Ikväll klockan 19.00 (Kunskapskanalen, SVT) tänker jag försöka få utrett när och varför det blev politisk tillhörighet att vara muslim eller hindu.
Kan engelsmännen möjligen haft ett finger med i det spelet? Eller är det en fullt naturlig utveckling att gå från religiös övertygelse till politisk identitet?
Jag samtalar med Henrik Chetan Aspengren, som kommit ut med en bok om Pakistan. Och jag kan förstås inte heller undvika frågan: Hur kommer det sig att militären har minst lika stort inflytande som politiker på människors vardagsliv i Pakistan?
Kanske kan jag till och med få utrett varför jag själv är så fascinerad av Fatima Bhutto - författaren i den kända familjen som så många vill se som ny premiärminister.
Närmaste veckan ser för övrigt ut så här - hoppas vi ses någonstans...:
Växjö lördag 10 september
St Sigfrids folkhögskola 10.00. Talar under rubriken Dessa urvattnade manliga själar i smaklösa kvinnohöljen - om tiden, samhället och kampen för rösträtt. Arrangör: Elin Wägners-Sällskapet. Mer info och anmälan här.
SVT Måndag 12 september
Kunskapskanalen 19.00: Samtalar med Pelle Strindlund om gamla tiders slaveri och hur detta kan jämföras med dagens behandlingen av djur.
Hofors lördag 17 september
Folkets Hus kl 11.30. Talar på temat: Elin Wägner och kampen för miljö, fred och rösträtt.
Hofors söndagen 18 september
Kyrkan Hofors 11.00 : Inbjuden att predika på temat Medmänsklighet.
Den 12 - 22 september sänds i teve från Engelbergs Bruk ett seminarium om grön ideologi, gröna visioner och grön historia. Där talar bland annat Per Gahrton, Åsa Romson, Carl Schlyter, Lotta Hedström, jag samt Stefan Edman och Lennart Daléus.
Frågan är intressant! Var det inte engelsmännen som började dela upp befolkningen i Indien i politiska grupper?
SvaraRaderaRey V.
För ett antal år sedan skrev jag ett blogginlägg, där jag förundrade mig över indelningen i Bosnien, Serber, Kroater och Muslimer.
SvaraRaderaOaaah, va kul, sätter oss i koldioxidsprutande bil och ger oss av till Hofors nästa helg där det blir dubbelt Birger! Får ta kollektivtrafiken till jobbet veckan därpå, som kompensation, trots att det tar 40 minuter längre. Lovar.
SvaraRaderaStina o Göran
Klockan 19. Låter riktigt spännande.
SvaraRaderaEric
Svaret på din fråga i rubriken är väl att det har det varit så länge som det har funnits religion. En religion är uppbygd av många beståndsdelar, där själva tron är en liten del. Förutom allt annat är de även politiska rörelser.
SvaraRadera.
SvaraRaderaVäckelsemötet på
Engelbergs Bruk
kommer jag inte att missa.
Därför att de flesta av Sveriges bästa predikanter är med!
Anonym 08:58,
SvaraRaderajag vet inte om mina landsmän delade upp befolkningen i Indien i politiska grupper.
Varför skulle de göra det? Britterna - där ju engelsmännen utgör den största beståndsdelen - var ju duktiga på att söndra och härska vid behov. Fanns ett behov av att söndra och härska?
Levde hinduer och muslimer - och sikher, med flera - i harmoni innan britterna koloniserade Indien? Var inte den hinduiska befolkningen redan uppdelad i kaster?
Jag tror inte att människorna i Indien levde i harmoni före koloniseringen. Möjligen i någon sorts balans, någon sorts stiltje. Den splittring, den eventuella disharmoni som fanns lät nog kolonialmakten inte bli att utnyttja.
Kanske fanns sedan länge spänningar mellan hinduer och muslimer som gjorde att muslimerna så småningom önskade sig ett eget land/egna länder.
Jag vet för lite om ämnet, men vill inte utan vidare ta på mig någon historisk skuld bara för att jag råkade födas i England.
Hej!
SvaraRaderaIntressant samtal mellan Birger och Henrik! Svaret på frågan om kolonialmaktens ansvar fanns i programmet, kolonialmakten valde att politiskt dela upp hinduer och muslimer i olika valkretsar utifrån vilken religion de tillhörde! Det är ju som om vi skulle dela upp Stockholm i en muslimsk valkrets, en kristen, en ateistisk istället för att ha valkretsar geografiskt. Det hade kanske gått illa ändå vid delningen av Indien i Indien och Pakistan men detta förfarande innebar att man gjorde politik av religionen i en region där man kunnat leva sida vid sida.
Men det skall inte Fred och andra engelsmän idag skuldbeläggas för förstås.
Rey V.
Koranen propagerar ju väldigt mycket för att sprida religionen, jihad är varje muslims skyldighet, så det blir väl ofta så att islam också är en ideologi, en önskan att förändra samhället, och inte bara en privatsak inom hemmets fyra väggar.
SvaraRaderaVet inte så mycket om hinduismen men den verkar inte alls lika missionerande. Men om den fungerar som en sorts motpol till islam så blir den väl politik i den bemärkelsen.