onsdag 24 april 2019

Vilken självbild har dom?

Dagens Nyheter hade igår en längre artikel om lobbyister och huruvida dessa påverkat svenska EU-parlamentariker. Drygt hälften säger att de inte påverkats. Den hälften måste rimligen antingen ljugit, varit korkad eller helt enkelt haft usel självbild. Eller är de totalt opåverkbara? Hur har de då fått sina åsikter?



Själv blev jag som politiker flera gånger påverkad av lobbyister. Precis som jag påverkats av många andra som sitter inne med kunskap i något specifikt ämne, vare sig de får betalt för att lobba eller inte.
  • Amnesty gav mig insikter som jag inte riktigt hade, vilket bidrog till hur jag skärpte retoriken inför valet 1998. 
  • Svenska Freds gav mig kunskaper om vapenexporten som bidrog till åtminstone två beslut i Exportkontrollrådet.
  • Sveriges Kvinnolobby fick mig att kunna ta ställning i den svåra frågan om surrogatmödraskap efter många års funderande och - tro det eller inte - en organisation vars medlemmar jag nog står långt ifrån politiskt (Haro) fick mig att sätta ner foten i frågan om föräldrars reella möjlighet att vara hemma hos sina barn längre än vad föräldraförsäkringen stipulerar. 
  • Friskolornas Riksförbund fick mig att bli allt mer övertygad om att deras argument om vinstuttag från skolan var horribla och manipulerande. 
  • Den svenska torvbranschens lobbyist fick mig att tvärtemot branschens intresse ta klar ställning mot torv på ett sätt jag inte gjort tidigare.
För några år sedan var det en ohyggligt korkad och manipulativ  lobbyist för höghastighetståg som fick mig att dra åt öronen eftersom hen vinklade, förenklade och ljög så mycket att jag började lusläsa utredningar vilket fick mig djupt skeptisk till värdet av att kunna vinna lite tid till priset av än mer sårbarhet och utsatthet. Det är smidighet, bekvämlighet, enkelhet - och tidtabeller som hålls - som är viktiga, inte huruvida man kan ta sig från Stockholm till Göteborg i 250 km i timmen eller i 320 km i timmen på en del avsnitt och till priset av markstrider, nya bullermattor och ytterligare problem för djur att förflytta sig på ett naturligt sätt över större områden.

Att lyssna är aldrig fel, att låta sig övertygas är inte fel - att däremot låta sig övertalas är fel. Precis som det är fel att ställa sig bakom något för pengar, status eller ett snofsigt socialt umgänge.

De som hävdar att de inte låtit sig påverkas av lobbyister som sitter inne med kompetens i sakfrågor är nog antingen lögnare eller osedvanligt ohörsamma eller lever med en väldigt konstig världsbild.  Dit hör Sverigedemokraterna i EU-parlamentet, liksom ett antal sossar och moderater och två (goda) miljöpartister - (två lika goda miljöpartister, varav en numera Partiet Vändpunkt, tycks mer medvetna, hörsamma eller åtminstone ärliga).

De som erkänner att de kan påverkas av goda argument har nog större förståelse för varför lobbing skall regleras. Enbart svenska bolag och organisationer lägger ner mer än 400 miljoner per år för att påverka EU-parlamentet. Sverige är för övrigt ett av de få länderna där insyn saknas när det gäller lobbyister som har betalt för att påverka. Kan det möjligen bero på att så många inte fattar att de påverkas?