torsdag 30 augusti 2012

Alliansen tänker i banor... men sedan då?

Omsorg om järnväg borde dock kommit tidigare
Så har då regeringen, redan två år före valet, presenterat det ganska många visste skulle komma: en investeringsplan för viss omsorg om järnvägen.

Till min oförställda glädje gick man inte på MP:s linje om så kallade höghastighetståg utan sansade sig och satsade på mer konventionell räls där framtida tågset kan vandra fram med en hygglig bit över 25 mil i timmen. Detta säger jag trots att jag läst den utmärkta pläderingen för höghastighetståg i den lilla skriften Bättre med tåg av Hans Sternlycke.

Till och med DN har snappat det där med höghastighetsbanors oförmåga att ta hänsyn till lokala natur- och miljövärden. Dessutom: vi bör snarare bygga samhället för minskade transport- och resebehov än ökade. Till råga på allt: i ett gott samhälle har man inte så förbannat bråttom!

Nu handlar regeringens planer egentligen inte om så mycket pengar som kanske många tror. De 55 miljarder man talar om är utspridda på många år.

Drift och underhåll skall bara - jo, det är bara i dessa sammanhang - tillföras 1,7 miljarder årligen. Från och med 2014, till och med 2025. Som om denna regering kan besluta om något som ligger utanför denna mandatperiod... För övrigt menar Trafikverket att den dubbla summan behövs för att komma tillrätta med de problem som uppstått efter årtiondens försummande.

Nybyggen som Ostlänken skall starta 2017 och hålla på i drygt 10 år. Det är alltså en ganska liten summa det handlar om årligen. Det är denna som MP ogillar eftersom man vill ha tåg som går några mil snabbare i timmen än vad som nu planeras.

Det finns dock ett litet aber med regeringens planer: Allt skall ske om statens finanser så tillåter. Och vad statens finanser tillåter beror bland annat på vilka skatter som betalas in. Observera att de årliga satsningarna på järnvägen är mindre än en bråkdel av de skattesänkning som Alliansen genomfört.

När det kniper handlar det således om prioriteringar mellan sänkta skatter för ökad konsumtion eller investeringar i en hållbar framtid. Inom ramen för investeringar finns också prioriteringar mellan investeringar i järnväg och väg - en liten fågel, med hygglig insyn, viskade igår i mitt öra att miljövännerna kanske inte blir så glada när de kommer att se hur stor satsningen på bilismens blir i höstens budgetpapper...

Märkas skall också att regeringens budgetprognos inte är ett dyft trovärdig - och planer för den framtid som ligger bortom denna regerings maktinnehav grundas ju på finansdepartementets föga trovärdiga budgetprognosen. Dessutom har vare sig regering eller opposition analyserat vad en som händer i den globala, och därmed också nationella, ekonomin när eran av billiga olja är på väg att ta slut och när tillväxten bara kan upprätthållas med lånade pengar. Vi vet tyvärr mycket lite om hur världen ser ut om tio år. Och, vad värre, regering och opposition verkar inte speciellt road av att fundera över saken.

Tyvärr finns också ett annat problem, vilket SEKO pekar på idag och som jag verkligen håller med om: den avreglerade, för att inte säga kaotiska, modellen för upphandling av underhåll och drift av järnvägen riskerar att pengar hamnar i fickor som är mer intresserade av vinsten än av järnvägen. Oppositionen har krävt förändringar, frågan är om sossarna är villiga att gå tillräckligt långt i avprivatisering och avfragmentering eller om man skall löfvena även här.

Slutsats: kampen för järnvägen är allt annat än vunnen än. Men för ett avdankat språkrör är det ju lite kul att järnvägens fiender - jo, under åren i politiken mötte jag åtskilliga borgerliga politiker som ironiserade över järnvägen - känt sig manade att fundera i banor.



Kommentarsfunktion: Efter önskemål från flera kommentatorer har kravet på att "tala om att man inte är en robot" tagits bort. Flera anser att det blivit allt svårare att se vilka bokstäver och siffror man skall skriva. Istället krävs nu att man har ett konto och därmed inte kan vara "anonym" på det tidigare sättet. Den här modellen prövas i första hand någon vecka för att därefter utvärderas.

4 kommentarer:

  1. Ang kommentering, Birger; som jag förstår det kan man ta bort ordverifieringen, dvs den där robottest-grejen, utan att behöva ta bort möjligheten för anonyma att kommentera.
    Jag tog bort ordverifieringen för länge sedan eftersom bokstäverna och siffror blev allt svårare att läsa.

    SvaraRadera
  2. Monica, jovisst kan man ta bort robotgrejen utan att ta bort möjligheten för anonyma kommentarer. Men jag vill inte ha fritt fram för reklambudskap och anonyma rasistiska utrop i kommentarsfältet. Utvärderar efter någon vecka.

    SvaraRadera
  3. Testa också att ha det helt öppet. Bloggers spamfilter är effektivt. Jag förstår egentligen inte varför de har kvar robotgrejen. Men det är bra att kolla skräpposten på blogger ibland eftersom riktiga kommentarer kan hamna där ibland, precis som med vanligt mail.

    SvaraRadera
  4. Testar inloggning, ett, två...

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.