fredag 6 juni 2008

När vänstern slogs tillsammans med moderaterna för nationaldagen...

Vänstern har kongress. Då är det ju bra med nationaldag som helg. Man slipper pröjsa ombudens förlorade arbetsinkomst...

Kanske var det detta Kenneth Kvist (v) tänkte på när han i en minnesvärd riksdagsdebatt (23 november 1995) med Peter Eriksson (mp) tog strid för moderaternas förslag att göra nationaldagen till helgdag. Vad säger Svd:s ledarsida om den blocköverskridningen?

Jag såg inledningen av debatten i mitt riksdagsrum, men gick ner och tittade på den live. Den var märklig, kanske beroende på att det var ganska sent på kvällen. Och kanske Johan Lönnroth, som i dagens Aftonbladet vill att mp och v skall sätta sig och prata med varandra, anar att Peter inte var så förtjust i vänstern ens i mitten av 90-talet...

Här ett utdrag ur debatten, som ni för övrigt hittar här:

Anf.  25  KENNETH KVIST (v)
Jag har firat nationella bemärkelsedagar för Vietnam,
för Kuba, för Chiles folk. (-)

Men varför inte också kunna fira den 6 juni? Den
dag då vårt eget lands oberoende som stat en gång
proklamerades genom valet av Gustav Vasa som kung
1523. Visserligen var det ett kungaval, och jag har
just talat emot monarkin, men det markerar ändå vårt
lands självständighet. (-)
Är det fult att säga att vår nations
självständighet och demokrati bör firas? Jag kan inte
inse det. Jag anser att den 6 juni bör vara en helgdag.
Anf.  28  PETER ERIKSSON (mp)
Är det så att Vänstern i Sverige liksom vänstern
och kommunisterna i Östeuropa är på väg att bli ett
nationalistiskt parti?
Anf.  33  KENNETH KVIST (v) replik
Jag kan berätta för Eriksson att jag kämpade för ett antikapi-
talistiskt, antiimperialistiskt och solidariskt Sverige
långt innan Miljöpartiet fanns. Det gjorde jag av det
skälet att jag tycker om Sverige, Sveriges folk och
dess historia. (-)
Tycker inte Peter Eriksson att det är
märkligare att vi firar annandag pingst, dvs. dagen
efter tungomålstalandet? Han är ju för detta. Vad
finns det egentligen för skäl till det? Varför vill Mil-
jöpartiet fira denna något märkliga tilldragelse?
Anf.  34  PETER ERIKSSON (mp) replik
Fru talman! Jag är ingen varm anhängare av ka-
tolska helgdagar. (-)
Vänsterpartiet säger nu att man vill ge nationaldagen
ett större symbolvärde och göra den till helgdag. Vad
står detta för? För den nya Vänstern en ny politik som
är mer nationalistisk?
Anf.  35  KENNETH KVIST (v) replik
Fru talman! Om Peter Eriksson hade lyssnat på
mitt huvudanförande i debatten hade han hört att det
just handlade om nationalism som grund för interna-
tionalism och solidaritet.
Anf.  36  PETER ERIKSSON (mp) replik
Fru talman! Min erfarenhet är inte att nationalism
leder till trygghet gentemot andra, utan det är tvärtom.
Därför är det väldigt grumligt tänkt när man säger att
nationalism är grunden för internationalism. Jag tror
inte alls att det fungerar på det sättet.
Det är viktigt att man har en stark identitet. Men
att utgå från nationalism när man möter andra männi-
skor och andra folk tror jag är alldeles fel. Det leder i
stället till rädsla, motstånd och den typ av konflikter
som vi ser och har sett de senaste åren i t.ex. f.d. Ju-
goslavien. Det är ett mycket olyckligt val av ord.

14 kommentarer:

  1. Kruxet är att Sverige, till skillnad från många andra länder, egentligen inte har någon speciell dag att fira. Detta beror som alla vet på att vi lever i den lugnaste delen av världen. Inga heroiska frihetsrörelser att fira, alltså. Men det nationella finns ju där ändå och kommer fram, inte minst under fotbollsturneringar. Fast med vår kolossalinvandring har svenskarna blivit lite rädda för att uttrycka sina nationella känslor. Sådana känslor, ofta påklistrade, finner vi i stället hos många invandrare. De inbillar sig väl att för att platsa i Sverige måste man vifta med blågula flaggor. Lagom är nog bäst. Själv har jag flaggan på balkongen i dag, precis som mängder av andra här runtomkring. Och studenterna är ju blågula oavsett varifrån i världen man härstammar. Kul!

    SvaraRadera
  2. Kenneth Kvist (v) - Peter Eriksson (mp): 1-0

    Peter Erikssons argument håller inte.

    SvaraRadera
  3. Birger, plocka ut mer av dina roliga saker ur minnets garderob. Dina inlägg till vänster under bilden av Persson är verkligen kul!

    SvaraRadera
  4. Det var först 17 januari 2002, drygt sex år senare, som riksdagen tog beslutet om att göra nationaldagen till en röd dag. Socialdemokraterna hade det året gjort helt om i frågan och motståndet bestod då bara av 11 miljöpartister (av partiets övriga var en för förslaget och fyra borta från voteringen).

    Per L

    SvaraRadera
  5. Intressant! Vem var emot? Hur röstade Birger?

    SvaraRadera
  6. Frågan är väl närmst om man ska välja mellan patriotisk/nationalistisk helgdag eller katolsk? Vad innebär, rent praktiskt, en helgdag på den s.k nationaldagen? Blir människor verkligen mer nationalistiska? Jag är högst skeptisk.

    Jag är inte för varken patriotism eller kyrkliga högtider och tycker valet står mellan pest eller kolera. Detta är jag nog knappast ensam om.

    SvaraRadera
  7. Kenneth Kvists tanke var nog inte så pjåkig.

    Eftersom ordet "internationell" betyder mellanfolklig, krävs även ordet "nationell" för att ange vad som ska sammanlänkas i denna mellanfolklighet.

    Lika väl som begreppet "internationalism" är accepterat, borde också "nationalism" vara okej, förutsatt att det handlar om den snälla varianten, den med knätofs, ärtsoppa, pannkaka, mor ror och far är rar.

    Att (den goda) nationalismen utgör avstampen till internationalismen är ett gammalt påstående, som delas av många.

    Folk i andra länder, för vilka en nationell profil är självklar, sägs förvänta sig att även Sverige vårdar sin egenart, så världen därute vet vad den ska förhålla sig till. Det vore tryggt, sa en invandrare till mig.

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  8. Peter Erikssons vinner på knock-out. Nationalism på ngt sätt annat än de mest beskedliga nivåer är oförenligt med mänskliga rättigheter.

    SvaraRadera
  9. Fast vi fick väl inte en annan röd dag i almanackan (istället för annandag pingst), utan en ny brun dag - knappast något att fira.

    SvaraRadera
  10. Jävlar i min låda. Aldrig trodde jag att jag skulle hålla med en vänsterpartist i någon fråga, men här kan man inte göra annat än att utbringa en skål för Kenneth Kvist!

    Det är slående hur Mp's gamla rör kritiserar en politiker för att han "tycker om Sverige, Sveriges folk och
    dess historia."

    Är (var?) Mp måhända antisvenskt?

    SvaraRadera
  11. Att tycka om Sveriges historia kan väl betyda två olika ting.

    1) Man gillar att läsa historia och helst även lära sig något av den, t.ex. att vi ska akta oss för att föra krig en gång till.

    2) Man gillar Sveriges militära framfart i andra länder (bl.a. Karl XI:s beteende i Skåne), gillar det Sverige som var, man tycker alltså att vår historia är bra.

    Hoppas att Kenneth Kvist tillhör den första tolkningen.

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  12. Tack för kommentarer! Jag vill helst inte svara på anonyma inlägg, men en av de anonyma frågade hur jag röstade. Svaret är att jag inte röstade alls, jag hade lagt av i riksdagen då.

    Kerstin: annandag pings rök, och därmed en långhelg som varit uppskattad. Annars hade det, enligt nedan, kostat 4 mrd extra för samhället - hur man nu räknar med sådant, en del helger är förmodligen mer än självbärande för hälsa, gott humör, barnens bästa och effektivitet på arbetsplatsen etc...

    Starvid: Se där vad härligt det är med överraskande konstellationer...:-).

    Per L redovisar hur det förhöll sig när själva beslutet togs. Frågan är då om de som var borta från voteringen hade utnyttjat flyktvägen, det vill säga valde att avstå från voteringen för att slippa bryta partilinjen...? Ett inte helt ovanligt sätt för riksdagsledamöter att komma ur personliga knipor... Erkännas skall att jag var en av de riksdagsledamöter som oftast bröt mot partilinjen i voteringarna, trots att jag var spåkrör. Rätt eller fel?

    En god bloggläsare gav mig förresten följande utdrag av just Pers, och därmed mp:s inlägg, inlägg i beslutsdebatten 2002, som jag tycker är klockren:

    Anf. 150 PER LAGER (mp):
    Herr talman! Jag har två reservationer i det här
    betänkandet. Det gäller reservation 1 och reserva-
    tion 5 som jag nu yrkar bifall till.
    Miljöpartiet är det enda partiet som säger nej till
    att göra den 6 juni till helgdag. Det finns 15 motioner
    som vill det motsatta. Det finns numera en majoritet
    för detta. För mindre ett år sedan hade vi en debatt
    här i kammaren där majoriteten bestod av Socialde-
    mokraterna, Vänstern och Miljöpartiet som sade nej.
    Det handlar om att det kostar pengar. Det kostar
    mellan 3 och 4 miljarder om man inte byter ut dagen
    mot en annan dag. Annandag pingst är tänkt som
    utbytesdag, och den ingår i en långhelg som framför
    allt barnfamiljer är väldigt tacksamma för.
    Miljöpartiet vill framför allt prioritera skola, vård
    och omsorg. Därför prioriterar vi inte den 6 juni som
    helgdag. Vi tror i stället att svenska folket skulle vara
    mycket mer betjänta av en sänkt normalarbetstid...
    (i nästa replik):
    ...Jag skulle vilja fråga Barbro Hietala Nordlund varför
    Socialdemokraterna har lämnat de argument vi fram-
    förde tidigare. Det handlar om argumentet att firandet
    av nationaldagen, svenska flaggans dag, har fått till-
    räckligt utrymme som det har varit hittills. Vi har
    använt samma argument ända sedan slutet av 80-talet.
    Förra året hade vi också det gemensamma argumentet
    att om vi ska påverka våra barn när det gäller mänsk-
    liga rättigheter och sådant är det väldigt bra om bar-
    nen är i skolan när vi gör detta. Dessutom ger vi kan-
    ske ännu mer utrymme åt de antidemokratiska kraf-
    terna att missbruka våra nationella symboler när vi
    gör den till en helgdag. Och framför allt finns det helt
    andra och viktigare frågor att prioritera i vårt sam-
    hälle, nämligen vård, skola och omsorg. Det gäller
    t.ex. tandvården.
    Herr talman! Jag undrar i mitt stilla sinne om detta
    möjligen är en kompensation för att Sverige som
    nation nu alltmer förlorar sin identitet i det stora EU-
    maskineriet.

    SvaraRadera
  13. Jag håller helt med Peter Eriksson i det här fallet. Man kan fråga sig: Behöver världen mer nationalism? Om man ser till hur det ser ut världen, t.ex. vad som hänt på Balkan om vi ska hålla oss till Europa.

    Den så kallade "goda nationalismen" är bara en annan sida av samma unkna borgerliga nationalism som skapat krig och annat elände i snart 200 år. Jag ser inte att någon är betjänt av att vi uppmuntrar nationella stämningar i samhället.

    Jag är intresserad av historia, både svensk och annan, och jag gillar landet Sverige, vår demokrati och vårt politiska system. Men jag tror inte på att solidariteten och samhörigheten ska behöva stanna vid en påhittad gräns.

    Visst kan man tycka att det är onödigt med annandag pingst som helgdag, men som anförts tidigare innebar det en långhelg som var trevlig istället för att vi nu är mindre lediga än vi var tidigare eftersom 6 juni ibland infaller på en helg. De som gynnas av 6 juni som helgdag är väl nazisterna som kan samla större skaror till sina demonstrationer.

    Det blev lite långt, men kontentan är att jag håller med Peter Eriksson till fullo, för en gångs skull :)

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.