I en ledarkrönika i DN skrev han häromdagen under rubriken "Hatet mot humanismen" bland annat följande:
"Vetenskapsmän som Hawking och Dawkins har noterat att naturens under är så oändligt mycket större än de absurda, personifierade gudsbeskrivningarna hos religionerna. I vetenskapen tvingar nya rön fram revideringar av gamla provisoriska sanningar. Religionerna bygger tvärtom på att sanningen är funnen en gång för alla."
Det är just detta som är religionernas svaghet. Liksom att åtskilliga av de gudar som presenteras emellanåt saknar allt vad etik heter. Gamla Testamentets Gud är ett exempel. För att inte tala om det osympatiska draget att de mest auktoritetstroende kommer till Paradiset, medan ifrågasättande riskerar att få brinna i eviga tider. Det är rejält otrevlig, och jag kan inte känna sympati för - än mindre tillbe - en gud som förpassar ens mina värsta fiender till ett sådant tillstånd.
Men att därifrån, likt Bergström, såga allt som han uppfattar som "övernaturligt" är faktiskt djupt ovetenskapligt.
I valrörelsen 1994 inledda jag varenda möte i skolor etc med följande:
"Det finns inga sanningar. Men det finns kunskaper. De bör vi använda oss av. Men vi måste också lära av historien: det som är kunskap i ett historiskt ögonblick visar sig ofta i nästa historiska ögonblick vara falsk kunskap. Mycket av det ni lär idag, kommer ni att få behöva lära om imorgon".
Förutom att det var en bra inledning som fick aulor att bli knäpp tysta, så utgick det från att vi alltid måste söka kunskap - men att kunskapen alltid flyr...
Därför borde vi som inte är troende bära våra åsikter med viss ödmjukhet. Kunskapen flyr... Den ödmjukheten saknas, enligt min mening, hos en del av Humanisternas företrädare - på samma sätt som den saknas hos många av religionernas företrädare.
Själv fick jag, i samband med ett inledande möte på en Alfakurs, höra att jag som icke-troende skulle hamna i helvetet. Punkt. Så var det bara. Inget mer att prata om. Det känns lika korkat som att någon hävdar att han eller hon vet att ingenting finns efter döden.
Vi som definierar oss som ateister, eller mindre tvärsäkert och mer nyfiket som troende ateister, bör givetvis fundera över att sådant som idag uppfattas som vetenskap tidigare i historien har uppfattats som övernaturligt flum. Låt mig ta ett av alla exempel:
Vid förlossningsavdelningen på Wiens allmänna sjukhus, där den ungerske läkaren Semmelweis arbetade för drygt 150 år sedan, var dödligheten i barnsängsfeber extremt hög: hela 13 procent. Av en slump kom Semmelweis på att läkarna gick från obduktioner till förlossningar utan att tvätta händerna. På något sätt överfördes infekterade osynliga partiklar.
Han införde rutiner att tvätta händerna med klorerat talk. Dödligheten sjönk snabbt.
Att små osynliga partiklar kunde föra vidare infektioner genom händer var samtiden helt oförståelig inför, det vetenskapliga modet slog istället fast teorier om obalans i kroppsvätskorna. Att något osynligt på händerna skulle kunna överföras från obduktionen till förlossningen ansågs löjligt, och Semmelweiss ansågs vara en flumgubbe, blev av med jobbet och slutade på sinnesjukhus.
Mycket av dagens vetenskapliga resultat skulle igår uppfattas som övernaturligt flum. Mycket av morgondagens vetenskapliga resultat skulle idag uppfattas som övernaturligt flum.
Därför skall man vara försiktig när man talar om "övernaturligt" - risken är att det i kommande historiska ögonblick kommer att omfattas av det naturliga, det vill säga sådant som vetenskapens företrädare anser sig förstå eller finna troligt.
När Bergström skriver: "Vi vet inte varifrån vi kom. Vi vet att vi förvandlas till mull och aska", så gör han sig skyldig till nästan lika grov förenkling som präster och pastorer... Vi vet inte att vi bara förvandlas till mull och aska, även om Bergström och jag är övertygade om saken. Men vet?Nej, faktiskt inte.
Det är naturligtvis lätt att ställa religiösa mot väggen genom att ställa frågan: Om nu Gud skapat allt, vem skapade då Gud? Men, det är ju lika svårt att rationellt svara på frågan: Om en Gud inte skapade universum, hur gick det då till - vad skapade det som ledde fram till det som fanns först, långt före Big Bang? Finessen med vetenskapen är att den jagar vidare för att vi ska få en susning om det, medan religionerna låst sig vid tusenåriga påståenden.
Vetenskapens förhållningssätt motverkar fördomar och intolerans, skriver Bergström. Nej, riktigt så enkelt är det inte. Vetenskap och kunskap kan faktiskt öka intoleransen lika gärna; den dag vi lär känna människans gener och dess funktioner kan mycket väl intoleransen öka mot människor med "dålig" genuppsättning (t ex ökade anlag för sådant som kan leda fram till kriminalitet). Den tidsaktuella vetenskapen låg till grund för de amerikanska raslagar som föregick de tyska. För att ta några exempel.
Vetenskapens styrka (om den får stå fri från ekonomiska sär- eller vinstintressen) är - till skillnad från religionens - att det i dess väsen ligger ett evigt ifrågasättande, ett evigt arbete med att bekräfta eller motbevisa, att inse att man aldrig är färdig, att inse att man inte sitter inne med Sanningen. Och att det som idag uppfattas som flum, imorgon kan vara kunskap och vetenskap.
De som förordar Vetenskapen framför Religionen utan att inse detta är ute på lika darriga broar som religionens företrädare. Och jag uppfattar att Bergström är det.
Bergström skriver vidare: "Humanisterna fyller avsaknaden av gudar med en plädering för upplysning, tolerans, "hygglighet" i den mänskliga samlevnaden, empati, skönhet, kärlek, meningsfull strävan här i jordelivet."
Låter fint, om än aningen högtravande, nästan new-ageaktigt... Bergström skriver: "New age-rörelsens blinda tro på stjärntecken och amuletter tränger undan rationellt tänkande." Kan hålla med. Men Bergström glömmer bort att kvantfysik och annat i den nya fysiken inte heller känns så förbaskat rationellt...
Rubriken för Bergströms ledarkrönika var "Hatet mot humanismen". Nja, något sådant hat är knappast att finna i Sverige. Det hat man i så fall finner är nog snarare riktat mot religiösa homofober, pastor Åke Green, mercedespredikanterna i Uppsala och andra som Bergström och jag har svårt för...
(Obama gör förresten en intressant markering inför sin installation - fast man kan förstås undra hur det kan komma sig att det land som har mest antal nobelpristagare i naturvetenskapliga discipliner lägger så stor vikt vid att biskopar skall be om högra makters hjälp till den nye presidenten... Särskilt med tanke på att den nuvarande presidenten använde just Gud som argument för att bomba ihjäl människor i Irak).
Bergström avslutar med att det behövs en rörelsen för upplysning och förnuft. Det där ordet "förnuft" är något som debattörer tar till när de ligger risigt till. Då pundar man till med att det gäller att använda "sunt förnuft". Men modern vetenskap har ganska lite med sunt förnuft att göra, mycket av vetenskapen ligger nämligen utanför det vi skulle kunna uppfatta som sunt förnuft. Bara en så enkel sak som att "sunda förnuftet" säger att den som svettas bör tillföras salt eftersom svetten är salt, och att den som har socker i urinen bör tillföras socker... Men det är ingen bra lösning. Lika dålig lösning som att försvara religiösa friskolor med att Olof Palme gick i en sådan...
För övrigt hoppas jag att ni som läsare vet att livet uppstod i Ockelbo... Åtminstone tror jag det, på ganska goda grunder, i all ödmjukhet... Läs här om du vill.
Bilden är lånad av Emma Grön.
Min gräsmatta på Birgers blogg är rätt coolt!
SvaraRaderaSjälv ogillar jag humanisterna. Det känns som om de gör ateismen till en religion - en intolerant sådan.
Bra skrivet av Birger, igen!
SvaraRaderaMen betänk, att pastor Åke Green friades av Högsta Domstolen! Däremot fälldes han av sin organisation IOGT-NTO och blev utesluten som straff. IOGT-NTO trodde sig kanske sitta ovanpå HD.
Betänk också, att "fobi" är att jämföra med ett sjukligt tillstånd, som kräver vård. Det är bekvämt för en förhärskande åsiktsström, att ta till stämpeln "fobi" på meningsmotståndare, som man vill sjukförklara.
Sovjet var duktig att nyttja den metoden mot misshagliga kritiker.
Green sa bara det han tolkade ur den bibel som han tror på. Ska detta peststämplas?
Nja, inte är väl humanister intoleranta och inte driver Humanisterna någon sorts religionsförbud heller, vilket är en uppfattning som då och då hörs i debatten (inte från Birger, men från andra).
SvaraRaderaBirger balanserar snyggt, men frågan är om han gör det av övertygelse eller av vilja att inte stöta sig med de många religiösa läsare han uppenbarligen har på sin blogg efter en rad framträdanden i te x tidningen Dagen.
Birger kallar sig för troende ateist, men har värderingar om livet på jorden som ofta är likvärdiga med t ex kristna människor. Jag har också förstått att han emellanåt pratar i kyrkor om klimat och konsumtion etc, vilket ytterligare får mig att undra om han inte är smygreligiös i någon mening? Är det bara nyfikenhet som gör att man studerar Bibel och Koran etc??
Å andra sidan driver han ju tesen om Naturvetenskapen, Darwin och Big Bang ganska långt.
Min fråga: Vad står karln?
Helt rätt, Birger. Humanister kan bättre än det som Bergström förmådde, det var slarvigt och hafsigt skrivet. Se gärna: http://www.humanisterna.se/
SvaraRaderaHm, många rimliga argument, precis som vanligt, men jag vill samtidigt sätta upp ett varningens finger för den nästan allmänt accepterade sanningen att det inte finns några sanningar. Moralfrågor har blivit reducerade till personliga åsikter, där inget är rätt och fel utan bara individuella preferenser. Har människor som förespråkar detta någongång tänkt på konsekvenserna av att inte ha några fasta moraliska riktpunkter?
SvaraRaderaFör det första, hur kan vi fördöma våldtäkt, mord och mobbning utan moraliska sanningar. Om allting bara är personliga åsikter, hur kan vi säga att detta behöver stoppas. Vad händer om andra inte håller med? Har de FEL? En andra konsekvens av en avsaknad av moraliska sanningar är att livet blir meningslöst, i den mening vi inte har något att sträva mot eller någon möjlighet att förbättra oss själva. Hur förbättrar man sig om all sätt att vara är lika bra som andra. Om det inte finns rätt och fel, bra eller dåligt, vad kan man sträva mot?
Dessutom verkar de flesta faktiskt intuitivt tycka att saker är rätt eller fel, att den finns en hiearki i sätt att handla, även om de inte finner intellektuellt stöd för varför de tycker att det är rätt eller fel. Men reflektion över dessa frågor känns som nödvändigt innan man vitt och brett proklamerar moralisk relativism och sanningslöshet.
Moral och Sanning är skilda ting. Moralisk relativism är inte samma sak som att vi inte kommer åt de vetenskapliga absolut sanningarna. Detta som svar på Daniel.
SvaraRaderaMord begår vi ju dagligen för övrigt, när vi käkar kött, vilket trots detta uppfattas som moraliskt av samhället (och mig).
MM
I sjukvården stöter jag ofta (dagligen..) på människor som har uppfattningar om sin kropp, varför sjukdomen uppstod o.s.v som rimmar väldigt illa med "vetenskap och förnuft". " Vi ser inte världen som den är, utan som vi är ", som Kant sa..
SvaraRaderaDet där med objektiva sanningar har för mig (som kirurg) allt mer blivit en utopi. Betoning på ödmjukhet, som Birger skriver om, verkar klokt. Och det skall förstås omfatta alla !
Daniel och Secher är dagens hittills klaraste formulerare.
SvaraRaderaFrågan, om Birger är smygreligiös, tar Nyfiken Röd upp på ett mysigt sätt.
Ja, gissningsvis står han bakom vedbodknuten och kikar i någon helig skrift, efter att först ha kollat så ingen ser på.
Nåja, men att han tar en mängd hänsyn är väl uppenbart. Det måste man göra, om det i jobbet ingår att inte såra.
Tänk om alla läkare, likt Secher, vore så ödmjuka! Då skulle man våga säga till dem, att man även går hos en homeopat, eller hos Vidarkliniken. Där finns kanske ingen vetenskap i Socialstyrlesens mening. Men där finns Beprövad Erfarenhet, och det smäller högre än vetenskap med bäst-före-datum.
SvaraRaderaGröna tankar
Även vetenskapen och i första hand matematiken står ju handfallen inför sina egna upptäckter, därmed kan man anse sig vara i det närmaste religiös om man anammar strömningar inom kvantmekanik och kvantfysik.
SvaraRaderaDeras teorier får varenda helig skrift att förintas i vecket av nästa dimension.
Jag minns för 20 år sedan när jag började intressera mig för andliga saker , hur absolut tvär och självsäker den då etablerade vetenskapen var att allt sådant bara vara hokus pokus. Men numera kan FN vara med och sponsra vetenskapliga studier på det männskliga sinnet och nära döden upplevelser som detta:
SvaraRaderahttp://www.mindbodysymposium.com/
Eller när exobiologer (tvärvetenskapligt forskningsområde om möjligheten för liv bortom jorden) håller möte för högre Nasa gubbar, pratar om att liv man hoppas finna kanske vi bara ser spår av och lever på ett annat plan än vårt fysiska,då kan man nog säga att stora omsvängningar har skett :)
Finns det inga sanningar? Visst gör det. 1 + 1 = 2. Alltid!
SvaraRaderaDen viktiga skillnaden mellan troende och icke troende är väl detta att den icke troende är öppen för nya sanningar. Detta i sig skapar en viss ödmjukhet. Den troende däremot har fixa sanningar och hamnar lätt i intolerans. Det är därför det alltid är krig där religionen dominerar människors föreställningsvärld.
Nog är det så att vetenskapens förhållningssätt motverkar fördomar och intolerans. Här ger jag Bergström rätt. Den som påstår det känner då till hur samhället och världen såg ut före vetenskapens tidsålder. Vi kan fortfarande beskåda sådana för-vetenskapliga samhällen där religionen har ett starkt grepp om människorna. Sedan är det naturligtvis så att vetenskapen också kan missbrukas.
Om vetenskapen inte längre är öppen för nya sanningar är den inte längre någon vetenskap. Då har den i stället närmat sig religionen. Det är bara när vetenskapen är vetenskap som vi kan förorda den framför religionen.
Plocka fram upplysningsfilosoferna och känn de friska vindarna! Nog har mycket slaggat igen i vår tid, varför Bergström har en poäng.
Bara att exemplifiera en vetenskaplig ståndpunkt med Richard Dawkins diskvalificerar ett resonemang från att vara vetenskapligt. Richard Dawkins främsta uppgift här i livet är inte att föra fram vetenskaplighet, utan snarare att angripa alla former av religion. Om man följer de debattartiklar som han skriveit genom åren är det ännu tydligare än i hans böcker att han är en religiöst hängiven religionshatare. Att han ägnar sig åt vetenskap verkar mest vara för att han vill ha något att angripa religionen med...
SvaraRadera1+1=2 skriver någon som en absolut sanning. Nej, det är inte alltid sant, slå ihop två sandhögar och du får en. Det finns inga sanningar, i betydelsen att vi människor inte har kommit på dem i alla fall, är nog en rätt bra grundinställning!
SvaraRaderaRichard Dawkins böcker är det en intellektuell glädje att borra i. Förstår att han är svår för de religiösa.
SvaraRaderaBirger, det märks att du läst filosofi så att det räcker till, för att låta orden flyga högt och lugnt, lättsamt och kunskapsrikt, i bloggdialoger och annat. Men så finns det dessa i samhället, som ”armbågat” sig fram mot än mer centrala positioner i media och institutioner. Där krävs den stora insikten än mer, om vad som möjligen är på gång i dessa yttersta tider. Hans B och många andra ur eliten saknar uppenbarligen denna aningsfullhet, i väsentliga frågor. Och vi som likt rebellen Jesus främst önskar få fram ord i och för demokratisk framväxt och förankring hos de mer utsatta bland folket, kan då till att börja med, ta till oss tidigare texter av dig. ”Det är det lilla som kan få det stora att inträffa. Det är de enstaka händelserna, de enstaka orden, som kan sätta igång förvandlingen.- Det är kanske just det du gör denna minut som utgör det vingslag som kan förändra världen. Vad du gör är viktigt, för dig, för många, för alla i alla tider.”
SvaraRaderaOch då kan jag till att börja med, negera Hans B:s ord att ”tro på stjärntecken och amuletter tränger undan rationellt tänkande”. Och istället säga, att den förkättrade urgamla astrologin nu blivit ultramodern, och istället kan komplettera lite för ensidigt svenskt förståndstänkande. Så att bättre växelverkan kan ske mellan ett sådant ensidigt objektivt, logiskt förstånd med högra hjärnhalvans förnuft, som även innehåller helhetlig känsla. Och med hjälp av Platons ”intuitiva språng”, anar jag i det ”eviga nuets” ögonblickliga vibrationskontakt, att astrologin kan verifiera supersträngteorin, och vice versus. En hypotes i viss mån just det påståendet nu, men i övrigt kan jag som astrolog empiriskt bevisa astrologins sanning och kvantmekaniska sannolikheter när som helst.
Rolf A
1 + 1 = 3
SvaraRaderaPappa träffade Mamma. Strax föddes jag, och vi blev 3.
Gröna tankar
Det där begreppet "ateist" som då och då återkommer på denna blogg, nog är det ett knepigt begrepp.
SvaraRaderaDet kan ju betyda lite av varje, t.ex. att man är tvivlande på existensen av en gud, eller en gudomlig universell tanke, eller att det skulle finnas något icke materiellt överhuvudtaget.
Det sistnämnda är nog det mest kalla. Ty det ger anledning att inte "tycka synd om", att inte ha empati, att inte ta ansvar för något. Inget heligt existerar för en person med den inställningen.
Men Birger visar ju upp en aura, som går på tvärs mot ovanstående. Han lever, utstrålar och tänker egentligen religiöst, men utan att ta till sig de sedvanliga etiketterna, skapade av de kyrkoreligiösa.
Att han kallar sig ateist, beror väl på, att det saknas en beteckning i svenska språket för det fenomen som Birger utgör. Eller har någon en bättre förklaring?
19.54
SvaraRaderaK G Hammar brukar uppehålla sig vid "mirakel" när han talar om sin gudstro. Det kanske passar ?
Einstein lär ha sagt: "Det finns två slags människor. De som tror att ingenting är ett mirakel. Och de som tror att allting är ett mirakel." Fritt fram att gissa till vilken kategori han själv, vår tids kanske störste vetenskapsman, ansåg sig tillhöra...
Avståndet mellan "lägren" kanske inte är så stort?
Ateisten skräms nog mer av åsiktsförtrycket än tanken på att allting är ett mysterium (som det står var och en fritt att förhålla sig till).
Här flummas det :-)
SvaraRaderaGrattis Birger! När man får cred från en astrolog (Rolf A) finns det anledning att dra öron åt sig. Gör det.
SvaraRaderaMed vänliga hälsningar
Camilla
Ja, vad säger man efter denna svärm av kommentarer. Några misstänker att jag "balanserar" för att
SvaraRaderaNågra kommentarer (dock ej till Anonyma, hur intressanta de än kan vara):
Emma: Snygg bild.
Nyfiken Röd: Jag står exakt där jag synes stå: jag har alltid gillat att studera religion, är nyfiken på hur intellektuellt kapabla människor kan tro på det jag tror är sagor, berättelser, bilder och ibland visdomsord. Det tarvar dock en del ödmjukhet när man tillhör en liten minoritet i världen - för det gör vi som är inte tror. Att, som liten minoritet, utgå från att alla andra är galna, lurade, korkade eller intellektuellt mindre begåvade tycks mig alltför elitistiskt och högmodigt. Därav min vägran att vara kategorisk.
JJ: Jag håller med dig om att Dawkins böcker ofta är en intellektuell glädje att borra i - och när glädjen inte är intellektuell så är den det i alla fall retoriskt...
Rolf: Tillåt mig tvivla på att du som astrolog kan bevisa något - ordet bevisa är alltför slarvigt använt, inte minst av dem som ifrågasätter vetenskapen.
Ponken: Jo, men det märkligaste "flummet" är att materia rasar genom kosmos, rakt genom också vår lilla jord och till och med våra kroppar, vilket jag känslomässigt upplever som flummigt, men hjärnan tvingas väl acceptera vad vetenskapen kommit fram till.
Camilla: Mmm...
Tja, dömer man alla kristna efter en Alpha-kurs så..
SvaraRadera..själv är jag mer intresserad av vad Dag Hammarskjöld, KG Hammar, Diethrich Bonhoeffer, Caroline Krook, Yla Eggehorn, Margareta Melin, Tomas Sjödin, Bob Dylan, Aretha Franklin, Martin Luther King, Nelson Mandela, och Jesus har att säga.
Jag skapar vilket universum som helst, och det kan då bli hur tokigt som helst. Vanlig konsument.
SvaraRaderaTack för ett riktigt bra inlägg! Jag var själv perifert inblandad nyligen i en nätdiskussion där en kille förklarade sig vara troende och blev mobbad för det av en en "militant ateist". Denne, ivrigt påhejad av ett gäng proselyter, jämförde killens tro med rosa enhörningar och flygande spaghettimonster och vad det nu var, och skrattade åt hur killen kunde tro på någon sån där ologisk gammal kvarleva från forntiden.
SvaraRaderaJag gav tyvärr snart upp att försöka resonera med mobbaren, då det snabbt blev uppenbart att han var helt oemottaglig för argument. Han sade sig hylla vetenskapen, men var inte ens vetenskaplig nog att förstå att avsaknad av bevis för en guds existens inte är samma sak som bevis för dess icke-existens.
Det känns som om den typen av ovetenskapliga vetenskapstroende, inhumana humanister, är rätt vanliga nu för tiden. Det är precis som du säger, det är ödmjukheten som saknas.