När jag föreläser om feminismens historia brukar jag faktiskt börja med henne. Vilket ofta får åhörare att se snopna ut...
Så här: Heliga Birgitta påstod sig ha mött Jungfru Maria strax efter det att hennes son Karl hade dött i Neapel. Maria hade berättat hur hon tagit hand om Karls själ då denna lämnat kroppen. Maria hade tagit emot själen på samma sätt som en jordemor (barnmorska) tar emot ett nyfött barnet.
Jungfru Maria berättade, enligt Birgitta, att hon tagit emot Karls själ och skyddat henne från Karls dödsfiender så att de inte skulle kunna lägga beslag på henne…
Inte bara det att Birgitta målade bilden av att själen skiljts från kroppen som vid en förlossning - vad kan vara mer kvinnligt i dess ursprungliga betydelse än just en livgivande förlossning? - utan hon hade också fräckheten att betona att själen var en hon. Birgitta var i allra högsta grad politisk. Anpassade sina uppenbarelser till sin politiska agenda.
Jag brukar förresten dra en linje från Heliga Birgitta, via Fredrika Bremer och Ellen Key, till gissa vem... Elin Wägner förstås. De sistnämnda omnämnde för övrigt emellanåt kvinnor som just "fruntimmer". Så har jag lite krystat knutit ihop den här bloggen också...:-)
Kul med Birgitta. Men fruktansvärt integritetskränkande med kristdemokraternas registreringsiver, men så typiskt för dessa.
SvaraRaderaOch varför inte registrera männen som varit lika iblandande i graviditeten?
SvaraRaderaDet är ett för kraftigt ingrepp i den personliga integriteten att registera alla kvinnor som gör abort med personnummer i ett centralt register! Det är ett hot mot den fria aborträtten. Om man är ute efter att följa upp komplikationer, utvärdera metoder och förbättra det förebyggande arbetet kan detta ske utan ett sådant register.
SvaraRaderaVisste inte det om Birgitta. Är det verkligen sant??????
Micke
Roligt med en man som intresserar sig för feminismens historia. Heja Birger!
SvaraRaderainte särskilt feministiskt att påstå att en förlossning är det mest kvinnliga... eller att själen är en hon. feminism har med kvinnors rättigheter att göra, och en grundbult är att göra dem politiska snarare än biolgiska.
SvaraRaderaAnonym 12:24 missar att det handlar om 1300-talet och att Birgitta ofta i den feministiska historien tas med som en, på sin tid, föregångare. Birgitta var ju dessutom politiker så Schlaug har helt rätt.
SvaraRaderaBW
Anonym 12:24 har inte begripit att liknelsen med att förlösa ett barn och en själ hade ett symboliskt värde, liksom det förstås var symbolisk kraft i att utnämna mannens själ till något kvinnlig. Häftigt!
SvaraRaderaApropå kvinnor som förändrar världen och därför förtjänar vår uppmärksamhet:
SvaraRaderahttp://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/07/16/AR2009071603572.html
Natasha Estemirova personifierade den förändring som hon ville se i världen, i Wägners och Gandhis anda.
En enda röst kan förändra mycket. Det är inte de kritiska massorna som banar väg för en bättre värld, utan (få) modiga, kloka individer för vilka sanning är lika viktigt som luft. De är inte alltid ledare, inte alltid synliga, men de påverkar alltid mer än de påverkas. Så länge de får leva.
Sedan är det upp till oss andra att använda oss av vad de lär oss. Till exempel kan vi lära oss att det finns mer än ett Ryssland, och att vi kan välja att stödja det Ryssland som vi vill se i världen, nämligen det Ryssland som Estemirova stod för, och som flera andra fortfarande står för, även om det är så mycket svårare för dem att verka nu, utan en av världens starkaste kvinnor Natasha Estemirova.
Annelie
Finns många intressanta kvinnliga helgon och abedissor. Som Hildergard von bingen exempelvis.
SvaraRaderahttp://sv.wikipedia.org/wiki/Hildegard_av_Bingen
På engelska :
http://en.wikipedia.org/wiki/Hildegard_of_Bingen
Det var en intressant artikel i Helsingborgs dagblads kulturavdelning 15/7 om Elin, sparade tidningen för att journalisten som skrev artiklen citerar Eva moberg, som jag tyckte var intressant som har följande att säga : Kruxet är att mansrollen är uppbyggd som försvar- murar,vapen,makt,stöddighet,tigande,oberördhet- mot just det som måste utvecklas, prestigelöshet, självkännedom, empati, kringsyn, ömsesidighet och sårbarhet...män kan inte bejaka dessa sidor hos sig själva så länge de ser ner på dem. De män som tagit upp kampen mot denna "manlighet" ser jag som det främsta ..för att inte säga det enda hopp ingivande faktorn för närvarande.
Tyckte Mobers kommentar var så självklar som det bara kan bli. åtminstone för mig som troende, ja ömsesidighet är bra och en syn som elins som tar utgångspunkt på helheten och strålar ut värme och humanism kan jag förstå ur kristen synvinkel. men millitanta aggressiva politiska feminister är inget jag tror på som humant ;)
trevlig söndag
Härligt att någon tog upp Estemirova! Hon var så modig, så stark och så värd att lyssna till!
SvaraRaderaMona
Lars skriver: "Kruxet är att mansrollen är uppbyggd som försvar-murar,vapen,makt,stöddighet,tigande,oberördhet- mot just det som måste utvecklas, prestigelöshet, självkännedom, empati, kringsyn, ömsesidighet och sårbarhet...män kan inte bejaka dessa sidor hos sig själva så länge de ser ner på dem."
SvaraRaderaJust därför behöver vi göra jämställdhet till politik! Precis som Birgitta gjorde. Vilket är detsamma som feminism.
Utan jämställdhet som politiskt projekt kommer vi att fortsätta blanda ihop kvinnor och män med det feminina (mjuka, svaga) och det maskulina (hårda, starka). Det finns ingen anledning att män skulle frånsäga sig denna sin könsroll - eftersom den ger makt. Om de inte tvingas dela på makt i lika hög grad som de bejakar empati, kringsyn, ömsesidighet, sårbarhet etc. Makt i samhället kan bara delas jämlikt och demokratiskt genom politik, i detta fall kallas det feminism.
Annelie
Jag tror inte på det Annelie, mest för att jag inte är politiskt aktiv överhuvudtaget, tyvätt kan också politik bli fötryckarens rätt över dom svaga och fattiga vilket jag fått se och uppleva hela livet, även i det så kallade välfärds landet sverige. Hur jag lever är min "politik". för mig är inte staten och polisen garanter i mitt liv för att upprätthålla civilisationen, det är människors förmåga till mental och kulturell (andlig) utveckling som är det i mitt liv.
SvaraRaderaHej Lars,
SvaraRaderaVi definierar nog politik på olika sätt. Men för mig är politik också hur jag lever, inte minst eftersom hur vi lever kan påverka hur samhället ser ut.
Bristen på jämställdhet är redan i sig politik, liksom reaktioner på feminismen som per definition aggressiv och militant. Låt mig förklara varför jag tycker det:
Män som känner sig hotade att förlora makt tillskriver feminismen militanta egenskaper. De ser kvinnor som tar plats, blir förbannade och höjer rösten (så att den överhuvudtaget ska höras) som en anomali. De tillskriver dessa kvinnor aggressivitet som en egenskap. Kvinnor som är rädda för andra starka kvinnor hänger på. Och en massa jämställda män och kvinnor köper konceptet (särskilt om de personligen inte upplever könsfördomar i sina egna liv).
Jag är feminist - ofta förbannad dessutom, på könsfördomar eftersom de kränker mig och andra. Jag vill ha mer makt också, som kvinna, eftersom makt är detsamma som handlingsutrymme att göra och säga samma saker som män kan göra och säga utan att jag osynliggörs eller på annat sätt inte blir tagen på allvar.
Eftersom det ligger i feminismens natur att tro på människors lika värde är jag också pacifist, motsatsen till aggressiv och militant.
Feminism för mig innebär inte minst kvinnors solidaritet med andra kvinnor. Jämställdheten kräver solidaritet mellan kvinnor lika mycket som den kräver att män slutar begränsa kvinnors handlingsutrymme.
Solidaritet mellan kvinnor är inte mindre politiskt än t.ex. arbetares solidaritet med varandra för att få schyssta villkor.
Men istället för att vara solidariska begränsar kvinnor ofta varandras handlingsutrymme. Eftersom vi ofta är i minoritet slåss vi om den lilla makt vi har.
Jag tror också att det är så att vi projicerar mäns makt över oss på varandra, för att försöka slippa känna oss så nedryckta. Kvinnor som sticker ut ska bekämpas. Feminister inte minst, eftersom vi har maktanspråk som går stick i stäv med hur hela samhällen ser ut, med hur vi lever.
Annelie
Andlighet i all ära, verkligen, men om Gud hade sänt sin dotter Jessika istället för sin son Jesus till jorden så hade människorna inte lyssnat, eller brytt sig mer än att korsfästa henne direkt.
SvaraRaderaSjäl lär heta la âme på franska.
SvaraRaderaOch die Seele på tyska. I båda fallen femininum alltså.
Vår äldre svenska följde ofta "internationella" genusformer, åtminstone de germanska.
Kan det förklara Den heliga Birgittas ordval, Birger?
Gröna tankar
Om det ligger i tiden att själen ska vara blid, from och lydig inför Gud och kyrkan så är det kanske inte så revolutionärt att beskriva den i femininum? Är det inte det fysiskt starka (dock inte det biolgiskt vilda som ska tämjas av mannen) som behöver beskrivas som feminint för att det ska få någon "politisk" eller emancipatorisk effekt?
SvaraRaderaAnnelie, igen
Gröna tankar: Nja, Birgitta var politiker ut i fingerspetsarna och hennes uppenbarelser passade väl in i hennes politiska agenda. Hon använde ofta liknelser av samma art som jag beskrev. T ex liknas Gud vid en god tvätterska, som lägger ett orent kläde i vågorna...
SvaraRaderaDet intressanta i texten om Karls död är givetvis bilden av barnmorskan som tar emot själen som om den föddes ur kroppen precis som vid en förlossning.
Birgittas bok som fått namnet Himmelska uppenbarelser har för övrigt i många texter ett ganska groteskt innehåll - inte minst vad som skall hända det stackars par som är ofruktsamma men som ändå njuter av sex - hennes texter formligen dånar dessutom av falliska symboler och fruktbarhetsmystik, till det kommer synpunkten att människan skulle "bola utan uppehåll, dricka utan hejd, åtrå utan mått och gräns" om naturen fick råda.
I detta avsnitt hyllar hon kvinnokroppen på ett ganska upplyftande sätt:
"I detta tempel vandrade alltså Gud, när han ingöt sin besökelses ljuvlighet i dina lemmar, och han vilade där, när gudomen förenades med mandomen. Välsignad vare därför du, allra saligast jungfru! I dig blev den store Guden en liten pilt, den allra högsta Herren en svag liten son, den evige Guden och den osynlige Skaparen en syndig skapad varelse."
Intressant Annelie, jag är också pacifist utifrån Religös övertygelse. På den kyrkogård där jag arbetar arbetar jag med 2 kvinnor (en av dom är bas) och jag vågar nog kalla oss ett trivsamt gäng och det märks att kvinnorna trivs och är glada, min övertygelse är att kärleken och trivslen är det viktigaste i livet från vaggan till graven.
SvaraRaderaMen jag har varit på horribla ställen och arbetat och dragit slutsatser att pengar och position varit det viktigaste och där män gaddar ihop sig mot kvinnor i makt kamper och vise versa. solidaritet är något som kommer inne ifrån och ifall den levs ut kan det nog övertyga många att det är rätt väg att gå, det är så jag menar med min "politik" och hur jag lever mitt liv :)
Birgitta förtjänar verkligen att beskrivas i feminismens historia, men inte på de grunedrna, tycker jag. Att kvinnan ses som en biologisk varelse är en del av förtrycket mot henne. Hon är biologiskt, hon är natur, snarare än intellekt (som mannen). Och hon finns i detta bilogiska till för mannen, hon har ett existensberättigande bara i relation till mannen.
SvaraRaderaHon är inte ens psykiskt stark, förutom när det gäller tålamod. Inte för att Birgitta säger det, men hon motsäger det inte heller?
I hennes bild av kvinnan passar fortfarande den allmänt rådande bilden in:
Psykisk styrka bara nog att ha tålamod med att bli förtryckt. Kanske även när det gäller mystiska kraften att illvilligt förhäxa män. (Fast den är biologiskt djurlik snarare än psykologiskt mänsklig och bestraffas därefter.)
I övrigt är det psykisk svaghet som förknippas med kvinnor: förvirrade, hysteriska, oroliga, känslosamma, gråtmilda, ologiska, irrationella, i behov av beskydd, vägledning, tillrättavisande… Kvinnor behöver alltså män som har motsatta egenskaper. Klart kyrkan, med sin expertis på makthierarkier och krav på underkastelse, tycker att vi är gudomligt gjorda för varandra - det har inte så mycket med kön som med genus att göra.
Män behöver också kvinnor i relation till sina egna behov: Kvinnor är tålmodiga hustrur, lydiga döttrar och ömma mödrar som uppfostrar pojkar att ta ansvar (istället) för kvinnor. Kvinnors existensberättigande tillåter inte fler roller eller större handlingsutrymme. Om kvinnor försöker ändra på detta så tillskrivs de genast de psykiska svagheterna.
Att kvinnor skulle behöva makt att välja hur de ska leva sina egna liv eller uppfostra sina barn är absurt så länge de inte väljer att viga sitt liv åt att tjäna Gud. De har ju männen att ta hand om allt utanför familjen och världen kräver dessutom att barnen uppfostras enligt könsroller, annars blir både barnen och övriga familjen socialt utstötta. Och mödrarna (som i detta fall inte har makt ens hemma) blir bestraffade med misshandel av sina beskyddande män – som ju också har ansvar att vara tillrättavisande.
För könsrollerna är av Gud eller naturen (eller vad som helst som inte är mäns fel) givna Amen. På Birgittas likväl som på Birgers tid, med olika grader av förtryck i olika delar av världen men i alla samhällen.
I alla samhällen för i Sverige riskerar var tredje kvinna utsättas för våldtäkt, sexuellt våld eller hot om detta. Gissa varför – för att hon är kvinna. Dvs i första hand biologisk och tillgänglig för män. Och hon ska inte ha makt at bryta mot det, inte ha mer makt över sig själv än män ger henne. Tolerant samhälle? Jämställt? Vi behöver förebilder som inte nöjer sig med att Gud är en tvätterska, en husmor, en älskarinna och en mor, bara för att kvinnor ska nämnas som betydelsefulla.
A
Lars,
SvaraRaderaDet låter väldigt trevligt att arbeta på kyrkogård. Grattis till bristen på hierarkier :)
Jag har också erfarenhet av makt på arbetsplatser, det är därför jag tycker att maketn ska vara jämt fördelad mellan könen. Hade jag haft mer makt som kvinna så hade jag (tex) sluppit leva med kommentarer som "men kvinnor ska inte ta viktiga beslut, jag tycker verkligen de ska pynta sig för män istället" eller få godis kastat mellan brösten när jag sitter i sammanträde, eller bli bemött i debatter om säkerhetspolitik med att "men kvinnor ska inte behöva tänka på så svåra saker som krig"... Jag behöver ha makt för att ända på det, och jag behöver makt för att kunna vara solidarisk med mina systar i Afghanistan eller på andra ställen i världen.
Annelie
Men, snälla! Gud finns inte!
SvaraRaderaLivet är verkligt, lev det istället, det räcker mer än väl!
Sara
Moral är andras uppfattningar om det rätta, sa Wilde om jag inte minns fel.
SvaraRaderakd anser inte bara att aborter ska registreras, de anser att kvinnor som gör aborter ska registeras. man kan tycka att männen likagärna skulle registreras. men det är inte ens alltid som människor är två om att besluta ha samlag och riskera bli gravida. och om det bara är en som bestämmer så är det inte kvinnan.
när det gäller det allmänna abortmotståndet i världen är det groteskt att tala om att abortmotståndare försöker rädda liv. kvinnor som gör abort räddar ofta just liv - sina egna.
Tack tack Annelie :)
SvaraRaderaKan förstå att det måste vara pyton när man blir behandlad så. Det var väl en av många orsaker att jag en gång sökte mig i riktning mot jesus när jag blev less på samhället och tyckte livet är väl mer än sup party och kvinnor är madrasser attityd, och tycker nog att jag fann det jag sökte, något bättre och mer meningsfullt :)
sköt om dig
Alla har rätt till sin kropp. Alla har rätt att existera. Det är den mest grundläggande av alla rättigheter för både den nya lilla människan och "värdinnan" som hyser nykomlingen under sitt hjärta.
SvaraRaderaSåväl legala som illegala aborter är livsfarliga, inte bara för barnet i magen, utan även för modern. Sterilitet efter abort förekommer också.
Vilket är f.ö. mest vanligt ifråga om psykisk ohälsa i samband med graviditet: 1) efter en abort eller 2) efter en nedkomst?
Vad hade Birgitta att välja på ifråga om själens genus, om ordet redan var feminint? Så, hur kan vi då veta att hon i detta gjorde en fräck demonstration?
SvaraRaderaAnonym 20:54 skrev: "Vilket är f.ö. mest vanligt ifråga om psykisk ohälsa i samband med graviditet: 1) efter en abort eller 2) efter en nedkomst?"
SvaraRaderaDet mest vanliga verkar vara att abortmotståndare talar om för kvinnor att de mår psykiskt dåligt av abort. Jag tror inte det skyddar någon att tala om för dem hur de mår eller hur det ska ta viktiga i sina egna liv.
Arbeta för jämställdhet istället, så slipper alla aborterna, både de som är livrädda för dem på tryggt avstånd och de som får leva med både sina egna beslut och andras fördömanden.
Helt förkastligt att i Guds namn sätta sig till doms över andra på det här sättet. Skäms.
2008 anmäldes 5446 våldtäkter i Sverige. Enligt abortmotståndares logik ska de inte få dagenefter-piller.
SvaraRaderaOm ni är så rädda om livet, börja med att visa respekt för de liv som enligt alla helt klart redan finns. Människor dör pga av orättvisor i världen varje dag. Vad har ni för kampanj mot det?
Varför inte skriva sanningen, nämligen att Birgitta var en maktmänniska, som ville få in sin släkt på den svenska kungatronen.
SvaraRaderaHon förtalade kungen Magnus Eriksson och kallade honom slem, vilket betyder homosexuell.
Född av storfolksläkt och ingift i en annan sådan hade hon antagligen inte mycket till övers för den lilla människan.
Att hon blev helgon berodde på att Sverige var en stormakt och påven ville ställa in sig hos de stora och hedra Sverige med ett helgon.
Det är enklare att fördöma enskilda individer som är utsatta, i det här fallet kvinnor som satts i livets kanske svåraste situation, än att fördöma makthavare som är ansvariga för att människor dör pga orättvisor.
SvaraRaderaAtt välja det enklaste säger endel om de som fördömer. Moralen är inte större än det egna modet.
Att fördömandet är så kategoriskt, så fattigt på eftertänksamhet och diskussion (för at tinte tala om empati, ursäkter mot de som mår dåligt av det etc) är också rätt talande för hur övertygade demokrater abortmotståndare måste vara... Moral och medmänsklighet är uppenbarligen inte samma sak, vilket man borde kkunna förvänta sig av kristna.
Förutom anmälda våldtäkter finns många fler. Och det finns s.k. svekvåldtäkter, dvs. när mannen tvingar kvinnan att inte göra motstånd mot samlag (utan våld) trots att hon inte vill. Det är hur vanligt som helst, ett av alla uttryck för mäns kontroll över kvinnor.
SvaraRaderaMän är inte djur, men det är ibland lätt att få för sig det tyvärr. Den som inte förstår det har inte fattat hur utsatta tjejer och kvinnor verkligen är i Sverige.
SvaraRaderaDet är något med män som gör att de får respekt utan att göra något särskilt. Kolla bara på programmet Sommarkväll igår. Josefsson och Oldsberg var gäster men började prata med varandra och tog över när det fanns en kvinnlig programledare. Hon gjorde allt rätt, och ändå. Och när Höglund berättar att hon inte blir jämställd behandlad på SVT, så kommenterar Josefsson med "men nu förminskar du väl dig själv" (eller liknande). De får respekt bara genom att vara så de måste uppleva världen på ett helt annat sätt än kvinnor.
SvaraRaderaAnonym 20:54 sa "Vilket är f.ö. mest vanligt ifråga om psykisk ohälsa i samband med graviditet: 1) efter en abort eller 2) efter en nedkomst?"
SvaraRadera‘Not everything that can be counted counts,
and not everything that counts can be counted.’
- Einstein
jag tycker inte man kan va mot abort om man inte 'r redo att ta hand om barnet sj'lv ist'llet. vad vet de om vad som v'ntar efter nedkomst_
SvaraRaderaBara för att aborter är fel så har inte abortmotståndare rätt. Det är en sak att ha en åsikt det är helt okej men en annan sak att säga vad andra ska göra.
SvaraRadera"psykisk svaghet som förknippas med kvinnor: förvirrade, hysteriska, oroliga, känslosamma, gråtmilda, ologiska, irrationella, i behov av beskydd, vägledning, tillrättavisande..."
SvaraRaderapassar att ta till om de stackars kvinnorna som gör abort enligt vissa.
Om ordet själ är femininum i latisnak språkr innebär det ju inte med automatik att den svenska ö versättningen b lir "hon" om själen, men det är så det blivit redan i tidiga översättningar eftersom mana tolkat att Birgittas mening faktiskt var att betona det kvinnliga. Boken finns föar övrigt på nätet till vissa delar, utgiv en av Svenska Akademien.
SvaraRaderaVarför bildar inte Du och Jag en Kultur på Jorden långsiktigt hållbara villkor. Frågan kommer att återkomma!
SvaraRaderaDet är vanligt med han- och honkön på föremål, både levande väsen och saker, vad gäller äldre svenska. dessa former lever i någon mån kvar på landsbygden än idag. Ofta följer de den tyska modellen, vilket kan tyda på vårt gemensamma forngermanska språk. T.ex. heter solen "die Sonne" på tyska och "sola, ho skiner på jola" i Värmland. "Stäng döra!" utropar sörmlandsbonden, när han vill att dörren ska stängas. Die Tür på tyska, alltså hon i båda fallen. Samma sak med klockan, "ho hänger på vägga". Både klocka och vägg är "kvinnor" på tyska (die Uhr, die Wand). Vore det då så konstigt, om även själen vore en dam i svenskan, precis som i tyskan?
SvaraRadera"Vad har ni för kampanj mot det?" undrar Anonym 21:30.
SvaraRaderaTja, vad vet 21:30 om vilka andra organisationer man kan vara med i parallellt?
Är det orimligt, att t.ex. medlemmar i JA till Livet-rörelsen samtidigt är med och stöttar Rädda barnen, Röda korset, Amnesty, Svenska Freds, Kristna Freds osv.?
JA till Livet har f.ö. en underavdelning som heter Livlinan. Den ger stöd till gravida som vacklar inför det stora steget.
21:30 skulle idag troligen kunna få hälsa på barn, vars existens i någon mån beror på denna rörelse.
Så kolla gärna JA till Livets hemsida för att hitta kontakter!