Samlade och samlade, de var inte så många. Men Paganini var desto mer.
The complete works for violin/violoa, cello och guitar. Schysst recenserad i DN. Har inget mer att tillägga, mer än en en text om Paganini själv, sin tids rockstjärna:
Passo di Gatta Mora, Svarta Kattens Gränd. Det är en liten, smutsig och mörk trappgränd i staden Genua. Ibland känner man dofter från hamnen tränga upp till den lilla gränden. Det är dofter av tjära och hav. Dofterna från hamnen är ett välkommet avbrott i stanken av avfall och läckande latrintunnor uppe i gränden.
Här uppe i gränden kan
man höra glam och stoj, och ibland flöjttoner, från torget som inte
ligger så långt bort, alldeles i närheten av stans flotta palats.
Främmande ansikten tillhör vardagen uppe i gränden. Och främmande språk.
Hit drar nämligen sjömän på jakt efter kvinnor. Mellan spyorna berättar
de om Orienten och Amerika på lagom berusat blandspråk. I gränden
hänger tvättkläder, linorna är spända mellan husen. I kläderna fastnar
doften från avskräde.
Det är sent 1700-tal.
Det kanske inte är att undra på att mödrarna här uppe drömmer om att få sina söner kastrerade på det att de - sönerna - skall kunna komma härifrån, bli gudomliga kastrater vid furstarnas hov. De skulle kunna bli rika som troll. Så var drömmen.
Det kanske inte är att undra på att mödrarna här uppe drömmer om att få sina söner kastrerade på det att de - sönerna - skall kunna komma härifrån, bli gudomliga kastrater vid furstarnas hov. De skulle kunna bli rika som troll. Så var drömmen.
Som
goda avlövade söner skulle de ta hela familjen till sig när de nått
höjderna, låta ljuset och musiken och festen tränga in i sina arma
mödrars och fäders liv på ålderns höst. Att låta kastrera sina barn
var att delta i ett lotteri där det fanns en och annan högvinst.
Förresten: när Mozart skrev musik för kastrater så var han själv ett
barn.
Mor Teresa hade inga planer på att kastrera sina söner. Hon hade nämligen mött djävulen i en av sina drömmar. Hon hade fått ett löfte av honom att barnet skulle få en själ som skulle brinna i takt med rytmen från sin fiol. Hennes lille parvel Nicolò skulle bli rik och berömd. Men hon hade svårt att tro på det, för den lille var bräcklig och klen. Han höll på att dö flera gånger innan han ens fyllt sex.
Men ändå talade mycket för att Teresas avtal med djävulen verkligen
var underskrivet, för Nicolò blev så upprörd att han kunde få
krampanfall så fort han hörde en falsk ton spelas på familjens mandolin.
När han själv fick pröva mandolinen kunde han gråta flera timmar, utom
sig av upprördhet, när han inte fått strängarna att låta som han ville.
Mandolinen
var inte hans instrument. Så istället lånade han sin storebrors violin.
Han smekte den med sina små fingrar, kände taglets strävhet mot sin
kind och drog stråken över strängarna. Det var något med violinen som
växte samman med honom. Men det dånade av djävulska skrik i hans huvud
vid varje falsk ton.
För att få ut skriken som ekade inom honom måste
han öppna munnen och låta dem flyga ut. De studsade mellan väggarna och
rasade ut genom fönstren för att ta sig nedför gränden och ut över
havet.
Vad är nu detta? Jo, det handlar just om Nicolò Paganini. Den störste violinist som någonsin levt. Han steg, precis som Elvis Presley skulle göra drygt hundra år senare, in på scenen i rätt tid för att skapa något helt nytt. Under första halvan av 1800-talet minskade nämligen kyrkans och fina folkets dominans över musiken. Kyrkorna och grevarnas slott ersattes av öppna affärsdrivna konserthus med kommersiella orkestrar. Publiken blev större, ramarna vidare, utspelen friare. Presley å sin sida kom då televisionen öppnade upp för den stora publiken och de nya utspelen.
Vad är nu detta? Jo, det handlar just om Nicolò Paganini. Den störste violinist som någonsin levt. Han steg, precis som Elvis Presley skulle göra drygt hundra år senare, in på scenen i rätt tid för att skapa något helt nytt. Under första halvan av 1800-talet minskade nämligen kyrkans och fina folkets dominans över musiken. Kyrkorna och grevarnas slott ersattes av öppna affärsdrivna konserthus med kommersiella orkestrar. Publiken blev större, ramarna vidare, utspelen friare. Presley å sin sida kom då televisionen öppnade upp för den stora publiken och de nya utspelen.
Men det handlar självfallet inte bara om att
komma i rätt tid, när förutsättningarna finns för det nya att explodera.
Det handlar också om konsten att skapa något nytt. Nicolò
revolutionerade fiolspelet. Han var den förste som fullt ut använde sig
av tekniken att knäppa på strängarna med vänster hand samtidigt som
stråken dansade över strängarna. Han skapade speciella effekter genom
att stämma om fiolen till det oigenkännliga. Han skapade dramatik genom
att fila hack i strängarna så att de sprängdes när han spelade. Publiken
tjöt, kvinnor – och en och annan man – svimmade.
Han var sin tids
rockstjärna, så klassisk musiker han än var. Han utmanade system, strukturer och normer. Precis som Presley en gång gjorde. Förresten: precis på det sätt som politiker idag borde utmana system, strukturer och normer...
Texten är till del hämtad från ett kapitel i min bok Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac.