tisdag 23 juli 2024

MIN KULTURHISTORIA (4 AV 10)

DN har en serie med kulturskapare som får berätta om nio verk som påverkat dem. Serien går under rubriken Min kulturhistoria. Jag tänker inte vara sämre. Så här kommer en serie på 10 händelser/verk som påverkat mig. Del 4.

Hemingway. Hur det kom sig vet jag. Den äldre damen i den lilla bokhandeln mitt emot Vasaparken på Odengatan erbjöd mig ett bra pris på en bok hon tyckte jag skulle läsa. Över floden in bland träden. Av Hemingway. Utgiven 1951. Nu skulle den förvisas från den lilla bokhandeln, för den gamla damens skulle avveckla affären.

Boken stod i min stringhylla många år. En småtrist sommarsöndag – alla kompisar var på sina lantställen - öppnade jag den, läste och fastnade. Läste den sommaren allt Hemingway skrivit, i vart fall det som var översatt till svenska. Det var klart när gymnasiet skulle börja. Norra Latin.

Efter en månad där fick jag ett så kallat sabbatsår. Efter läkarutlåtande. Tack! Då fastnade jag för Strindberg. Strindbergsperioden varade ett år. Min uppfostran bestod således av Hemingway, Strindberg och rockmusik. En bättre mansbild hade varit önskvärd.

Apropå Strindberg. På Strindbergsmuseet fick jag många år senare hålla ett föredrag om August Strindberg som ekorevolutionär och hans relation till Elin Wägner. Roligt! Men nervöst. För där satt Strindbergs-experter (verkliga såväl som självutnämnda). Dom var skeptiska till att en figur som var känd som miljö-freak skulle lära dom nåt om Strindberg... Men, det gick bra. Jag kunde till och med upplysa dom om att Strindberg i Giftas I pläderade för kvinnlig rösträtt. Han tog tillbaka det i Giftas II.

Elin Wägner hade förresten som ung ätit söndagsfrukost där Strindberg hyrt in sig i Blå Tornet på Falkners pensionat -  hon ville nämligen se honom live.

Funderar på om jag själv skulle velat träffa Strindberg... Vet inte. Flera av mina favoritförfattare har dött - bland annat Stig "Slas" Claesson och Per Gunnar Evander - och det som kommit fram om dem har inte varit särskilt tilltalande. 

Och gick Händel omkring med testiklar från pojkar, vars föräldrar ville tjäna en slant på kastratsångare, i en liten ask? Och hur kunde Mozart ha mage att skriva musik till kastrater och därmed främja otyget att kastrera barn på vinst och förlust?