torsdag 27 mars 2014

Centern närodlar

Närodlad politik. Det är så Centerpartiet numera marknadsför sig. Och, det är sant. Annie Lööf värnar verkligen närodlat. Inte allt. Men en del. 

Sålunda har hon sett till att regelverket för miljöbilar bygger på närodlingens princip. En tung närodlad Volvo klassas sålunda som miljöbil, medan en icke närodlad lätt japansk bil som släpper ut betydligt mindre koldioxid inte räknas som miljöbil.

Centerns närodlade princip innebär också att tidigare statsråd, som odlas i Högfors i Västerbotten,  inte skall bry sig om fjärrodlade beslut i riksdagens konstitutionsutskott.

25 kommentarer:

  1. Lööf stöttar Maud O och även Mikaela Valtersson när det gäller friskolor. Vilket kan ses som stötande. Närodlat är inte hårt knäckebröd som tuggas med gommen.

    SvaraRadera
  2. http://www.expressen.se/debatt/sa-har-skolpengen-raddat-utsatta-barn/

    SvaraRadera
  3. Stureplanscenterns gunstling Lööf och MP:s tidigare gruppledare och ekonomisk-politiska talesperson i gemensamt utspel med försvar av riskkapitalbolag i skolor. Det är så sjukt!

    Dessutom låtsas dom som om människor inte kan och vill starta friskolor om de inte får göra vinst som kan plockas ut från skolans verksamhet. Man måste ha en mycket märklig syn på vad som driver en människa! Social ekonomi och civilsamhällets drivkrafter tycks vara något som Lööf och Valtersson inte ser innifrån den ekonomistiska burka de befinner sig.

    SvaraRadera
  4. Närodlat är absolut inte att likställa med bra. Det är fortfarande produkter med bekämpningsmedel mm.
    KRAV och Fairtrade det är något annat, det är bra. Men det vill inte C ha mer av. Vad det verkar.
    /Ulf

    SvaraRadera
  5. Men nog är Lööf modig, som vågar borra ännu ett hål i C-skeppets botten.

    Gt

    SvaraRadera
  6. Neoliberal Agendators mars 27, 12:50:00 em

    Varför ska man inte få välja en skola driven av en riskkapitalist? Varför känner ni sådant behov att sätta sig över det val som föräldrar och elever har gjort?

    Fine, ni gillar pannkaka på torsdagar och får tycka annan mat är så äcklig. Men låt oss som gillar fiskpinnar få välja det, om vi vill.

    SvaraRadera
  7. Miljögifter kan störa könet på en del sjölevande arter så att de omvandlas till motsatt kön, läste vi härom året. Kan det gälla även landdjur? Och människor?

    SvaraRadera
  8. Har föräldrarna gjort ett medvetet val, som säger att de vill att pengarna inte ska gå till barnen, eller tillbaka till skolan? Säger föräldrar att vi vill ha en skola som drivs av riskkapitalister? De flesta föräldrar säger sig ogilla, att riskkapitalbolag får göra vinster på det käraste vi har dvs. våra barn. Det gäller även våra äldre.

    SvaraRadera
  9. Neoliberal, ärtsoppan betalas inte av skattebetalarna.

    SvaraRadera
  10. NEON-debaklet: Rötägget Reinfeldt säger en sak, Rötägget Olofson säger en motsatt mening, Rötägget Lööf håller med båda Kräken! KRÄK är de, Sopor!!!! Rötäggen styr oss!!!

    Går någon av de oss styrande att lita på??? Ja, Peter Eriksson & Jonas Sjöstedt. Thats all!!!

    SvaraRadera
  11. Neoliberal Agendators mars 27, 05:53:00 em

    "Har föräldrarna gjort ett medvetet val, som säger att de vill att pengarna inte ska gå till barnen, eller tillbaka till skolan? Säger föräldrar att vi vill ha en skola som drivs av riskkapitalister? De flesta föräldrar säger sig ogilla, att riskkapitalbolag får göra vinster på det käraste vi har dvs. våra barn. Det gäller även våra äldre."

    Har de som väljer fiskpinnar gjort ett medvetet val, vill de verkligen ha en torr fiskbit. De flesta föräldrar och barn gillar ju pannkaka på torsdagar. Pannkakor med jordgubbssylt är ju så gott! Det tycker även våra äldre.

    SvaraRadera
  12. "Stureplanscenterns gunstling Lööf och MP:s tidigare gruppledare och ekonomisk-politiska talesperson i gemensamt utspel med försvar av riskkapitalbolag i skolor. Det är så sjukt!"
    -------------------------

    Det går en röd tråd mellan allt från räddningspaketet till wall street, spanien, ukraina, grekland, TTIP och svenska avregleringar och privatiseringar etc.

    Det främjar bara banker och den finansiella elit som ockuperar mer och mer av det vi kallar demokrati.

    Att få det faktum att banker och industrilobbyister för krig mot demokratin att handla om val mellan fiskpinnar och pannkaka tyder är ju ett jättebra argument.

    Corporate Europe Observatory



    SvaraRadera
  13. (*jag skulle skriva något elakt men ändrade mig)
    Här är mer;

    Industry lobby gutted Europe’s climate ambitions

    SvaraRadera
  14. Mer "neoliberal agenda";


    "Despite the rosy rethoric around `the Europe of the citizens`, the reality of European unification is that the EU promotes a sweeping transformation of societies along neoliberal lines, through "free trade", privatisation and deregulation. Corporate lobby groups have contributed heavily to the transfer of powers to European institutions and the corresponding neoliberal restructuring. "
    European Unification and the Rise of Corporate Power

    Businesseurope.eu

    European Roundtable of Industrialists

    European Round Table of Industrialists Wikipedia

    SvaraRadera
  15. Neoliberal Agendators mars 27, 08:30:00 em

    "Det främjar bara banker och den finansiella elit som ockuperar mer och mer av det vi kallar demokrati"

    Men pannkaka är ju sååååå gott!

    Vi tar det igen, varför ska man inte få välja en skola driven av en riskkapitalist, om man vill det

    SvaraRadera
  16. Ähh Neoliberal Agenda du måste skoja.

    Gå och stek dig en Lööf-biff. ;)

    SvaraRadera
  17. Neoliberal Agendators mars 27, 11:35:00 em

    Nej, jag skojar inte, men du förstår inte min invändning.

    Jag förstår varför ni anser riskkapitalistdrivna skolor vara sämre och vi kan ha en lång diskussion om entreprenörskap, konkurrensens roll för pedagogiken och hur även kommunala skolor kräver investeringskapital. men det vore meningslöst.

    För i grunden kan människor tycka olika, precis som de kan om maträtter. Frågan är varför ni vill förbjuda andra att få välja det de vill ha.

    SvaraRadera
  18. Därför att det inte handlar om att förbjuda andra, att få välja vad de vill ha.

    Därför att bolagen tar nya lån för att starta nya skolor och för att lånen betalas med skolpengen.

    Därför att den stora vinsten kommer först när skolorna säljs ut.

    Därför att utländska riskkapitalbolag hotar att på sikt, helt ta över den svenska skolan.

    Neolieral Agenda hittar du någon frihet för föräldrar och barn i allt detta? Hittar du någon frihet för seriösa aktörer på sikt? För dem som fortfarande finns. Finns det ens någon chans att det i framtiden serveras pannkaka?

    Vems frihet är det egentligen du förespråkar?

    SvaraRadera
  19. Konstitutionsutskottet vill granska Maud. Hon vägrar.
    EU granskar Sverige vi tackar och bugar.
    "EU:s fördjupade granskning av Sverige"



    http://ec.europa.eu/sweden/events/20140328_sv.htm

    SvaraRadera
  20. Vad Neoliberal agenda argumenterar för när han stödjer "privatisering" enligt New Public Management är det gamla hederliga Sovjetsystemet. Där regimen fördelar pengar till sin nomenklatura inom produktionen. Det finns inget nytt i New public management. Det är inte fråga om någon privatisering utan kampen om vilka som skall utgöra nomenklaturan i sovjetsystemet och vilka som skall få leva gott på folkets ryggar.

    Hans analogier är givetvis falska, han kan inte argumentera inom ramen för de val som det handlar om i NPM. Ljuga med analogier är fortfarande att ljuga. För hans matexempel handlar om alternativ som bägge uppfyller alla viktiga krav för maten, man blir mätt oavsett. Men så är det inte med de val som finns inom skola och omsorg i NPM, det har avslöjats i tidningarna gång efter annan.

    SvaraRadera
  21. Neoliberal Agendafre mars 28, 10:36:00 fm

    "Därför att det inte handlar om att förbjuda andra, att få välja vad de vill ha."

    Så skolor som drivs av riskkapitalister och som gör vinst kommer få finnas kvar och man kommer kunna välja dem, om ni får bestämma? Om inte, vill du förbjuda för andra.

    SvaraRadera
  22. " Frågan är varför ni vill förbjuda andra att få välja det de vill ha."


    Valfriheten som kontrolleras av en finanselit eller diktator är inte speciellt stor är det väldigt enkla svaret.


    SvaraRadera
  23. Och om du fortfarande inte begriper så kan t ex frihandelsavtalet med usa göra att vi inte får välja bort gmo mat.

    SvaraRadera
  24. Anonym,
    valfrihet är dessutom bara ett sätt att skjuta över transaktionskostnader och systemrisker på korkade individer.

    SvaraRadera
  25. Neoliberal Agendamån mars 31, 01:50:00 em

    Ja, tacka vet jag Sovjet. Kanske kan Putin ta oss tillbaka till detta arbetarparadis där man fick köa i dagar för att få en köttbit.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.