Redaktionen skriver att jag inte fick medhåll på en enda punkt - kunde lika gärna skriva att Westerberg fick inte medhåll på en enda punkt... |
Liberalerna har avslutat sitt landsmöte. Det lät ganska surrigt därifrån. Det har varit surrigt förr också.
Minns hur det var 1987. Miljöpartiets opinionssiffror hade ökat dramatiskt, partiet skulle kunna komma in i riksdagen i valet året därpå. Oron spred sig i etablissemanget. Bengt Westerberg - partiledare i Folkpartiet (Liberalerna) - gick till våldsamt angrepp på MP och blev därmed först med ett brett generalangrepp.
Veckans Affärer bjöd in mig till ett rundabordsamtal med folkpartiledaren. När jag kommer till redaktionen visar det sig att folkpartiet skall ställa upp med två personer: både partiledaren och den ekonomiske talesmannen Carl Hamilton.
Journalisten som skall medverka ser generad ut när jag påpekar att det är två mot en. Hamilton ser lika generad ut när jag frågar honom om inte "Bengt klarar det här själv".
För mig är det en aha-upplevelse utan like. För första gången insåg jag att de gamla etablissemangen är rädda, helt enkelt skiträdda! Jag spelade in hela diskussionen eftersom jag märkt att redaktören smilat elakt på temat: vi klipper som vi vill...
Utdrag från Runda-bords-samtalet som publicerades i september 1987:
Om bensinskatt och flygbränsle:
Birger Schlaug: Höjer man energiskatterna radikalt och sänker arbetsgivaravgifterna så gynnar detta återvinning av material. Och det är ju med nuvarande beskattning av arbete för dyrt att anställa människor i bland annat vården. Vi måste istället beskatta energi och råvaror betydligt hårdare.
Bengt Weterberg: Hur mycket vill ni nu egentligen sänka arbetsgivaravgifterna?
Birger Schlaug: Låt oss säga att första steget blir en 25-procentig sänkning. (Anm: Samtidigt ville vi sänka inkomstskatten för låginkomsttagare kraftigt).
Bengt Westerberg: Det kostar cirka 35 miljarder kronor. Och hur mycket skall energiskatterna höjas för att kompensera detta bortfall?
Birger Schlaug: Ett exempel är att bensinskatten skulle kunna höjas med 2:50 och då ge 20 - 25 miljarder även om man räknar med en konsumtionsminskning på upp till 20 procent. Och det handlar inte bara om bensinskatt utan om olja över huvud taget - och flygbränsle osv.
Bengt Westerberg: Det går aldrig att höja energiskatterna så mycket... Man måste ha någon förankring i verkligheten!
/Hur blev det? Jo, till slut infördes till och med flygskatt... ett parti låg före, ett höll fast vid det gamla./
Om frihandel:
Birger Schlaug: Miljötullar är det vi trycker hårdast på. Lägger man hårda krav på t ex svensk klor-alkali-industri så är det rimligt att lägga en miljötull som stoppar eller fördyrar importen av samma ämne från andra länder.
Bengt Westerberg: Detta är en befängd idé. Då svarar naturligtvis alla andra med samma mynt...
/Hur blev det? Jo, nu talar många om miljötullar relaterade till klimatet, till och med EU. Ett parti låg före igen.../
Jordbruk:
Birger Schlaug: På livsmedelsområdet vill vi gå över till biologiskt jordbruk - vi behöver då inte importera bekämpningsmedel och inte olja för att framställa konstkväve.
Carl Hamilton: Med traditionellt ekonomiskt språkbruk tänker ni er alltså minska produktiviteten i jordbruket...
/Hur blev det? Ekologisk odling har ökat rejält. Ett parti... ja, ni vet.../
Så här höll det på. Till och med barnarbete försvarades då av Folkpartiet utifrån att sådant var ett steg i utvecklingen för fattiga länder, medan MP ville att vi skulle ställa krav på importen så att inte barnarbete skulle ha använts.
Slutsats: dom var fel ute redan då. Men Bengt Westerberg har meddelat att han inte tänker rösta på sitt gamla parti.
Slutsats: dom var fel ute redan då. Men Bengt Westerberg har meddelat att han inte tänker rösta på sitt gamla parti.