fredag 9 oktober 2009

Filosof, räcker inte det?

Efter en debattartikel i Dagen, har det kommit massor med mejl och brev. Med synpunkter, analyser, välsignelser och en och annan förbannelse. Här på bloggen har också efterfrågats vad jag egentligen tror.

Jag tror inte att Gud finns, tror således inte heller att Jesus var Guds son.

Men däremot anser jag att huvudpersonen i Nya Testamentet var en stor filosof. Om han verkligen funnits i den tappning som beskrivs i Bibeln bryr jag mig inte så mycket om. Men storyn är bra, väldigt mycket av vad berättelsens Jesus sa och gjorde är värt att se som riktlinje för människors sätt att vara.

Jesus, som Guds son, tror jag således inte mycket på. Men Jesus, filosofen, är värd åtskilliga funderingar.

Om jag byter ut Gud mot Livet, så kan jag betrakta Jesus och alla andra människor, som Livets söner och döttrar (och allt som finns däremellan).

Filosofen är värd att lyssna på, och lyssna gör man bäst i tystnaden.

Det du gör mot den minsta gör du också mot alla, kasta ut månglarna, försök leva efter dina behov, och lite därtill, men ge sjutton i att föröka uppfylla dina begär, använd inte våld, döda inte, lev på ett sätt som alla kan leva alltid, älta inte oförrätter, mät inte människor efter deras rikedom, kläder eller ställning, använd din tid här på jorden för att fylla det med liv, då - och först då - kommer du att vara levande den dag du går in i det tillstånd du hade innan du föddes.

Du var inte rädd då, varför skulle du då vara rädd för att falla tillbaka? Varför skall du vara så girig att du jagar rikedom i form av evigt liv efter döden? Är inte det den största av girigheter? Varför kan du inte vara nöjd med att du fått födas här och nu? Varför så girig? Var lite tacksam!

Låt det bli som det blir. Lev som om livet var värt något. Känn så många stunder du bara kan, känn så många dofter du bara kan, känn lyckan i att veta att hjärtat slår ännu ett slag, ta vara på det. Du är Livets barn. Det måtte väl duga. Sådan är min tro. Till det behövs inga gudar, bara liv.

Och livet är obegripligt.

Trots att det senaste århundradet gett oss så mycket nytt - relativitetsteorin, kvantfysiken, kaosforskningen - tycks mycket av våra liv och våra föreställningar styrda av det gamla mekaniska synsättet. Mäta volymer. Det tar tid för det nya att tränga in i skolan, politiken och normbildningen. Det nya är dessutom obekvämt. Den nya vetenskapen handlar nämligen inte om säkerhet utan om osäkerhet. Inte om mätbara enheter utan om sammanhang. Det nya säger oss att det inte går att skilja det iakttagna från den iakttagande. Det nya säger oss att medvetandet påverkar den fysiska verkligheten. Hur flummigt och irrationellt som helst i öronen på den som är rädd för det som inte låter sig förklaras i gamla invanda termer.

Det nya är som gjort för att vi ska känna oss lite illa berörda, lite skakade, lite omtumlade. Men, egentligen, vore det inte konstigare om det mesta förhöll sig på det enkla sätt som det synes vara? Bara den, numera, oomstridda tesen att tiden flyter fortare i den tyngdkraftsbefriade rymden än här på jordytan får alla invanda rationella föreställningar att rämna, samtidigt som den befriar oss från de bojor som förhindrar tankarna att gå på upptäcksfärd långt utanför det synligt förnuftiga. Det är kanske då, och först då, vi har blivit civiliserade. Och förmår fylla vår utmäta tid med sådant som betyder något. Inbördes hjälp i stället för inbördes kamp. Varsamhet med jorden i stället för rovdrift. Vi måste lära oss att tro på något som är större än veckans extraerbjudanden. Och inse att det mest osannolika av allt har förverkligats: vi lever här och nu. ör

Det bör vi grubbla över ibland. I tystnad. För tystnaden är alla tankars moder.

28 kommentarer:

  1. Jesus som filosof - varför inte?

    Fortsätter "utvecklingen" obehindrat, behöver jorden mirakelmannen.

    SvaraRadera
  2. Jag blev tagen av det du skrev om girighet, jag blev först arg på dig. Men efter en timme läser jag en gång till och en ny bild öppnar sig för mig. Tack.

    SvaraRadera
  3. Svar på frågan i titeln?

    Nej.
    Inte för mig.

    Men jag är glad om det funkar för andra.

    SvaraRadera
  4. Du skulle bli en stor predikare.

    SvaraRadera
  5. Och en kväkare hade kunnat skriva samma sak! Det är inte att undra på att du fallit för Elin Wägner, eller om det är hon som burit fram dig till den syn på livet du har.
    Grrreenline

    SvaraRadera
  6. David Icke föreläser i Göteborg Lör 24/10.

    http://www.anarchos.se/

    Det skulle du uppskatta Birger!

    SvaraRadera
  7. Vackra tankar, men livet kommer nog inte alltid att vara obegripligt.
    Lösningen på våra problemm ligger kanske i att vi inte utvecklat vår medkänsla tillräckligt.
    -Tänk om vi kunde göra det utan att ställa till det allt för mycket eller att vi tuktar oss med religion.

    Skrev nåtgot om detta på min blogg ...

    Lateral Thinking.

    I ett program i Kunskapskanalen diskuterades de senasate 50 årens enorma och fascinerande teknikutveckling. Svt har ju haft ett flertal program som berättat om aktuell teknik och vetenskap. I samband med att olika inslag visades tillfrågades programledarna om vad de trodde om framtiden och vilka de viktigaste frågorna vi nu har att lösa.
    Den viktigaste frågan ansågs vara energifrågan.
    Jag tänjer ordentligt på denna tanke och -Låt oss säga att vi ger varje individ på planeten lika mycket energi som motsvaras av en atombomb att leka med. Vad kommer att hända? Jag skulle kunna tänka att jorden skulle ödeläggas ganska snabbt och inget skulle finnas kvar i sin ursprungliga skepnad.
    -Kanske finns det viktigare frågor att lösa?
    År 2050 pekar kurvorna mot att jorden befolkas av 9 miljarder människor och om det ska kunna ske behövs kanske mer än tekniska lösningar.
    Harry Martinson som skrev Aniara för 50 år sedan har i en intervju med Lars Ulvenstam, i boken "Kring Aniara, formulerat denna tanke:
    "En sak måste vi emellertid nå fram till, och det är en salvelsefri, gångbar mänsklig moral som gör att människan inte alldeles sliter sönder sig själv och andra i Tingens hjul. Vi måste skaffa oss en codex ethicus, och vi måste öva på den och lära om och repetera. Jag kan inte finna annat än att man förr i världen satte sig ner och funderade när man inte visste något. Det fanns en axel förr i världen, som ordspråk, bibel, postilla och psalmbok kretsade kring och som vi nu saknar."

    http://blogs.su.se/rojac/Allm%C3%A4nt%20tankegods/rojac-Z8R8uC3S

    SvaraRadera
  8. I SVT:s senaste avsnitt av "Här är ditt liv" kom något annat tankeväckande.

    Det var en hälsning till Dabrowski från ett kloster, där det hette ungefär så här:

    "Livet är ett mysterium som ska levas. Inte ett problem som ska lösas."

    ................................................................

    För övrigt, Birger, är det "girighet" att vilja reinkarnera, så man får möjlighet att ställa tillrätta de fel man begick i förra inkarnationen?

    Jag brukar säga, att det inte är någon poäng i att skyffla avfallet till kommande generationer, eftersom dessa kan vara vi själva.

    Men, om min tro (eller ska det kanske heta erfarenhet) säger, att det inte finns en fortsättning, ja då måste jag samtidigt tro/erfara existensen av springnotor på t.ex. miljöområdet.

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  9. Det är kanske detta vi syssla med, nu när Nobel fredpris går till en president som kraftigt har ökat antalet amerikanska stridande trupper i Afghanistan.

    SvaraRadera
  10. Birger, du har idag skrivit den bästa ateistiska, humanetiska predikan som jag hört på 2000-talet. Det är nästan kristen förnöjsamhet du visar upp där i din hymn till Livet. Men som gräsrotskristen nöjer jag mig i min sannings- och kärleksgirighet inte därmed. Utan väljer i mitt självvalda knappa majoritetsbeslut, att i livets blandning av glädje och elände tro på en evig, men bättre fortsättning av livet. Och där på andra sidan, vara del i Guds svårfunna rättviseprojekt och Jesu alternativa motsatsvärld däremot. Där i det senare, förlåtelse, försoning, kärlek och nåd ges, istället för rättvisa. Men stor samverkan och samspel mellan aktiviteterna i de rikena tror jag finns.

    Jag är nog inte ensam om att inse, att tiden nu syns nära sitt slut. Men även i sin vändpunkt, som innebär en ny början nu nära i tiden. Samt kanske främst i ett slut på Guds universella motståndares upprorsdrivande kraft. Varvid denne äntligen nås av Guds rättfärdiga motkraft. Varvid Gud får en växande del av upprättelse, när synden allt hastigare skyndar mot sitt komplement straffet. Först där ligger dess tillfredsställelse. Så jag anar att vi nu är nära paradigmskiftet i historiens långa tid där Gud återtar sin av sin motståndare i tiden, bestulna Allmakt. Och kan döma de som inte kan eller vill tro, till ett kärvare rikes kriselände med nya arbeten, i ”Inferno”. Men som blir en värld som kan bli alltmer beboelig. Och Jesus kan välkomna de som tror och har trott på honom i historiens förlopp. till ”Paradiso”, Guds rike.

    Både lagisk Gud som evangeliets Gudamänniska Jesus, vet förstås om vart vi då ytterst är på väg. Alltmedan de lagstyrande, politiska människogudarna till ledare, tydligen bara undermedvetet anar, att straffet för paradisförsyndelsen, med mannens arbete och kvinnans barnfödande, kanske bara till hälften är genomfört, nu när vi möjligen nått mittpunkten i Guds rumtidsliga åttas (8) makro-/mikrovärld.

    Så långt ner i många politikers och exempelvis evolutionsvetenskapares undermedvetna finns tydligen väl undangömt, att tiden inte tar slut med enbart detta jordiska liv. Så det är inte att undra på att politiker såväl till höger som vänster, driver sin arbetslinje om att vi ska arbeta och stressa på än mera. Och väldigt mycken arbetskraft får de då att välja av
    i den nya bortomvärlden. Men den arbetskraften kanske är bättre på att protestera, när politiker aldrig höjer blicken till visioner, om vart de är på väg med sina lagar och sin politik.

    Och i den möjliga nystarten får nog evolutionsvetenskapare vara med om ett liv efter
    detta, där de kan se sina utdöda dinosauer levande. Att vistas med ibland, och forska om. Ja, så slutar min av Alzheimer och Asperger, förtätade text. För att innebära ett möjligt närmande till filosofiska och teologiska sanningar, som bäst. De som andra i historiens och utvecklingens framfart, nog bättre kommer att utförligt formulera, här framöver.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att Gudar finns i visa människors psyken!
    En journalist frågade en gång Bush:
    "Vem har sagt till dig, att det är rätt att starta krig med Irak?"
    Presidenten svarade: "Det har Gud sagt till mig."
    Vissa Gudars avbild, är smorda med olja!

    SvaraRadera
  12. Därmed, Birger Schlaug, har du bevisat att all religion är totalt överflödig, den skapar bara motsatsen till alla goda ting i världen.
    En sak hängde jag dock upp mig på.
    Det gäller: Lev på ett sätt som alla kan leva alltid.
    Låt oss fundera ett tag över den uppmaningen.
    Hela naturen, ja själva livet, innebär ständig förändring.
    Även våra egna skapelser, som samhället, innebär ständig förändring.
    Och förändringar är oftast svaret på att det tidigare tillståndet inte gick att kvarhålla.
    I förändringarnas värld finns således ingenting som lever eller finns till ”alltid”.
    Människans framgångar i världen hänger samman med att vi hela tiden kan anpassa oss, vilket betyder just förändring. Hade vi inte haft vår alldeles speciella intelligens, vårt språk, osv, ja då hade vi säkert försvunnit från jordens yta för mycket, mycket länge sedan. Då hade någon annan art varit herre på täppan.
    Så egentligen har vi hela tiden levt ”som alla kan leva alltid”, men med det förbehållet att vi aldrig får slå oss till ro och inbilla oss ett liv utan utmaningar, problem och svårigheter. Men det är just inför dessa hinder som människan bevisar sin överlägsenhet.

    SvaraRadera
  13. Hej Birger,

    Du tror inte på Gud eller på att Jesus Kristus är Guds son. Jag antar att det delvis förklarar varför du menar att Gud inte kan ha någonting att göra med demokrati.

    Vi kristna menar att Gud kan det som han har gjort: uppenbarat sig i människan Jesus. Om man tror att "Gud" inte kan detta, och att detta alltså inte kan ske i och med ett enkelt mänskoliv, så är det förmodligen konsekvent att förneka att Gud kan komma till tals i och med en samling demokratiskt valda människor.

    Men det jag inte riktigt förstår är om du menar (vilket titeln på din artikel väl ändå insinuerar?) att denna "Gud" skulle ha mer att göra med ex. anarki eller diktatur?

    Och jag förstår inte heller varför du sätter artikeln om denna din "Gud"(?) och "demokrati" i relation till Svenska kyrkans tro och liv.

    Svenska kyrkan tror att Gud kan.

    Det rättfärdigar förstås inte att sossar använder kyrkan som en plattform och ett redskap för sin allmänna politik. Den typen av maktmissbruk menar jag att det är viktigt att stävja. Men jag vet också att samma typ av maktmissbruk finns i alla mänskliga sammanslutningar och att problemet knappast försvinner om vi portar ex. socialdemokrater eller centerpartister från kyrkomötet.

    Mvh

    SvaraRadera
  14. Petter Ö, det du skriver om är ju enbart din TRO.
    Människor kan ju tro på VAD SOM HELST.
    Så varför ska vi bygga vår tillvaro på en så osäker grund?
    Vi klarar oss mycket bättre utan konfliktskapande religioner.
    Se hur världen ser ut överallt där religioner har någon reell makt!

    SvaraRadera
  15. Sören,

    Det är kanske sant som du skriver.

    Jag är glad att jag har fått en röst att uttrycka min tro med.

    Religion tycks kunna betyda allt möjligt mellan himmel och jord: ex. kapitalism, kristendom, kommunism, nationalism och islam. Var i all världen har inte religion makt?

    Jesus är inte allmänt positiv till religion i den meningen och det behöver inte vi som kyrka vara heller.

    Mvh

    SvaraRadera
  16. Folke K, representerar på ett tydligt sätt, hotet mot Jorden - människan!

    SvaraRadera
  17. RL, du missuppfattar helt Folke.
    Han skriver om människans enastående förmåga att övervinna svårigheter och skapa ständigt nya möjligheter. Hans människoskyn är ljus, inte mörk. Människan är målet och meningen med livet.

    SvaraRadera
  18. Tack för alla kommentarer! Som jag skrivit tidigare: vi som inte tror på någon Gud - själv definierar jag mig som troende ateist -bör vara synnerligen ödmjuka. Vi utgör en mycket liten minoritet i världen. Och det vore förmätet av oss att hävda att vi vet mer än andra. Det är ett av skälen till att jag är kritisk till Humanisterna, vars framtoning ger just det intrycket.

    Monica: Tja, jag förnekar inte att du kanske har rätt.

    Gröna tankar: Håller med dig, reinkarnation vore perfekt, det skulle möjligen sätta press på oss att tänka längre. Men erfarenheten av människans historia ger ju knappast belägg för att hon lärt sig något, om hon nu skulle ha reinkarnerat. Att ställa till rätta, som du menar att vi skullele göra om/när vi återkommer, tycks inte fungera något vidare.

    Petter Ö: Svaret på ditt stycke med frågetecken: Nej, inte alls så. Men menar du att demokratiska beslut i form av majoritetsbeslut skulle utgöra Guds vilja? Artikeln du hänvisar till handlade om huruvida det är rimligt att partikongresser skall ta beslut med teologisk bäring. Jag tycker inte det.

    SvaraRadera
  19. Birger,

    Tack för svar.

    Nej, det är inte lämpligt att en allmänpolitisk partikongress beslutar om en kyrkopolitisk agenda. Jag förväntar mig att kristna socialdemokrater och andra gör upp med dyl maktmissbruk. Men det ser inte jag som ett argument mot demokrati i kyrkan utan kanske snarare som ett dåligt exempel på demokrati utanför kyrkan.

    Som du vet så har vi i kyrkans historia sett alla möjliga versioner av politisk ordning, naturligt nog. Inget har varit perfekt och inget har garanterat att Gud har kommit till tals. Men Gud kan, också genom demokratin, och jag tror att Gud (och Jesus) kan hjälpa oss att faktiskt bättre förstå vad demokrati kan vara: alla människors röst i hela världen.

    MVH

    SvaraRadera
  20. Det är nog så
    att det blir för sent att förstå
    vad gud har varit och vad hen borde vara. Jorden saknar ett globalt förstånd och därmed kulturer.
    Gud skulle kunna vara vara jordens ombud i dig och mig.
    Baskunskap som alla borde ha för att få körkort på jorden är,
    Energitillförsel - Solen - kretslopp - samverkan - lagom fart - lagom stora samhällen - överblick - möjlighet till ansvar - ansvar för vår fortsatta framfart. Självtillit - Itaka. Jag har sökt hjälp, men läkarna söker hjälp, när de har lyssnat en stund på mig!
    Nu ska jag titta på Gökboet med Jack Nicholson.

    SvaraRadera
  21. När man tar sig från en verklighet till en annan, så kan man inte undgå att hamna i det iskalla vattnet, en ljusare bild som man då lätt tar till sig är regnbågen som bryggar över ...
    Min uppfattning är att man måste ta sig igenom nyckelhålet eller nålsögat för att nå framtiden!

    SvaraRadera
  22. Jo, jag tycker att det räcker. Och kanske är det då lättare att verkligen lyssna på vad filosofen Jesus och/eller de som skrev hans historia sa på sina håll och vad det kan betyda i dag. Det är stort och överväldigande nog. Tack för fina tankar.

    SvaraRadera
  23. RL,

    Min uppfattning är att om du kokade ner dina meningar till de viktigaste orden i dem, och lade dem på lodräta rader, så skulle du bli poet.

    A

    SvaraRadera
  24. typ så här:

    På vägen från en verklighet till en annan
    i det iskalla vattnet
    i den ljusa bilden i regnbågen
    är nyckelhålet
    är nålsögat
    till framtiden.

    SvaraRadera
  25. Om vi försöker se något som är bra i vår tid, så kanske vi kan peka på rösträtten.

    Tänk, Birger, om det är just så, att den har införts av reinkarnerade före detta envåldshärskare?

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  26. 21:43
    Tack för hjälpen med mina lodräta rader. Det blev bra!
    Jag saknar, en aning bearbetning.
    Du är välkommen!

    SvaraRadera
  27. BS menar, att ingen kan vara tvärsäker.

    Därför visar han ödmjuket mot dem som anser något annat.

    Detta är ett vackert drag, som fler borde ta efter.

    Det finns kristna samfund, som inte odlar den traditionella gudsbilden.

    Kanske därför idé, att kolla alternativen. Att vända på alla stenar, innan man vet, om man är ateist eller något annat...

    SvaraRadera
  28. Birgers livssyn, som den beskrivs här, är något av det mest andliga jag kan tänka mig, där ordet andlig står för icke-materialistisk. Jag har lyssnat på Birger i Vittinge kyrka för en tid sedan, han predikade som icke-troende (han dolde det inte alls) och det var den finaste predikan jag någonsin hört. Finns Gud så log han i sin himmel och välsignade den pojken i hopp om att han skulle nå många människor med sina ord!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.