torsdag 30 augusti 2007

Åsa-Nissemarxister, fast tvärtom...

Jag sympatiserade lite grand med Åsa Nisse- marxisterna en gång i tiden. Det var centerns, unga radikala stormtrupper. I Stockholm angrep man sossarna från vänster. Jag flyttade i början av sjuttiotalet till Vingåker och mötte ett annat centerparti - ett konservativt parti som dominerades av äldre bönder. Jag gick på några möten, som utflyttad Stocholmare, och öppnade truten vid något tillfälle. Det resulterade i en suckande kommentar om att man borde vara med längre än jag varit för att lägga förslag.

Jag avvecklade intresset för medlemskap i centerpartiet. Röstade på vänstern i kommunalvalet, sossarna i landstingsvalet och centern i riksdagsvalet. I brist på annat. Jag var med vid bildandet av miljöpartiet 1981. Och hittade hem. Så egentligen är jag glad att de centerpartistiska äldre männen var som de var...

Åsa-Nissemarxister höll som sagt till i Stockholm, de tilhörde ytterligheten i centern. Idag är det fortfarande ytterligheter av centern som finns i Stockholm. Nu i form av nyliberal höger, med Federleys Stureplansmaffia som gödning. Det är uppenbart svårt att vara riktig centerpartist i Stockholm, hur man än gör blir man liksom centerextremist...

Tillägg: Till och med Henrik Brors - mannen som fick mig att lämna DN till förmån för SvD - reagerar mot Centerns "idylliska" syn på hur puttenuttigt relationerna är mellan arbetsgivare och småföretagare. Jag tror att nuvarande regler för turordning i småföretag är helt rätt: småföretgaren har rätt att skydda en anställd innan turordningreglerna skall gälla - en reform som mp drev igenom och som är gediget avvägd. Både LO och Arbetgsgivarna är missnöjda - men de flesta småföretagare är ganska nöjda. Vilket tyder på god balans...

3 kommentarer:

  1. Ha ha, Birger, centerextremister...
    Nytt kul ord!
    Jag känner igen mig i det om "Vingåker-centerpartisterna". Jag är uppväxt i en likadan by. Att ha SSU-sympatier, som jag hade i unga år, var absolut oacceptabelt. Att senare ha partipolitiskt obunda sympatier i kyrkorådet gick inte hem det heller...

    SvaraRadera
  2. "Sekulära religioner" i DN ena dagen och "centerextremister" här nån dag senare... ingen måtta på kreativiteten! I båda fallen är orden omöjliga!
    "Åsa-Nisse-marxister" däremot är ett nästan klassiskt begrepp som tillskrivs den legendariske antikvariatsbokhandlaren "Bok-Viktor" i Uppsala. När jag träffade honom en gång en sen sommarkväll på stan (nån gång kring 1970) när han var ute på barfotapromenad, var han vänlig nog att ge mig definitionen:
    "Det står helt enkelt för CUF-are som har Karl Marx och Gunnar Hedlund som lärofäder", sa han.

    SvaraRadera
  3. Du skriver att du hittade hem när ni bildade miljöpartiet. Har du hittat bort nu då...? :-)

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.