Att börja skolan är fortfarande ett stort steg. Och än idag möts barnen med linjal och sudd. När de borde mötas med en bred pensel och flöjt.
Skolan bör ta tillvara på elevernas kreativitet och fantasi, inte premiera deras lärande för betygens och en tänkt arbetsmarknads skull. Man bör fundera över hur man lyckats med det nästan omöjliga: att få barn att tycka lärande är tråkigt. Att vända detta genom mer betyg är intellektuellt undermåligt.
Skolan bör vare en del av utbildningen av hela människor, inte tillverka kuggar till ekonomismens rosslande maskineri. Gudarna vet om inte Björklund är årets vinnare på den politiska scenen: nästan alla partier flyttar ju sina positioner i skolfrågan, betyg hyllas för att man ska undgå den korkade kritiken om "flumskola". Sahlin verkar rädd, till och med mp valsar med i sin alltmer obegripliga skolpolitik (där det till och med är helt okej med vinstdrivande skolor ägda av vilka bolag som helst, som vore skolan likvärdig med tillverkning av geléhallon).
Tala om ideologiernas död, fega politiker vill samlas i Björklunds regemente där målet är att inta rollen som ger höga betyg. Bort det! Fantasin och kreativiteten till makten! För övrigt har forskare sågat betygen med fotknölarna, vilket bland annat Fokus redovisat.
Skolan bör ta tillvara på elevernas kreativitet och fantasi, inte premiera deras lärande för betygens och en tänkt arbetsmarknads skull. Man bör fundera över hur man lyckats med det nästan omöjliga: att få barn att tycka lärande är tråkigt. Att vända detta genom mer betyg är intellektuellt undermåligt.
Skolan bör vare en del av utbildningen av hela människor, inte tillverka kuggar till ekonomismens rosslande maskineri. Gudarna vet om inte Björklund är årets vinnare på den politiska scenen: nästan alla partier flyttar ju sina positioner i skolfrågan, betyg hyllas för att man ska undgå den korkade kritiken om "flumskola". Sahlin verkar rädd, till och med mp valsar med i sin alltmer obegripliga skolpolitik (där det till och med är helt okej med vinstdrivande skolor ägda av vilka bolag som helst, som vore skolan likvärdig med tillverkning av geléhallon).
Tala om ideologiernas död, fega politiker vill samlas i Björklunds regemente där målet är att inta rollen som ger höga betyg. Bort det! Fantasin och kreativiteten till makten! För övrigt har forskare sågat betygen med fotknölarna, vilket bland annat Fokus redovisat.
Jag antar att du har sett att du är med på Dagens hundralista över bra förebilder?
SvaraRaderaAtt vara aktiv MP-politiker är inte lätt när det gäller att försvara MP:s skolpolitik, det kan jag lova. Jag ser friskolorna (som i "fri företagsamhet") ta allt större plats. Och dessa friskolor har inte som ledstjärna att erbjuda alternativ där den kommunala skolan inte räcker till. Nej fokus ligger helt på tillväxt av elevantal.
SvaraRaderaOch vilka skall vi konkurrera med på världsmarknaden då.
SvaraRaderaKonkurrera på världsmarknaden med vad? Det är väl så att vi i framtiden kan konkurrera bäst genom ha ett samhälle där människor är kreativa och trygga i sig själva på så sätt att de kan klara såväl kriser som snabba förändringar, arbete och arbetslöshet. Symobliken i "breda pensdlar och följt" är inte helt fel!
SvaraRaderaJag förstår din poäng, men om jag tar dig på orden, så är jag inte överens med ditt budskap. Är det verkligen rätt att byta ut linjal och radergummi mot penslel och flöjt? Även om den ohejdade tekniska utvecklingen har visat sig vara ödesdiger, så är väl ändå en behärskad kontroll av den ackumulerade kunskapen nödvändig för en hållbar framtid. Men det kräver att inte bara en elit tillgodogör sig den naturvetenskap som frammejslats under århundraden och över kontinenter, utan att den allmänna skolan förmedlar denna kunskap med hjälp av linjal och radergummi. Kreativitiet är kanske något man bättre utvecklar utanför skolans värld, även om vissa färdigheter kan grundläggas i organiserad undervisning.
SvaraRaderaBättre är, tycker jag, att man skär ner kraftigt på skoltiden såväl i veckoarbetstimmar som årskurser. Då kunde man ge både tids- och lustmässigt utrymme till självorganiserade aktiviteter. Skoltiden kan då specialiseras till att lära ut ett koncentrat av de ackumulerade vetenskapliga resultat som är grunden till mänskligt framåtskridande. På den grunden kan vi lustfyllt utveckla kreativa lösningar på dagens problem.
Pensel & flöjt-skolan finns väl redan etablerad i Sverige. Waldorfskolorna sägs ju jobba just så, dvs eleverna lär få utvecklas individuellt till hela människor. Vet någon, förresten, hur det är med Montessoriskolan i detta avseende?
SvaraRaderaThomas: Det ena utesluter väl inte det andra? Naturvetenskap, ja, självklart, som du säkert förstår ligger det mig extra varmt om hjärtat även om mitt bästa ämne i skolan faktiskt var religionshistoria (och matte).
SvaraRaderaJiggi: Jo, jag såg det. Impad av tidningens storsinthet!!
Anonym mp-politiker: Förstår dig! har förstått att dt förekommer en viss debatt i medlemstidningen om skolpolitiken. Jasg håller med Per Gahrton som vässat sin penna i frågan och som, helt rätt, konstaterat att mp:s skolpolitik från början var inriktad på att främja pedagogiker och kooperativa former - inte vinstsyftande!
Sivan och Hasse bildoktor: Heja Hasse!
Gröna tankar: Jo, men pensel- och flöjttanken (och vad den står för!) bör överföras i större utsträckning även till kommunala skolor.
Bra inlägg på bloggen
SvaraRaderaSnälla du, skicka in ditt inlägg om skolan till någon tidning, det var fantastiskt bra skrivet. Du är grym!
SvaraRaderaJag vill börja med säga att jag står bakom det mesta av dina åsikter och även om du antagligen hört det många gånger förr så skriver du ungefär som iaf jag tänker. Sådant är alltid skönt att läsa.
SvaraRaderaDet är kanske lite off-topic, men jag skulle vilja fråga vad du anser om det kommande valet i USA 2008 och om du har några kommentarer gällande min stora förebild Ralph Nader. Det vore trevligt med svar, ha ett gott nytt år Birger!
Hörru Schlaug, det går en serie om flower-power på SVT och när jag läst ditt skolflum så tycker jag att du är den siste flummaren i flower-powergenerationen. Lägg av nu, sextiotalet har flytt.
SvaraRaderaEinstein sa: Kreativitet ät viktigare än kunskap. Det är de kreativa och de innovativa som är framtiden. För att skolan ska vara uthärdlig de 12 år barnen går där måste vi få dem att tycka att de går i skola för sin egen del och för att lära för LIVET. Numera tycks skolan enbart vara en fabrik för ratt uppfostra framtida arbetskraft. Inte konstigt att ungarna protesterar.
SvaraRaderaDu kan inte på fullaste allvar mena att personer som börjar i skolan ska flumma bort början av deras skolgång med en pensel i handen. Det är inte framtida målare och konstnärer vi ska uppfostra i våran skola, utan välutbildade personer som ska driva vårat samhälle framåt. Jag är 16 år och jag vet, om jag hade fått den utbildningen Jan Björkund vill ha i våra skolor idag så hade jag legat lite längre fram i utbildningstadiet. Det räcker med flumskolan och dags att uppfostra riktiga personer som ska driva vårat samhälle framåt. Jag säger inte att detta är bara på lågstadiet, detta "flum" förekommer hos lärare som undervisar ända upp till 9:an.
SvaraRaderaHej Douglas!
SvaraRaderaNej, jag menar inte alls at tman skall flumma bort början av sin skolgång med en pensel i handen. Jag menar att man skall öka kreativitet, fantasi och förmåga att lära genom att vara noga med att låta skapande ämnen få utrymme. Sambandet mellan högra och vänstra hjärnhalvan är viktigt... Särskilt om man vill överleva kriser och andra problem i livet.