"Reklamens uppgift är ju att hjälpa konsumenten att välja..."
Anne Årneby, vd för Storåkers McCann - en av Sveriges största reklambyrå.
McCann är världens största reklambyrånätverk och uttalandet är från en intervju i SvD..
På bilden är det inte Anne Årneby, utan bara ett resultat av en reklambyrå.
Skelett, the best a man can get...
Kronfågel är en av Storåker McCanns kunder. Man hjälper konsumenten att slippa veta hur höns föds upp genom att kalla de industriuppfödda hönsen för Svensk gårdskyckling (sic!) och berätta att "uppfödningen sker inomhus enligt konstruktioner som gör det omöjligt för vilda djur, som möss eller fåglar, att komma in". Påminner mig om rättaren på Harpsund som motiverade att korna fick stå inne hela året med att dom då slapp utsättas för flugor och taggtråd.
Det känns skönt, att julen inte gjort dig däst och mindre bitsk!
SvaraRadera"Skelett, the best a man can get..." Haha, du är ju bara för underbar.
SvaraRaderaReklamens uppgift är att få människor att konsumera, till vilket pris som helst. Så enkelt är det.
SvaraRaderaDu utelämnade "Eller välja bort" från mitt citat. Vilket din bild väl illustrerar. Hälsar Anne Årneby
SvaraRaderaEftersom konsumtionen betyder så mycket i våra liv, är det inte konstigt att de som tillverkar och säljer vill ha ett ord med i laget. Det är oerhört starka krafter och behov det handlar om, reklamen bara hjälper till. Se exempelvis på sminkindustrin, som huvudsakligen vänder sig till flickor och kvinnor. Sminkat sig har kvinnor gjort i årtusenden, långt innan reklamen fanns. Sminket fyller en funktion och ett behov. Tim Jackson skriver i sin bok "Välfärd utan tillväxt" om varför vi fortsätter att konsumera trots att våra grundläggande behov är tillfredsställda. Konsumtionen fyller andra behov hos oss och i våra samhällen. Med hjälp av konsumtionen visar vi vem vi är, vår tillhörighet och identitet. Allt detta går mycket långt tillbaka i släktet Homos historia. Då var beteendet säkerligen inget problem. Problemen uppstår i dag när våra möjligheter att producera är närmast obegränsade. Det har blivit industri, och denna spelar på våra behov och vill också gärna styra dem. Vår tid kräver medvetna människor som gör medvetna val. De allra flesta väljer dock att "flyta med" eftersom man inte vill avvika. Att vara gruppen till lags är också ett mycket starkt behov hos oss, nedärvt sedan årtusenden.
SvaraRaderaAnne Årneby, det brukar ju förstås inte i reklamen framgå att man bör undvika att köpa gårdskycklingar, vårda sina kläder så de håller längre eller ska vara nöjd med det man har. Därav tyckte jag nog ditt tillägg var lite dubiöst...:-). När jag 1989 skrev boken Miljön, makten och friheten citerade jag en reklamguru som berättat att framtidens reklam helt och hållet måste rikta sig till magen, inte till hjärnan. När han sagt detta blev det en del ståhej, vänner av reklam menade att så illa kan det inte alls gå... Idag är det väl ändå mycket litet av reklamflödet som riktar sig till hjärnan. Information är det ont om, mer eller mindre inlindad nonsens är det gott om. Det handlar mer om att vilseleda än att vara ärlig. Svensk gårdskyckling är ju typexempel på hur man försöker ge sken av något som inte är.
SvaraRaderaMest aggressiv är väl alkoholreklamen. Den nöjer sig inte med annonser, utan ska även ha produktplacering i TV mm. Plus alla kockprogram och s.k. konsumentupplysningar, där alkoholbranschen får sitt kanske bästa skyltfönster.
SvaraRaderaVi ges mycket riktigt hjälp med att välja vilken väg vi ska ta för att få vår skrumplever.
Nåja, branschen vill förstås inte att vi ska supa ihjäl oss, för det betyder ju kundbortfall. Vi ska dricka "lagom".
Gäller även övrigt knark?