torsdag 14 november 2019

Enklare än man kan tro...

Overshoot day är dagen då vi gör slut på mer naturresurser än som skapas och släpper ut mer än vad planeten kan balansera. När jag var 20 år inföll den dagen i slutet på december, när jag var 40 år inträffade dagen i mitten på oktober. När jag var 50 år den 25 september. När jag i år fyllde 70 så inföll overshoot day den 1 augusti.

Utifrån detta känner jag stor motvilja att sätta mig i ett flygplan. Flygets påverkan på klimatet ökar år från år - och bidrar därmed till att bland annat skapa fler klimatflyktingar. 

Det går alldeles utmärkt att hålla sig på marken. Det jobbiga var att bestämma sig. Det lätta har varit att leva upp till att vara flygfri. Faktiskt. Så snart är det två helt flygfria år, utan problem och egentligen också utan uppoffringar. 1987 gjorde jag en utredning om forskningsläget vad gäller växthusgaser - efter det har jag för det mesta valt bort flyget. Redan då stod det klart att forskarsamhället knackade på politiker och ekonomiska makthavares dörrar för att berätta - ytterst få vågade öppna dörren. Så har det hållit på.

Det skall erkännas att det är lätt för mig att avstå flyg. Bor i norra Östergötland, har de tre största svenska städerna på naturligt tågavstånd. Dessutom har jag blivit pensionär, även om jag fortsätter att jobba men med rätten att tacka nej. Mer fri tid ger också större utrymme att låta resande få ta sin tid medan upplevelsen blir en annan - och fullt ärligt: mycket bättre. Att stanna hemma är dessutom ett underskattat alternativ. Faktiskt. Om det sker frivilligt - att vara tvingad av ekonomiska skäl är förstås något helt annat.

När jag föddes var vi 2,5 miljarder människor på jorden. Om jag får leva så länge som genomsnittet i vårt land så kommer vi att vara över 8 miljarder när jag dör. Var och ens ekologiska utrymme blir allt mindre ju fler vi blir. Likt förbannat konsumerar vi allt mer - vi håller på att konsumera sönder planeten.

Jag tar det en gång till: Overshoot day är dagen då vi gör slut på mer naturresurser än som skapas och släpper ut mer än vad planeten kan balansera. När jag var 20 år inföll den dagen i slutet på december, när jag var 40 år inträffade dagen i mitten på oktober. När jag var 50 år den 25 september. När jag i år fyllde 70 så inföll overshoot day den 1 augusti.

Frågan är om vi är korkade, blinda eller bara cyniska... Skulle tro att de som idag är våra barn och barnbarn kommer att peka finger på oss som nu är vuxna, för det är dom så får betala skulden genom sämre förutsättningar att leva goda liv. Det Greta säger har forskning visat i mer än 30 år. Det är ganska surt...