Så skriver författaren, som jag ska samtala med i kväll, i sin bok Jakten på svenskheten. Det låter urbant Svenssonaktigt, typ surdegsklass. Jag känner mig lite som ett ufo när jag läser boken, när jag var i författarens ålder levde jag - och hade levt - ett helt annat liv än sådant som utspelar sig på Sveavägen och Riksrevisionen. Mitt ufo-liv utspelade sig på vischan, med får och höns och biodling och vedeldning och sinad vattenbrunn och självförsörjning och några kronor kvar vid månadsskiftet. Och dagis ska vi inte bara tala om... Avståndet till sådant var betydande.
Författaren heter Qaisar Mahmood, och han tar motorcykeln och letar efter det som skulle kunna tänkas vara svenskheten. Han drar till Värmland på motorcykel, för där sägs det att svenskheten finns, fast den kanske mest av allt fanns på Sveavägen, om den nu finns alls. Han drar vidare och letar och finner allt möjligt. Om det skall vi tala. Själv kallar han sig svartskalle och har svårt för begreppet invandrare.
Kunskapskanalen torsdag 19.00.
Repris 24.00 samt fredag 09.00.
Imorgon:
Vad är pengar?
Om det samtalar jag imorgon kväll med Andreas Cervenka.
Kunskapskanalen 19.00.
Spännande, intressant bok!
SvaraRaderaJag tänker att kulturer var om inte vanligare-, så åtminstone mer utformade utifrån den lokala kontexten tidigare, alltså jordmån, flora och fauna, väder och vind, emergisignaturen, samt det i stort sätt alltid, men kanske till mindre del än omgivningens, invandrade folkets rötter/historia -
SvaraRaderaMedans idag kulturerna tenderar att likriktas och förstöras pga att vi lever i det fossila högenergisamhället med dess konkurrens och tillväxt Kapitalism.
Det "fria" rörliga Kapitalet kan idag i ett litet huj slå sönder snart sagt den allra äldsta eller mest välmående kultur, bara "sisådär"...
I den skulddrivna tillväxtekonomin är snart sagt alla exponerade för denna fossila kapitalistiska kraft och hunger - få är dem som äger/ror över sina produktionsmedel, sitt arbete och sin valuta...
Han har i alla fall stockholmarens syn på lantisen. Helt underbart egocentrerad beskrivning av hur lantisarna tittar på honom, som om de aldrig sett någon med svart hår o mörk hy förut. Klart de har, men inte gillar de stockholmare för det :-)
SvaraRaderaSen är det intressant hur han nekar etniska svenskar att känna den alienation Birger beskriver inför "surdegslivet". Det är bara han själv som kan känna en äkta alienation. Själv undviker jag noga att befinna mig i den stockholmsvärlden han beskriver, trots att den skulle kunna vara min. Inte en värld jag skulle trivas i och min alienation är äkta trots mitt blonda hår.
Även Jan Oskar Sverre Lucien Henri Guillou kallar sig svartskalle ibland. Åtminstone gjorde han det innan han blev gråhårig.
SvaraRaderaAnders
Pengar?
SvaraRaderahttp://newsroom.sebgroup.com/sv/Inlagg/2012/Skuldsatt-varld---var-kommer-pengarna-ifran/
Chefen för Financial Management Anders Kvist, SEB:
Vi banker kan ju inte själva skapa några pengar, utan förmedlar bara medel, det vill säga riktiga tillgångar, mellan dem som vill låna ut och dem som vill låna.
Chefsekonom Robert Bergqvist, SEB:
Det är centralbanker i självständiga stater med egen valuta som kan skapa pengar. De har inga balansmässiga begränsningar för hur mycket pengar de kan skapa och det kan gå fort.
Andreas Cervenka, SvD:
Men banker behöver inte centralbanker för att göra pengar.
Varje gång du tar ett lån från en bank skapar banken pengarna och sätter in dem på ditt konto. Det enda banken behöver se till är att hålla tillräckligt med totala reserver.
Det är typiskt svenskt, skulle jag säga, att ständigt fråga sig vad som är svenskt. Hur som helst är det anmärkningsvärt hur känsligt det tycks vara att tala om kulturella särdrag avseende Sverige, medan det inte tycks vara det när man talar om andra kulturer. Folk brukar inte ha svårt att tala om hur "folk är i paris", hur "spanjorerna är", hur "tyskarna beter sig" o.s.v., men när det handlar om svenskar, då tar det stopp. Förresten Birger så säger du i din bok Svarta oliver och gröna drömmar:"Lögnen kan få dystra politiska konsekvenser. Under många år fanns en outtalad överenskommelse mellan journalister, politiker och tyckare att inte säga sanningen om det framväxande mångkulturella samhället. Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Vi satt i teve och förnekade att det vid sidan av det positiva och nödvändiga också fanns svårigheter och problem. Människor utanför den lilla svenska tyckareliten kände naturligtvis inte igen sig. Politiker ansågs leva långt borta från verkligheten. Ny demokrati föddes som en följd av den välmenande lögnen och den hatfyllda lögnen kunde ta säte i parlamentet." I denna video säger du raka motsatsen (http://www.youtube.com/watch?v=UF-vmcaI_mk (3:18)), att du var en av dem som redan från början "tog debatten mot Sverigedemokraterna"!? Skäms du inte nu i efterhand över dina lögner?
SvaraRadera/Stefan L.
Riktigt bra intervju!
SvaraRaderaFörfattaren utnyttjar ord som blatte, svartskalle och hittar svensk kultur (snåla) medan vit man och kvinna icke får nyttja dessa ord eller tala om nationell kultur. Intervjun var bra, författaren var bra, men lär vi oss äv vad som sas och skrivits i boken?
SvaraRadera