torsdag 3 juni 2021

Elitens perspektiv på samhället är skadligt

Det går dåligt för Liberalerna. Långt under riksdagsspärren i SCB:s stora mätning. Det känns rimligt med tanke på hur de utvecklats. Apropå den politiska debatt som förekommer och Liberalernas märkliga agerande: så här skriver jag i min senaste bok:

"När nästa kris kommer, när nästa bubbla spricker, så finns något växande som kan frodas än mer: de bruna, de som får sin gödning av växande sociala och ekonomiska klyftor där prekariatet växer i den ena änden medan champagnen bubblar i den andra.

Jag befinner mig mer i den sistnämnda änden även om det är sällan champagnekorkarna far till väders. Det gäller att sådana som jag försöker begripa hur det är i den andra änden, att det är utifrån den ändens perspektiv politiken måste byggas om vi skall kunna bygga hållbara samhällen."