fredag 13 juni 2008

Fega politiker legitimerar storebrorsamhället

En gång i tiden fanns det ett borgerligt motstånd mot storebrorssamhället. Idag ligger man i framkant när det gäller att övervaka, kontrollera och betitta medborgarna. Dina mejl och telefonsamtal skall övervakas, om regeringen får som den vill.

Den mest patetiska man kan tänka sig i denna fråga är Fredrik Federley - retorisk motståndare av stora mått till FRA-lagen som tycks känna mer lojalitet med sin partiledare än med sin övertygelse och därmed kan tänka sig att stöda lagen...

Sådan lojalitet med Ledare har ställt till mycket elände i världen. Ledaren legitimeras av sina undersåtar.

Folkpartisten Birgitta Ohlsson har valt att smyga ut bakvägen inför knapptryckandet i riksdagen - hon har kvittat ut sig och tänker inte gå in i plenisalen... Ett vanligt sätt att slippa ta sitt personliga ansvar. Federley och Ohlsson är för övrigt pigga retoriska förespråkare av personval... Hej och hå! Federley och Ohlsson vet förstås att deras karriärer inom politiken allvarligt skulle skadas om de står upp för sina åsikter. De skulle få Ledarnas Onda Öga på sig...

Det krävs fyra borgerliga ledamöter för att stoppa förslaget i riksdagen - förslaget som medför att din data- och teletrafik skall övervakas.

Det har varit många steg på vägen mot storebrorssamhället. Ett av de första stegen var sättet att bedriva folkbokföring - vilket bland annat mp protesterade mot 1990. Själv brände jag blanketter, och fick Statens Onda Öga på mig. Skrev om det här.

Några av de mest avgörande stegen har faktiskt varit de så kallade kompensatoriska åtgärder som vidtagits med motivet att gränsövervakningen inom EU upphörde. När det tröga, och ofta förnedrande, yttre gränskontrollen försvann, måste den enligt beslut i såväl Europeiska Rådet som Sveriges Riksdag, ersättas med en inre kontroll av medborgarna. Nu följs det upp med att EU-länderna tar efter USA i "kampen mot terrorism" - något som fått till och med fd Säpochefen att reagera...

12 kommentarer:

  1. Det är ynkligt att prata om personval och och sedan inte ens stå upp för de frågor man anser är störtviktiga. Federley och Ohlsson får aldrig min röst efter detta.

    SvaraRadera
  2. Skitbra blogg du har, Schlaug! Ny favorit!

    SvaraRadera
  3. Fredrik Federley (c)
    Fredrik Schulte (m)
    ???

    SvaraRadera
  4. Bäste Birger Schlaug! Jag har under de senaste åren läst nutidshistoria utifrån inrikespolitiskt perspektiv och funnit att miljöpartiet, och inte minst du, i åtskilliga frågor varit föregångare. Det stora problemet för dig och dina vänner har varit att ni legat åtskilliga år före i debatten och sällan fått erkännande för detta när alla vi andra, inte minst andra politiker, kommit lunkande. Detta förhållande har inte bara rört miljöfrågor, utan även frågor som rör ekonomin (!!) och du sätter nu ljuset på ännu en fråga i det inlägg du gjort om storebror.
    Yrvaken pensionerad socialliberal.

    SvaraRadera
  5. Nu måste vi få lite koll på vad folk tycker och tänker i det här landet!
    Hela den här FRA-debatten visar ju hur illa det är ställt. Ingen verkar längre lita på de politiker vi valt att styra oss. VAD är det för jäkla ordning, VA?
    FRA för ett tryggt, tyst och bombsäkert Sverige!

    SvaraRadera
  6. "Det är viktigt att riksdagen har regeringens förtroende i säkerhetspolitiska frågor."

    - Fredrik Schulte, ung moderat.

    Gaaaaah!!!

    Är det inte meningen att det är regeringen som ska ha riksdagens förtroende, och inte tvärtom?!!

    Som vi nämnde i en tidigare diskussion så måste riksdagens roll våldsamt stärkas, och man bör allvarligt överväga att skaffa en författningsdomstol.

    SvaraRadera
  7. Ha, jag kommer ihåg blanketterna, de eldade jag också upp :)

    Självklart har de gröna alltid varit före sin tid, vi var ju de enda som inte stoppade huvudet i sanden för att slippa se vad som verkligen hände.

    Nu händer det mer och vissa tycks få panik! Men de handlar lika irrationellt som förut, speciellt genom det alltid lika korkade greppet att skylla på alla andra.

    SvaraRadera
  8. löjligt att ifrågasätta arbetet för vår säkerhet
    Svensk medborgare

    SvaraRadera
  9. Problemet med terrorbekämpning är, att regimerna lätt kan utnyttja kampens legitimitet till att även hoppa på andra personer/grupper, som regimen finner misshagliga, eller rent av onödiga. Självklart har varje land rätt att bekämpa brottslighet, men då ska det ske medelst metoder som blott minimalt kan skada andra än målgruppen. FRA-lagen är väl som gjord för att nyttjas snett, om makthavaren är en fuling.

    SvaraRadera
  10. Birgitta Ohlsson på FP-Östermalms hemsida
    http://fpostermalm.se/

    FRA.

    1) Det föreligger ett missförstånd bland bloggar och media angående min närvaro vid FRA-voteringen. Jag är inte i Zimbabwe, utkvittad eller bortrest under själva FRA-voteringen. Däremot är jag borta under tisdagen då själva debatten sker (vet ej exakt tid för denna), då vi också har en annan votering.

    2) FRA-voteringen är dock på onsdag morgon 09.00. Då är jag där.

    3) Jag tar mitt beslut på hur jag ska rösta under helgen. Det som påverkar mitt beslut är först och främst min liberala ideologi, men också tankar från människor som betyder något för mig, mitt partidistrikt, stöttande personvalskampanjare från valkampanjerna 2002/2006, åsikter från individer som stöttat mig under mina år i LUF/LS/fp och förstås i o m att jag är en varm vän av det fria personvalet, de som kryssat mig. Vad vänsterpartister, piratpartianhängare eller Timbro tycker påverkar mindre:-)

    Oavsett vilket beslut jag tar kommer det att få konsekvenser för min politiska framtid. Detta hoppas jag att alla förstår. Jag debatterar inte mina ståndpunkter här på nubbs pga resa och hinner dessvärre ej heller svara de över 600 mail jag fått de närmaste dagarna. Får bli en sommarlovsuppgift.

    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Jo, numer förstår man precis det i varje fall inte jag förstod för 30 år sedan, nämligen hur i alla världen Hitler kunde komma till makten och få med sig så många att begå så många illdåd.

    Opportunismen är den mest omfattade "ismen" av alla.

    SvaraRadera
  12. Till 03:02. Men om det är så, då vore vi väl inte med i EU, eller? Det tycks finnas mycket mer folkligt stöd för tanken om ett nordiskt statsförbund. Så vore de makthavande opportunistiska, dvs anpassade efter omständigheterna, då hade vi väl varit gifta med Island, Norge, Danmark och Finland idag.

    Gröna tankar

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.