måndag 2 mars 2009

Den moderna bilindustrin....

Saabs nya 9-3X skall rädda företaget in i framtiden, sägs det från entusiasternas sida. Men det hela är en tragisk upplevelse som bygger på den ärkekonservatism som kännetecknat bilindustrin under årtionden. Alltid negativ, alltid förnekande, alltid konservativ.

Den nya bilen, lanserad som "skogsmullebil" i Svenska Dagbladet häromdagen kostar 319 900 kronor. Till och med i prissättningen beter man sig som om kunderna vore barn som lät sig luras av att summan inte uppgår till 320 000 kronor. I detta pris ingår ynka 2 års nybilsgaranti...
  • Bilen släpper ut 1,99 kg koldioxid per mil... Var har Saab varit under klimatdebatten?
  • Bränsleförbrukningen är 0,83 liter bensin per mil... Vad har Saab varit under trettio års miljödebatt?
  • Det går åt 1,1 liter etanol för att flytta bilen 1 mil... Hur kan detta få kallas "miljöbil"?
  • Toppfarten är 230 km i timmen. Varför?
  • Och lacken på denna bil för 320 000 kronor ger man garanti för i... 3 år!
Otto och Langen, som skapade förbränningsmotorn för 150 år sedan hade nickat igenkännande om de kikat ner i den nya Saabens motorutrymme. Hade bilindustrin drivit skivindsutrin hade vi levt kvar med stenkakor.

Tips: Lägg ner skiten! Kom ut på denna sida om miljö- och klimatdebatten!
Om hånflinande bilchefer, se här.
PS!
Om nya vibrationer här!

14 kommentarer:

  1. Tyvärr, tyvärr, tyvärr alldeles sant. Säger jag efter tjugosju år i denna industri.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    en enkel fråga från en som aldrig suttit bakom en ratt, eller framför.

    Vad skulle det innebära för bränsleförbrukningen om en bil byggdes för att gå i högst 130-140 km i timmen? Om man verkligen ansträngde sig för att få ned förbrukningen.
    Robert - Stockholm

    SvaraRadera
  3. Alla normaltänkande människor förstår att ett så stort företag som GM inte hade velat bli av med SAAB om det haft någon framtid. Men efter tjugo förlustår på raken har man tröttnat.
    Ja alla förstår utom det parti som Mp gängat sig med nämligen socialdemokraterna (vg notera att jag inte skrev sossarna) vars partiledare envist försöker få regeringen att ge konstgjord andning på oss skattebetalares bekostnad. Hoppas att Sahlin inte kommer till regeringen, då tar hon pengar från vården, skolan och omsorgen och köper röster i Trollhättan. Sedan blir det nya skattehöjningar för de som arbetar.

    SvaraRadera
  4. Är inte Birger en gammal SAAB-ägare?

    SvaraRadera
  5. Nu tror jag du har fel på en punkt Birger. Om skivindustrin drivits av bilindustrin hade vi aldrig kommit längre än vaxrullarna.

    SvaraRadera
  6. Högre bensinskatt? Då får bilindustrin klappa igen.Men alla bilar som går på bensin är väl inte Saab och Volvo. Lägre bensinskatt? Då får klimatet klappa iden.Det drabbar oss alla. Oförändrad bensinskatt? Ja, om Saab och Volvo slutar tigga pengar av staten och låter ägarna ta ansvaret.

    SvaraRadera
  7. Hej Birger!
    Jag hör dig i radio, ser dig i teve, läser dig i tidningen. Du verkar återvunnen igen! Härligt! Tack för ett fantastiskt fint radioprogram, det lär enligt en radioanställd varit det mest uppskattade programmet i serien Samtal pågår (??). I Nyhetspanelen i fredags var du helt suverän!
    Karin

    SvaraRadera
  8. Klockrent Birger.

    Att Saabs försäljning sjunkit med 60 procent förvånar inte, att ledningen varit såå trångsynt gör det. De bästa direktörer som kan fås för pengar, gunås. /Max

    SvaraRadera
  9. Saab lyckas faktiskt med att bidra till att minska utsläppen, dom gör bilar som ingen har råd att köpa – det måste ändå minska bilismen lite.
    Skrev i min blogg om en liten Indisk bil, vet inte hur webmoralen funkar när det gäller att tipsa om sin egen blogg? Tack för ditt inlägg, ser fram emot nästa. Vänliga hälsningar /Den Mjuka Vägen

    SvaraRadera
  10. Egentligen är det tack vare Miljöpartiet som SAAB har låtits leva kvar de sista 5 åren.

    Om inte Mp hade drivit kraven på miljöbilar och biltullar i sina uppgörelser med sossarna så hade SAAB sålt betydligt färre bilar i Sverige de senaste åren.

    Eftersom SAAB var snabba med att konvertera sina turbomotorer till etanol så fick en köpare av en SAAB en massa ekonomiska premier - lägre skatt på förmånsbil, inga biltullar i Stockholm och periodvis lägre bränslekostnad än med bensin. Sverige har ju utan konkurrens varit SAAB's viktigaste marknad.

    SvaraRadera
  11. Ska miljön klaras finns det inget utrymme för bilar och flyg! Knappast heller för cyklar eftersom de drar metaller, färg och gummi.

    SvaraRadera
  12. Lysande och klarsynt skrivet, Birger! Det är beklagligt att SAAB kunnat/låtits ta på sig en så illasittande miljöbilsmundering när de bilar man tillverkar lämnar så mycket att önska. Att inte Sveriges motorpress varit mer kritiska är bekymrande. Och 320 000 kronor?? SAAB måtte skämta...

    /Andreas

    SvaraRadera
  13. Till M-förbundaren,
    som är 100 år före sin tid.
    PÅ den tiden kommer det att finnas lokala samhällen, träcyklar och träplogar gjorda av lärkträd som dras av älgar som har grenar på huvudet som vi kan fästa tömmarna i. Tömmar och remmar är tillverkat av spunnet lin. Tjära och linoljefärg skyddar träet i våra cyklar, plogar, skottkärror och hus. Vi som lever av skogen och går efter plogen - efter en älg - kommer att vara i bättre psykiskt och fysiskt form, än de människor som idag lever i vår civilisation.
    Att sia är hur lätt som enkelt.

    SvaraRadera
  14. Anonym av de svenska bilarna är det Volvo och Saab som står för 25%.

    Vet inte varför alla reagerar på 9-3X pris, det är en SUV och då kostar det "SUV-priser". Det var länge sen Saab var en folkbil, Volvo försöker visst förneka sitt arv som folkbil. Men det var hur som helst bilar folk köpte massor av innan finanskrisen. Det är tack vare finanskrisen försäljningen gått ner. Det spelar ingen roll om bilen kostar 80k eller 380k, den har iaf gått ner i försäljning med minst 40%. Självklart producerar inget bolag produkter som ska köpas "när vi har det dåligt".

    - Robert, du kan ha en mindre motor som är mycket snålare i en sådan bil. Hälften så snål som Saabs motorer är inget problem. Det skulle innebära flera miljarder mindre i olje-importer om vi hade sådana bilar istället för våra Volvo V70s och Saab 9-3or. Som är våra populäraste bilmodeller. En 1/8 av Sveriges energianvändning går till våra personbilar och det handlar om mer fossil energi än vad som används i industrin.

    Tyvärr står de stora bilarna också för en stor del av våran industriproduktion och export. Det handla om 55 Miljarder i export 2008. Nu har vi dock ett mycket större handelsöverskott än så. En industri som börjar producera delar till vindkraftverk eller vad nu Maud vill kommer inte komma upp i närheten av samma summor, varför nu konstruktörer inom bilindustrin skulle leka ingenjörer inom elteknik. Vill underleverantörerna börja tillverka delar till vindkraftverk så är det fritt fram för dom att satsa på det nu när de har friställd kapacitet. Men Saab har ju inget med det att göra. Så det är bättre att försöka hitta någon ny finansiering av Saab automobile. Istället för att försöka straffa dom.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.