fredag 5 december 2008

Greenhouse Development Rights

Greenhouse Development Rights (GDR) är en modell för att komma tillrätta med ansvarsfördelningen när det gäller åtgärder för att minska utsäppen av växthusgaser.

GDR utgår från att alla länder har ett ansvar för de utsläpp man gjort efter 1990 då det fanns klara vetenskapliga belägg för att utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser skapade en klimatförändring.

De ekonomiska ansvaret för att minska utsläppen skall enligt modellen delas, men bara av den del av befolkningen som har rimlig möjlighet att bidra, t.ex. de som tjänar över 20 dollar per dag. Därmed får länder som Kina och Indien också ta ansvar, men endast i proportion till den rika delen av befolkningen.



Det stora ansvaret ligger hos USA och EU-länderna medan de allra fattigaste länderna anses sakna förmåga att bidra. Miljöpartiet har ställt sig bakom idén. Det hedrar dem.

6 kommentarer:

  1. Äntligen något positivt om Mp! Men hur skulle det se ut, om Mp fortsatte i den stilen? Då skulle ju samarbetet med S paja.

    Nästa stora nyhet är väl att staten tar över bilindustrin.
    Det står åtminstone så på Småbrukarens hemsida (klicka Rune Lanestrands blog!)

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  2. Birger, det finns inga bevis angående koldioxidens klimatpåverkan. Det borde du veta vid det här laget. Nu kan man bara gå och vänta på hur alla de som bundit upp sig kring denna hisoriens största bluff ska ta sig ur bluffen med hedern i behåll.

    SvaraRadera
  3. Detta faller när miljöpartiet kompromissat sig sönder med Mona Sahlin, avstått från bensinskattehöjningar och förstatligat Volvo.

    SvaraRadera
  4. Vad tror du om det här Birger? Kul med en kommentar om du skulle få tid över vill säga ...
    mvh
    Daniel
    Ljungskilebuss
    www.bussbloggaren.blogspot.com

    Nu jäklar bubblar det i kroppen !
    Dagens miljöaspekt från Bussbloggaren..
    Bussbolagens tomgångskörning är ett fördärv!

    "Det enda logiska är ju att varje koldioxidmolekyl, eller motsvarande koldioxidekvivalenter, beskattas exakt lika varifrån de än kommer. De skall betala sina egna kostnader. Jag brukar kalla det realekonomi. Som till skillnad från dagens falska marknadsekonomi är verklig marknadsekonomi, där man får betala fullt ut för de externa effekterna, det vill säga miljöpåverkan. (Att skydda låginkomsttagare gör man med skattesänkningar på arbete eller höjda bidrag - inte genom att det är billigt att skita ner.)" Citat signerat Birger Schlaug

    Det är fredag morgon den 5 december och klockan befinner sig mellan 07.15 - 08.00 , nere vid Shell Nils Ericssonplatsen kommer min far med vår fina buss av modellen Setra 416 GTHD , svänger in på den nya fina bussparkeringen, drar handbromsen och stänger av motorn som brukligt är i dem flesta fall då man skall ha väntetid . Går ur bussen och ser sig omkring och där står det sex bussar från ett och samma bussbolag , dessa bussar kör för samma resebyrå och dem skall ut i Europa på olika resor , ingen av dessa förare tänker ens tanken på att stänga av fordonen utan står på tomgång under minst 20 minuter . Faktum är att Birgers tankar inte är så dumma , sätt en mätare på bussarna som registrerar tomgångskörningen och låt oss betala efter antal timmar per år som vi bara förpestar luften . Givetvis får det ligga en marginal i detta förslag som man får räkna bort dvs en tid där vi står i rödljus, kö etc etc . Jag menar inte att vi skall få en straffskatt ovanpå alla andra utan detta kan vara en skatt som kompletterar , att vi sänker bränsleskatten rejält så det blir billigare att tanka men lägger på en straffskatt för tomgångskörningen . För dem som missbrukar miljön blir det dyrt och för dem som sköter sig blir det billigare , på detta sätt tror jag vi kan få ordning på många problem ! Vad anser ni andra? Någon som bryr sig alls?

    Alla vill vi ha en renare värld med minskad växthuseffekt men som vanligt vill ingen betala , med mitt förslag löser vi gåtan !

    SvaraRadera
  5. Ja, Daniel, varför inte? Buss på målet!

    SvaraRadera
  6. Mot bakgrund av den,om det är oförmåga eller ett utslag av i den i den "Ny-liberala" trosbekännelsen
    närmast teologiska bundenheten-att inte göra någonting(8 miljarder!!!i "Krispaket",är en små kommuns budget summa!!)skulle en satsning som Birger nämner vara Mycket bra både för Ekologi och Ekonomi!
    Janne M Göteborg

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.