tisdag 14 september 2021

Varför ska bidrag till miljonbil utgå??

 

Kor på Saltholm, Theodor Philipsen. Vad tänkte han på? Och vad tänkte de som beslöt om bidrag till miljonbilar?
 
Den som köper en elbil som kostar över 700 000 kronor ska inte längre få bidrag. Det var på tiden!

Det har varit en absurditet att de som har råd att köpa bilar för bortåt en miljon - som genom ett löjligt stort batteri kommer upp i 100 km/tim på ca 3 sekunder - ska få bidrag som kunnat användas till de som behöver bidrag. 
 
De dyraste elbilarna har batterier som tär mest på naturresurserna - som i princip flyttat ett miljöproblem (klimatet) till ett annat (nya gruvor som skapar nya miljöproblem). Små lätta elbilar, kräver mindre batterier. 
 
Skulle vilja veta vem i regeringskonstellationen som satte ner foten vad gäller taket på 700 000 (var det klimatministern eller samarbetspartiet till vänster?) - och varför sattes det inte lägre, var det samarbetsparitet till höger som stoppade det?
 
Förresten: Teslas Elon Musk producerar mer koldioxid på en sekund, när han turistar i rymden, än vad tant Ida, i en av grannbyarna, gör på ett helt år genom sin bensinbil... Hon känner lite skam och skuld för sin bil. Medan Elon Musk inte känner skam för någonting. 
 
Tack för idag, slut för idag. 
 
PS! För att inte någon ska övertolka vad jag skriver - det är annars en populär verksamhet att sprida citat frikopplade från texten i övrigt - så skall sägas att jag är positiv till elbilar. Men inte tanken på att elbilar skall ersätta alla gamla bilar, tvärtom behöver vi strukturer som gör att bilpooler, lånebilar, grannskapsbilar etc kompletterar en vacker, smart, vänlig, punktlig och bekväm kollektivtrafik.