lördag 8 november 2008

Ge Slussen en chans!

Med stor sorg har jag följt planer och idéer när det gäller Slussens framtid. För den som inte vet är Slussen en hjärtepunkt i Stockholm. Belägen mellan Gamla Stan och Söder. Visserligen en bit från både Stadion och Vasastaden, men i alla fall.

Fem tragiska, trivialmodernistiska, förslag har en längre tid varit utställda och debatterade.

Förslagen känns oerhört bakåtsträvande, så de är säkert anpassade till åtskilliga av Stockholms politiker och högre tjänstemän som missuppfattat det mesta när det gäller byggande av en stad. Om två månader tas beslut.

Men nu har ett "nytt" förslag presenterats, av vad DN kallar "idealister" - se bilden. Och äntligen känns hjärtat varmt! Självklart är det så det skall se ut! Att binda samman Gamla Stan och Söder genom människor snarare än bilar är så rätt det kan bli.

Att frilägga vattenytan är att ta vara på Stockholm, istället för att reducera stan till en tillväxtmotor för 1900-talets bilindustrin. Att utveckla kulturen och ta hänsyn till historien är bra mycket hållbarare än att rationalisera bort den.

Hoppas nu politikerna i huvudstaden vaknar till liv och skyfflar undan de planer som baseras mer på den döende bilmaffian än på människor och kultur. Titta på det nya förslaget kan man här. För övrigt är det märkligt att Stockholms politiker inte gör frågan om Slussen till en riktigt stor fråga. Eld i hjärtan tycks saknas, så typiskt för alltför många stockholmare...

11 kommentarer:

  1. Birger, man skall ändra spärren förpersonval så att denman kryssar lättare kommer in. Ställ upp på en mp-lista, ta ditt ansvar och bli invald av folket. Du behövs!!

    SvaraRadera
  2. Birger är ingen yngling längre. Han är i den ålder då man har rätt att varva ner, titta i livets backspegel och säga "hå hå ja ja, allt var bättre förr".

    Dessutom behövs han som skapande krönikör och bevakare av bruset, dvs inte utgöra en del av detta.

    Riksdagen är en fälla, som kan ta kål på den skaparandan.

    N.

    SvaraRadera
  3. Ja, förslaget ser fint ut. Kan man få plats med spårvagnsspår på ena bron, vore inte det fel.
    Det har ju gått spårvagn förut där.

    SvaraRadera
  4. BEFRIA STÄDERNA FRÅN MASSBILISMEN!

    Spårvagnar tvärs genom varje stad vore nog det bästa sättet att förbättra trafikmiljön.

    Vid vissa hållplatser kunde eldrivna minitaxis, eller varför inte moped-rickshaws, möta f.v.b. till målet.

    N.

    SvaraRadera
  5. Typiskt Schlaug att tänka bort bilarna från människan. Snacka om bakåtsträveri! Bilarna tillhör städerna, ja hela samhället. De är samhällets blodkroppar i blodomloppet. Har Schlaug ingen bil, tråkigt i så fall. Jag har tre stycken! Bevare oss för ”bilfria städer”! Titta på gamla vykort från de svenska städerna före bilismens genombrott! Ingen trevlig syn. Ingen reklam heller, vilket ju var trist för människorna som levde då. Men sedan kom genombrottet! Bilar och reklam in, tackar för det. Jag vill leva ett bekvämt och transportmässigt snabbt liv, vem vill inte det? Vi lever mer och mer i en världsvid marknad där människor och varor behöver transporteras överallt, snabbt och lätt. /Lars

    SvaraRadera
  6. Bäste Lars, bilarna finns nog kvar även i detta Slussenförslag. Men de hamnar under vattnet i en tunnel för att frigöra vattenytan och minska bullret. Din syn på blodomlopp tyder kanske på att du är ironisk. För så dum kan du ju inte vara.

    SvaraRadera
  7. som baseras mer på den döende bilmaffian

    Varför skulle bilmaffian vara utdöende? Vad har ni har mot bilar, och jag tänker generellt, inte bara på bilar i städer.

    Jag färstår att man kan vara mot utsläpp, tex. från bilar. Att förstöra andras hälsa eller egendom är ju inget positivt, men det är ju bara en tidsfråga, säg 10-25 år, innan elbilar kommer vara hur naturligt som helst när man ska köpa en ny bil. Och det är väl den tidshorisonten vi ska ha när vi bedömer dagens infrastrukturssatsningar. Eller?

    Amish folket vill inte heller att man ska åka bil. De kör med häst och vagn. Är det den framtid ni ser? Höstskit på gatorna? Det var ett stort miljöproblem för 100 år sedan. Dåtidens domedagsprofeter extrapolerade kurvor och undrar vad som skulle hända när häst blev var mans egendom. Hur skulle man få bort all skit? Sen kom bilarna och det löste sig automatiskt.

    Tacka tillväxten.

    SvaraRadera
  8. En av poängerna med Birgers blogg är, att han lockar fram den gröna tankens motståndare, att visa upp sig i sin fulla prakt.

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  9. Birger:

    Min gissning är att man inte vill lägga ytterligare ett par miljarder på ett sådant fördyrande förslag som det skulle innebära att gräva ner centralbrons biltrafik i en tunnel.

    Jean Nouvels förslag är annars uruselt alla kategorier; Bara tanken att lägga en "park" ovanpå centralbron och järnvägsbron är ju bisarr; ...[Vi har vatten åt två håll, vi vet, så därför bygger vi på broarna med en våning vardera så man inte ser vattnet och dess vyer åt endera hållet]... så tycks man ha tänkt!

    Vad ser du för fel i Foster & Partners + Bergs förslag?

    Det förslag som är det mest stadslika urbana förslaget med gaturum och goda förutsättningar för folkliv utan ödsliga ytor som flera av de andra förslagen har, de spejsade gångbroarna kan ju med fördel tas bort.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.