torsdag 31 oktober 2013

Förklaringen för vurmen för vinster i skolan utredd

Det var Uppdrag granskning som redovisade hur det står till
Nu har solen gått upp. Tabletten ramlat ner. Förklaringen lagd i ljuset.

Jag har alltid undrat hur det kan komma sig att Miljöpartiet frångick sin absolut negativa - och djupt ideologiskt grundande -  syn när det gäller vinstdrivande bolag i skolbranschen. Förklaringen finns, åtminstone till stor del, i det uttalande som f.d. riksdagsledamoten, gruppledaren och språkrörskandidaten - numera ordförande i Friskolornas riksförbund - Mikaela Valtersson gjorde igår. 

Hon skulle kommentera det faktum, som väl alla sedan länge känt till, att friskolor naturligtvis hellre tar emot skolpengen från välartade barn än från vanartiga barn som kostar mer att ha i skolan. Hon sa att hon inte hört talas om det. Därmed utgör hon ett unikum.

Hon berättade det i radions Studio Ett igår (tack för tipset, alla ni som hört av er!). Här finns det samtal som lägger ljus på varför det gick som det gick med Miljöpartiets skolpolitik.

Mikaela Valtersson försöker dessutom förklara att det inte är lönsamt för skolor att välja välartade elever. Något mer verklighetsfrånvänt påstående är väl bara möjligt att göra i en atmosfär där nyliberalismen satt sina spår i själva hjärnsynapserna.

Självfallet utgör stökiga elever a) att ägarna kan ta ut mindre vinst från den skolpeng som följer eleven och b) att välartade barns föräldrar gärna väljer en skola med bara välartade barn vilket genererar större möjlighet till större vinst till ägarna. En drivkraft på marknaden är vinst. Det är själva motorn i systemet.

Även att ge felaktigt höga betyg är baserat på den verklighet som aktörer på en marknad lever: man måste få kunder, höga betyg är bra reklam som lockar fler kunder som kommer med sin pengapåse ur vilken en del skall gå till vinst. Så fungerar marknad. Inget konstigt med det. Det är marknadens funktion. När man försöker låtsas som något annat blir det ju bara larvigt. Ibland är marknad jättebra, rationellt, smart. Ibland är det bekymmersamt. Ibland rent irrationellt. Som i fallet skola.

Problemet är att de pusselbitar som lagts - av ideologiska, okunniga eller naiva skäl -  tillsammans bildar ett skolpussel som är allt annat än gott. Pusselbitarna är främst a) fritt skolval, b) skolpeng som följer eleven, c) vinstsyftande bolag, d) öppning för ägare som är totalt ointresserad av pedagogik, e) marknadens krav på icke-insyn. Varje enskild pusselbit kan motiveras med bra enskilda sakargument. Men helheten blir minst sagt bekymmersam. Något annat kan man inte vänta sig. Om man inte är ett unikum.


31 kommentarer:

  1. De elever som du kallar stökiga har alltid funnits. Jag minns min egen skoltid. Några få elever i varje klass förstörde mycket av lektionstiden, men detta fick inga konskevenser. Vi som ville plugga fick i stället lida oss igenom skoltiden. Rättvist? Nej.
    Alla föräldrar vill att deras barn ska få bästa möjliga start i livet, och här är skolan kanske det allra viktigaste. Förr kunde de rika välja bästa möjliga skola åt sina barn. Idag kan alla välja skola, en fantastisk reform. Men då innebär ju det att man även idag väljer den skola som man anser vara bäst, och hit hör att skolan ska vara fri från "stökiga" elever. Annars blir det ju som under min egen skoltid.
    Nå, men vad gör vi då med "stökiga" elever? Vilken skola ska de gå i? Är det rättvist att stoppa in dem i skolan där de motiverade eleverna finns? Det tycker inte jag. Det förfaringssättet drabbar ju en mängd elever. Låt i stället de "stökiga" eleverna bilda små klasser med duktiga lärare som tar sig an deras problem. Så får även dessa elever lära sig någonting. Kanske de så småningom kan gå tillbaka till den vanliga skolan igen.
    Den tiden då de missanpassade eleverna tilläts förstöra skolorna borde vara passé. Men satsa mycket mera resurser på dessa få elever.

    SvaraRadera
  2. Kommunismen såg ut att vara en bra idé - i teorin.

    Nyliberalismen såg ut att vara en bra idé - i teorin.

    Felande länken tycks vara brister/begränsningar i det mänskliga psyket. Vi tycks inte besitta den mognad som krävs för att leva upp till vackra visioner.

    SÅ: VAD GÖR VI NU!?

    SvaraRadera
  3. Nyliberalismen har väl satt sina spår överallt.

    Unikum betyder att någonting är ensamt i sitt slag. Den enda individen av sin ras. Det kan man knappast beskylla Mikaela Valtersson för att vara.

    Kan vi inte kalla saker och ting för vad det är dvs. privata skolor istället för friskolor. Kommunala skolor och privata skolor. Så fort ordet fri finns med blir vi som tossiga. Mänskligheten vet ju inte vad frihet är ännu. Det börjar bli "ganska" uppenbart.

    När det gäller privata skolor så verkar vi vara Unikum när det gäller synen på vinst. Men hela EU konceptet bygger ju på fullständig privatisering? Eller är det fel?
    Så vad är det som säger att inte övriga medlemsländer kommer att följa efter?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  4. anita Så vad gör vi nu frågar du.
    Jan Björklund hade inte han ett förslag? Sa han inte något om att skolinspektionen måste ta till annat. Metoder liknande Uppdrag gransknings...

    Det låter väl bra passar bra i ett övervakningssamhälle. Alla spanar på allt och alla.

    SvaraRadera
  5. http://schlaug.blogspot.se/2013/06/folkomrostning-om-eu.html

    SvaraRadera
  6. 88 minuter är för långt att lyssna på. Kan du ange något kortare parti som är värt att lyssna på?

    Som jag uppfattar det var Mikaela Valterssons politiska gärning hårt styrd av profitlust. "Follow the money" är principen man skall använda när man skall förstå sig på hennes politiska ställningstaganden. Hon hade något inlägg på Newsmill med innebörden att alla har en mänsklig rättighet att gå på vilken friskola de vill. Nåt sånt. Men jag vill inte bli tjatig...


    Miljöpartiet verkar tyvärr vara ett enkelt byte för alla slags särintressen. Partiet klarar inte av att stå emot när lindrigt förklädda nyliberaler kommer med välfylld penningpung och lär miljöpartisterna hur de skall tolka ordet solidaritet.

    SvaraRadera
  7. Anita
    ..vad gör vi nu?
    Vi slutar upp med att TÄVLA i alla möjliga livets sammanhang.
    Den tävlingen är avklarad, i samma ögonblick som ägget blir befruktat.
    Vi är alla vinnare.Det borde vi alla förstå.

    Coola, intelligenta och andligen empatiska människor i meningsfullt arbete,
    som generöst hjälper varandra, blir då en självklarhet.
    Från ljusa vaggan till mörka graven, vi alla då hjälper varandra på traven.

    mvh Bonden Berta

    SvaraRadera
  8. # anita

    Vi behöver förvisso bättre visioner än de som politikerna har försökt mata oss med de senaste årtiondena.

    "Medborgarlön i alla länder!" är den rätta parollen och visionen, även om det tar ett tag att förverkliga den.

    SvaraRadera
  9. Så vad gör vi nu?
    Tänker över frågan som Birger Schlaug ställde tidigare.

    "Folkomrösta om EU?"

    SvaraRadera
  10. Lisbeu ut en minut i klockan ett
    Kan man inte tacka nej till lunch
    Om vi lärt oss vett och etikett
    EU kokat ärtersoppa nu till punch


    De oss nu till bordet ber oss sätta
    Sedan kan vi alla för varann berätta
    Om vårt forna liv som fattig singel
    Om vi nu kan höras i allt mingel.

    BB-poeusi

    SvaraRadera
  11. Bonden Berta, en andlig revolution, alltså. Som måste börja inifrån, i varje individ. Jag är helt med dig!

    Men HUR ska det gå till???

    Finns det något som pekar på att mänskligheten utvecklas åt det hållet? Jag svarar själv: nej, nog ser det ganska dystert ut.

    Kanske David Jonstad har rätt, att det först krävs en rejäl kollaps - sedan kan de som överlevt börja om från början. Utan alla ismer!

    SvaraRadera
  12. Har hon så dålig koll eller är det bluff? Jag minns en intervju där hon försvarade brist på skolmatsalar (och annat) med att det var bra lokalutnyttjande att äta skolmat i sin lektionssal.

    Vilken valfrihet är det att behöva anmäla sitt barn till en skola direkt vid födseln och sedan inte kunna flytta?

    Är Mikaela Valtersson fortfarande medlem i Miljöpartiet?
    Och vilket är MPs officiella politik i skolfrågan? Har för mig att senaste kongressen gick emot partiledningen, men det har man inte sett mycket av.

    Expressen talar idag klarspråk om hur långt det har gått: ”Att lappa och laga på dagens skolmodell kommer inte att hjälpa. Sverige behöver en skolkommission som förutsättningslöst omprövar allt, från det fria skolvalet och friskolornas vinstuttag till betyg och lärarlöner. Och denna kommission bör bestå av toppkrafter och respekterade skolforskare. Men inte en enda svensk politiker.”
    Tidigare i veckan ” Att de svenska socialdemokraterna har hamnat till höger om norska Höyre och Fremskrittspartiet i synen på vinster i skolan säger det mesta.”

    Antar att Maria Abrahamsson och Annie Lööf tycket att detta Uppdrag Granskning var putin-TV av risksocialister….

    SvaraRadera
  13. Betyg borde naturligtvis sättas så att snittet motsvarar resultat på centralt rättade prov. (En liten avvikelse kan tålas, men den ackumulerade avvikelsen över flera år ska ligga konstant under viss nivå).

    För ämnen som saknar centralprov kan man ta fram ett riktvärde utifrån prestation i ämnen med centralprov eller rikssnitt, eller jämkning mellan dessa enligt någon rimlig formel.

    Att så ej sker idag visar på styrande partiers naivitet och inkompetens.

    Detta skulle helt lösa problemet med glädjebetyg och samtidigt göra antagning till högre utbildning rättvisare.

    SvaraRadera
  14. Måste säga att personligen så undrar jag över dessa "toppkrafter och respekterade skolforskare" som Expressen skriver om. Vad ska de kunna göra? "Men inte en enda svensk politiker" Ja Expressen är väl att betrakta som en högertidning.

    Nu går det inte att vela mellan höger och vänster längre. Utan vi behöver lyssna på innehållet. Jonas Sjöstedt (V) har ju länge talat emot bl.a. vinster i skolan. För att stoppa fortsatta vinster i välfärden behövs ett starkt vänsterparti säger han. Ja nu får de visa hur starka de är då. Eller svaga.

    Våra politiker har väl redan släppt loss detta. Till skillnad från andra EU länder. Hur ska de kunna utesluta vinstdrivande företag i skolan nu? Genom att säga vi ångrar oss nu?

    Vår kloka bonden Berta skriver att man inte kan tacka nej till lunch en minut i klockan ett.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Birger Schlaug vill du bena ut pusselbitarna A-E? Så självklart kan det ju inte vara. Då skulle vi förmodligen inte befinna oss där vi nu befinner oss.

    SvaraRadera
  16. Jag tror d och e är de mest bekymmersamma pusselbitarna. De bör rimligen kompletteras med pusselbit f.)"Étt häpnadsväckande kommunalpolitiskt ointresse för skolfrågor."

    Skolans förfall tog ett abrupt kliv nedåt i och med kommunaliseringen.

    Pengar, valfrihet och vinstintresse medför inte i sig per definition urgröpt moral eller krackelerad kvalitet. I de flesta affärer man gör blir man trots allt inte lurad även om man oftast är i kunskapsmässigt underläge gentemot vem det nu kan vara . . . bilhandlaren, fastighetsmäklaren, krögaren . . .

    MVH
    //Ingemar

    SvaraRadera
  17. Tack Birger för att du sorterade ut de nödvändiga pusselbitarna. Bilden blir knivskarp.

    Den bästa kortsiktiga lösningen för den havererade skolan vore att införa det relativa betygssystemet igen. Segregationen i skolan skulle brytas över en natt, jag lovar.

    För att bryta bostadssegregationen på Östermalm föreslår jag att ett större antal flyktingboenden inrättas där. Priserna på lägenheterna kommer att störtdyka och så är den saken löst.

    Vad väntar vi på?

    / gorg

    SvaraRadera
  18. Gorg
    Bra idé
    Varför inte kvotera in flyktingar på Östermalm, Djursholm och Lidingö.
    Släppa in lite ljus i mörkret.
    Så får von och af dela med sig vetja.
    Aran

    SvaraRadera
  19. Välkommen tillbaka till lästen! :-)
    Det är väl inte bara Mikaela bland fd mp-toppar som numer säljer sina tjänster till riskkapitalister inom skolväsendet vad jag förstått. Sorgligt korkat.
    AK

    SvaraRadera
  20. Anita "Men HUR ska det gå till???"

    Universalsvaret mitt blir:
    MEDBORGARLÖN som överlevnadsgaranti.

    Det medför massor av gynnsamma följdverkningar i synen på varandra
    och på våra gemensamma tillgångar.
    Starka självständiga individer med ansvar för sin egen livstid, blir resultatet.

    Helt otroligt att det inte införts för länge länge sedan.

    mvh/Bonden Berta

    SvaraRadera
  21. Att överhuvudtaget diskutera vad som är den springande punkten i skolfrågan syns mig vara ganska överflödigt, om man inte anser att nyliberalismen är det högsta av mänskliga påfund.
    Skolan är för alla och ska inte vara en vara som hanteras som andra varor, därmed följer att det är en rättighet för alla att få en likvärdig skola där det enda som ska rensas bort är de som vill profitera på denna rättighet, allt vinsttänkande är därmed förbjudet och de "ruttna äpplen" som vill skapa en särskiljande skola ska omedelbart rensas bort som den cancersvulst de är, inklusive politiker!! En tydlig No-brainer som inte alla som tjänar på motsatsen låtsas förstå.

    SvaraRadera
  22. Birger. Du går från klarhet till klarhet. Om politiker i allmänhet hade denna standard skulle uttrycket politikerförakt nästan vara ett okänt begrepp. Men allvarligt.
    Makt korrumperar och makt i kombination med grumliga ekonomiska teorier är en häxbrygd som skapar absolut odemokrati! I kombination med en accelerande förmögenhetsojämlikhet är det totalitära samhället inte bara nära utan en realitet. Demokratin en chimär.

    SvaraRadera
  23. Det Stora Namnet i sammanhanget och som du så väl känner till men inte vill kännas vid är förstås Mats Pertoft. Han är den stora friskoleidealisten, kosta vad det kosta vill. Allt byggt på ett hat på socialdemokraterna och så kallade störande skolpolitiker. Nu vill han själv bli ännu mer en störande skolpolitiker och framtida skolminister. Är det inte dags att bekänna färg? Stora delar av mp-gänget består ju av Waldorfidealister!

    SvaraRadera
  24. jag inser att hela Miljöpartiet håller på att haverera. De gröna går övet till V. V-de gröna.


    MVH
    EW

    SvaraRadera
  25. Anonym 05:25 - jo, just så enkelt är det, med en liten stöt också av det Ingemar skriver: kommunaliseringen var inte bra, tacksamt noterar jag att sossarna inte fick med sig dåtidens MP på detta, utan efter mycket jobb av dåvarande vänsterpartisten Ylva Johansson fick in V i Göran Perssons fålla. Ideologiskt kan man ju tycka att det borde varit tvärtom, men De gröna såg faktiskt på den tiden konkret värde i att staten hade ett övergripande administrativt ansvar för skolväsendet med tanke på riskerna för kommunernas helt olika ekonomiska förutsättningar.

    AK:Lite väl enkelt att tala om "tillbaka till lästen" - lästen består även i sådant som inte stämmer överens med din uppfattning...:-)

    Anonym 10:44 - det är riktigt att också Mats P drivit på, men han har inte haft den ställningen som Mikaela V, Peter Eriksson och Marie Wetterstrand hade i samband med att MP växlade spår.

    Waldorfskolor har inte ett dyft med vinstsyftande skolor att göra, sedan må man förstås tycka vad man vill om dem i övrigt. (Men jag förstod inte riktigt om du menade att "waldorfidealister" skulle protestera mot Mats P:s ganska nyanlagda - om jag nu fattat det rätt - vurm(eller åtminstone försvar av) vinster inom skolan eller om "idealisterna" är en orsak till MP:s svängning. Det sistnämnda håller jag för helt uteslutet.

    SvaraRadera
  26. Lästeri bygger iofs inte på uppfattningar, utan på vad man behärskar. :-)
    AK

    SvaraRadera
  27. AK finurligt :)

    Lisbeth

    SvaraRadera
  28. Neoliberal Agendalör nov. 02, 04:49:00 em

    "Skolan är för alla och ska inte vara en vara som hanteras som andra varor, därmed följer att det är en rättighet för alla att få en likvärdig skola där det enda som ska rensas bort är de som vill profitera på denna rättighet"

    Tycker du mat och kläder också är en rättighet? Kanske ska vi prova sovjetiska produktionsmetoder även där...

    SvaraRadera
  29. Neoliberal, just när det gäller utbildning torde det vara bra för landet att alla förmågor tas till vara, även om deras föräldrar inte har gott om pengar.

    SvaraRadera
  30. Neoliberal Agendasön nov. 03, 12:55:00 fm

    Och du tycker det görs idag? 10-15% av eleverna går ut nian utan godkänt i svenska, engelska eller matematik

    Det är som i Nordkorea, men där svälter 10-15% av befolkningen undernärd pga en ineffektiv matproduktion.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.