Jag är utshoppad. Totalt utshoppad. Jag drabbades redan för tolv år sedan av en del smärre symptom. Men lyckades trots detta leva ett ganska normalt liv. Men nu är det slut. Jag känner utanförskapets kalla vinddrag varhelst jag går.
Vi blir alltfler som drabbats och de senaste rönen visar att
vi drabbats av det s.k. Utshoppingssyndromet. Detta består av:
- känslomässig utmattning inför köpbudskap,
- okänslighet inför modenycker
- och låg prestationsförmåga när det gäller konsumtion.
Det absoluta förfallet infaller
då man inte ens känner trängande behov av inhandla en ny plattteve. Då har man
nått det totala konsumtionssammanbrottet.
Vi som drabbats av
konsumtionssammanbrott har ofta råkat ut för en rad kognitiva begränsningar som
upplevs som starkt hämmande. Vi klagar på störningar i minnesfunktionen – har
svårt att lägga reklam på minnet, än svårare att ta del av det sinnliga i reklambudskapen.
Det hela börjar med att man tvångsmässigt zappar bort från tevereklam, klottrar
”Reklam – Nej tack” på sin brevlåda och ber telefonförsäljaren dra åt
helvete.
Man känner dessutom otacksamhet
när man får fina gåvor inlagda i den adresserade reklamen – fina gåvor i form
av en liten blyertspenna, en liten pappershatt eller en serpentin att förgylla
festliga tillfällen med.
Smittorisken uppmärksammas intensivt av både stat och
näringsliv. Stora insatser görs för att förhindra en epidemi. Staten talar om
att med alla medel stoppa utanförskapet och återföra oss vilsna själar till
sunda livsmönster. Näringslivet sponsrar med en informationskampanj
som detta år beräknas gå på drygt 50 miljarder kronor, tio miljarder mer än det
militära försvaret kostar, för att vi skall bli friska och återfår vår
konsumtionshälsa. Man upplever det som en rimlig insats för att få tillbaka oss
stackars satar som inte förstår lyckan i att tillbringa semestrar och annan fri
tid i de konsumtionstempel man byggt för vår frälsnings skull.
Forskare menar att långvariga och upprepade besvikelser över
att den Nyinköpta Saken inte gav någon långvarig lycka kan resultera i
utshopping. Men också att mer personliga brister - i form av inre trygghet,
djupare värderingar och tillfredsställelse med det man har - kan bidra till att
sjukdomen bryter ut. För en del är den yttre
situationen så pass hotfull och orubblig att ingen förändring känns möjlig
trots övermänskliga ansträngningar att lägga onödiga Saker i shoppingvagnen.
Många drabbade upplever en ökad
känslighet i olika sinnen och upplever att konsumtion av allehanda ting är
skadligt för miljön. Allvarligast är det när man i sitt inre får vrångbilder av
att konsumtion har samband med klimatförändringar. Som om man inte begrep att
det räckte med dricka ekologiskt kaffe för att rädda världen.
Personligen sitter jag matt och oengagerad utanför
köptemplen, mer intresserad av att mata duvorna än att gå in och låta mig
frälsas av den nya tidens prästerskap.
Jag erkänner fullt ut att jag missbrukar min tid, att jag
känner mig köptom inombords och inte orkar ge mer i konsumtionsarbetet. Att jag
är en otacksam medborgare som inte förstår att samhället värnar om min själ.
Att lyckan finns i det varma, goda ekonomiska hjul som bara kan snurra om vi
konsumerar mera. Jag har inte ens förstånd nog att pillra i mig ett överdåd av
läkemedel för att må bra, trots att detta skulle medföra god avkastning för
läkemedelsföretagen, och därmed god avkastning på våra pensionsfonder
Jag känner mig som ett asocialt element. Och det värsta är
att jag mår så förbannat bra. Förlåt mig.
Debattartikel i Aftonbladet 2007
Bild: Kaos i synapsernas landskap - detalj från bild av Birger Schlaug
En klassiker! Delar.
SvaraRaderaEn platteve behöver man inte inhandla om inte tjockteven har gått sönder. Förundras över alla platteve. Min "tjockis" fungerar fortfarande trots att omgivningen haft både en, två och tre platteve. Hoppas på många år till då jag kan lyssna och titta på bl.a. Birger i tjockformat.
SvaraRaderaIbland behöver människor pillra i sig piller. Ha förstånd nog att göra det. Det kan gälla liv eller död. Då tänker nog ingen på att läkemedelsbolagen gör vinst. Även de som uppfinner piller har en själ. Läkededelsbolagens vinsthungriga själar verkar dock sakna själ.
Kvinna
lika rund som sin tjockteve.
Haha, ja, en enastående klassiker.
SvaraRaderaBirger!
SvaraRaderaPå tal om konsumtion så har jag mycket svårt att tro på feministernas påstående att kvinnor på något sätt skulle vara mer miljövänliga än män. Jag har inget sådant behov av att förhärliga min egen grupp (män) och skylla allt på några andra (kvinnor) men om feministerna nu sticker ut hakan och påstår något sådant så bör de ju också ha fakta som stödjer det och inte det motsatta. Hur har man räknat? Har man räknat över huvud taget eller bara velat skuta skulden på andra och med sitt nuvarande övertag tänkt att ingen ska granska sanningshalten utan i vanlig ordning bara acceptera det feministerna påstår är sanningen.
Vem är det som oftast springer runt i köpcentra och handlar för nöjes skull? Vem är det oftast i familjen som driver på att man ska skaffa många barn, större hus, nyare kök, åka på utlandssemestrar och upprätthåller detta eviga "presentandet" i tid och otid vid olika bemärkelsedagar och högtider? Vem är det egentligen som upprätthåller statustänkandet och att de män med störst plånbok ses som attraktivare?
Det enda skulle väl i så fall vara om män äter mer och äter mer kött och kanske har lite större bilar och kör mer bil. Men det är inte säkert att det är mannen i familjen som väljer var man ska bo. Mannen får också ofta det tveksamma privilegiet att stå för det mesta av försörjningen i familjen med längre och fler resor som följd och därmed ett behov av en större bil. Om män oftast är större och jobbar mer så kanske de behöver mer och bättre mat också. Hur jag än ser det kan jag inte få det till något annat än rena lögnen för att förhärliga sig själva och skjuta skulden på någon annan. Att slippa ta något eget ansvar.
Är jag som man en större miljöbov än kvinnor så kan jag ta det men jag tycker inte om att bli orättfärdigt anklagad när andra ligger bakom det hela och sedan skyller mej och min grupp för det.
Har du (eller någon annan) några fakta eller någon åsikt om saken?
Jan Örsell.
Det skulle väl vara hon som ville
SvaraRaderaha Johannes Döparens huvud på ett fat,
eller kanske frun som efter mordet
på hennes man, blev Onassis fru.
Inga siffror, blev dom förresten 1gifta?
Roland, intern 147.
Bekymmersamt att inga vänsterkrafter i samhället tar upp konsumtionens-galenskapens "psykopatiska röst": tv-reklamen? Förr såg folk på tv med reklamavbrott. Numera ser folk på reklam med tillfälliga, allt kortare, tv-inslag. Aldrig någon vänster-debatt om kapitalistisk hjärntvätt, den besynnerliga rätten för köpstarka att TVINGA PÅ svaga sin "konsumentupplysning". Att reklam fungerar råder ingen tvekan om. Var är den upprörda debatten? Var är de radikala förslagen om rent förbud? (nej, jag väntar mig förstås inget från (s), de tycker väl detta är "frihetens signum" numera..)
SvaraRaderaAnonym Intern 11:00:00 em
SvaraRaderaSom inspärrad kan du gasta och gapa hur mycket du vill.
Som indian i Gökboet så kan du
bryta dig ut.
Och kanske träffa andra kamrater.
Och med Gemensamma krafter skapa
en frihet tillsammans med Jorden.
Vi alla som skriver på denna blogg
är så jävla korkade att vi pratar
om ett nytt samhälle utan att fatta
att något sådant kommer inte till stånd, om vi inte skapar det själva.
Ett intelligent svar blir ofta:
#Men så gör ju alla andra!#
De flesta kommer att fortsätta med det, att göra som alla andra.
Men de som låtsas vilja något annat och bara fördröjer allt handlande med prat, dem hopas jag
att jag får vänner som hjälper till att jaga tills de håller truten
eller tar sig upp ur fåtöljerna.
Roland Lidén, intern 3714
...och nu har vi varken platt- eller tjock-TV.
SvaraRaderaSkönt!