onsdag 11 oktober 2023

Ser allvarligt på det som framkommit

 "Vi ser allvarligt på anklagelserna mot Stenevi", meddelades av Janine Alm Ericson. Det är de fackliga ledarnas "larm om arbetsmiljön kring språkröret" som det ses allvarligt på. Ett mejl till valberedningen ramlade ut till offentligheten. Som av en händelse. 



Janine Alm Ericson meddelade också, som svar på en fråga, att hon inte själv utmanar Märta Stenevi. Men om hon skulle avgå då, kunde man ju tänka sig en fråga. Själv kan jag tänka mig att Janine Alm Ericson mer än gärna skulle ställa upp. Hon har samlat uppdrag under många år. Har liknande - om än inte alls identiskt - framtoning som Stenevi, om än mer befriad från humor, i vart fall i det offentliga sammanhang jag har sett och hört henne.

När försvann humorn, självdistansen från de som varit språkrör? Jag vet inte. Men försvunnit har det. Tror inte det är bra för partiet. Särskilt inte när det kopplats ihop med någon sorts ekomodernism.

Men, vad vet jag.

Har bara träffat Janine en enda gång, jag var kallad till MP:s partikansli för att prata om grön ekonomi och strategi. När jag väl kom dit efter en tågresa ställdes det in. Ett nytt möte. Vi pratade, hon var uppenbart helt ointresserad, tycktes se det mesta vi bildat partiet för som något ganska ointressant. Jag åkte hem med en sorglig känsla.

Märta Stenevi har jag aldrig träffat. Förundrats hur fort hon gjort karriär i partiet, utan att egentligen vara grundad där. Har förstått att stämningen inte alltid varit så bra mellan henne och Bolund, men det tror jag varenda journalist som bevakar rikspolitik är väl medvetna om. Hon har varit chef sedan hon var 25 år, meddelade hon i senaste partiledardebatten i SVT. Som om det vore en tillgång. Vilket jag inte tror att det är.

Frågan som ligger och pyr är förstås varför ett mejl till valberedningen blir offentligt. Och vad som var meningen med det. Och vem som lurar i vassen.