lördag 6 december 2008

Det sägs nu, i högtravande tonläge, att bilindustrin är högteknolog... Är stenkakor också det?

Finanskris. Lågkonjunktur. Kris för bilindustrin. Och nu skall jag bli oförskämd… Och några av er, kära läsare, kommer att bli upprörda.

Jag tror nämligen inte att svensk bilindustri har en framtid. Om man nu kan tala om svensk bilindustri när man talar om Volvo och Saab. Ägandet är ju utflyttat.

Jag tror att det bara är att bita i det sura äpplet och inse att de hånflin som bilindustrins företrädare visat upp, så fort man talat om klimatfrågan, nu skall betalas.

Klimatfrågan är nämligen inte ny. Redan på 80-talet var det många av oss som talade om den kommande klimatkrisen och vad den skulle medföra. Det var bara att läsa forskarrapporterna, öppna ögonen och dra slutsatser.

De välbetalda omvärldsanalytiker som svensk, och i ännu högre omfattning amerikansk, bilindustri omgett sig med har varit mer inriktade på ekonomiska teorier än på ekologiska realiteter. Kostnaden blir oerhörd.

Det sägs nu, i högtravande tonläge, att bilindustrin är högteknologi. Det är emellertid en sanning med viss modifikation. Vi lever kvar med förbränningsmotorn och ett uselt utnyttjande av insatt energi. Det är som om skivindustrin hade hållit fast vid stenkakorna, datorerna befunnit sig på 80-talsnivå och... Fortsättning i BT.

För övrigt ...
...
är det minst sagt märkligt att regeringen, i sitt "superpaket", inte styr mer pengar till kommunerna. Ett antal miljarder i direkt riktade pengar för att utveckla trista skolor till vackra, estetiska och kreativa utbildnings- och kulturcentrum skulle jag vilja se. Det, och just det, är något av det viktigaste vi skulle kunna göra.

Men SvD:s ledarsida ojar sig över att det är för lite pengar som kommer att omsättas direkt i nya jobb och nya företag. De ser inte människan som biologisk, social och kulturell varelse i första hand, utan som ekonomisk. Just i detta synsätt måste vi tänka om: utbildning och kultur för att växa som människor borde vara nästa steg på utvecklingen.

18 kommentarer:

  1. Skitbra krönika i BT! Tack!

    SvaraRadera
  2. Volvo verkar de senaste åtminstone 25 åren totalt gett upp ang förnyande av förbränningsmotorns bränsletörstande egenskaper , det har inte hänt någonting värt namnet
    på den fronten och allt patetiskt snack om kvalitet är rent pinsamt.
    ES

    SvaraRadera
  3. För min del blir jag inte upprörd utan håller med.
    Nu är det en situation när det vore möjligt med en verklig förändring till det bättre.
    Realistiskt tänkt kommer detta tyvärr ej att ske.
    Usanerna pumpar antagligen in skattepengar i sin bilproduktion och andra länder tvingas följa efter.
    LO med sin sosseanslutna ordförande i spetsen ser chansen att angripa den borgerliga regeringen och tar den.
    Klimatet struntar man i bara man kan fortsätta med konsumtionshysterin ett tag till.
    Såg förresten Björn von Sydovs gamla mor på TV för nån dag sedan
    Precis som hon sa, med lång livserfarenhet, är det mycket mycket lättare att skaffa sig vanan att byta mobil varje år, än
    att lägga av denna vana.

    SvaraRadera
  4. Högteknologi fanns när jag i 14 år var med och tillverkade en cykel som heter Monark(1973-87).
    Inte f-n gick staten in och räddade jobben när den cykeln blev utkonkurrerad av andra cyklar. Det gäller väl likadant när det gäller bensinslukande bilar som heter Volvo och Saab.Varför ska en Fiat-ägare subventionera en Volvo?
    Varför ska den som har tilläggsförsäkring 80% (arbetslösa) i ett annat fackförbund medverka till att subventionera osolidariska Metall som bara tänkt toppa sina egna löner i högkonjunkturer?

    SvaraRadera
  5. Jag håller med den förste kommentatorn, en njutning vid fruktostbordet!

    SvaraRadera
  6. Tack för krönikan Birger.

    När man tänker på att en bensinmotern har 20-30 % verkningsgrad medans elmotern 90-95 % förvånas man lite över att bil industrin inte satsat mer att utveckla batteri tekniken,En el motor har dessutom mycket färre delar som kan krångla. men det är väl som vanligt pengarna som får styra ,som är broms klossen antar jag.

    SvaraRadera
  7. Lysande, lysande, lysande bildval!

    SvaraRadera
  8. Ur mejlskörden med anledning av BT-krönikan:

    "Läste nyss artikeln med stort intresse. Jag har i Västra Götaland redan startat det som artikeln efterfrågar.

    Efter 5 års förberedelser bygger vi nu en fabrik i Åmål som ska tillverka energimoduler baserade på stirlingmotorn. Bränsle är solenergi och biogas i första hand.

    Vi är en liten grupp företagare med erfarenhet av serietillverkning i stor skala. Vi har ett stort antal konsulter som kommer från ledande befattningar inom industrier som Electrolux, Volvo, Atlas Copco, SAAB, GM, Wärtsilä m fl. Motorn påminner i hög grad om en bilmotor."
    Se: http://www.cleanergyindustries.com/

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att nån talar klartext!

    SvaraRadera
  10. Bländande bra BS-text i BT!
    Den ska mejlas vidare till bekantskapskretsen. Tack!

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  11. Neoliberal Agendalör dec. 06, 02:18:00 em

    Folk snackar om klimatkris men när jag tittar på temperaturen de senaste 30 åren så kan jag inte se någon större förändring. Tittar vi bara på de senaste 10 åren så har det snarast blivit kallare. Det under en tid då mänskligheten aldrig någonsin i världshistorien har släppt ut mer CO2/år...Jag kan också konstatera att temperaturen för alla de framtidsscenarior som IPCC ställde upp 1990 har underskridits.

    Angående "satsa på kommunerna" så undrar jag var man ska ta pengarna ifrån? De kommer ju inte ramla ner som manna från skyn. Varje krona som man rycker undan från företag som redan har det svårt riskerar att förvärra situationen och leda till att ännu fler blir arbetslösa.

    SvaraRadera
  12. Svar till Neoliberal:
    Om man håller sig till vad vetenskapen säger så gäller följande vad gäller det populära påståendet att det inte har varit någon ökning av den globala medeltemperaturen de senaste tio åren.

    Rätt i sak, i alla fall nästan. Den har enbart ökat med 0,09°C sedan 1998, enligt brittiska motsvarigheten till SMHI, Met ­Office.

    Förklaringen är det avkylande väderfeno­menet La Niña. Men trots att uppvärmningen har saktat in det senaste decenniet är 11 av de 13 senas­te åren de varmaste sedan mätningarna började i mitten av 1800-talet.

    Just 1998 slogs alla värmerekord, på grund av det naturligt uppvärmande El Niño. I medeltal är det 0,75 grader varmare nu än för hundra år sedan.

    Klart är att mätdata kan användas lite som man vill, beroende på vilket syfte man har, både till tro och till vetande. Men det är ju ingen ­nyhet.

    SvaraRadera
  13. Oj, äntligen ett inlägg jag kan hålla med om! I alla fall till stora delar För övrigt är "svensk bilindustri" ett ganska vilseledande ord, enligt Ny Teknik tillverkas bara 25% av delarna på en ny Volvo i Sverige, resten utomlands. Så "räddnigspengar" in i Volvo skulle antagligen bara vara pengar in i utländska fabriker och underleverantörer.

    SvaraRadera
  14. Föregående debattör har en poäng i att bara 25 % av delarna i en Volvo
    är made in Sweden.
    Men svenskarna är ju vana att skicka pengar utomlands.
    Tänk bara så mycket pengar EU får varje år som skulle kunnar användas
    till vård skola och omsorg här.
    Nu får jag väl en massa folk på
    mig. Det är ju inte PK för en svensk att vilja ha något själv

    SvaraRadera
  15. Reinfeldt var på tv -burken i går minns jag rätt sa han att även om volvo har en viss nostalgi för svenskar är det inte svenskt längre. Ägarna sitter i USA så det är där besluten får tas, men tydligen kunde man ge någon mindre summa till "utveckling". Biljättarna håller på att försöka få pengar av kongressen i USA sen vet jag inte om det hänt något mer.

    SvaraRadera
  16. "Jag tror nämligen inte att svensk bilindustri har en framtid. Om man nu kan tala om svensk bilindustri när man talar om Volvo och Saab. "

    Nej, jag tror inte heller att svensk bilindustrin har en framtid, tyvärr. De tillför ju en hel del till ekonomin.

    Fast sen är det ju förståeligt att de har de svårt. Jag skulle själv aldrig köpa Volvo eller Saab, jag håller mig till tyska premiumbilar: Reinfeldt beordrar oss att köpa svenskt

    SvaraRadera
  17. Intressant att höra Birger i TV-soffan tala sig varm för ekonomisk utveckling och konsumtion!

    SvaraRadera
  18. Aarghhh...

    Birger, du ger tyvärr ett ganska oinsatt intryck när du påstår att förbränningsmotorer inte är högteknologi.

    De har utvecklats oerhört mycket de senaste 20 åren och har blivit helt fantastiskt komplexa.

    När T-Forden kom drog dess motor på 20 hästkrafter en liter per mil. Nu drar en tio gånger så stark dieselmotor hälften så mycket.

    Det finns fortfarande stora förbättringar kvar att göra hos förbränningsmotorn. Men visst vore det fantastiskt om vi kunde använda elmotorer i stället. Fast Birger... nog skulle Nichola Tesla nickat igenkännande om han tittade på dagens elmotorer?

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.