tisdag 28 juni 2022

Freud, Wägner, bildning och ymnig svettning

Sigmund Freud är inte bara en person, utan också ett begrepp. Själv ältade jag mig igenom delar av hans teorier i mina något yngre år. Det var ju så det skulle vara.

Flera år senare läste jag om Elin Wägners möte med den store - hon var inte så imponerad efter de timmar de fick tillsammans.

Att Elin Wägner skulle lägga sig på soffan och låta låta sig analyseras var förstås inte aktuellt - hade hon gjort det hade hon varit i full färd med att analysera Freud istället...
 
I SVT-serien En bok, en författare samtalade jag med en författare av om dennes bok om Freud. Det var det enda av mina 99 samtal som inte kunde sändas, freudianen svettades så ymnigt då jag intog några mer kritiska frågeställningar och hen bad om att programmet skulle ställas.

Så blev det, trots att jag var hövlig under samtalet. 
 
En av de frågor som fick svetten att rinna var den om hur kokainet påverkade Freuds psykoanalys - jag ser att just den frågan finns med i Bildningsboxen (Norstedts förlag) så den var väl rimligt relevant även när jag ville diskutera den...
 
En intressant, för de av oss som är intresserade eller i vart fall roade av Sigmund Freud, finns en intressant artikel - som dessutom är inläst - av Billy Larsson. Här.