Genom nyhetsbevakning kan man få intryck av att Tibet före ockupationen var ett harmoniskt paradis där man levde hand i hand i kärlek, fred och förståelse. Men det är ju inte sant.Motsättningarna mellan olika fraktioner i Tibet var stora och landet kännetecknades av våldsam intolerans mot allt främmande. Det är den yttre fienden, Kina, som för tillfället förenat dessa fraktioner.
Varför kan vi inte ta ställning för Tibets rätt till ökat självstyre utan att romantisera landet och buddhismen? Måste vi alltid utmåla skurkens offer som renhjärtat?
Debatten blir ju inte bättre av att Jan Myrdal, som har insikter om Tibets historia, sitter i teve och försvarar händelserna på Himmelska Fridens Torg. Han har bara bytt plats för svart och vitt. Vilket förstås SVT:s debattledare uppmuntrar eftersom debatt, enligt vadsom tycks vara konceptet, skall vara underhållande snarare än upplysande.
Detta att måla i svart eller vitt kan få lustiga följder. Sålunda utmålas ofta falungong som något harmlöst i våra medier. Men den som orkar ta sig igenom Mästare Li Hongzhis bok om läran – där vi får veta allt om gongpelare, himmelska ögat och löften om att det räcker med att författaren talar för att barn skall bli friska – får en annan bild. Jag citerade innehåll i hans bok - och länkade till den svenska översättningen - på min blogg och anklagades i upprörda massmejl för att stödja den kinesiska staten. Därför att jag länkade till deras egen bok! Apropå att vilja se allt i svart eller vitt.
Vårt materiella välstånd bygger för övrigt till avsevärd del på att Kina saknar mänskliga rättigheter. Vi får mer prylar för pengarna genom att lönerna är låga, fria fackföreningar förbjudna och hanteringen av miljöfrågor är en katastrof. Men detta skall vi inte låtsas om. Istället skall vi leka solidariska genom att bojkotta OS-invigningen. En del västerländska politiker vill spänna hyckelmuskeln ordentligt genom att inte sjäva sitta på läktaren när invigningen pågår... Vilket offer!
Andra kräver att Stefan Holm inte skall få hoppa över ribben i Beijing - men vill självfallet ha tillgång till billiga kinesiska prylar... I Svenskan idag kräver riksdagsledamöter från samtliga partier att Reinfeldt inte skall mumla i Peking - några etiska regler för handel omnämns inte, för det skulle ju kosta något. Hyckleriet känner inga gränser.