tisdag 24 november 2020

Ljudboken på väg

Har hört att författare som får sin böcker inlästa är nervösa för hur det skall bli. Jag har nu förstått vad som menas. Det är nervöst. Min bok Vad ska vi ha samhället till? är inläst. Nu har jag hört hur det blir. Den är skriven för att läsas. Men det här blev ju jättebra.

Det är inte vilken som helst som läser in den. Det är min favoritinläsare. Håkan Julander. Han har förstått innehållet fullt ut. 

Det märkliga är att det på något sätt är en annan bok när jag hör den läsas av någon som liksom gått in i rollen av mig. Hade jag själv läst in den  - jag tackade nej till att göra det - hade det nog blivit ungefär som det nu blev, fast utan den proffsiga och otröttliga rösten, kanske mer betoning på knorrarna.

Drygt tio timmar handlar det om.

Håkan har stått upp när han läst in. Engagemanget känns. Jag är mer än nöjd. Kan andas ut. Ska bli kul att se hur många som väljer ljudboken istället för de andra varianterna: pappersupplagan och E-bokupplagan. 

En som fått lyssna på ljudfilen i förtid skriver: "Håkan Julander läser så att de filosofiskt tunga avsnitten vibrerar, en mycket bra och viktig bok har fått elegant röstdräkt och väger än tyngre!"