måndag 23 juli 2007

Överklassens diskreta charm

Torekov är ett gammalt fiskeläge, där jag en och annan gång vistades som mycket ung. Där kan man nu studera överklassens diskreta charm. "En lufsig gammal frottémorgonrock är semsteruniform av högsta status", skriver SvD:s Näringsbilaga om det ställe som är "det stockholmska näringslivets sommarfilial".

Sedan berättar man stillsamt att Jan Carlzon - ni vet den gamle SAS-chefen som numera är ordförande i Företagarna - köpt ett enkelt men gulligt litet gathus av Anonia Ax:son Johnson för 4,8 miljoner. Där kan han tillbringa en smärre del av semstern, som annars tillbringas i sommarhus i Stockholms yttersta skärgård.
Skälet till köpet av det gulliga lilla gathuset uppges vara att hans barn gärna vill nätverka i Torekov. Barnen är 12 och 15 år gamla.

Självfallet får barnen, när tid kommer, ärva huset utan att betala en krona i arvsskatt. För den är borttagen. Av alliansregeringen? Nejdå, av socialdemokraterna uppbackade av samarbetspartierna. Det gäller ju att få en bra start i livet. Vill man nätverka med hjälp av grillfest så är inhyrda grillmästare billiga i sommar, tack vare avdrag för hushållsnära tjänster.

6 kommentarer:

  1. Livet är underbart!

    SvaraRadera
  2. Avundsjuk? Vill inte alla leva så? Ingen för det sämre för att vissa har det bra!

    SvaraRadera
  3. lennart,

    Nej - jag är inte avundsjuk och jag tror inte heller att Birger är det. Jag vill inte leva så när jag vet att det är så många som lever på allra allra yttersta marginalen här i Sverige. Jag skulle sätta oxfilén i halsen när grillmästaren bjuder nygrillat.

    //ninni

    SvaraRadera
  4. För 30 år sedan när jag jobbade som lärare i Uppland sa en kollega en dag: Fantastiskt att kunna resa ut i världen som du har gjort - jag är riktigt avundsjuk på dig!
    - Så varför gör du inte det då? frågade jag.
    - Vi har tre sommarstugor i skärgården och i Jämtland som vi måste se till, sa han.
    Jag blev tyst.
    Tänk, den som haft lite sommarstugor att göra sig av med och fått ett startkapital, tänkte jag!

    SvaraRadera
  5. Arvskatten kanske gör livet lite enklare för de riktigt välbärgade. Men också lite enklare för betydligt mindre välbärgade människor. Och seriöst, är det verkligen helt okej att beskatta bara för att någon dött? Arvsskatt är det fina namnet. Dödsskatt hade varit lika sant namn.

    SvaraRadera
  6. Det förslag som fanns på ny arvsskatt hade knappast varit problem för mindre välbärgade människor. Jag satt med i den utredning som arbetade med frågan - frågade gång på gång mp-ledningen om hur man såg på det, men inget svar. Hade till och med en sittning med både partiledning och riksdagsgrupp, där man ansåg att jag skulle köra efter den linjen jag gjorde. Jag var "vågmästare". Sedan, när vi fått majoritet i utredningen för ett bra förslag, så driver plötsligt mp-ledningen i en budgetförhandling att arvskatten skall bort. Och presenterar det i pressmaterial som en "grön framgång".

    En gång sa gamle folkpartiledaren Bertil Ohlin att arvskatten borde vara 100% om man tror på alla människors lika värde.

    Förslaget från utredningen var alls inte så hårt... Ett hyggligt grundavdrag skulle göra att "de mindre bemedlade" inte alls skulle skatta.

    "Dödsskatt", skriver du. Nja, det är ju inte skatt som drabbar den döda, utan en normal inkomstskatt som läggs på den som får inkomsten, nämligen barnen. För dem är det ju en inkomst - visserligen utan att de behövt göra något, men i alla fall.

    Frågan uppstår: är dte rimligt att någon skall kunna ärva ett företag helt skattefritt, medan den som köper ett företag får betala för det - och därmed får ohyggligt olika konkurrensförutsättningar...

    Frågan är varför min grannes barn inte skall få ärva någonting, att de vet att studiemedel etc får de allt själva betala av - medan mina barn vet att hela värdet på kåken tillfaller dem utan att de ens behöver betala minsta lilla skatt på sin inkomst...?

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.