rationalisering, robotisering, datoriseringar.  Ett frihandelsavtal av den sort som tycks vara på väg att växa fram mellan USA och EU kommer - i den digitala revolutionens tid - att förstärka den tromb som går över världen och som suger bort allt mer arbetstillfällen per producerad enhet.

För att hjälpligt motverka de minskade antalet arbetstimmar som blir följden av detta krävs att fler varor säljs, att varuomsättningen blir snabbare, att den globala konsumtionen ökar alltmer - annars minskar den ekonomiska tillväxt man strävar efter.

Att öka varuflöden genom samhället är inte något som ligger i linje med vare sig klimatmål eller andra miljömål. Vi håller redan på att konsumera och transportera sönder planeten. Begriper inte ledande figurer i det gröna partiet är det något som är fel.

 
Sårbarhet....
Frihandelsfundamentalismen leder till att vi får sårbara samhällen som saknar grundläggande försörjningsförmåga. Varje land, eller flera länder i en mindre region, bör istället ha som målsättning att skapa robusta samhällen med låg sårbarhet. Det är naivt att tro att den globala marknaden innebär någon sorts garant för t ex livsmedelsförsörjning.

Frihandelsfundamentalisterna ser frihandel som något viktigare än demokratins rätt att skydda inhemska verksamheter i syfte att uppnå viss självtillit och därmed kunna bli mindre beroende av variabler man inte har minsta kontroll på. Frihandelsfundamentalismen leder därmed till mindre robusta samhällen, ökad sårbarhet och ökat beroende av sådant man inte kan styra.

Minskad sårbarhet, ökande självtillit och robusta system var en gång gröna ideologiska kärnvärden. Av djupt rationella skäl.

Anständighet
Frihandel innebär handel utan sociala och ekologiska regelverk. Vi säger till människor att vi vill ha billiga varor och tjänster även om det innebär att de får arbeta med gifter som vi rensat ut för årtionden sedan - eller med arbetsvillkor vi själva rensat ut. Vi säger att vi skiter i deras närmiljö. Att de är ansvariga för globala utsläpp som vi tvingar fram genom våra krav på billiga produkter.

Som grön kan jag inte inte - av principiella skäl - acceptera de argument för frihandel som innebär att vi skall missbruka andra människor med motivet att det kan medför att "de i framtiden får det bättre". Hela resonemanget bygger på en sorts maskerad rasism eller kolonial föreställning.

Genom att som grundläggande princip ha regelverk som omfattar sociala och ekologiska krav så erkänner vi andra människors rätt till goda villkor. Vad är det för fel i det? Vi ser andra människor som just människor, inte som producenter eller arbetskraft i första hand. Det borde vara ett grönt partis mest grundläggande princip att driva krav på ekologiska och sociala regelverk. Hur det kommer sig att man missat detta är för mig totalt obegripligt.

Men det handlar inte bara om hur vi ser på medmänniskor, det handlar lika mycket om hur vi ser på djur och jordbruk

Rätten att göra bättre
Jag anser att om ett land har djurskyddslagar som medför att t ex ägg blir dyrare så bör man kunna förbjuda import av ägg från burhöns utan att detta kallas protektionism. Annars riskerar ju de länder som går före, genom att ställa högre etiska krav, att se hur det egna näringen slås ut. Det fattade gröna språkrör en gång i tiden...

Jag anser att det är i allra högsta grad grönt att hävda att om ett land inför förbud mot stråförkortningsmedel av miljöskäl, så skall det landet ha rätt att stoppa import av spannmål som är framställts med hjälp av stråförkortningsmedel.

Ett grönt parti som inte kan se skillnad på frihandel och etiskt hållbar fri handel bör se över sin verksamhet. Att inte problematisera frihandelsbegreppet utan istället bara fladdra med i den rådande vinden är inte bara ideologiskt feltänkt, det är fegt. Riktigt jävla fegt.

Balans
Visst är handel bra, visst är handelsförbindelser nödvändiga. Men någon sorts balans måste ändå upprätthållas. Och begreppet frihandel måste problematiseras istället för att vara ett okritiskt mantra som politiker, ekonomer och journalister använder slentrianmässigt utan att koppla det till sårbarhet, kravlöshet och groteska transportsystem.

Idén att frakta mandeltårtor över Atlanten och Stilla Havet är korkad. Den bygger på att klimat- och miljödebatten sker i ett isolerat rum, medan debatten om frihandel sker i ett annat. Det är mer rationellt att byta recept. Funkar inte det i dagens ekonomiska system, så måste vi byta system. Svårare än så är det inte. Inte lättare heller.

Jag vet inte vilket som är värst, en frihandelsfundamentalistisk EU-kommissionär som står på barrikaderna för att fler frysta mandeltårtor skall fraktas över Atlanten, eller språkrör som vägrar stå på barrikaderna för grön politik.

Det väger över för det sistnämnda. Det är så sorgligt.


120 kommentarer:

  1. Neoliberal Agendafre feb. 12, 06:25:00 fm

    Inget fel på frihandelsavtal. Problemet är att dessa innehåller en massa bråte som inte har där att göra, så som ivesteringsskydd, upphovsrätt, miljöskydd, fackliga rättigheter och gud vet vad.

    Det borde vara mycket enkelt. Om svenska företag får sälja en produkt på den svenska marknaden, så ska ett amerikanskt bolag få göra detsamma utan att det får betala tull. Omvänt, får ett amerikansk företag sälja en produkt i USA så ska svenska företag få göra detsamma.

    Exempel, i en del stater i USA säljer man marijuana. Det är förbudet här, alltså kan inte amerikanska företag sälja det. Bilar däremot får säljas här, och då ska amerikanska bilar också få säljas utan tull (i dagsläget på 10%). Fixa ett sådant avtal, och låt andra länder ansluta sig om de går med på samma villkor.

    Tyvärr ska man alltid krångla till det, vilket medför att man inte kommer överens, och vi dras därför ännu (2016) med tullar och importförbud, trots att det är över 200 år sedan Ricardos formulerade principen om komparativa fördelar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är ju gammalt och välkänt att liberalismen inte reder ut det där med miljö särskilt bra. Åtminstone inte så länge vi inte privatiserar världshaven och stratosfären.

      Radera
    2. Neoliberal Agendafre feb. 12, 01:22:00 em

      Jo, men tricket är ju att inte blanda in det med frihandel. Klimatmöten i Paris kan man ju ändå alltid ha.

      Varför ska svenska konsumenter betala 50 000:- extra för en Tessla bara för att man inte kan ta en sak i sänder?

      Radera
    3. Ja, låt oss sparka miljöproblemen framför oss lite till och hoppas de försvinner av sig själv. Det är ju så liberalismen fungerar i samtliga frågor.

      Radera
    4. Men var finns det komperativa fördelar med att sälja mandeltårta? Det är möjligen så att Sverige måste köpa mandel från.. eftersom det inte fins mandelträd i Sverige. Men vad kan Sverige sälja som inte finns i landet som har mandel. Byta Mandeltårtor mellan länderna skulle Ricardo bli förvånad över. Anser Tant Barbro

      Radera
    5. Neoliberal Agendafre feb. 12, 07:22:00 em

      "Ja, låt oss sparka miljöproblemen framför oss lite till och hoppas de försvinner av sig själv."

      Nää, det är ingen som sagt det.

      Men viskulle kunna ta upp vilken religion som är bäst i ett frihandelsavtal också, men då skulle det vara omöjligt att få till en uppgörelse mellan världens länder...

      Låt var sak ha sin plats.

      Radera
  2. Man kan ha åsikter om frihandelsavtal och man kan ha åsikter om vad det blivit av miljöpartiet.Det är lätt att konstatera att det parti som leds av dagens språkrör ingenting har gemensamt med det som en gång bildades.
    Det är inte barrikader som gäller i dag.Det gör däremot köttgrytor och flygresor.

    SvaraRadera
  3. "Den bygger på att klimat- och miljödebatten sker i ett isolerat rum, medan debatten om frihandel sker i ett annat"
    Sker inte debatten kring alla världsliga problem i samma slutna isolerade rum, utan insyn från journalister? Och med krav på tystnadsplikt. Problemet är väl att insynen är minimal överhuvudtaget. Max Andersson (MP) var mycket tydlig, när media följde honom, till det slutna rum där EU parlamentarikerna, kan läsa på om TTIP. Han förstod lite, en del men långt ifrån allt. Vad var det han förstod, eller inte förstod? det fick han inte säga. EU parlamentarikerna får skriva under med tystnadsplikt. Så vad är det de röstar på? På något de inte ens begriper och är omöjligt att förstå? Behöver de ljus och lykta Birger? Eller behöver vi några som med ljus och lykta tar över våra liv. Jag vet att du förstår vad jag menar. Hur många har ens försökt sig på att granska avtalet? Varken Romson eller Fridolin har väl tillgång till att granska det. Däremot så har EU parlamentarikerna det. MP var inte direkt överlyckliga, när Max Andersson blev vald/ inkryssad. Att språkrören är tysta som slaktade lamm förvånar inte. De är för EU och då är man för frihandel, utan sociala och ekologiska regelverk. Det liknar knapptryckarkompaniet i riksdagen. Vi är alla någons dräng. Mer eller mindre. Medvetet eller omedvetet.

    Mycket märkligt att Neoliberal försvarar frihandel, vilket precis som Birger skriver innebär handel UTAN sociala och ekologiska regelverk. Ang principen om "komparativa fördelar" menas med det illojal konkurrens? Principen inom ramen för allas rätt känner jag till. Men principen om illojal konkurrens, där stater kan få rätt att stämma andra stater, har noll med balans att göra.

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neoliberal Agendafre feb. 12, 01:33:00 em

      "Mycket märkligt att Neoliberal försvarar frihandel, vilket precis som Birger skriver innebär handel UTAN sociala och ekologiska regelverk. "

      Tycker du Sveriges alla städer ska införa tullar, bara för vi har åsikter kring "sociala och ekologiska regelverk"?

      Samma sak globalt. Tullarna idag är bara en skatt på varor vi importerar, t.ex. bilar från USA. Finns inga etiska hänsyn där. Som jag sa, om Sverige vill förbjuda en vara så kan vi göra det, t.ex. bilar drivna på bensin, men reglerna måste vara lika för produktion inom landet som från andra länder.

      Radera
    2. @Neoliberal Agenda

      Sveriges framtida tullar kommer beslutas av Sveriges riksdag och kan vara utformade så att handeln minskar i omfattning och att vissa varor ex. GMO, gifter etc. förbjuds.

      Så visst kan etiska hänsyn vara en del av Sveriges tull-politik och på så vis ha en god inverkan på världen.

      Om världshanden skulle vara fri behövs en världsregering som stiftar lagarna så att de blir lika för alla. En sådan firhandel kan vara fri och om bränsle beskattas hårt kommer transporterna minska i omfattning.

      Men vill du verkligen ha frihandel med folk som anser att giftermål med 6-åringar och sex med 9-åringar inte får kritiseras, eller med länder som startar kriminella krig stup i kvarten, eller med människor som skär i genitalierna på minderåriga utan att det finns medicinska skäl för det?

      Radera
    3. Neoliberal Agendalör feb. 13, 11:45:00 fm

      "Men vill du verkligen ha frihandel med folk som anser att giftermål med 6-åringar och sex med 9-åringar inte får kritiseras,"

      Ja, att det finns människor som är pedofiler är inte en anledning att inte handla med landet där pedofilen bor i.

      Det finns pedofiler i Göreborg också, betyder det att Stockholm ska införa tull på varor därifrån??

      Du kanske säger att det är stött av presidenten / diktatorn i landet. So what? Ska alla människor som aldrig skulle kunna tänka sig pedofili straffas? Blir något bättre av att isolera landet och förstöra dess ekonomi? Blir det mindre pedofiler då?

      Radera
    4. "Det finns pedofiler i Göreborg också, betyder det att Stockholm ska införa tull på varor därifrån??"
      -Nej. Vi har samma lagar mot otukt med barn i GB och Sthlm.

      Mentalt sjuka finns det, men när ledare inför lagar som gör pedofilt otukt lagligt, anser jag att vi bör fråga oss om vi verkligen bör ha något som helst utbyte med dem. Bojkott kallas det och det är en politisk och ofta mycket effektiv påtryckning.

      Blir något bättre av att isolera landet och förstöra dess ekonomi? -Ja sannolikt.

      Blir det mindre pedofiler då?
      -Ja. Förmodligen. Även den genetiska predispsitionen minskar sannolikt med detta. Det blir sannolikt färre barn som råkar ut för pedofilt otukt och även färre som kommer bedriva det mot framtidens generationer.

      Radera
    5. Neoliberal Agendalör feb. 13, 04:47:00 em

      "Bojkott kallas det och det är en politisk och ofta mycket effektiv påtryckning."

      Verkligen? Har USA:s bojkott av Kuba fungerat. Sanktionerna av Irak? Bojkott av mattindustrin i Nepal? Historien kryllar av misslyckande bojkotter. Aparthied och bojkotten av Sydafrika är ett undantag

      "-Ja. Förmodligen"

      Varför tror du det? Ju mer isolerat och ju mindre utvecklat landet blir, pga utebliven handel, desto mindre integrerade blir de med länder där man har andra värderingar.

      Och vad är moralen i att straffa alla de som inte har något med pedofili att göra? Det är kollektiv bestraffning. I fattiga länder är barnadödligheten högre. När du bojkottar så dömer du massa barn till döden, då landet inte får den ekonomika utveckling de skulle fått annars.

      Radera
  4. Ordet "anständighet" borde kanske bytas ut mot något annat i politiska sammanhang med tanke på att Tellus och dess följeslagare Homo Sapiens befinner sig sekel ifrån att vara moget för dylika epitet.
    Ett dagsaktuellt exempel är hur arabländer (dvs nästintill samma folkslag) bildar grupperingar vilka sedan slåss mot varandra lite varstans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Araberna är inte dummare än du och jag, men de agerar i enlighet med etablerade sanningar i sitt land och sin kultur. Inte sällan är regeringen korrupt, och det som de facto tillgodoser ens behov av t ex rättvisa är istället klaner, stammar och andra liknande grupperingar. Inte sällan är de också klämda mellan korrupta, auktoritära och sekulära auktoriteter och korrupta, auktoritära och religiösa auktoriteter. De har bara pest och kolera att välja på.

      Radera
    2. Finns det någon anledning till att det ser så ut tror du?
      Eller är det enbart slumpen?

      Radera
    3. Nej, det finns så klart en massa komplexa delförklaringar som man kan lägga ut texten om i oändlighet. T ex att man inte hade nån industriell revolution i väst och inte uppnått god läskunnighet förrän på senare år.

      Eller att man inte haft några storkrig som tvingat stater att organisera sin byråkrati för att optimera resurserna i krig. EN hel del av den preussiska, senare tyska, statsbyråkratin skapades för detta.

      Eller att man inte, som man gjorde i Kina, förbjöd regionala guvernörer att låta sina barn ärva ämbetet.

      Osv, etc.

      I slutändan har man inte byggt upp en stat värd att vara lojal emot och då använder folk så klart andra nätverk för att skydda sin egendom eller få rättvisa, t ex.

      Radera
    4. industriell revolution SOM i väst ska det så klart stå.

      Radera
    5. Du tänker att man varit för fredliga för sitt eget bästa?

      Radera
    6. Nej, utvecklingen sker ju inte teleologiskt, men däremot sker den ju i lite olika steg och skeenden som man kanske kan jämföra.

      Vårt eget samhällssystem (inkl socialdemokratin) är i många avseenden en kopia av det tyska, och det "tyska" systemet har sitt ursprung i Preussen, där Friedrich Wilhelm den förste utvecklade en effektiv byråkrati, mest för att kunna hålla sig med en stor stående armé. Där lades grunden till den statsförvaltning vi har idag.

      Motsvarande skeende har uppenbarligen inte hänt i Mellanöstern. Delvis för att de varit kolonier, och då kanske fått nån annans byråkrati istället för sin egen, osv etc. Och på grund av andra saker. Det är ett enormt område att diskutera, jag tog bara upp några få exempel som jag känner till.

      På grund av den obefintliga statslojaliteten ser vi ju i huvudsak inte mellanstatliga krig därnere utan allianser mellan olika stammar, religioner och intressegrupper. I såväl Syrien som Irak slåss kurder mot sunniter mot shiiter mot kristna, etc osv.

      Radera
    7. Det ironiska, och väldigt relevanta idag, är att Friedrich Vilhelm reformerade armén i grunden och gjorde den starkare inte för att erövra Europa utan för att kunna reda upp en massa inrikesfrågor. Han lät dika ut ny jordbruksmark och allt möjligt när de hade ordnat med ett territorialförsvar, men förde nästan inga krig alls.

      Radera
    8. Om de då tar med sig sina etablerade sanningar och kultur hit så kan det ta ett tag innan historien s.a.s hinner ifatt dem menar du?

      Radera
    9. Den där frågan får du nog utveckla lite.

      Inte ens alla infödda brukar ju hålla sig med framgångsrika strategier för att anpassa sig till det sammanhang de är födda i... Men generellt kan man ju säga att folk är rationella och agerar på ett sätt som de tror når framgång. Om man ser att sjukvård istället för voodoo fungerar på ens släktingar så går man nog till vårdcentralen själv när man blir sjuk. Hur lång tid det tar att "lära om" sånt har jag ingen aning om faktiskt.

      Eller vad tror du själv?

      Radera
    10. Jag uppfattade det som om att du ansåg att vårt eget samhällssystem (inkl socialdemokratin)hade ett historiskt försprång av olika anledningar vad det gäller utveckling?

      Radera
    11. Då undrade jag över din slutsats.Som var?

      Radera
    12. Att du inte verkar förstå det jag skriver.

      Radera
    13. Du menar att det inte fanns någon?

      Radera
    14. Nej. Jag menade det jag skrev. Du har uppenbarligen svårt med läsförståelsen.

      Radera
  5. Genom historien kan vi ta del av hur vi nu fortsätter att skapa social och ekonomisk ”rättvisa” utifrån ett system som sedan lång tid tillbaka bygger på samma princip – ökad materiell och ekonomisk tillväxt genom ökat uttag och produktion av jordens resurser och människors resurser.

    Historien visar att vi gång på gång hamnar i en återvändsgränd där människor utnyttjas, där mänskliga rättigheter åsidosätts, där vissa får det bättre ställt och andra sämre ställt. Det ursäktar vi med att de sämst ställda får det bättre när smulorna från den rika kvinnan och mannens bord rasar ner till de sämst ställda. Att det sociala och ekonomiska systemet befinner sig i en återvändsgränd gör inte intryck på den historiske härföraren.

    Hos den historiska härföraren sitter de ärvda programmeringarna som avgjutningar, de uppfattas som enda tänkbara sanning. Det är en sanning som blivit till norm när det gäller politik och ekonomi. Ska vi komma ut ur återvändsgränden behöver vi komma bort från historiska betraktelsesätt och åsikter som håller större delen av världens befolkning i en förljugen verklighetsbild av vad kultur innebär.

    EU, USA och TTIP vilar på frihandelsavtal med materiell och ekonomisk tillväxt som enda kultur. Det är en grund håller oss kvar i det förgångna.

    Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har fel, vill jag påstå. Vi hamnar inte i "återvändsgränder" utan i paradigmskiften.

      Det senaste paradigmskiftet, till demokrati, skedde delvis därför att vi industrialiserade och specialiserade oss. När folk är läskunniga, urbaniseras och organiseras är det svårt att behålla mer feodala system.

      Demokratin är ingen "återvändsgränd" utan det mest fungerande system som finns, tills nån hittar på ett bättre. Då kommer ett nytt paradigmskifte. Att en liberal demokrati skulle vara "den enda sanningen" är ju inte sant, men det finns inget seriöst utmanaralternativ - än så länge. Demokratin har sina brister men i grunden har det visat sig tillgodose folks behov bättre än alla andra föregående system. Därmed är det lika mycket en "återvändsgränd" som t ex hästen och traktorn är i jordbruket.

      Radera
    2. "Du har fel, vill jag påstå" Hamnar vi inte i höger eller vänstertänk i "återvändsgränder"? Det trots att varken höger eller vänster har lyckats lösa fattigdomsproblemen. Demokrati må vara det minst dåliga alternativet. Tills normalmedvetenheten skapat ett annat. Kultur det handlar om medvetenhet. Vilka slags kultursamhällen vi skapar. Så länge som vi träter om höger eller vänster, så befinner vi oss i en återvändsgränd, där vi bollas fram och tillbaka. När majoriteten vägrar att låta sig bollas runt och normalmedvetenheten inser, att vi är som schackpjäser som låter oss flyttas runt, så sker ett paradigmskifte. Har jag fel om jag påstår att både Christer och Ben Dover har "rätt"? Handlar inte paradigmskiften om att kollektivet höjer sin medvetandenivå? Från barbar, till civilisation osv. Till olika stadier. Hur kommer det sig att smulor trillar ner från den rikes bord, oavsett ideologi? (idiologi) idioti.

      Instämmer i Christers resonemang kring EU, USA och TTIP. "Det är en grund som håller oss kvar i det förgångna"

      Lisbeth

      Radera
    3. Så nÄr är fattigdomsproblemen lösta? När det inte finns någon fattig kvar på jorden? Trots allt har ju enorma framsteg gjorts, andelen och till och med antalet fattiga har kraftigt minskat, i en kraftigt ökande befolkning. Att vi hamnar i återvändsgränder där de fattiga får det sämre ställt är helt enkelt inte sant, det är kvällstidningsvetenskap i stil med den ständigt försämrade vården.

      Radera
    4. Ehm, i dagens samhälle trillar knappast smulor från den rikes bord, de omfördelas i skatte- och avgiftssystem. Samtliga partier från höger till vänster är överens om att dessa system skall finnas, det de träter om är finjusteringar i dem.

      Radera
    5. Sedan lång tid tillbaka har mänskligheten förnedrats med propaganda om att vara en misslyckad och obotlig varelse. Det är livslögner som i varje ny generation oavsett politisk inriktning, demokrati eller ismer inympats i barnasinnen och därigenom förgiftat hela liv samt väckt livshatet.

      Det är nödvändigt att befria sig från beroendet av auktoriteters åsikt till exempel trätan om höger- eller vänsterpolitik, demokrati? och olika ismer. Frigörelse från olika politiska tvång handlar om att genomskåda deras illusion och livsoduglighet/livsfientlighet.

      Rikedom/äga, ära och maktgalenskap med åtföljande värdering och motsättning är tydligen politikens, demokratins och ismers drivfjäder som livets mening.

      Trots två världskrig och ett eventuellt stundande tredje fortsätter vi i samma spår. Vilket visar att mänskligheten befinner sig i en återvändsgränd där demokratins höger- och vänsterpolitik och ismer fortsätter stånga sina huvuden blodiga.

      Trots att det gjorts framsteg gällande fattigdomsproblemet finns statistik som visar att 1 av 7 människor i världen inte har tillräckligt att äta. Det borde visa på en återvändsgränd om att mänsklighetens världsbild och värderingsgrund är felaktig och behöver brytas.

      Evolutionen har sitt naturliga paradigmskifte, men som människa finns fri vilja att följa detta skifte eller inte. Att ständigt stånga huvudet blodigt i återvändsgränden bidrar inte till detta skifte. För att förändring ska komma till stånd fordras vilja till att förändra.

      Christer


      Radera
    6. Rent, oblandat svammel värdigt en påve eller en stormufti.

      Människan har en fri vilja, naturligtvis, men att tro att man befriad från politiken och ideologierna väljer rätt är idiotiskt.

      Se på de naturfolk som lever utan ideologier eller ens skriftspråk. De slår ihjäl varandra och snor varandras grisar och kvinnor helt utan att behöva motiveras till detta av nån höger-vänster-skala.

      Radera
    7. Enligt FN och World Hunger är nu var nionde person på jorden undernärd av fattigdom. 1990 var det mer än var femte, 23%. Det är en enorm förbättring på inte en så väldigt lång tidsperiod.

      Din argumentation Christer får mig att tro att du är inne i en depression.

      Radera
    8. Menar att smulor trillar ner från de allra rikaste personernas bord. Den lilla procent c.a 1 procent, som äger väldigt mycket av världens tillgångar. Precis! Du beskriver det bra. Det som politikerna gör, är att de träter om finjusteringar och att de är överens om att dagens system ska finnas. Varför låta sig bollas mellan höger och vänster, som träter om finjusteringar? Medelklassen har inte brytt sig om att parallellsamhällen skapats. När medelklassen själva drabbas och kommer att drabbas i allt högre skala, så blir det annat ljud i skällan. De kan vi redan konstatera, sker i andra länder.

      Kingedward24 undrar när fattigdomsproblemen är lösta. När ingen faller mellan stolarna? Klyftorna ökar det är konstaterat. Medelklassen vi kan ta den här i Sverige, har inte brytt sig om att det de senaste 10-15 åren, har skapats parallellsamhällen. De flesta har fått sina jobbskatteavdrag. Vilka är att betrakta som smulor från de rikaste personernas bord. Det är klart att med tillskott i kassan kan man ropa Halleluja. Tills det inte kommer längre. Medelklassen reser sig runt om i Europa. Här kan man tala om ett begynnande paradigmskifte. Om de väljer att rikta ilskan och energin rätt förstås.

      Lisbeth

      Lisbeth

      Lisbeth

      Radera
    9. Ha,ha tre signaturer i detta inlägg överträffar jag verkligen mig själv:) Ska skärpa mig!

      Radera
    10. Att jobbskatteavdragen är smulor från de rikas bord, är bara propaganda för dem som tror att 1% av folket äger 99% av allt.

      De senaste decennierna har varit helt unika i världshistorien när det gäller framgång i fattigdomsbekämpning. Samtidigt har de varit gigantiska bakslag för socialismen som ideologi. Den kombinationen är inte rolig för många människor som hade en stark tro.

      Radera
    11. Ben Dover, Bra att du tar upp naturfolken! De behövde ingen fernissa, (idiologier, idiotier) utan de levde ut sin barbari. Ärligt och rakt. Vi som kallar oss civiliserade däremot gömmer oss bakom politiska eller religiösa idiologier. Men likt förbannat halkar vi ner på barbarstadiet, de flesta av oss. t.ex. svär och gormar.
      Barbarer river ner. Och det är väl det som sker nu. Igen...
      Och om inte det kan kallas återvändsgränd, mer än paradigmskifte, så vet inte jag...

      -1 signatur

      Radera
    12. Blir det inte stopp på det, så äger de "snart" 99% av allt c.a. hälften av världens tillgångar är väl "ganska" mycket? Varför tror du socialismen är på framfart i USA? Slumpen? Allt fler märker att smulorna blir mindre och mindre.

      Lisbeth

      Radera
    13. @Lisbeth
      Riktigt Lisbeth. Bernie Sanders är mäkta populär och han är helt riktigt en demokratisk socialist. När amerikanarna röstar på en demokratisk socialist finns det hopp om att USA kommer få en ny "Olof Palme".

      Radera
    14. Ben Dover.
      Så här skrev jag. "Det är nödvändigt att befria sig från beroendet av auktoriteters åsikt till exempel trätan om höger- eller vänsterpolitik, demokrati? och olika ismer. Frigörelse från olika politiska tvång handlar om att genomskåda deras illusion och livsoduglighet/livsfientlighet."

      Så här svarade du: "Människan har en fri vilja, naturligtvis, men att tro att man befriad från politiken och ideologierna väljer rätt är idiotiskt."

      Ser du det idiotiska "svamlet" i ditt svar?

      Kingedward24.
      Tro något är inte hållbart. Tydligen finns det olika statistik när det gäller fattigdomsproblemet och vad jag vet kan fattigdom beräknas på många olika sätt. Fattigdom är inte bara brist på pengar eller vara undernärd, det handlar också om att inte få gå i skola, ha tillgång till hälso- och sjukvård, att vara hemlös och maktlös etc.

      Så jag skickar tillbaka bollen till dig; Din argumentation Kingedward24 får mig att tro att du är inne i en depression.

      Christer

      Radera
    15. Martin Gustavsson-Vetenskapliga partiet, Den socialism som Sanders beskriver är Danmark, Sverige ja Norden på 2000 talet som förebild.
      Jag undrar om Palme hade gillat utvecklingen. En ny Olof Palme skulle han helt säkert bli, älskad men även hatad av många. Anpassningen till EU vår politik, har gått så långt. Politiken är närmast självgående. Ett experiment? Ingen vettig människa anser att det slutar med EU. Det började inte med EU. Det är extra roligt och hoppfullt att ungdomen i USA verkar vilja vara de som startar en gräsrotsrörelse.

      Personligen så hoppas jag på att Sanders vinner, för likt MP kommer han att få det svårt i maktens korridorer. Ser det som en chans till samhällsevolution. Egentligen så står han mer för skapandet av en gräsrotsrörelse och är på sätt och vis mer närmare Jill Stein än Palme. Statssocialismen kan den sägas vara demokratisk? Socialdemokraterna har uppträtt under falsk skylt. "Den svenska statskuppen" Socialism är knappast förenligt med gräsrotsrörelser.
      Som motvikt till Sanders vore Trump bra. Man är inte bättre än att man kan ändra sig. Birger du hade rätt...! Du "föredrog" honom framför extremt galen kristen högerpolitik Två totala motpoler är vad som behövs.

      Anser att det är med demokratin som med övriga politiska idiologier (idiotier) Det FINNS något förnuftigt i alla. Vi bollas därför mellan dem. Och det är syntesen av hithörande ideer som verkliggör verklig ideologi, som en gång i framtiden ger den förnuftiga staten.

      Lisbeth

      Radera
    16. Christer,
      Du skrev ovan
      "Trots att det gjorts framsteg gällande fattigdomsproblemet finns statistik som visar att 1 av 7 människor i världen inte har tillräckligt att äta."

      Här talar vi alltså inte om fattigdom, utan den extrema fattigdom där man inte har tillräckligt med mat.

      Enligt FN är det nu 1 av 9, en halvering på 25 år. Alltså enorma framsteg.

      Radera
    17. Lisbeth,
      Sanders är mäkta populär i de kretsar som tror att det blir fler och fler fattiga, och att smulorna blir mindre och mindre. Det är just problemet det, att bara ytterlighetskandidater som Sanders går riktigt bra nu därför att de presenterar saker som folk intuitivt tror måste vara sanna. Även om de inte är det.
      En skicklig populist har talang att få med sig folk med vilket budskap som helst. Men det är en missuppfattning att de bara finns till höger i politiken.

      Radera
    18. Om man inte får svära och gorma är jag nog hellre barbar.

      Radera
    19. Jaha, så människor som får det allt svårare tror bara att de får det. Nog för att jag anser att vi de flesta av oss är troende. Men där går gränsen. Det vi ser är ett framsteg ett uppvaknande. Som kan om energin riktas rätt eller fel (beroende på vad vi vill uppnå) leda till samhällsevolution eller återvändsgränd.

      Demagoger är politiker som talar till folket, som om de vore idioter. Folk känner inte igen sig. De börjar vakna ilsknar till. En skicklig populist svänger efter vad hen TROR att folket vill höra. Bra att du inser att det handlar inte om höger eller vänster. Demagogi och populism ligger varandra väldigt nära. Växande gräsrotsrörelser är inte att förakta. Men som vi vet gott kan bli till ont och tvärtom.

      Lisbeth

      Radera
    20. Ben Dover, Jag svor... "likt förbannat":) svordomar kan vara ett kraftuttryck. Förstärka en text, en åsikt, eller en insikt. Gillar Birgers "För i h-e,"

      Lisbeth

      Radera
    21. Lisbeth,
      det finns alltid de som får det sämre. Det finns de som blir felbehandlade i vården också. Men det betyder inte att vården var bättre förr eller att FLER får det sämre nu.
      De siffror som finns visar alltså att fattigdomen och svälten har minskat enormt snabbt de senaste 25 åren. Men det är helt enkelt ett budskap som inte är så populärt i alla kretsar. Och då uppfinner man nya budskap istället. Utan siffror och statistik och andra tråkigheter.

      Radera
    22. Kingedward24.
      Om statistiken jag tog del av är fel och FN:s statistik du redovisar är rätt, kan jag bara instämma i det du skriver.

      Christer

      Radera
  6. TTIP är inte "frihandel" - det är ett sätt att få USA att fortsätta få en fri lunch genom att upprätthålla dollarn som härskarvalutan. 85% av världshandeln sker i dollar och i princip är dollar det enda som USA producerar. Andra länder måste se till att få dollar. Tredje världen sattes i skuld genom att USA hittade på dollar från luften som de "lånade ut". IMF tvingade U-länderna att betala tillbaka dessa dollarpåhitt under de sk SAP (Structual Adjustment Plans) där länderna tvingades ta bort alla tullar på importerad mat så att väst kunde sälja sina subventionerade jordbruksprodukter. U-ländernas självförsörjning förstördes och för att kunna försörja sin befolkning tvingades U-länder sälja av sina inhemska resurser. IMF och världsbanken kallade skuldslaveriet för "frihandel".

    Samma sak nu. Dollarn håller på att falla då bl.a Kina har skapat betalvägar som går förbi dollarn (Kinas CIPS-system blir t.ex en konkurrent till Swifts dollarpumpande). TTIP är ett försök att åtminstone få EU att behålla sin vasallstatus till USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Må så vara, Lincoln, men det har likt förbannat med frihandel att göra...

      Radera
    2. Du anser dig inte behöva ange något argument alls? Finns inte så mycket empiriskt som tyder på att det är annat än rent tvång att hålla sig till dollarn.

      Syrien, Irak, Libyen, forna Jugoslavien, Sudan etc har USA medvetet bombat eller destabiliserat. Ryssland och Iran har USA försökt peta ut från betalsystemet och haft finansiell krigföring mot (de är lite för stora för att USA ska våga kriga mot). Eller som ekonomiprofessor Michael Hudson beskrev i Kristianstadsbladet:

      – Om andra länder inte accepterar amerikanska dollar så kommer USA att se det som en krigsförklaring. Det förklarade en amerikansk finansminister personligen för mig på 70-talet. Kinesiska tjänstemän jag talat med har sagt att de sitter på dollarobligationer för att USA inte ska attackera dem med kärnvapen. Det handlar om ren militär utpressning.”

      (googla "EU gör vad USA ber dem att göra" för att hitta artikeln)

      Men du har givetvis rätt att ha uppfattningen att "ren militär utpressning" citat: "likt förbannat har med frihandel att göra"

      Radera
  7. Birger, borde man inte skilja på två saker: handelshindren som statsgränser utgör och transporterna?

    Det är ska vara lika om något som säljs i Stockholm produceras 60 mil norr om (Norrland), 60 mil väster om (Norge), 60 mil söder om (Danmark) eller 60 mil öster om (Finland). Det ska inte bli dyrare för att varan råkar passera en statsgräns. Det som ska kosta är transporterna.

    Inom EU blandas dessa två saker ihop. EU ska ta bort konstiga effekter vid statsgränser för att få en gemensam marknad. Samtidigt bör transportkostnaderna öka för att gynna det lokala.

    Det är samma som med arbetslinjen, som i den moderata världsbilden är att alla ska arbeta mer, men som den ursprungliga är att man ska hellre arbeta än att leva på bidrag. Den synen tror jag delar.

    Inom tolkning 2 ryms friåret bra. Den arbetslöse får möjlighet att arbeta och den som blir ledig får den möjligheten då denne har arbetat tillräckligt lång tid.

    I bägge fallen gäller det att tänka på vad man menar med begreppen, då det råder förvirring.

    Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Per! Det är riktigt att regional handel - oavsett landsgränser - är en fördel. Lokal och regional självtillit är något som har mindre med landsgränser att göra än med närheten i sig.

      Men: det innebär inte att har vi förbud mot burhöns i Sverige - för att ta ett exempel - så ska vi banne mig inte importera burägg från Finland, hur nära de än produceras...

      Transportkostnaderna är tyvärr en så ofantligt liten del av den totala kostnaden att de i de flesta fall inte skulle påverkas av fördubblat eller ens fyrdubblade transportkostnader - vare sig mandeltårtor från att forslas över Atlanten eller räkor, som fångas hos oss, att forslas för att skalas i Nordafrika och sedan skickas tillbaka.

      Radera
    2. Bra exempel med burhöns, Birger! Inom marknadsekonomin bör man ju ha liknande ekonomiska villkor för att konkurrensen ska kännas rättvis.

      Per

      Radera
    3. Om folket har slut på mandeltårtor får dom väl äta bakelser istället, helt enkelt.

      Radera
    4. Jag var på Island för några veckor sedan där besökte jag en fåruppfödare.
      Fåren gick på spaltgolv, samma sak i Nordnorge.
      Skälet är att det finns inget vettigt strömaterial att få tag i.
      De har inget val helt enkelt.
      Ska vi ha importförbud av får därifrån då?
      Vag gör vi om England och Frankrike får för sig att strukturkalkning ska förbjudas ska vi acceptera det?
      Eller om något sydlig EUland ställer krav på att djuren ska vistas inomhus på sommaren och ute på vintern.
      Det är kanske inte så lätt det här som vissa vill påskina.

      Radera
    5. @Anders Rydén
      Dum som ett får får man inte vara.

      Föreslår därför att Islänningar och Norrmän behåller sina kära får och gör sina egna lusekoftor av ullen. I Sverige kan vi ha våra egna får. Resten av EUs stater kan gå ur EU och även de ha sina egna får.

      När någon kommer till makten som liknar Ben Dover, typ sätter folk i koncentrationsläger, invaderar andra länder illegalt och upprättar egna högkvarter med hjälp av quislingar, så får vi nog anse att egna får ändå är bra för alla folk.

      Radera
    6. Vi är ett litet land som både är beroende av import och export.
      Jag försöker visa på att använda djurskydd som handelshinder kan slå tillbaka mer än vi först kanske inser.

      Förr fanns handelsrestriktioner länder emellan och när varor inte korsade en gräns gjorde soldater det i stället.

      Radera
    7. @Anders Rydén
      Jo. Vi är mer beroende av import och export eftersom vi har haft en frihandel i 25 år som utarmat landets välfärd och totalförsvarsförmåga. Det är sant, men det finns inga bevis för att krig beror på att ett land skyddar inhemsk produktion med en skyddande tull.

      IS-kriget fortgår och där går soldatvandring, förnödenheter, olja och vapen i skytteltrafik över gränserna.

      Detta krig handlar om de oljefält som ligger under de irakiska kurdernas fötter som alla parter vill ha makten över, inte om frihandel.

      Radera
  8. Tack Birger, bra sammanfattning! Det där borde MP syssla med istället för att springa omkring och vara kränkta.

    SvaraRadera
  9. Det jäser lite varstans i MP. Läser i medierna att två aktiva kommunpolitiker på olika platser lämnar partiet. Färre betalar in medlemsavgiften. Ska partiet räddas rent politiskt krävs en åtgärdsplan och ett återupprättande av gröna grundidéer. Annars fyller inte partiet någon roll i svensk politik. Nu är man nöjd med samma klimatmål som moderaterna, lägger skatt på stora solcellsanläggningar, pläderar för Värdlandsavtalet med Nato och har helt abdikerat från de barrikader där man försökte få till arbetstidsförkortning, friår, grön skatteväxling (nu står man bakom skattepolitik som är tvärtom!) och en seriös debatt om tillväxt och dess baksida. Det är liksom ingenting kvar, det sista är att man kovänt i frågan om regler för flyktingmottagning trots att det varit den enda fråga som man drivit högljutt i flera år. Inget kvar, inte ens en smula. När blir det uppror??

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym
      Jag har bedrivit uppror ungefär sedan MP tog bort sitt utträdeskrav ur EU. Först startade jag ett direktdemokratiskt parti ihop med tre andra individer.

      När det partiet råkat ut ungefär för det som MP nu råkat ut för, dvs. infiltration och förstörelse, startade jag Vetenskapliga partiet.

      Du frågar dig "När blir det uppror??"

      - När du GÖR uppror givetvis!

      Radera
    2. Det verkar ju gå bra. Hur många är ni i partiet? Tre om man räknar in din undulat? Jag är säker på att riksdagsmännen hukar sig i bänkarna när de tänker på era politiska stormtrupper anförda av ilskna hamstrar.

      Radera
    3. @ Ben Dover
      Jodå det går bättre och bättre. Tackar som frågar. Vi växer.

      Vi går inte in på antalet medlemmar. Antalet medlemmar saknar egentligen betydelse. På valdagen vinner den som har flest röster, inte den med flest medlemmar.

      Man skulle kunna anse att islam har rätt att giftermål med 6-åringar och sex med 9-åringar är bra för att Muhammed hade detta och för att många tror det är bra och därför kallar sig "muslimer". "Muslimerna" är märkligt nog rysligt många. Anser du att utukt med minderårig är bra för att "muslimerna" är fler än det krympande Miljöpartiet?

      Dessutom måste ett parti fyllas likt en kopp. Någon måste ta initiativet och starta partiet. Första droppen. Sedan kan koppen endast fyllas droppe för droppe. Är det inte så?

      Jag har så smått börjat misstänka att den ilskna "hamstern", som uteslutits, liknar Shitler och kallar sig Ben Dover. :oD

      När människorna tröttnat på politikeradelns förstörelse av välfärd och miljö kommer de vara redo att ställa upp som våra "stormtrupper" eller, om de är likt ilskna hamstrar som liknar Shitler, kanske starta det Ilskna Hamsterpartiet och med detta delta i Valsamverkanspartiet. ;-)

      Radera
    4. Rätt bra gjort ändå att bli infiltrerade när man bara är tre. Handlar ju om risktagning, ska man säga nej till Charles Manson som medlem när han kan öka medlemsantalet med 33%?

      Radera
    5. Jo, det är nog bra att likna ert parti vid en kaffekopp. Betydligt större chans att den hamnar i soporna än i riksdagen.

      Radera
    6. Det är en sann ära att bli hatad medelst ad hominem-argument av Shitler och en potatis. Lyfter på hatten. ;-)

      Radera
    7. Det är ingen som har använt några ad hominem - argument. Vetenskapliga partiet ståtar ånyo med sin okunskap.

      Radera
    8. @Ben Dover :-)

      Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem är ett osakligt argument och därmed ett argumentationsfel eller felslut inom retoriken som handlar om en argumentatörs karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan. Ett ad hominem-argument kan antingen vara ett personangrepp eller ett genetiskt argument.

      Ad hominem circumstantial – Ni påstår att omständigheterna som partiet befinner sig i gör att ingen bör lyssna på oss eller stödja oss.

      Argumentationsfel
      Avledning, irrelevanta argument
      Konsekvensargument "önsketänkande".
      Ni vill att Vetenskapliga partiet har 3 medlemmar
      Därför väljer ni att gå i tron att partiet har 3 medlemmar

      Folkets argument - argumentum ad populum
      8 miljoner människor kan inte ha fel
      De röstar på partier över 4% som stödjer politikeradeln.
      Folket gillar således politikeradeln.

      Radera
    9. Inga osakliga argument från min sida, förutom att jag skrev att ni var tre innan infiltreringen, skulle ha varit fyra, läste lite slarvigt. Manson kunde alltså bara ha ökat medlemsantalet med 25%. Med detta inte sagt att infiltreringen gjordes av honom, det kan ju eventuellt ha varit någon annan. Som clownen Manne till exempel.
      Dessutom hakar du på medietramset om "hat". Bara för att man inte håller med betyder det inte att man hatar något. Jag hatar absolut inte dig eller ditt lilla patetiska parti. Clownen Manne däremot... ja, det finns de som ligger bättre till för att uttrycka sig så. Djur på cirkus, folkpartiet och signaturen wikstrom ligger inte heller så bra till. Men de är ju samtliga utdöende.

      Radera
    10. Mycket svammel, inget svar förutom nån slags engelsk - latinsk omkonstruktions-hackebiff av ad hominem begreppet a la Frankenstein.

      Om du inte vill att folk ska tro att ni är 3, tala då om hur många ni är.

      Radera
    11. @Ben Dover
      Varför vill du veta hur många vi är i Vetenskapliga partiet?

      Radera
  10. Att frihandel räddar jobben är nog tyvärr folkpartiretorik ja. Precis som att jobb omöjligt kan skapas genom etableringen av ett IKEA som slår ut 50 andra möbelhandlare, så kan transporter och rationaliseringar inte skapa jobb heller. Om inte konsumtionen kraftigt ökar det vill säga. Vilket den ibland gör.
    Som redan konstaterat, transporter kostar inget, vilket gör att det är lönsamt att byta vatten med Italien och importera potatis från Nordafrika. Vill man jobba för ett grönare Europa kunde det ju vara en idé redan där, att införa mera avgifter för lastbilstransporter exempelvis. Vi är nog många som har noterat att långsammaste filen på europeiska motorvägar består av ett konstant jävla tåg av långtradare, det vore ju trevligt om de innehöll typ lampor och kakelplattor, och inte potatis och vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Strafftullar på förflyttning av basvaror över nationsgränserna.

      Då kanske potatis och vatten blir nån krona dyrare, men jag har faktiskt svårt att se nån större nedsida med det.

      Om det sen bara finns en fabrik som tillverkar flygplansmotorer eller MRI-kameror i hela Europa, så får man gärna förflytta dem med långtradare utan avgift för min del.

      Radera
    2. Sen kan vi införa så kallade stapelstäder igen.
      Det blir säkert lika bra som sist vi provade merkantilism.

      Radera
    3. Sist vi provade merkantilism i större skala var på medeltiden eller så. Import och export var ytterst begränsad på den tiden, så merkatilismen var nog en rätt felaktig idé. Idag importerar vi det mesta, även av varor av extremt lågt värde.
      Kanske det finns något mellanting mellan stoppad import och helt fri import och medförande transporter? Eller måste man vara fanatiker och pendla mellan ytterligheter?

      Radera
    4. Det var fram till början av 1800 talet som vi provade merkantilism,
      Folk svalt alternativt stack till Amerika.
      Jo det var ju just poängen med merkantilismen att köpa så lite som möjligt utomlands.
      Vad de missade var att låg import är lika med låg export.
      Så visst handeln var låg men frågan är vad som var orsak och verkan?

      Radera
    5. Nja, merkantilismen byggde ju på den gamla guldmyntfoten och man var tvungen att begränsa handeln för att inte allt guld och silver skulle försvinna ut ur landet. Det var ett nollsummespel sånär som på det guld som grävdes upp ur backen.

      Det problemet har vi inte direkt idag.

      Radera
    6. Att folk stack till Amerika hade ju bl a med arvsreglerna att göra, plus en del religiösa vanföreställningar, inte direkt nåt som hade med merkantilismen att göra.

      Radera
    7. Grundfelet ligger nog i en vanföreställning av Keynes.
      När politiker säger tillväxt ser de egentligen ett löfte om en breddad skattebas framför sig.
      Mer pengar de kan kontrollera och köpa väljare för utan att de som betalar märker av förskingringen.

      Radera
    8. @Anders Ruden & Shitler

      Missväxtåren 1867–1869, som framför allt drabbade Finland och norra Sverige, var den sista svåra missväxten i Europa. Den dåliga skörden ledde till katastrofala följder. 1867, det år då svälten var som värst, blev även känt som Storsvagåret. I Tornedalen kallades det för Lavåret – många fick leva på barkbröd och gröt gjord på lavar. Hungersnöden var en starkt bidragande orsak till att emigrationen från Sverige till Nordamerika ökade dramatiskt under dessa år. Källa: Wikipedia

      Radera
    9. Åja, det var hungerkravaller så sent som 1917 i Stockholm plus några andra ställen i landet.
      Vilket berodde på att handeln hade blivit ofriare än vad den hade varit tidigare.
      Men vill du starta ett partiprogram med importrestriktioner av mat lär ingen kasta ruttna tomater på dig åtminstone, det lär de bli för dyra för att göra i så fall.

      Radera
    10. Du vet att det redan finns en massa importrestriktioner på mat va?

      Radera
    11. En aning oärligt resonemang, Anders. När vi "provade" markantilism och systemet med stapelstäder hänvisar ju mer till införandet än avskaffningen, eller hur? Och det var betydligt tidigare än 1800-talet. Merkantilismen är inte ett 1800-talssynsätt.
      Dessutom tvivlar jag på att de som var emot merkantilismen då verkligen tyckte att vi skulle importera stora mängder extremt lågvärdiga produkter som vatten exempelvis?

      Dessutom har vi inte tullfrihet i hela världen. Inom EU kan man handla med vad som helst utan tull, men inte utanför. Är EU då merkantilistiskt, eftersom de skyddar europeiskt jordbruk till exempel?

      Radera
    12. Anders Rydén
      1917 räddades Sverige från revolution genom tillfällig planekonomi. Frihandeln hade drivit upp priserna på mat så att folk med sparsam lön började svälta. Handlarna blev tvingade att sälja till ett fixt pris.

      Radera
    13. @Shitler
      Jo. Importrestriktioner finns givetvis inom varje frihandel p.g.a. smittskydd, olagliga varor etc. Det har inte med den generella principen att göra. Frihandeln ökar ändå smittrisk och illegal smuggling. Det vet tullen redan om men de har fått händerna bakbundna av politikeradeln.

      Radera
    14. "Nej till EU" har sammanställt en skrift i serien (svart på vitt) nr 1 2015. Den tar upp TTIP i flera synvinklar som demokrati, fackliga rättigheter och säkerhetspolitk. Det är självklart för mig att drivmedel verkar vara för billiga och därmed miljöförstörande. Det är mycket förvånande att politiker i alla partier röstar för att ge sig själva mindre makt. Svenska fackföreningar verkar också vara för aningslösa om hur styrda de blir. Nu skulle SSAB säga upp personal igen! Men varför skulle företaget bli så stort varför anpassades inte företaget till efterfrågan i Sverige. Då hade vi inte varit tvungna att köpa så mycket utomlands. Undrar Tant Barbro

      Radera
    15. Frihandeln 1917 avbröts tack vare första världskriget importen försvann alltså.
      Vi fick lita på mer inhemsk produktion varav priserna steg eftersom investeringsbehoven för jordbruket steg kraftigt.
      Planekonomin gjorde så nädvändiga investeringar inom jordbruket uteblev.

      Radera
    16. Jaha, så du använder en krigsblockad som argument för att argumentera mot tullavgifter i fredstid. Hur bra är det tycker du?

      Radera
    17. @Tant Barbro
      Frihandel innebär att oljeproducenterna sätter priset på den fria marknaden. Den som gör sin olja dyr får inget sälja.

      Det kan hända att de fackföreningsföreträdare och den politikeradel som säljer sig till Bilderberggruppen på naturens och välfördens bekostnad kommer få uppleva giljotinen.

      Hur det blir hänger på dig och mig och resten av folket.

      Radera
    18. @Anders Rydén
      Ja. det var ju liksom ett val. Giljotinen eller planekonomi. Politikerna var intelligenta och valde rätt.

      Radera
  11. Var i en "diskussion" i morse om det planerade basinkomstförsöket i Finland och det var rätt väntade reaktioner. Det spelar ingen roll om jag presenterade argumenten i en libertariansk eller Friedmansk Negative Income Tax-dräkt.

    Det gick in genom ena örat, passerade arbetslinjens-tankefilter, och ut ur det andra.

    SvaraRadera
  12. Ärligt talat börjar MP bli ett demokratiskt problem.
    Man sviker gång på gång de löften man gick till val på men "regerar" glatt vidare på det mandat man skojat till sig i valet.Ett massivt politikerförakt är då naturligt.
    Vad det innebär för en liberal representativ demokrati som vår är ett ansvar som vilar tungt på MP!

    SvaraRadera
  13. Så fruktansvärt synd att Schlaug bara bloggar! Hoppas att några med makten i händerna läser och förstår samt agerar. Även om jag djupt tvivlar det kommer ske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bara äta svenska muffins och blogga fritt...
      ..kan vara mera effektivt än att leda ett parti.
      Birger skrev igår; "Radikalism har inget med ålder att göra. Griniga gamla gubbar behöver inte tänka på sitt cv och sin karriär..."
      IQ

      Radera
    2. IQ har så rätt.
      Om man förutsätter att radikala griniga gamla gubbar bara har ett parti, som definitivt sett sitt bäst-före-datum passeras,som sitt enda bekymmer.

      Radera
    3. Det finns länder där griniga gamla gubbar får bli presidenter och därmed kan göra nåt åt sakerna.

      Radera
  14. Josefin Utas lämnar MP.Jonas Serneholt ifrågasätter också MP och deras förlorade själ på dagenssamhälle.se.MPs gräsrötter börjar säga ifrån.Det är illavarslande för toppen.

    SvaraRadera
  15. Vassa inlägg den här veckan, undrar vad som kommer imorgon. Klartext då också?

    SvaraRadera
  16. @Birger
    I stort sätt en bra artikel Birger.
    "etiskt hållbar fri handel" tycks mig dock vara ett motsägelsefullt koncept.

    Tror du inte det är tvunget att slakta gullegrisen "frihandel" helt, Birger?

    Är inte frihandel alltid oetiskt och miljöskadligt t.o.m. när transporterna i framtiden drivs av solceller och segel och dessa farkoster är långsiktigt hållbara?

    Kommer inte frågan om frihandelns etiska riktighet alltid kvarstå då ex. dåligt märkt GMO med tillhörande gifter sprids med frihandeln eller då frihandlen slår ut inhemsk produktion och välfärd för människor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du observerade tydligen inte att frihandel ställdes mot fri handel... En gammal Schlaugdänga från tider då det begav sig, den håller än...

      Radera
    2. Hmm... Så kan man kanske se det? "Fri handel" kan vara en handel fri från miljögifter, fri från GMO, fri från orättvis konkurrens. På så vis blir en "fri handel" således en frihets skapande tullmur. ;-)

      Radera
    3. Egentligen är TTIP allt annat än en fri handel, det är snarare olika nationer som vill gynna sina företag.
      Frihandel som de genomfördes förr var när de bara tog bort tullavgifter och sen fick konsument och producent lösa resten.

      Radera
  17. @Alla
    Så länge vi inte skapar nya partier som ger människor ett rimligt alternativ till "Miljöpartiet" är vi en del av problemet.

    Vänsterpartiet finns och är emot EU och TTIP, Vetenskapliga partiet finns och och är emot EU och TTIP. Valsamverkanspartiet finns likt en regnbågskoallition för den som vill starta ett nytt parti och ha rimlig chans att komma in i riksdagen.

    Välkommen!

    SvaraRadera
  18. @Kuckeliku
    Se till att valsamverka med dit parti EkoSolid så har alla som befinner sig på denna blogg två riktigt gröna realistiska alternativ nästa val!

    SvaraRadera
  19. (s) är optimistiska om integrationen & jobben! Är det inte en direkt "kuslig" optimism från ett parti som aldrig någonsin klarat att komma till rätta med enorm massarbetslöshet långt innan flykting-strömmarna kom? Man har "pratat jobb" i 25 år & levererat noll. ALLA tidigare (s)-målsättningar om jobb har misslyckats, det senaste löftet var ju att så fort 40-talisterna gått i pension så skulle det råda svår arbetskraftsbrist. Som med allt annat man sagt ang. detta så blev det ingenting med det. Och nu är man igång igen med sin rappakalja om arbete!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan landsförrädare tog över det partiet hade Svea rike ca 2% arbetslöshet. Vi lydde Birger Schlaugs råd om att dela på jobben solidariskt, och sänkte därför arbetstiden succesivt.

      Vi hade en gudibehaglig skyddande tullmur mot allsköns utländskt skit, mot droger och mot olagliga vapen. Bilar med ledande bilsäkerhet rullade på sveriges gator.

      Allt det du ser idag som du inte gillar har skett för att den svenska patrioten mördades och landsförrädarna tog över skutan.

      Radera
    2. @Martin,
      Du har nog drabbats av en överdos av historierevisionism börja med att leta upp allt du kan om Johan August Gripensedt, läs på och tänk om

      Radera
    3. @Anders Rydén
      Friherrar, godsägare och politiker som tillhör Johan August Gripensedts gäng är givetvis för frihandel. Med frihandeln kan de sko sig på billig arbetskraft och ökade transporter. Denna frihandel behövs ej för utveckling.

      Radera
  20. Hoppas Hanna Lidström i morgon.Då är timmen slagen precis som sista spiken i kistan.Å hej vad det går!

    SvaraRadera
  21. Det valsar runt "självgående skrönor" i media om rekordartat minskad ungdomsarbetslöshet, men INGENSTANS berättas det om hur detta påstådda mirakel gått till. Kan det bero på:

    a) fullsatt fd FAS3
    b) förtidspensioneringar
    c) arbetsträning
    d) statistisk akrobatik

    ...?

    SvaraRadera
  22. Miljöpartiet vill återgå till öppna gränser lagom till valet 2018.
    Bra!!! jag var orolig ettag. Höll på att bli Centern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :lol: Bra internet-trolling. :-) Problemet med ironi är att någon kan tro att du menar det och snyftande framträda i TV för att få din röst.

      Radera
  23. @Birger
    Det slår mig plötsligt att det kan vara ett skämt. Att hon just valt mandel som oftast kommer från Kaliforninen och som kräver enorma mängder vatten tyder på det. Vatten är en bristvara i Kalifornien och numera måste pumpas från 600 meters djup. Kaske är en ren slump? Kanske hon medvetet planerar för öppet mål från självaste Birger Schlaug? :-)

    SvaraRadera
  24. Ju värre, historisk, opinions-kris (s) upplever, desto mer "rätt" sägs deras politik ligga & samma sak påstås gälla försörjningen: det bara "forsar fram" jobb åt småfölket, hävdas det i den bisarra vänster-pressen (men konstigt nog belönar inte småfolket (s) för denna påstådda jätte-bedrift, utan tvärt om!). Det är "drömlikt, hallucinatoriskt". Alla vet att det inte stämmer, inte skribenterna, inte läsarna, ingen. Allt förvärras politiskt av detta smömos, galna önsketänkande & ljugande. Det måste man väl själva begripa, att opinions-resan nedåt, på väg mot 6-8%, är närmast oundviklig med sådana förnekande påhitt? Klarspråk om vad massinvandring betyder för lönebildning & bidragsnivåer rent allmänt befinner man sig också på "vild media-flykt" från...vart tror man att man ska kunna fly? Borgarna äger frågan & blir belönade för den. INGEN frågar efter det "drömska vänster-dravlet", allra minst vänster-väljarna!

    SvaraRadera
  25. Hej Mrs. Mr.

    Jag är representant för en grupp som består av operatörer
    ekonomiskt. Denna grupp är involverad i olika aktiviteter
    till exempel:
      Ge lån till alla människor i ekonomiska svårigheter
    investera i väl förenliga och lönsamma projekt

    För säkerhet, tillit och öppenhet, är det
    förfarande som skall följas
    du måste resa till vår bas för:
    Att ta kontakt med en av våra representanter och vår konsult
    Financial (ett möte och -study av projektet)
    Fastställa förekomsten av medel som kommer att vara tillgängliga för dig
    Utarbetande och undertecknandet av kontraktet vid notarie
    Slutligen, bank formaliteter för överföring av medel

    Denna process tar mer än 72 timmar för att få allt gjort
    Om du har frågor, vi är här för att svara
    Tack för att förstå och vi reagerar snabbt

    E-post: daureaudupon@gmail.com

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.