söndag 11 september 2016

Den allvarsamma leken - fast först ett angrepp på de fula kvinnor som vill rösta...

Hjalmar Söderberg är på gång igen. Film har det blivit av Den allvarsamma leken. Han hade åkt till Dragör för att skriva den, men gick istället till storms mot kvinnlig rösträtt. 

Det är mycket Söderberg nu. Film, hans samlade verk ges ut igen. Och käppen är massakrerad, igen. Och jag tänker tjata igen. Om hur han angrep de kvinnor som kämpade för kvinnlig rösträtt. I mina föreläsningar om Elin Wägner - bokas här - ingår Söderberg som en något mindre sympatisk figur-

För drygt 100 år sedan satt Söderberg på ett café i Dragör, alldeles vid havet. Till vänster på stranden fanns ett dambadhus. Han var ännu ung, radikal och modern. Kanske kan man säga att han var en blandning av Björn Ranelid, Lars Norén och Lars Winnerbäck. Hade slagit igenom med Doktor Glas. På Dramaten hade man spelat Gertrud.

Han befann sig i Dragör och arbetade med en ny roman, Den allvarsamma leken, men kom inte riktigt in i den. Så han skrev en debattbok som avkoppling. Boken skulle få namnet Hjärtats oro.

Han skrev om kyrkan, militären, präster och politik. Och om kvinnor - vackra och fula...

"Det plaskar en mängd flickor i vattnet i och utanför dambadhuset. Jag vill inte göra mig bättre än jag är: jag är tillräckligt tarvlig till karaktären för att rikta kikaren dit... Så mycket vackert har jag aldrig sett på en gång...

Där är en ung jungfru med små spetsiga bröst, brunstekt av solen över hela kroppen. En ung jungfru som ännu ej berörts av en man. Hon ser ut att hon kunde heta Else.. Och där den vita, mulliga unga kvinnan, som just nu står och vrider ur sin röd- och vitrandiga baddräkt: henne kallar jag Dagny. Vacker är hon...

Och där den svarthåriga flickan med den röda körsbärsmunnen: hon heter Kirsten... Där den lilla blåögda: hon kan heta Tove...

Där har jag en vördig matrona: hon ser gräslig ut och är ful som fan: hon heter Maren. Hon ser sedlig ut fast hon är naken, då kan man förstå att hon inte är vacker... Hon ser, förbanne mig, ut som en rösträttskvinna!"

Och han fortsatte sitt resonemang om kvinnor och rösträtt: Jag har aldrig träffat någon förståndig man som varit anhängare av den kvinnliga rösträtten. Och jag har aldrig träffat någon kvinna, som är mån om sin kvinnlighet, som brytt sig om saken... De som i denna sak går i spetsen för kvinnorna är i regel de kvinnor som är misslyckade. Det är Maren (den fula) som för ordet för Else, Dagmar, Kirsten och Tove...

Boken kom ut 1909. Och Hjalmar Söderberg var givetvis inte alls ensam om denna syn på kvinnor och rösträtt. Det var norm på den tiden. Kultureliten, prästerskapet, tidningsmakarna. Ett svar fick Hjalmar Söderberg, och övriga män och kvinnor som motsatte sig kvinnlig rösträtt, genom Elin Wägners bok Pennskaftet. Men det dröjde till 1921 innan Sverige fick kvinnlig rösträtt. Sverige var sist i de nordiska länderna. Bland mycket annat beroende på den manliga kulturelitens inställning.
 

Mer om Elin Wägners kamp för bland annat rösträtt har jag skrivit här.