söndag 25 december 2011

Jag minns en vinter...

Jag minns en vintermorgon när jag – under jakt på julgran - mötte en riktig, bred häst med lugg i pannan. Bakom hästen dinglade några stockar. Det är inte så brukligt nuförtiden att breda hästar med lugg i pannan drar stock genom skogarna. Det är inte brukligt att någon häst överhuvudtaget drar stock genom skogarna. Men den här hästen gjorde det. 

Det gick en man bakom med tömmar i händerna. Det går bra det här, sa han när jag frågade. Han var nyss fyllda sextiofyra, sa han. Han var på väg mot skogsvägen. Där skulle han lämpa av stockarna för att sedan lassa upp dom på en vagn och köra dem vidare till stora vägen. Även vagnen skulle dras av hästen, berättade han. Men det skulle få bli i morgon.

– Jag drar in tjugo löskubik på en dag, sa han. Och lade till: I juletider får skotaren stå på gården. Den står på gården och den kostade trehundrafemtitusen. Men den får stå. Har du suttit en hel dag och skakat i buller och fanstyg så är du trött på kvällen. Trött och tom. Nej, skotaren får stå.

– Visst blir jag trött nu också, fortsatte han. Trött med hästen. Trött blir jag. Men inte tom. Jag är trött när jag kommer hem, men inte tom förstår du.

Hästen har sin begränsning, berättade han och muttrade något om att man som skogsbrukare ska sitta och ”skaka i en jävla hytt och göra spår i skogen för varenda pinne som skall hämtas”. Och ensamt är det. Ensamt.

– Men det säger jag dig. Mig lurar dom inte längre. Hästen är bra. När jag kommer hem är jag trött. Men jag är banne mig inte tom. Hur kostnadskalkylerar man tomheten? Men den är minst lika tung som räntan. Vi har blivit lurade, förstår du. Lurade. Tala om det för världen du! Du som sitter och blarrar i teve titt som tätt. Tala om det. Tala om att plånboken, hur stinn den än är, bara kan fylla fickan. Inte bröstet.

Han berättade att hästen hette Brunte därför att en bred, trygg häst med ljus lugg i pannan skall heta just Brunte.Nu går det ingen häst i skogen. Skotarn tog förresten hela skogen för några år sedan, nu skall det bli trädplantering. Att det inte går nån häst och drar stock kan jag förstå, hur man kan förvandla en skog till en timmeråker är svårt att förstå. Och hur politiker av allehanda färger kallar timmeråkrar för skog är än mer obegripligt.

– Vi förstår varandra, Brunte och jag. Inte förstår John Deere och jag varandra.

Nu är både bonden och hästen döda. Inte för att vargen tog dem, utan för att åldern tog hästen och ensamheten tog bonden. Adventsljusstakarna står i hans fönster året om och slyet har anfallit den lilla gården från alla håll. Jag borde ha köpt det där huset, vårdat det ömt och låtit ljus strömma från dess själsrika fönster under kalla vinternätter. Tagit kamp mot slyet som anföll, bytt trasiga tegelpannor på taken och vördat hans minne.

16 kommentarer:

  1. Vart ligger hans gård? Skåne, Norrland, Gotland?

    SvaraRadera
  2. Kära du ! Fråga inte vart gården ligger. De orden är ju totalt oförenliga,såvida du inte talar någon speciell dialekt.
    Lugn,tidlös oföränderlighet,"flytt´int´"...
    Var bor du? God Jul!

    SvaraRadera
  3. Förbaskat bra skrivet -och sant! Denna händelse har upprepat sig i hela landet och skogar skövlas.
    När ska synda´rn vakna.

    SvaraRadera
  4. Du kan berätta som Slas, vackert, underfundigt och med mening. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Härlig text. Tack Birger!

    # Just det: VAR är befintlighet, medan VART är riktning. Men hur hindra en hel generation att rätta sig?

    # Idag hörde vi Fredrik Lindström kåsera i programmet Vinter, SR P1. Här visades en ny sympatisk sida, som jag inte visste fanns, nämligen Fredrik Lindström som gröntänkare. Vet någon om han är med i Steg3 ?

    Gt

    SvaraRadera
  6. Härlig text. Tack Birger!

    # Just det: VAR är befintlighet, medan VART är riktning. Men hur hindra en hel generation att rätta sig?

    # Idag hörde vi Fredrik Lindström kåsera i programmet Vinter, SR P1. Här visades en ny sympatisk sida, som jag inte visste fanns, nämligen Fredrik Lindström som gröntänkare. Vet någon om han är med i Steg3 ?

    Gt

    SvaraRadera
  7. # Men hur få en hel generation att rätta sig? Så ska det förstås heta.

    Gt

    SvaraRadera
  8. Fast Brunte betyder "brun häst" och en brun häst har svart man och svans. De flesta nordvenskar är bruna. Hästen på bilden är en fux (troligen en ardenner eller en ardennerkorsning), inte en brun häst och den hette nog inte Brunte.
    Di gamle visste di och syndade inte mot hästnamnreglerna :-).

    SvaraRadera
  9. Min farbror hade en brun ardenner som kallades Brunte.

    SvaraRadera
  10. Fredrik Lindström har skrivit en utmärkt bok och på den gjort en förhoppningsvis och högst troligt utmärkt föreställning (ska ses nästa år) som drar ner byxorna på hela konsumtionssamhället. Ett outstanding grepp för att nå in i människor som den gröna rörelsen är ljusår ifrån att förmå. Jag rekommenderar Lindströms och Schyfferts Ljust&Fräscht-bok varmt. Titeln har blivit ett stående påminnande skämt mellan mig och systerdottern.

    SvaraRadera
  11. Gröna partiet.

    Bjud in Fredrik Lindström, denna doldis inom det gröna!

    SvaraRadera
  12. God jul lite i efterskott, Birger.

    Vet du, det finns några fortfarande som kör med häst, både i skogen och på åkern. Och när "farbröderna" håller kurs för att lära ut den gamla kunskapen, då står vi yngre i kö för att få vara med.

    Hästkurs del 1:http://www.bjorso.com/horse-1.html

    Hästkurs del 2: http://www.bjorso.com/horse-2.html

    Hästkurs del 3: http://www.bjorso.com/horse-3.html (hö't vi hässjade ligger på min skulle nu :-) )

    Och ett litet bonusreportage från vårbruket: http://www.bjorso.com/varplog.html

    Det låter kanske mossigt och bakåtsträvande för vissa, det där med "häst och vagn", men faktiskt så finns det de som har räknat på det, och hästen är det effektivaste "biobränslet" av alla. Minsann! :-)

    Förresten hette alla hästarna på min farfarsfars gård just "Brunte". Valackerna alltså. Stona hette "Freja". Allihop. Det finns gamla anteckningsböcker sparade med noteringar som "Gamle Brunte död." och "Köpt ny Brunte".

    SvaraRadera
  13. P.S. Min granne sköter sin skog med enbart sin nordsvensk Axel, en kälke (doning), en timmersax, en motorsåg och ett spett: http://www.unt.se/osthammar/axel---en-fyrbent-skogsbrukare-1169326.aspx

    Han säger i artikeln att han anlitar firma med maskin för slutavverkning, men det har han såvitt jag vet bara gjort på en liten, liten yta.

    Mellanskog ordnade en skogsdag hos Bosse i höstas, och hjälp så fin och välskött hans skog var. D.S.

    SvaraRadera
  14. Tyckte mycket om att läsa din lite vemodigt stämda betraktelse. Håller med någon ovanför att det andas lite Slas.

    Din text minner min om en gammal julvisa som min mormor lärde mig när jag var barn. Alice Tegnér kanske, jag vet faktiskt inte. Till saken hör att min bror heter Anders och Stina byttes givetvis ut mot mitt namn. Jag har fört visan vidare till mina barn. Så här är texten:

    Snart julen är här, uppå dörren han bankar
    och tomten han går i de djupaste tankar.
    Där tyst mellan uthus och stugor han vankar
    vad skall jag ge barnen till julklapp i år?

    Jag ger väl åt Anders en pisk som kan smälla
    och åt Stina en docka, som mamma kan gnälla
    åt Tore en bössa att indianerna fälla
    och åt lillan ett lamm som kan bräka bä, bä!

    En julgran jag också tar hem ifrån skogen
    åt sparvarna finns nog en kärve på logen.
    Och BRUNTE får havre, ett köttben får Trogen
    och själv får jag säkert ett stort fat med gröt!

    God fortsättning!
    Anita

    SvaraRadera
  15. "...hästen är det effektivaste "biobränslet" av alla."

    Verkligen! Då vet vi vad vi ska elda våra kraftvärmeverk med. Häst!

    SvaraRadera
  16. Min granne har bruna nordsvenskar och han kör stockar från sin skog med dem.
    En annan granne tar mskinen och hyvlar sin skog så att inte ens älgen med sina långa ben kan gå där.

    Det är verkligen skillnad hur man vårdar naturen. Jag föredrar den första grannen.
    Men allting hadlar ju om pengar.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.