onsdag 3 oktober 2007

Jag är en oartig och fisförnäm jävel...

Ursäkta att jag inte tackar ja till att hamna i Facebook, My Space och andra liknande ställen. Några har meddelat mig att jag är en oartig jävel resp fisförnäm jävel som inte vill ingå i deras vänskapskrets... Men skälet till att jag vägrar snubbla in i Facebook etc är att jag ogillar Storebror.

Som ni säkert vet automatanalyserar Google epostmeddelanden till och från de personer som kör epost via Gmail. Den som skriver till en vän att han känner sig deprimerad kan därför få upp reklam för antidepressiva medel.

Facebook ska ta sig än längre in i våra själar. Den personliga information som Facebook-medlemmar lägger ut ska analyseras så att man kan ligga före den man analyserar - ni som viker ut er på Facebook ska alltså få "nyhetssinformation" och reklam för produkter och tjänster som ni ännu inte ens drömt om att ni har behov av.

Denna kartläggning ska även omfatta vänner. Det innebär att analysen av varje Facebook-medlem också ska bygga på analys av den information som lagts ut av de personer som är registrerade som vänner till den första medlemmen. Innebörden blir att en viss person kan få reklam för exempelvis hälsokost eller löspenisar om ett antal Facebook-vänner har lagt ut information som tyder på att de är hälsoivrare eller löspenisfrossare - även om den första personen inte skrivit något på Facebook som tyder på vare sig det ena eller andra. Själv är jag utshoppad och får kräkkänslor av reklam. Och rent förskräckt blir jag när människor, i detta fall en kristen sådan, lägger ut sig på Facebook för att "få kontakt med sina barn"...

Ett av de bättre nyhetsbreven kring dessa frågor kan man prenumerera på här.

7 kommentarer:

  1. Om du skall vara konsekvent ska du omedelbart lägga ner din blogg, sluta använda e-post överhuvudtaget samt aldrig koppla upp dig på nätet.

    SvaraRadera
  2. Mackan! Jag är säker på att Birger är medveten om att han och alla vi andra lämnar digitala spår efter oss när vi kopplar upp oss mot Internet.

    Fundera istället över vad det finns för hot mot den personliga integriteten och vad de kan få för konsekvenser. Jag rekommenderar ett besök på den sajt som Birger länkade till.

    SvaraRadera
  3. "I detta fall en kristen sådan"? I detta fall en man? En redaktör? En pappa? Varför är de viktigt att han är kristen?

    SvaraRadera
  4. Mackan! Tja, det är tur att man inte är konsekvent...

    Anonym! Ville markera att det var ett inlägg med klar kristen profil i tidningen Dagen - kanske ett sätt att berätta att jag är all-läsare av tidningar: alltfrån Dagen till ETC för att försöka förstå vad som händer i samhället...

    SvaraRadera
  5. Vad är det för fel på att vilja se kort och filmer på barnbarn som eventuellt är bosatta en bit bort? Är det syndigt?

    SvaraRadera
  6. Syndigt? Nej, knappast, men jag är inte så insatt i vad som räknas som syn eller inte... Det jag reagerat på är att kontrollen och storebrorsfasonerna kryper allt längre in i våra vardagsliv. I akt och mening att hålla koll på våra åsikter, påverka oss till ett konsumtionsmönster etc. Makt kan utövas på tre sätt: Tvingande makt som medför att man hotar någon med avrättning eller förvisning till Sibirien. Belönande makt som medför att man får mer betalt - eller fina jobb - om man gör som man blir tillsagt och är solidrisk med den som utöver den belönande makten. Och så finns den betingande makten, den osynliga och sofistikerade som kryper under skinner på var och en utan att man egentligen förstår hur normer, värderingar och köpmönster utvecklas. Jag ogillar att bli utsatt för maktutövning - och tycker att de flesta är naiva som låter sig utsättas för den utan att ens reflektera över det.

    SvaraRadera
  7. Tycker det låter jobbigt, samtidigt som det är besvärligt ;)

    ...då man får en massa mail från folk som lagt till en som en vän i facebook. Pallar inte gå med helt enkelt. Hoppas vännerna fortfarande läser och skriver mail.

    Sedan kan jag inte vara säker på hur folk i diktaturer, som Kina , har det;
    har google kanske ett avtal där om att lämna ut vissa texter med olika "markörer" till myndigheter?
    I don't know.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.