De flesta av de lösningar som presenterats för att minska koldioxidutsläppen utan att vår livsstil förändras visar sig vara mer eller mindre ohållbara. När nu ett antal miljöorganisationer protesterar mot att "grön diesel" baseras på palmolja från Malaysia så är det helt enligt ritualerna. Det värsta är att man har rätt.
Regnskog skövlas för att ge plats för produktion av palmolja. Eftersom skogen suger upp koldioxid så blir utsläppen från vissa skogsmarker större än om skogen fått stå kvar och bilarna körts på fossil diesel, vilket Greenpeace uppmärksammar. Dessutom hotas den biologiska mångfalden.
Tidigare har Miljöpförbundet Jordens Vänner krävt importbojkott av etanol...
Skälet till miljöorganisationernas kritik är att det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna. Vi måste helt enkelt lägga om våra tankemönster - inte minst de politiska spelreglerna. När regeringen nu föreslår höjd bensinskatt så kompenserar man detta genom att höja reseavdragen för bilåkande till och från jobbet. Självfallet borde avdraget istället baseras på avståndet mellan bostad och arbetsplats så att man fick samma avdrag blev oavsett om man åkte egen bil, samåkte, åkte kollektivt eller kröp på knäna om man så ville.
Det skall löna sig för individen att handla miljöbättre. Borgarna missar här - lika mycket som sossarna och dess samarbetspartiet gjorde förra mandatperioden, även om mp i princip tänkte rätt - men utan att få med sig vare sig sossar eller vänsterpartister. Jag ska inte slå mig på bröstet - när jag var språkrör och vi samarbetade lyckades vi inte heller.
torsdag 27 september 2007
5 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej
SvaraRaderaDet gäller att ha en nyanserad debatt. Det blir fel om de som skaffat etanolbil skall få dåligt samvete för det. Den bilen är klassad som miljöbil och etanol framställd på ett bra sätt exempelvis spannmål från Sverige och sockerrör från Brasilen har bra livscykelvärden. Däremot majsprodouktion från USA har dåliga livscyklevärden. Etanol i rimliga propotioner är ett alternativ. Storskalighet skapar ofta problem -att tro att enbart etanol kan ersätta bensin blir fel. Det som behöver lyftas är en debatt om den västeländska livsstilen. Den debatten vågar inte ens mijöpartet föra. Peter Eriksson han flyger på till sitt Kalix - vilket föredöme.
�r det s� enkelt? Nej... det tycker jag inte. http://westerstrand.blogspot.com/2007/02/nycktert-i-svd.html
SvaraRaderamen �r det inte s� att delar av milj�r�relsen och mp mer och mer liknar ungv�nster d�r man mer pratar om hur sverige ska isolera sig �n milj�n?
Anonym! Vill du att Eriksson skall bosätta sig närmare Stockholm - eller att han skall låta bli att åka hem?
SvaraRaderaEller vill du att sådana som vill bo kvar på långa avstånd från Stockholm inte skall vara politiker?
Jag hade fördelen att bå inom tågradie och kunde därmed, även som språkrör, komma hem ganska smidigt. Hade jag bott i Kalix, utan att flyga, hade det varit omöjligt. Särskilt om man har barn.
Kanske har sockerrör från Brasilien bra livscykelvärden, men hur är det med rättvisevärdet?
SvaraRaderaHellre bonde i Sverige än arbetare på ett sockerrörsfält i Brasilien, om man säger så...
Och det där om Erikssons flygresor har Birger redan kommenterat, men jag bara undrar, hur skulle politiken se ut om bara de inom tågradie och evenuellt övriga som lever i celibat skulle kunna bli politiker?!
Etanolen är ingen bra lösning, bättre är hybridtekniken som nu finns i en del modeller, dvs batteri-el i stan, och något miljöacceptabelt bränsle som laddar upp batteriet igen under landsvägskörning.
SvaraRadera