tisdag 1 januari 2019

God fortsättning och tack!

Tack för att ni följt bloggen som nya eller gamla läsare. Och god fortsättning på det år då vi firar 60-årsdagen av att rasismen skrevs bort från svensk lagstiftning. 1959 fick nämligen svenska romer rösträtt i sitt land. Då var jag tio år, familjen hade flyttat från det gula huset längst in i en vik av Drevviken till Dalagatan 40 där farsans företag var beläget i samma våningsplan. Schlaug & Son, ABES termometrar. Farsan var sonen. ABES stod för Axel Benno Edward Schlaug.

Då, 1959, fick jag se min första rom, eller zigenare som det hette på den tiden. Han spelade dragspel på gården och morsan kastade ut en slant genom fönstret till förtret för några grannar. Det var märkligt med innergårdar, dragspel, stor stad och skolgård som liknade ett fängelse. Några hus bredvid bodde Astrid Lindgren, men inte heller det var till någon vidare tröst. Ovanför bodde en välkänd och respekterad konstnär vars dotter jag var tomte för en gång. Delade rum med morsan ändå tills storebror flyttade till Huddinge. Kompisar hade sommarstugor och åkte på charterresor, men farsan som var småföretagare hade aldrig råd med semester. Morsan åkte till Åre en vecka en sommar och gick med mig på Gröna Lund på sin 50-årsdag. Skolan avskydde jag. Inte minst för att jag var rädd att börja stamma. Första lektionen i sjuan, som avtjänades i Norra Latin liksom ytterligare fem år, meddelades från klassföreståndare Forsheim att det var skönt att ingen i klassen stammande. I lumpen vägrade jag skjuta mot pappfigurer föreställande människor (givetvis med slaviska drag), degraderades och fick ägna mig åt kryptering av någon anledning. Kanske för att skolbetyget i matte var högt, vilket det blev när vi fått ny lärare. Från uselt betyg till högt betyg på ett år. Ett skäl till att jag inte tror på betyg i skolan.

Nu slipper jag innergård, slipper avtjäna år i skolan, ser fjärden från höjden där vi bor, solen skiner och fåglarna skall ha sitt. Dock inga talgbollar, vilka är ett otyg om man gillar fåglar. Det är frö och ekologiskt Bregott som gäller för dem. Som sagt: God fortsättning!