onsdag 6 november 2013

"Då började min färd som en skuggfigur mot skuggornas land..."


I kväll i Kunskapskanalen pratar jag med hjärtläkaren Magnus Edner om hur det är att drabbas av stroke. Han har gjort det.  Och upplevt brister han inte själv anade fanns inom rehabiliteringen. 

Hade han och hans hustru, som också är läkare, inte brutit upp från den svenska vårdkedjan hade han inte kunnat sitta i en tevestudio för att prata om en bok han skrivit. Nu gör han det. Boken heter Är du full? Nej jag har haft stroke.

Samtalet kommer också att handla om våra hjärnors fallenhet för att förtränga, trots de kunskaper vi har. Och förstås om hur man som skuggfigur skall kunna värna sina intressen för att bli frisk...

Forskningen om våra hjärnor har utvecklats enormt de senaste tio-femton åren. Kan man förvänta sig att läkare skall orka, hinna och förmå ta till sig den kunskapen? Om inte, hur mycket onödigt lidande kan det skapa? Är kunskapsflödet så stort att vi inte förmår utnyttja det? Behöver man dra sig från att uppsöka akuten om man ens anar att man kanske fått en stroke?

Kunskapskanalen 19.00
En bok, en författare
Repris torsdag 00:50 samt 09.00. 
I UR-play f o m 19:28 onsdag.

PS!
Ni som följer bloggen vet att jag ofta återkommer till våra hjärnors förmågor och brister (som kanske egentligen är samma sak sett ur individens perspektiv) - i morgondagens inlägg blir det en fundering över de böjelser som hjärnor hos politiker och journalister har att skapa politiska berättelser som kan tolkas som sammanhängande hur fel de än är.




25 kommentarer:

  1. EU upplysningen har riksdagens uppgift att informera om EU.
    "Hur många lagar kommer från EU"
    Det finns ingen undersökning fram till i år. Tidigare undersökningar visar runt 30% står det.

    I Ulf Hambareus intervju med Vivian Reding EU kommissionär SVT 2, framkommer det hur okunniga vi alla är. 80-90% av de lagar som beslutas i Sverige är beslutade av EU kommissionen och parlamentet. Förmodar att hon har undersökt verkligheten.

    En "viss" skillnad? Tror att det som vi ägnar mycket tid åt är rent önsketänkande, som har väldigt lite med verkligheten att göra. I "vi" ingår givetvis även politiker och media.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Rättelse: av de lagar som gäller i Sverige ska det givetvis vara.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  3. Ovanstående kommentarer hör nog hemma någonannanstans än under det tema som blogginlägget berör. Eller bestämmer EU hur rehabiliteringen efter en stroke skall ske? Om inte så finns det såväl andra fora som andra inlägg på denna blogg att diskutera EU:s påverkan på lagstiftningen i medlemsländerna.
    Vänligen,
    Mikaela H

    SvaraRadera
  4. Mikaela H, Det vet jag inte!
    Vet du? Om vi inte vet vad EU står för så är det inte lätt att svara på det. Men om 80-90% blir till 100 så bestämmer man väl i princip allt? Alltså så är det märkligt att säga att kommentaren nog hör hemma någon annanstans. Fast det är inte ovanligt att säga sådant Vi säger det ofta.

    På grund av detta står vi och stampar. Diskuterar symtom istället för hur verkligheten eventuellt ser ut. Säger eventuellt ser ut. Inte ser ut. Men okej passar det inte så gör det inte det. Ska inte utveckla detta mer.

    Birger skrev om böjelser och brister. Det var det jag svarade på. Men det gick uppenbarligen inte fram. Sorry!

    Vänligen
    Lisbeth

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. En kommentar har tagits bort efterom den var kränkande mot en som tidigare kommenterat. Även svarskommentaren är borttagen.
    Vänligen,
    Mikaela H

    SvaraRadera
  8. Tack Administratören !!!
    för att du reste käglorna igen.
    Jag ägnade mig åt virtuell bowling, där jag använder ett normalt bowlingklot,
    men käglorna är virtuella på en datoranimerad skärm.

    Min järna talar förbi mitt järta ibland. Det var ju tänkt som ett försvar för Lisbet. Sorry !
    BB

    SvaraRadera
  9. BB Tackar för försvaret.

    EuLisbeth

    SvaraRadera
  10. Välfärden krackelerar. Finns många tecken på det. Vilken rehabilitering efter en stroke kan vi förvänta oss i framtiden?

    SvaraRadera
  11. Vi bör nog respektera bloggägaren genom att som aktiva i kommentarsfältet försöka hålla oss till det ämne som bloggaren tar upp. Kopplingen mellan blogginlägget och Lisbeths EU-inlägg kanske existerade i någras huvud, men det fanns ingen brygga i kommentaren som tydliggjorde detta. Som på många andra bloggar kanske kommentarsfältet stängs eller spärren för att kommentera kommer in höjas, vilket vore tråkigt eftersom man (Mikaela?) lyckats få bort de sedvanliga rasistiska kommentarer som annars dränker kommentarsfälten i politiska bloggar.
    L.

    SvaraRadera
  12. L
    Bloggägaren Birger verkar kunna hålla många bollar i luften samtidigt.
    Jag tror han gillar multisport inom politiken.
    Såklart det blir babbligt ibland, men jag handlar ju inte allt jag ser i den stora
    generösa konsumbutiken heller.
    Ett tips: börja med att kolla signaturen, gå sedan snabbt vidare till BB,
    där föds oftast nya relevanta och högintressanta tankar.
    /hälsar BB

    SvaraRadera
  13. "Ibland" börjar man i en annan ände just för att få en koppling till blogginlägget. Jag är medveten om att jag gör det ofta. En del gillar det. Andra inte. Därför skrev jag ett till inlägg 10:00:00
    Välfärden krackelerar och inget/ingen kan inbilla mig att det inte har med vår politik att göra. Vill absolut inte att spärren för kommentarerna ska höjas. Birgers blogg är alltför viktig. Det går att diskutera det mesta här. Eftersom jag ser EU:s politik som vår så börjar jag givetvis i den ändan. Andra börjar i en annan.
    Tack för en bra blogg. Med all respekt för bloggägaren. Får söka upp en blogg som resonerar mer som jag dvs, pang på rödbetan.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  14. Vilken kärringblogg detta var idag.
    Jag tror jag får stroke, om jag inte snabbt går vidare.
    Aran

    SvaraRadera
  15. Intresset för ämnet Birger ska tala om ikväll verkar minimalt... Trots att alla som skriver här om fem minuter kan ha hamnat i skugglandet.

    SvaraRadera
  16. Anonym, nejdå är väldigt intresserad av ämnet. Talar om det för fullt. Kan inte rå för om det inte märks.

    Har någon ens läst vad Birger skriver? "Forskningen om våra hjärnor har utvecklats enormt de senaste tio-femton åren. Kan man förvänta sig att läkare skall orka hinna och förmå ta till sig den kunskapen."

    Världen håller på att krackelera skrev jag. Det finns många tecken på det. Vilken rehabilitering kan vi förvänta oss i framtiden?.

    Nej man kan inte förvänta sig att läkare ska orka, hinna, förmå att ta till sig forskarnas kunskap. Dels på grund av att skolan försämrats. Vi får allt sämre läsförståelse och svårare att läsa mellan raderna. Läkare är även de bara människor. Det blir tufft för dem på grund av att de är stressade och arbetar övertid. Samt på grund av annat som jag inte ens orkar räkna upp.
    För då måste jag nämna EU :)igen.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Här var det riktigt underhållande idag. Inte helt enkelt med hjärnforskning, och vad hjärnan gärna gör :)

    Spännande ämne är det, och hur lite vi än bryr oss om våra hjärnors funktioner idag, syns också mäkta intressant. Och hur mycket egenläkande som kanhända kan ske. Om vi håller oss undan att alltid ta den snabba quick-fix, så många ännu tror är den enda vägen.
    Den sista meningen, gäller troligen det mesta idag, politik som socialt och samhällsetiskt.
    Eller?
    Vem tar besluten, är en intressant fråga Lisbet! Eu eller staten eller vi själva, vem styr vad, och kan vi längre styra oss själva med all hjärnpåverkan vi lever med runt oss?

    Våra hjärnor, och Hur funkar det? var ett gäng himla sköna barnböcker en gång i tiden, för att förstå sakers funktion. Men när vi inte längre förstår, eller kan se längre än till våra egna små vardagsbekymmer, och ofta utan en tanke om långtidsperspektiven, vad sker av det högpresterande överstressade läget vi lever i idag?
    Jag gillar att Birger tar i flera ämnen, det är det som gör det spännande läsa här. Inte bara enkelspårigt mao, vilket jag tycker är det enda som pågår på många social politiska ekonomiska fält idag, tyvärr.

    Mvh En av alla med Tankeknaster
    i Hjärnan

    SvaraRadera
  18. Mycket intressant,kommer självklart att se programmet i kväll. Tack för att du upplyser oss Birger.

    SvaraRadera
  19. Kommer givetvis att se programmet!
    Livet är fantastiskt! Brukar besöka kyrkan ibland har goda vänner där. De har många intressanta föredrag. Brukar alltid undra över vad "slumpen" ska visa mig nästa gång. Idag fick jag ett litet informationspapper i min lilla hand. Slumpen är snäll ibland. "Stroke mitt i livet" Ett föredrag om hur det är att råka ut för stroke mitt i livet som ung och med småbarn.

    Perfekt tillfälle tänkte jag då och tackade högre makter för det. Ber sällan men tackar ofta. Då ska jag fråga om vilken rehabilitering som finns. Utan att nämna EU förstås. :) om jag kan. Det blir svårt. Men man prövas dagligen!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Ja, här har man ett jättebra exempel på hur en enskild politikers hjärna har skapat sin egen verklighet som han torgför som sanning.

    SvaraRadera
  21. Hjärnan är en fantastisk konstruktion som inte är skapt av EU. Däremot programmeras människors hjärnor av EU:s lagar, även sjukvården. Över 60% av de beslut som tas i ett landstingsfullmäktige utgår från EU:s lagar.

    Det borde få de som reagerar negativt över att Lisbeth skriver om EU att vakna!

    UT UR EU!

    SvaraRadera
  22. Skulle du kunna ge exempel, Anonym 04:35? Vilken politiker tänker du på förresten? Om det är mig du menar så var det cirka 13 år sedan jag var politiker... Vilket säkert din hjärna snappat... så det måste vara någon annan du tänker på...:-)

    SvaraRadera
  23. Hoppas många läser boken, detta är verkligheten inom vård och omsorg i Sverige, tyvärr. Borde komma fram tydligare att det inte handlar om enstaka fall. Det värsta är oengagemanget från personal som ständigt kräker den utsatte.

    SvaraRadera
  24. Det är fruktansvärt att vård inte får kosta att man hellre tar en billig och oerfaren läkare. Som det sägs det är beställarsidan som beställer vård. Barnen får inte kosta, sjuka får inte kosta, våra äldre får inte kosta. Allt mänskligt lidande räknas inte. Samtidigt så undrar man över att människor mår allt sämre psykiskt. Som vore vi maskiner.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  25. Intressant ämne detta, onekligen!
    Jag antar att använde man höger eller vänster hjärnhalva för mycket/litet, kan man få stroke där.
    Jag använde min hjärna så att den kokade torrt, och har antagligen fått en neruologisk sjukdom.
    Det blev för mycket av elementet luft, vata enligt den indiska ayurvedaläran.
    Jag kände på mig detta innan, men jag hann inte göra något innan det var för sent./bella

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.