torsdag 14 juni 2007

Språkrör i Grön Ungdom vill legalisera sexhandel

Stigmatiseringen av sexarbetare måste stoppas, och sexhandel måste legaliseras.

skriver Alexander Lindskog, språkrör för Grön Ungdom i Skåne, tillika ledamot i Grön Ungdoms förbundsstyrelse. Grön Ungdom är Miljöpartiet De Grönas ungdomsförbund.

Vad säger man om det? Tja, först kan man väl konstatera att det låg i tiden att någon politiker skulle haka på Petra Östergrens idéer.

Det som förvånar mig mest är emellertid att så få reagerat på Alexanders utspel. Han är ju inte vem som helst, han är språkrör i ett av Grön Ungdoms mest dominerande avdelningar.

Så här skriver han bland annat: "Jag kallar mig queer, och vill ifrågasätta de normer i vårt samhälle som bygger upp det förtryck och den stigmatisering av individer som sker dagligen, överallt - och ofta med stort folkligt stöd. Detta samhällsfenomen har sin grund i att det finns så mycket mossiga, paradigmliknande och ogrundade uppfattningar om vad som är självklart och odiskuterbart - fasttatuerat på samhällskroppen."
Och så fortsätter han: "Var individ vet bäst vad just den vill just nu. Vill individen sitta och meditera på en kulle i två timmar i ösregn så får den göra det, vill individen sälja någon form av sexuell tjänst till någon så får den göra det."

Man kan väl säga att inlägget är nästan lika kontroversiellt, om än mer analytiskt, som det inlägg om mer porr på teve som den vilsna regionsordföranden för kristdemokraternas kvinnoförbund för något år sedan presterade. Hon fick lämna sitt uppdrag.

Vad gäller Alexander Lindskogs inlägg kan man väl lugnt påstå att det är ganska dåligt tajmat, i en tid när trafficing, människohandel och sexslaveri trängt in i Europa med en kraft som förskräcker. Kanske har han inte heller riktigt fattat vad hårt utsatta människor kan känna sig tvingade att välja för att överleva - visserligen ett fritt val, man kunde ju välja att lägga sig att dö också...
Någon större debatt inom De gröna tycks inlägget inte väckt, trots att partiet var drivande när det gäller kriminalisering av torskar. Själv delar jag inte Alexanders åsikt i sakfrågan, men tycker att det gröna frihetsbegreppet bör utvecklas och analyseras. En gång skrev jag ett Grönt Frihetsmanifest till en mp-kongress. Det antogs. Men det var länge sedan.

10 kommentarer:

  1. Det hade väl iof aldrig varit vältajmat, då trafficking och sexhandel funnits längre än bara på senare tid.

    Det hade f.ö varit intressant att läsa det Gröna frihetsmanifestet. Finns det kvar?

    SvaraRadera
  2. Rasmus! Frihetsmanifestet lär ligga gjupt i Riksarkivets källare någon stans, och kanske gömt i någon mytstisk fil i någon av mina gamla datorer som jag tror en gång skänktes till gröna vänner i Georgien...

    Däremot minns jag bestämt ett av de festligaste utropen från talarstolen i samband med debatten om Frihetsmanifestet. En kvinna från norra delarna av landet var så begeistrad att hon ropade: "Jag vill tacka Gud för Birger Schlaugs Frihetsmanifest...". Nu var hon nog inte så religiös, men det blev lite hallelujastämning när det antogs... Förmodligen skulle jag idag tycka att det var ganska harmöst, tiderna förändras... Tanken var i alla fall att vi skulle satsa på frihet i människors vardagssektor, med barnpeng, skolpeng etc (byggande på det gröna partiprogrammet som slog fast principen att människan kan och vill växa och ta ansvar om hon slipper utsättas för bombastisk kommersiell och statlig normgivning) men att denna frihet skulle kombineras hårt med "syskonskap i ekonomin" och "absolut jämlikhet i rättssystemet". I princip byggde manifestet på att man som grön vare sig tror på staten eller kapitalet, men väl på människans egen kraft och delaktighet. Lagom doser med Peter Kropotkins typ av god ramförsedd anarkism skadar inte i den gröna rörelsen!
    Jag vill minnas att manifetet inleddes med Kierkegaards ord: "Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv."

    SvaraRadera
  3. Fy fan vad naivt av skåningen! Väx upp och se dig omkring!

    SvaraRadera
  4. Jag BORDE INTE kommentera detta (har skrivit så mycket om det förut), inte häller skriva ett inlägg på min blogg (se länk nedan) men kan inte låta bli.

    Läser Lindskogs profil:"Ung snubbe med megavilja och engagemang för att rädda världen. Fett intresserad av frågor som människorättigheter, miljöhänsyn, djurrätt och grön frihetspolitik. Ideologi är kul."
    Vidare i inägget: "Så länge ingen annan individs frihet kränktes (åtminstone inte orimligt mycket)."

    ÖÖhh??!!

    Så jag borde kanske skriva om mig: Extremt konservativ, sexfientlig, gillar att slå Bibeln i huvudet på folk...
    För det är väl sant, är det inte?...

    Människor har av EGEN FRI VILJA slagit varandra på käften, mördat varandra, släppt atombomber på varandra, huggit ned regnskog, utrotat djurarter...
    (Kom inte och skyll på Gud. Jo, han gav ju oss den fria viljan...)

    "Jag tycker att denna grundregel är gyllene och hyfsat helig."
    Om jag inte helt har misstagit mig så lyder den Gyllene Regeln lite annorlunda...
    Suck, säger jag bara.

    SvaraRadera
  5. Det är kul att så många olika människor, med så många olika utgångspunkter, kommenterar. Gud är ingen utgångspunkt för mig, däremot tycker jag att det är upprörande att en ung entusiast som vill rädda världen kan hamna så snett.
    De gröna i Tyskalnd är ju, liksom andra politiska grupperingar i det landet, aktiva försvarare av legalisering. Men den svenska linjen ser ut att vinna visst gehör i en dle länder. Att då föreslå tillbakagång till sjuttonhundratalets horkvarter är ganska bakåtsträvande.

    SvaraRadera
  6. BIRGER: Tack så mycket för smutskastningen. Hade nog väntat mig lite sakligare mottagning av dig. Intressant.

    Jag har förstås aldrig hävdat att trafficking är positivt. Självklart, vilket jag också betonar, innebär människors frihet inte att de blir fråntagna sin frihet.
    Jag är feminist, och tror på alla människors lika rätt. Också just därför jag tror att alla ska ha rätt att bestämma över sig själva.
    Blir man tvingad att göra något är det inte något man bestämt själv, i alla fall inte så som jag fått lära mig om begreppet.
    Jag hävdar att sexhandel och trafficking är helt olika frågor. På samma sätt som musiker som handlar med sin musik på villkor som de trivs med, och musiker som arbetar under slavförhållanden på svartmarknaden är helt olika saker.

    På ett sätt förstår jag att folk reagerar så hårt, det är ju detsamma med många andra frågor som man i Sverige bara "får" tycka på ett sätt i. Mossiga uppfattningar som förblir som de alltid varit, bara för att folk inte vågar ta konflikt med normer.
    Det tar ju ett tag, och för att slippa rannsaka sig själva och ta reda på vad man själv tycker (?) så väljer man att rasa och skrika, idiotförklara och djupt förnedra - STIGMATISERA. Istället för att välkomna oss nyanserande debattörer i arbetet mot sexslaveri (som allt annat utnyttjande och all annan orättvisa), försöker man tysta ner och förstöra engagemang för "obekväma" personer. Hurra för yttrandefriheten.

    Min filosofi utgår ifrån att man måste ifrågasätta allt, gör man inte det har man ingen fungerande demokrati.

    TEAMET: Grön Ungdom som förbund har ingen egen åsikt i frågan. GU för samma politik som Mp, vilken är att sexköpslagen som den är idag är bra.

    SvaraRadera
  7. Alexander! Om du uppfattar det som smutskastning så ber jag om ursäkt för de formuleringar som orsakat den uppfattningen. Min mening var faktiskt att peka på att du i ett, vilket jag skriver, analytiskt inlägg tar upp frihetsfrågor, vilket jag uppskattar. Det jag hävdar i övrigt är att tiden känns fel, med tanke på hur situationen ser ut med massutnyttjande av kvinnor, och en del män. Jag har aldrig påstått att du försvarar trafficing etc - själfallet inte.

    I sak menar jag att du har fel - vilket kanske medför att du anser att jag har en mossig uppfattning - och att en öppning av vad som skall legaliseras kommer att medföra att fler kvinnor, och män, kommer att utnyttjas hårt och skoningslöst. Det är allt. Mossigt eller inte.

    SvaraRadera
  8. Som vanligt är det ordet frihet som stället till problem för oss när vi ska analysera andra människors livsval. Jag håller med Alex när han skriver att individen ska själv få bestämma över sitt (sexuella) liv, men samtidigt finns det ett gigantiskt problem med att avkriminalisera köp av sexuella tjänster. Dels finns det eviga frågeställning om en människa kan sälja sex av fri vilja eller om det handlar om att individen har ett begränsat antal valmöjligheter och då väljer det mest lönsamma/minst förnedrande/osv och dels finns det frågan om vad sexhandel medför i det långa loppet. Finns det risk att män positioneras i rollen att deras kåthet inte går att bemästra? Kommer stigmatiseringen av de som säljer sex upphöra eller kommer den förstärkas?

    Frågan är vilken frihet det är vi eftersträvar och för vem denna frihet är en frihet. Jag tycker det är bra att diskussionen kommer upp till ytan eftersom jag tror att många gröna har en åsikt i ämnet.

    SvaraRadera
  9. Frihet är enligt min mening inte att prostituera sig. Många prostituerade har varit utsatta för övergrepp som små och som nu när de är äldre. Prostitution är sex med minsta möjliga kontaktyta och har inget med känslor eller lust att göra för den som säljer det. Trasiga människor som säljer sex för att kunna få sin narkotika, som de behöver för att kunna stå ut att bli utsatt för övergrepp gång på gång på gång...

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.