fredag 18 maj 2007

Hårfager kongress v/s kalhuggen Reinfeldt

Jaha, då sitter man i pressrummet på miljöpartiets kongress. Idag skall det diskuteras statligt ägande - jag vågar gissa att man kommer att mildra skrivningarna om att målet är att staten skall minska sitt ägande. Man ska också diskutera propositonen "global miljöpolitik", som enbart är inriktad på klimatfrågor. Håller mp gå i klimatfällan, dvs reducera all miljöpolitik till "bara" klimatrelaterade sakfrågor? I så fall har man gått i övriga partiers fälla! Inte minst eftersom de tolvtaggade politiska journalisterna under alla år varit uselt insatta i klimatfrågan, och nu plötsligt tror att Reinfeldt är klimatambassadör och miljöaktivist. Av den enda anledning att han kan uttala orden växthuseffekt och koldioxid utan att staka sig.

Igår var Lars Stjernkvist - sossarnas kommunalråd i Norrköping, tillika gammal partisekreterare - här. Han berättade att Göran Persson bett honom ta avgörande kontakter med mp när det strulat. Varför då, hade Stjernkvist frågat.

- Därför att du ser ut som en miljöpartist, hade Persson svarat.

Jag kan berätta om en annan, än så länge offentligt oberättad, händelse. Under en riksdagsperiod var jag bänkgranne med Lars. Någon tysk tevekanal skulle under denna tid göra en intervju med mig. De hade fått riksdagsvakternas information om på vilken bänk jag satt och efter en votering så hade man monterat upp kameran för att filma när jag lämnade bänken och promenerade ut ur plenisalen. Mannen med tevekameran följde emellertid inte mig utan Lars... Orsak? Lars måste ju vara mp-rör såsom han såg ut... Jag var ju vårdat till både kläder och frisyr...

Vad hände sedan? Jo, man fick vänta till nästa votering. Då riktade man in kameran rätt...

4 kommentarer:

  1. Kalhuggen Reinfeldt, kul!

    SvaraRadera
  2. Om oppositionens vurmande för miljön vore äkta så skulle de väl uppmuntra och stödja statsminister Reinfeldt i hans ambitioner för en bättre miljö? För miljöns bästa?

    Detta har vi ännu inte sett.

    Jag drar därför slutsatsen att oppositionen med S och Mp i spetsen uteslutande använder miljön och klimathot som daggmask i fiskandet efter röster.

    Är inte vår miljö viktigare än dina småaktiga fördomar om moderater, Birger Schlaug?

    SvaraRadera
  3. Fördomar om moderater? Nej, men jag kan läsa riksdagsprotokoll.

    SvaraRadera
  4. I slutändan: Birger Schlaug stöttar inte regeringens miljösatsningar eftersom han är så j-vla småaktig.

    Ganska bittert slut på en ganska vinglig karriär.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.