fredag 31 mars 2023

Avgick för 23 år sedan... tiden går.

Så här års för 23 år sedan var det dags att snart avsluta tiden som språkrör för MP. Vilket fick DN att följa mig en dag på jobbet. Ja, herrejösses vad jag höll på... dagarna var totalt fullbokade, år efter år efter år. Och inte ville jag vara "en sån där politiker"...


När Birger Schlaug avgår i juni har han varit miljöpartistiskt språkrör under elva år. Han har aldrig haft så stor makt som nu, men är mycket mån om att inte framstå som en makthavare. Framtiden är oviss, men han avslöjar att en roman och en diktsamling ligger färdiga i byrålådan.


- Jag tycker att belgiskt öl är mycket godare än svenskt, säger Birger Schlaug och ser de bägge lobbyisterna från Spendrups och Åbro djupt i ögonen.


Det är tisdag morgon och språkröret Schlaug uppvaktas av två fackligt aktiva från Spendrups och Åbro bryggerier. De vill att riksdagen ska sänka ölskatten så att deras bryggerier kan sälja mer öl. Schlaug använder samma tonläge som en skjutjärnsjournalist. Medan kaffetermosen står orörd smular han sönder lobbyisternas argument.

Först när uppvaktningen går mot sitt slut sträcker han på ryggen, lägger händerna stilla intill varandra på bordsskivan och säger att han förstår problematiken. Så där som politiker brukar göra. Och han vill inte alls utesluta att skatten på öl behöver sänkas.

Under den dag DN följer med Birger Schlaug rör han sig ständigt mellan den oppositionelle gräsroten och fullblodspolitikern som behärskar mediespelet bättre än någon annan.

- Hur kommer det sig att det alltid är så många fel i tidningen

Det är sakfel i 80 procent av artiklarna som behandlar ämnen som jag vet något om, frågar Schlaug skarpt.

EN POLITISK ENTREPRENÖR
När språkrörets sekreterare Henrik Mannerstråle ska karaktärisera sin chef använder han tre ord. "En politisk entreprenör." Sedan tystnar han, nöjd med beskrivningen.

Birger Schlaug var med om att starta miljöpartiet. Han har varit partiets språkrör sammanlagt elva år. Och detta i ett parti som bildades som en protest mot livstidspolitiker och mångsyssleri med uttryckliga regler mot att inneha en post många år.

I slutet av Kristi himmelsfärdshelgen kommer Schlaug att vandra ut från slottet i Vadstena som menig riksdagsman. Då har miljöpartiets kongress där inne valt ett nytt manligt språkrör.

Birger Schlaugs viktigaste tips till sin efterträdare Matz Hammarström lyder:

- Behåll utanförperspektivet. Stå kvar på den plattform du hade när du började. Håll distans till det politiska spelet i riksdagen.

INTE LÅTA SOM EN POLITIKER  
För Birger Schlaug har det varit väldigt viktigt att inte tala som en politiker. Han har ägnat stor kraft åt att synas i medier - och när han gör det ska det höras att han står på väljarnas sida, utanför etablissemanget.

- Jag har en liten informell grupp på 40-50 personer som tittar på mig i teve och lyssnar på mig i radio och ser till att jag inte faller in i den politiska jargongen. Vi har en e-postlista. Om jag ska vara med i teve så skickar jag e-post till listan och berättar det. Sedan får jag synpunkter på hur jag klarade mig, berättar Birger Schlaug.

När han var språkrör första gången, 1986-1988, var det ett bråkigt och stökigt parti. Kongresserna var ett excellerande i ordningsfrågor och alternativ livsstil.

- Nu för tiden får jag försöka elda upp kongressombuden så att de inte alltid går på partistyrelsens förslag, säger Schlaug.

RIVER NER APPLÅDER
Personligen, då
? Vad har åren som politiker givit Birger Schlaug själv.

- Jag är lite tryggare nu. Jag har haft alla odds emot mig. Jag hade torgskräck och stammade i skolan. Mina gamla kompisar är fullständigt frågande inför det jag blivit.

Den stammande skolpojken är nu en reprisfigur i tv-nyheterna och när vi följer honom under en dag river hans tal ner applåder och hänförda rop såväl inför forskare på Cancer- och Allergifondens prisutdelning som på partimötet på Södermalm i Stockholm.

- Men det händer fortfarande att det blir alldeles tomt i huvudet när jag är på väg upp i en talarstol.

Senare berättar han att han har en färdig diktsamling i byrålådan.

- Men om jag ska publicera den ska det vara under pseudonym. Jag vill inte utsätta mig för att de politiska journalisterna gör sig roliga över den.

Birger Schlaug har ännu ett manus färdigt.

- En roman från riksdagen. Men den vet jag inte om jag törs ge ut över huvud taget. Folk dör huller om buller.

FRAMTIDSPLANER
När Schlaug ska tala om sina framtidsplaner blir han plötsligt fåordig. Han upplyser efter visst lirkande om att han är vald som riksdagsman fram till 2002. Och så får det väl bli.


- Ungarna tycker inte att jag ska hoppa på något nytt nu. De vet hur jag blir då - engagerad till 110 procent. När jag är fysiskt närvarande är jag det ändå inte mentalt.

På miljöpartiets e-postlista pågår en debatt om huruvida Schlaug ska bli landshövding. Vissa tycker att det är dags, regeringen borde ge miljöpartiet det erkännandet. Andra är helt emot. Birger Schlaug lämnar inget tvivel om att han tillhör den sistnämnda kategorin. Generaldirektör, däremot.

"HAN HAR FÖRKROPPSLIGAT SITT PARTI"
Retorikprofessor Kurt Johannesson hyser en viss beundran för miljöpartiets avgående språkrör. Birger Schlaug har förkroppsligat sitt parti på samma sätt som Gudrun Schyman och Alf Svensson gjort. Han lyckas med att vara politiker samtidigt som han säger sig inte vara det.

- Birger Schlaug spelar ett annat spel än de andra. Han är en politiker i outsiderposition som ges större frihet än andra politiker. Han kan använda moraliska argument, bli förbannad och känslosam. Han kan skita i alltihop för han är en levande människa, en äkta människa i kofta och skägg och ryggsäck. Han är en frihetssymbol mot alla ombudsmannagrupper som sitter och härskar. Det har en appell till många väljare.

Kurt Johannesson är professor i retorik (konsten att övertyga med ord) vid Uppsala universitet. Han analyserar partiledarnas retorik såsom de vore aktörer i en Shakespearepjäs.

I det politiska dramat ska partiledarna vara sina partier och deras politik. Partipolitik är abstrakt och overkligt för en väljare. Ledaren ger den röst och språk.

- Birger Schlaug är annorlunda än de andra politikerna. Det är därför han har kunnat fungera som det bästa språkröret. Miljöpartiet kom ju in i riksdagen därför att det är annorlunda än de andra partierna.

Fakta/Birger Schlaug
+ Född i Stockholm 1949. Son till en småföretagare.
+ Gymnasieexamen 1969, sedan studier på Stockholms universitet.
+ Har arbetat på Firma Schlaug & Co samt som väderobservatör på SMHI.
+ Språkrör för miljöpartiet de gröna 85-88 och sedan 1992.
+ Avgår som språkrör på partiets kongress i början av juni.
+ Ersättare i riksdagen 88-89, ordinarie ledamot sedan 94.
+ Har bland annat givit ut böckerna "Miljön, makten och friheten" samt "Svarta oliver och gröna drömmar".


Slut med utdraget från DN för 23 år sedan. Hur blev det då? Nej, någon generaldirektör blev det inte av mig. Bra så. Och jag steg av riksdagen redan 2001 för att ge Maria Wetterstrand, som var min suppleant, en plats eftersom jag ville se henne som ett blivande språkrör. Den roman som jag skrev efter att slutat med partipolitiken handlade inte om riksdagen utan om rockmusikens barndom i den amerikanska södern. Diktsamlingen då? Om det har jag inget att säga. Och vegetarisk/vegansk mat är förstås fortfarande, så vitt jag vet, grundalternativet på MP:s kongresser.