tisdag 6 maj 2008

Albatross

Egentligen suktar jag bara efter att göra två ytterligare resor till i mitt liv. Den ena är till Campbell Island, drygt 60 mil söder om Nya Zeeland. Där skall jag känna att själen lyfter, där samlas nämligen hundratusentals individer av det vackraste som finns på jorden: albatrossen.

De kan glidflyga långt över 100 kilometer i timmen, svävande på vindarna, ett naturens magnifika under. Så vackert, så magnifikt, så elegant, så självklart.

Under ett 50-årigt liv kan albatrossen flyga bortåt 7 miljoner kilometer, den glider majestätiskt fram mer än 80 mil på en dag, så energieffektivt att människans flygteknik ter sig så primitiv som den faktiskt är.


Mer än var tionde fågelart på jorden är akut hotad eller sårbar - albatrossen är den mest utrotningshotade. Varje år fastnar över 100 000 i dåligt anpassade fiskeredskap och drunknar, de får i sig plast och annat skräp som människan vräkt i havet och hajar kniper ganska många ungar som gör sina första flygförsök. Men mest drabbas de av plasten, inte minst våra plastpåsar - symbolen för masskonsumtion och shoppinghysteri.

När jag sett en albatross har jag alltid fascinerats av hur en klumpig, rent av klantig, varelse på marken kan förvandlas till en mästare bara hon hamnar i sitt rätta sammanhang. Precis som ungar kan vara klumpiga och odrägliga i en skola som inte passar dem, för att sedan, om de får chansen i rätt sammanhang, blomstra och visa sig vara mästare. Om de ges chansen att utveckla sin kreativitet och fantasi.

Frihet. Den seglande albatrossen är verkligen symbol för frihet. Den har tagit sig friheten när den lyfte. Som människor som fastnat i konsumtionssamhällets normer plötsligt kan bli fria när de upptäcker att livet är så mycket större än så; att det är slöseri med tiden, och därmed ett meningslöst offer av det egna livet, att leva för att skapa illusionen av att leva.

Jaja, nu fick några av bloggens trogna läsare - t ex Neoliberal Agenda och Kloker - spader. Men sådant bjussar jag gärna på. Varför inte ta och lyssna på följande låt:

17 kommentarer:

  1. Så vist och vackert!
    Och då undrar alla över den andra resans mål?

    SvaraRadera
  2. Birger, du kan vara glad över att ha de nämnda pseudonymerna som trogna läsare och kommentatorer.
    De är ju väldigt kvalificerade att spegla tillväxtkramarnas tänkesätt, och därmed får du kunskap att ännu mer slipa dina argument. Bra, om de ville fortsätta dra den slipstenen.

    SvaraRadera
  3. Hmm, mina reseplaner har en variant:

    http://www.sgisland.gs/index.php/(h)Welcome_to_South_Georgia

    SvaraRadera
  4. Bäste herr Schlaug!
    FRIHET var det för människan när hon slapp fattigdomen och kunde leva ett värdigt liv.
    Allt annat kan du sitta här i din övermättnad och gallskrika om. Du saknar trovärdighet.
    För övrigt. Albatrossen flyger gratis. Du betalar med utsläpp.
    Så var det med DITT miljöbudskap.
    Själv flyger jag inte...

    SvaraRadera
  5. Åh Albatross... mäktiga vingar...

    SvaraRadera
  6. Birger, du saknar alls icke trovärdighet. Tvärt om! Det är bara elaka människor som saknar denna värdighet.

    SvaraRadera
  7. Birger, den resan gjorde jag för drygt 20 år sedan, dock inte till den ön men till Taiaroa Head på Nya Zealand.

    http://www.albatross.org.nz/

    Det var dit jag ville, resan tog mig jorden runt och gissa vilken låt jag hörde i mitt huvud när jag såg fåglarna sväva över mig?

    Albatross är mitt favoritdjur och det är ju självklart att mänskligheten håller på att ta död på dem, vi tar död på det mesta, det är den mest utpräglade egenskapen vi här på jorden, att vi är mästare på att döda och förstöra.

    SvaraRadera
  8. Bäste herr Kloker!

    "Själv flyger jag inte."

    Dina tankar lyfter inte heller,

    När du var yngre kunde du, ju ganska bra, argumentera,
    Idag kunde du bara grimasera.

    Jag tror
    att om hundra år
    så blir cyklarna
    självklart en av framtidsnycklarna.
    Energieffektivast är cyklisten
    apropå energi-bristen.
    "Vacker, magnifik, elegant."
    Inte riktigt sant.

    Ett flygplan förbrukar flera ggr så mycket energi per person som en bil som förbrukar många ggr så mycket energi som ett tåg som förbrukar många ggr så mycket energi som en cyklist per km.

    Påbörja avskaffningen av bensinbilar och flygplan, Nu!

    Toker?

    SvaraRadera
  9. Ett litet ljus: på Hawaii har man infört en ny typ av trål som gör att att albatrossen i alla fall inte fastnar i den på jakt efter fisk!

    SvaraRadera
  10. Härligt Birger, har läst att Albatrossen häckar vart annat år, och befinner sig hela tiden på vingarna långt ute till havs, i sanning en mäktig flygare.

    I Kings James bibelöversättning står det i Ords 29:18 "Where there is no vision, the people perish"

    Utan vision tynar folket bort.

    // Per

    SvaraRadera
  11. Det var ej min tur
    att vara medverkande i en kultur.
    Jag är 65 år
    ur tiden snart jag går.
    Ekologi, eller vad du vill
    ekosofi, ville jag få till.
    Jag har studerat lärdomsanstalter
    Jag har studerat deras alster.

    Studerat ovett av ekonomer
    som orsakat progromer,
    Studerat övergrepp av ekonomier
    som lett till tragedier.

    Mina sista ord
    tag ansvar för vår jord

    Vad är det HAN GÖR vår förledare?
    Är kvinnan maktens förmedlare!

    Många kvinliga journalister
    förmedlar maktens lister!

    Lyssnar noga på och hör
    men ser ej vad makten gör

    Förmedlar maktens ord!
    Ser ej maktens mord.

    Många män är kvinnor!

    Tag Israel. Fredsprocess?
    Knapra-till-sig-mark-process!!!

    Det är trist
    att USA är en galen konsumist

    Det blir höst
    när Bildt är vår röst!

    Ingen lyssnar på det örat
    att vi själva måste görat.

    Skapa helhetssyn. )
    ( Parallelt.
    Möjliggöra byn. )
    (Möjliggöra stan)

    Om det ska finnas ett samhälle,
    så måste vi bilda det. Hur annars?

    Less att vara i kaos!

    SvaraRadera
  12. Skall vi tvingas till att, spela idioter hur länge som helst?

    Det som görs för att rädda vår jord
    är för litet och kommer för sent!

    Vi som är jordens medvetande, måste framträda, för jordens och framtidens skull.

    Överaskad, nyfiken, arbetare.

    SvaraRadera
  13. Jag somnar om
    när Du domnar om.
    Ingen är mogen
    att ta ansvar för skogen.
    Du står omöjligen pall
    för att ansvara för en tall.
    Och du är uppfostrad och ovan
    att taga ansvar för en gran.
    Människan är ett flarn
    i kommersialismens garn!
    Är Du inte Kry
    varför inte bilda en BY
    tanken är inte NY

    Men alla pratar Strunt
    och tycker det är Sunt!

    Invadera Irak var Guds ord
    till Idioten på vår jord.

    Satan eller värre
    är de högerkristnas Herre

    Där det går överstyr
    är det ofta han som styr

    Hans förströelse
    är kreativ förstörelse

    Om ni ej
    tror mej

    Kontakta
    kalla fakta

    Nu går jag ur
    Din tur!

    SvaraRadera
  14. Jag hävdar en världsuppfattning.
    Den tanken dök upp i mitt medvetande.
    Nu återstår världens alla problem för mig!

    Stackars mig?
    Världsbild.
    Mogenhetsexamem
    Utbilda världen
    Läxa upp Påven
    Lära av Påven
    Påven kan lära oss en hel del:
    Överkonsumenterna tränger bort människor, djur, livet i haven och växter och skapar krig.
    Överkonsumemten det är DU!!
    Skapa FN
    Ta av, dummskallarna vetorätten.
    OSV
    O.s.v
    Människorna behöver röster i världen som styr mot en önskvärd framtid.

    Anspråklös

    SvaraRadera
  15. Vad är detta för en töntblogg?

    SvaraRadera
  16. Långa resor bör man nog avstå från i dag då det finns risk att av miljövänstern bli kallad miljömarodör.

    SvaraRadera
  17. Till anonym TÖNT.....?

    Här behandlas Jordens väl och VE
    så att öppnade ögon kan börja SE.
    Det är nog så att samtal ej är lönt,
    med dig som ger mig namnet tönt.
    Grrymtt Grön

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.